آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

روایت بلومبرگ از جزییات حمله اسرائیل به ایران

خبرگزاری بلومبرگ گزارش می‌دهد که مقام‌های اسرائیلی روز پنجشنبه به آمریکا خبر داده بودند که ظرف ۲۴ ساعت تا ۴۸ ساعت آینده دست به «اقدام…

واکنش سراج به برداشت میلیاردی دولت



اخبار,اخبارسیاسی,رئیس سازمان بازرسی

 

 اخبار سیاسی  -   « سند‌شماره 28100 چیست؟

 رییس هیات نظارت بر نحوه برداشت از صندوق توسعه ملی کشور، ادعاهای انتشار یافته احمد توكلي نماينده اصولگراي مجلس مبنی بر برداشت از این صندوق توسط دولت را بی اساس خواند.

طرفداران دولت قبل این روزها زیر فشار قرار دارند. هر روز یک پرونده جدید رو می‌شود و آنها خواه ناخواه باید نسبت به آنچه از آن دفاع می‌کردند، پاسخگو باشند. اما می‌گویند بهترین دفاع، حمله است؛ اگر بهانه‌خوبی باشد.

 

برداشت چهار میلیاردی دولت از صندوق ذخیره ارزی این بهانه را به آنها داده است. هرچند این برداشت به نظر دولت غیرقانونی نبوده اما به هر حال رقم آن به‌قدری بزرگ است که با بعضی از پرونده‌های اقتصادی به جا مانده از دولت قبل برابری کند و «تیتر یک» رسانه‌های «دلواپس» شود. هرچند با هر تکذیب دولت آنها یک قدم عقب‌نشینی می‌کنند. حالا می‌گویند دولت این پول را قرض گرفته و خرج کارهای عمرانی کرده و با مصوبه «ستاد ویژه» هم این کار انجام شده است. اما دولت هنوز می‌گوید این اتهام است و چنین اتفاقی صورت نگرفته!
 
روز گذشته دادستان دیوان محاسبات نشست خبری برگزار کرد و گفت: «قصد نداشتیم قبل از قطعیت برداشت از صندوق توسعه این موضوع را رسانه‌ای کنیم، اما با توجه به رسانه‌ای شدن آن و اظهارات مسئولان دولت و دستگاه‌های نظارتی مجلس در این جلسه شفاف‌سازی خواهیم کرد.» به گفته فیاض شجاعی، دیوان در راستای وظایف نظارتی و رسیدگی‌های موردی و موارد ارجاعی مجلس و همچنین تمام بندهای بودجه را به منظور تفریغ بودجه انجام می‌دهد و در رسیدگی به بند2-2 بودجه92 و عملکرد بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی حسابرسان دیوان به سندی برخوردند که نشان می‌داد، 1/4میلیارد دلار از حساب صندوق برداشت شده است.

 

وی با بیان اینکه این سند به شماره 28100 مورخ 26/12/92 است، گفت: دقیقا مبلغ برداشت 4میلیارد و 210 میلیون و 136هزار دلار از حساب صندوق توسعه ملی بوده است. وی افزود: مقرر بوده طلب صندوق توسعه از محل وصولی‌های بانک مرکزی از طریق شرکت نیکو پرداخت شود که تا کنون وصول نشده که این موضوع نیز غیرقانونی است.

 

دادستان دیوان محاسبات ضمن تائید سری‌بودن این سند با بیان اینکه مقرر شده ستاد تدابیر ویژه که وظیفه آن مقابله با تحریم است، آثار مصوبات را برای اعضای شورای‌عالی امنیت ملی ارسال کند و هر یک از اعضا اگر آن را خلاف قانون یا مصلحت بدانند می‌توانند خواستار لغو آن در شورای‌عالی امنیت ملی شوند اما عدم مخالفت اعضا رافع مسئولیت ستاد تدابیر در قبال مصوبه نیست. شجاعی افزود: این پول عمدتا برای تامین نیازهای بودجه و صرف طرح‌های عمرانی شده است.

 

ناصر سراج، رئیس سازمان بازرسی کل کشور هم در این جلسه گفت: من به عنوان رئیس هیات نظارت بر نحوه برداشت از صندوق توسعه ملی کشور تاکید می‌کنم که هیچ برداشتی از صندوق صورت نگرفته و صندوق حتی یک دلار هم کسری ندارد اما دولت روحانی که خود را دولت قانونگرا نامیده و رئیسی حقوقدان را تجربه می‌کند، زیر بار این مباحث نمی‌رود و قصد دارد از کسانی که این ادعای گزاف را مطرح کرده‌اند، شکایت کند.

 

معاون اول رئیس‌جمهوری در واکنش به فضاسازی‌های اخیر درمورد برداشت دولت از صندوق توسعه ملی با ابراز تاسف از اینکه عده‌ای به‌رغم موضع‌گیری رسمی مقامات مسئول، تلاش می‌کنند حرف ناصواب خود را با تکرار بدون مبنا اشاعه دهند، گفت که اشاعه کذب موجب پیگرد قانونی است.

 

اسحاق جهانگیری در جلسه هیات وزیران افزود: درحالی که همه مقامات مسئول به صراحت این برداشت را نفی می‌کنند و بانک مرکزی که مسئول نگهداری حساب‌های صندوق توسعه ملی است، اعلام می‌کند که برداشتی صورت نگرفته و رئیس صندوق توسعه ملی نیز اظهار می‌دارد که برداشتی از حساب‌های آن صندوق انجام نشده است، اصولا چگونه می‌توان در عدم برداشت دولت از صندوق توسعه ملی تردید کرد؟ معاون اول رئیس‌جمهوری اضافه کرد: متاسفانه عده‌ای با انگیزه‌های سیاسی و جناحی و با اتهام ناروای اظهار خلاف واقع به دولت، در عمل به انهدام سرمایه‌های اجتماعی و اعتماد متقابل مردم و دولت که سرمایه مهم کشور است، می‌پردازند و به تبعات ویران کننده این رفتار ناصواب نمی‌اندیشند.

 

ستاد تدابیر ویژه که با مصوبه شورای‌عالی امنیت ملی در دولت قبل تشکیل شده و با ریاست معاون اول رئیس‌جمهوری تشکیل می‌شود، به مدیریت سنجیده آثار تحریم می‌پردازد و مصوبات آن با حفظ منافع ملی به صورت طبقه‌بندی «سری» ابلاغ می‌شود و  آشکارسازی این مصوبات جرم است.

 اخبارسیاسی  - آرمان
 
 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------