آخرین اخبار سیاسی

عراقچی,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

عراقچی: پس از اقدام نظامی، زمان ورود به میدان سیاست و دیپلماسی است

دبیر شورای راهبردی سیاست خارجی و معاون سابق وزارت خارجه گفت: مذاکرات سیاسی دست آوردهای میدانی را نقد می‌کند. باید پس از زدن ضربه نظامی وارد…

6 نفرنباید وزیر باشند!



اخبار,اخبار سیاسی, استیضاح وزرای روحانی

استیضاح فانی اولین استیضاحی نبود که در دولت یازدهم رقم خورد و البته به نظر هم نمی‌رسد آخرین آن باشد چراکه روال در پیش گرفته‌شده گویای این واقعیت است که وزیرانی دیگر در لیست نمایندگان قرار دارند تا به موقع به صحن بهارستان کشیده شوند و نهایتا سرنوشت فرجی‌دانا شامل حال آنها شود. دو سال آخر دولت احمدی‌نژاد اختلاف‌نظر مجلس با دولت افزایش پیدا کرد و از همین رو تعداد درخواست‌ها برای استیضاح وزرای کابینه دولت دهم بالا رفت که دلیل آن مشخص بود. تخلفاتی که دامنگیر وزرا می‌شد و استیضاح شیخ‌الاسلام نمونه بارز آن بود؛ اما روند پرسش و پاسخ و استیضاح در دولت یازدهم با کمی تغییر، رنگ و بوی تندتری به خود گرفت مساله‌ای که گاه شائبه‌هایی هم به وجود آورده است.

 سیاسی‌کاری برای اعتماد و استیضاح
«جریان‌های مختلف دست‌به‌دست هم داده‌اند تا این استیضاح رأی نیاورد. البته امیدوارم این تلاش‌ها در جهت همدلی و همزبانی و بهبود آموزش‌وپرورش باشد نه اینکه این زمینه را عده‌ای خاص برای استیضاح وزیران دیگر آماده کنند.»

 

نماینده بوکان با بیان این سخنان در روز استیضاح علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش فارغ از هرگونه بحث سیاسی پشت تریبون رفت تا از حقوقی که به نظرش تضعیف شده بود دفاع کند. قسیم عثمانی با بیان این جملات پرده از یک جریان سازی دیگر علیه وزیری دیگر یعنی عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی برداشت. استیضاحی که از چند روز گذشته زمزمه‌هایش تقویت شد و البته موضوع استیضاح فانی که دیگر به صحن رسیده بود و چاره‌ای جز انجام آن نبود به حاشیه رفت.

 

وی درمورد نطقش و کنایه آن به جریانی در مجلس به «آرمان» می‌گوید: استیضاح فانی سیاسی نبود اما رای به ابقای وزیر آموزش و پرورش سیاسی بود. قسیم عثمانی ادامه می‌دهد: من برداشتم این بود که این افراد به فکر ابقای آقای فانی نبودند بلکه می‌خواستند حاشیه‌ای برای استیضاح وزرای دیگر فراهم شود و مطمئنم بعد از تعطیلات مجلس عده‌ای دیگر استیضاحی دیگر رو می‌کنند و مشخص می‌شود عملکرد روز چهارشنبه برای دفاع از آقای فانی نبوده بلکه برای آن بود که اگر وزیر برکنار می‌شد احتمال برای انداختن وزیر بعدی وجود نداشت یا به شدت کاهش می‌یافت و یا توصیه‌هایی شکل می‌گرفت بنابراین رای کاملا سیاسی بود.

 

این نماینده مجلس تاکید می‌کند: از تحرکات افراد در مجلس و تلاش آنها برای حفظ آقای فانی کاملا مشخص بود که این موضوع پشت‌پرده‌ای دارد و هدف برکناری وزیر دیگری است. البته این تمام ماجرا نبود بلکه برخی منابع، خبر از جلسه‌ای دادند که یکی، دو روز قبل از استیضاح فانی با حضور علیرضا زاکانی، مهرداد بذرپاش، مرتضی آقاتهرانی، قاسم جعفری و محمد دهقان برگزار شد و رای‌گیری اصلی در آنجا انجام گرفت. یعنی رای به ابقای فانی و تلاش برای استیضاح آخوندی، نعمت‌زاده و شاید زنگنه؛ سوالی که باقی می‌ماند این است که آیا نمایندگان در آن زمان هم برای تحقق همدلی تلاش خواهند کرد؟! 


 سه وزیر افتاد، سه وزیر دیگر مانده
اغلب نمایندگان به خیز جریانی در مجلس برای استیضاح و برکناری وزرای دیگر اعتقاد دارند و بر آن صحه می‌گذارند. ایرج ندیمی از دیگر نمایندگانی است که با تایید این موضوع مطلب جالب‌توجهی را بیان می‌کند. او به «آرمان» می‌گوید: در رابطه با رای به فانی برای استیضاح وزرای دیگر که در صحن هم مطرح شد به آقای جهانگیری گفتم که عده‌ای تلاش می‌کنند فانی را حفظ و آخوندی را استیضاح و برکنار کنند.

 

ندیمی ادامه می‌دهد: البته چون دستشان رو شده است بعید می‌دانم بتوانند این روند را ادامه دهند چراکه مجلس بازی نمی‌خورد و مادامی که مجلس بفهمد نیت چه بوده است به آن رای نخواهد داد. این نماینده مجلس تاکید می‌کند: در مقطع رای اعتماد به وزرا 6 وزیر را اطلاعیه داده بودند که رای ندهید که سه نفر افتادند (سلطانی‌فر، نجفی و آقای میلی‌منفرد) و سه نفر از وزرا باقی ماندند (آقای زنگنه، ربیعی و آخوندی)؛ حال صحبت از این است که از این سه وزیر باقی مانده یکی، دونفر از پست وزارت برکنار شود که اولین آن آخوندی است و نفر بعدی زنگنه است. ندیمی ادامه داد: زنگنه را بعید است بتوانند موفق شوند چراکه هوادار زیاد دارد و آخوندی هم بعید است به رای برسند چراکه از قدرت اقناع زیادی برخوردار است و روشدن پشت‌پرده ابقای فانی و استیضاح آخوندی هم مزید بر علت خواهد شد. 


 رابطه استیضاح آخوندی با پروژه‌های پیمانکاری
«تن دادن به مطالبات شخصی نمایندگان مجلس گناه کبیره است؛ ولو بلغ و ما بلغ، سکوت یا تقیه حدی دارد.» این را ترکان در واکنش به استیضاح‌های مجلس بیان می‌کند. او می‌گوید: اگر نمایندگان مجلس انتظاراتی دارند که در راستای حفظ حق و حقوق مردم است، حتما وزرا نسبت به آن پاسخگو هستند.

 

اگر مطالباتی در همین راستا دارند این مطالبات هم محترم است. مشاور رئیس‌جمهور با اشاره به استیضاح فرجی‌دانا که درنتیجه مطالبات غیرمنطقی نمایندگان رقم خورد به نوعی چنین روندی را در مورد استیضاح آخوندی هم پیش‌بینی می‌کند. ایلنا در یک گزارش به حجم پروژه‌های نیمه‌تمام اشاره می‌کند و می‌نویسد؛ «حجم پروژه‌‌های ناتمام عمرانی کشور بالغ بر 480هزار میلیارد تومان است.

 

تنها در بخش ورزش برای اتمام‌ساخت ورزشگاه‌‌هایی که احمدی‌نژاد در قالب سفرهای استانی وعده می‌‌داد؛ به 8 هزار میلیارد تومان نیاز است. این درحالی است که کل بودجه عمرانی وزارت ورزش و جوانان برای سال 1394 کمتر از 200میلیارد تومان است. در حالی که حجم کل پروژه‌های عمرانی باقیمانده 480هزار میلیارد تومان است، بودجه عمرانی سال1393 مبلغ 37 هزار و 800 میلیارد تومان است. با روند فعلی و در صورتی که پروژه‌های جدید عمرانی تعریف نشود برای تکمیل پروژه‌‌های عمرانی نیمه‌تمام موجود به 40 سال زمان نیاز است.

 

در حالی که تحریم‌های اقتصادی و کاهش بهای نفت به محدودیت در تحقق بخش درآمدی بودجه و طبعا محقق نشدن بودجه عمرانی کشور انجامیده است، تقاضاهای ریز و درشت برخی نمایندگان برای تعریف پروژه‌‌های جدید عمرانی از وزیر راه و شهرسازی، صرفا به افزایش پروژه‌‌های ناتمام عمرانی و اتلاف و نابودی منابع ملی منجر می‌‌شود.» پیش‌تر هم محمدعلی نجفی گفته بود: «سال ۱۳۹۲حدود ۴۸۰هزار میلیاردتومان طرح عمرانی نیمه‌تمام در سفرهای استانی از دولت گذشته باقی مانده و با توجه به تخصیص ۲۳هزار میلیاردتومانی بودجه عمرانی سال قبل و با احتمال اینکه قیمت‌ها ثابت بماند بازهم ۲۲سال زمان نیاز داریم تا طرح‌های نیمه‌تمام دولت‌های نهم و دهم را به پایان برسانیم. این در حالی است که اغلب شعارهای انتخاباتی نمایندگان در جهت اتمام پروژه‌های عمرانی است و البته بخش قابل‌توجهی از اسپانسرهای مالی برخی نمایندگان هم در زمره پیمانکاران می‌باشند که باید پروژه‌هایی برای ادامه فعالیت‌های آنها فراهم شود.

 

از این‌روست که برخی منابع، خبر از درخواست تعدادی از نمایندگان برای سفارشات پروژه‌های پیمانکاری به ساختمان وزارت دادند؛ درخواست‌هایی که اغلب با مخالفت وزیر مواجه شده است. البته این همه درخواست‌های ریز و درشت نمایندگان نیست بلکه در این میان تعدادی هم وجود دارند که در مورد پست و جایگاه برخی افراد سفارشاتی داشته‌اند که البته در این زمینه هم نظر منفی وزیر موجب شده است تا مقدمه‌ای فراهم شود برای استیضاح عباس آخوندی.»

 

 اخبار سیاسی  - آرمان

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------