آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

پیشنهاد یک استاد دانشگاه پس از کشف ماجرای کاظم صدیقی و پسرانش: فهرست اموال ۱۰۰ روحانی مشهور و آقازاده های شان را منتشر کنید

یک استاد دانشگاه با انتشار توئیتی به حواشی ماجرای کاظم صدیقی و پسرانش واکنش نشان داد. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، آنگونه که عصرایران روایت…

نشست‌ سران اصلاحات با هاشمی‌



اخبار,اخبار سیاسی,هاشمی‌

سال پیش در چنین روزهایی بود که حسن روحانی رسما به ریاست قوه مجریه انتخاب شد. در همان هفته نخست که حسن روحانی، رئیس‌جمهور نامیده می‌شد شور، نشاط و امید به تغییر وارد فضای جامعه شده بود. همه اینها در شرایطی بود که اصلاح‌طلبان نقش پررنگی در ورود امید به فضای سیاسی کشور ایفا کردند. گفته‌های آنان از این حکایت داشت که در کار اجرایی دخالت نخواهند کرد و به عنوان دلسوز به پند و اندرز دولت خواهند پرداخت. با گذشت دو سال و نزدیک شدن به انتخابات مجلس دهم حامیان دولت و اصلاحات این انتظار را دارند که ترکیب مجلس دهم با همکاری جریان اصلاحات و اعتدالیون کاملا دگرگون شود.

 سیدفاضل موسوی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده پیشین مجلس در گفت‌وگو با «آرمان» به نسبت اصلاح‌طلبان و دولت اعتدال می‌پردازد. متن این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:


 اصلی‌ترین مطالباتی را که اصلاح‌طلبان نسبت به دولت آقای روحانی دارند چه می‌دانید؟
من فکر می‌کنم اصلی‌ترین مطالبات اصلاح‌طلبان نسبت به دولت آقای روحانی را بتوان در دو کلمه خلاصه کرد: قانون‌مداری و شایسته‌سالاری.


 فکر می‌کنید بین دولت و اصلاح‌طلبان رابطی وجود دارد که بتواند به دولت مشاوره بدهد؟
آقای روحانی با خیلی از دوستان دیدار داشتند اما طیف محدودی مثل آقایان جهانگیری و انصاری که خود از اصلاح‌طلبان هستند با افراد و اقشار زیادی در سطوح مختلف ارتباط دارند. گرچه برخی از جزئیات گفته نمی‌شود اما معمولا آقای جهانگیری یا آقای انصاری کلیات را در جاهای مختلف به اطلاع رئیس‌جمهور می‌رسانند. 


 خود آقای روحانی با بزرگان اصلاحات که در دولت نیستند دیدار داشته‌اند؟ مثلا رئیس دولت اصلاحات؟
طبیعی است که دیدارها به صورت مختلف انجام می‌شود. جایگاه کسانی مثل رئیس دولت اصلاحات یا آقای عارف به‌صورتی است که نمی‌توان آنها را نادیده گرفت. بالاخره این افراد  انسان‌های بزرگی هستند و جایگاه ارزشمندی دارند که قطعا دیده می‌شوند. در محافل یا حتی فضای مجازی درباره بزرگان اصلاح‌طلب سخن گفته می‌شود. در ماه مبارک رمضان هم آقای روحانی نشستی با 150 نفر از رده‌های مختلف اصلاح‌طلبان داشتند.

 

در واقع به مناسبت‌های مختلف نشست‌هایی به صورت‌های مختلف - چه به صورت اختصاصی و چه به صورت گروهی- انجام می‌شود که گاهی از طرف خود آقای روحانی و گاهی از سوی اصلاح‌طلبان انجام می‌شود. به هر حال این دیدارها کم و بیش اتفاق می‌افتد که البته می‌توانست از این بهتر و حساب شده‌تر باشد چرا که عقبه کارشناسی جریان اصلاحات چیزی نیست که بتوان آن را پنهان کرد یعنی عقبه کارشناسی و سیاسی و جایگاه اجتماعی اصلاحات یک وزنه بسیار سنگین قدرتمند و پویایی است که برای هر دولتی این عقبه نعمتی به حساب می‌رود و اگر از آن درست استفاده شود می‌توان کشور را با هزینه‌های کمتر و به شکل بهتری اداره کرد. 


 فکر می‌کنید در این دیدارها درباره انتخابات مجلس هم صحبتی صورت گرفته است؟
یک خلط مبحثی اینجا وجود دارد. اصلا قرار نیست دولت نقش خاصی داشته باشد. اگر دولت نقش ایفا کند به معنای مهندسی کردن انتخابات است. با این حال دولت تمام تلاش خود را خواهد کرد که آنچه مردم می‌خواهند به صورت قانونمند در کرسی‌های مجلس بنشیند. دولت در این زمینه به مردم کمک خواهد کرد اما این نه حق دولت است و نه دولت مایل است که دخالتی در بحث ورود بعضی افراد داشته باشد. دخالت دولت در انتخابات هم خلاف قانون و هم خلاف شرع است. دولت تنها باید بستری فراهم کند که جناح‌های مختلف در چارچوب قانون اساسی به شکل منطقی، عادلانه و سالم به خواست مردم در انتخابات حضور داشته باشند.

 

ضمن اینکه نتیجه هرچه باشد دولت باید از آن حمایت کند. یقینا نقش دولت تنها همین است و من فکر نمی کنم ذهن دولت و رئیس دولت بیش از این باشد. درست است که اکنون در مجلس تعدادی افراد از منظر دولت برای کشور و دولت یازدهم هزینه‌های مضاعفی می‌تراشند و این نگرانی وجود دارد، اما دولت به لحاظ خاستگاه قانونی تنها به دنبال اجرای قانون و خواست مردم است و این را هم در حد توان خود و به شکل منطقی انجام خواهد داد. 


 البته منظور از صحبت پیرامون انتخابات مجلس فراهم کردن لیست مشترکی است که هم مورد تایید دولت و هم مورد تایید اصلاح‌طلبان باشد.
دولت چنین کاری را نمی‌تواند بکند. اما به‌عنوان مثال آقای نوبخت حزبی دارد که این حزب می‌تواند فعالیت داشته باشد و در چارچوب قانونی می‌تواند هر کاری انجام دهد. با این وجود با توجه به آنچه من از آقای روحانی شنیدم کسی حق ندارد حتی یک ریال از موقعیت‌ها و توانمندی دولت برای حزب خود هزینه کند. اگر این کار صورت بگیرد خلاف قانون است. آقای روحانی هم گفته است که با این موارد برخورد خواهد کرد. دولت به غیر از این، کار دیگری نمی‌تواند انجام دهد. اما در یک سوی مساله انتخابات آقای‌ هاشمی‌رفسنجانی قرار دارد و در سوی دیگر رئیس دولت اصلاحات.

قطعا این دو شخصیت با توجه به تجربیات دوره گذشته نشست‌هایی برگزار می‌کنند. اصلاح‌طلبان دائما و بلاانقطاع در سطوح مختلف با آقای ‌هاشمی دیدار می‌کند. قطعا در این رده‌ها نظراتی تبادل می‌شود که در نهایت به نتیجه و تصمیماتی ختم خواهد شد. اصلاح‌طلبان کارهای خود را در جبهه یا احزاب خود دنبال می‌کنند که تا اکنون صحبت کردن از نتیجه و عمل نهایی زود است. آنچه برداشت می‌شود این است که اصلاح‌طلبان دنبال یک انسجام جدی از افراد توانمند و بدون حاشیه هستند. اینکه آقای ناطق نوری و رئیس دولت اصلاحات با هم دیدار داشته باشند خبری ندارم، اما دیده‌ام که در جاهای مختلف با هم، هم‌صحبت شده‌اند. 


 این دیدارها پیرامون انتخابات بودند؟
انتخابات همیشه و به ویژه در این دوره یکی از اصلی‌ترین موضوعات بوده است. قطعا افراد شاخص کشور از هر فرصتی که به دست بیاورند و کنار هم باشند برای بحث و گفت‌وگو استفاده می‌کنند.


 شما در صحبت‌های قبلی خود به حزب اعتدال و توسعه اشاره کردید. فارغ از اعتدال و توسعه فکر می‌کنید اعتدالگرایان با لیست اصلاح‌طلبان وارد انتخابات خواهند شد؟
اصلاح‌طلبان تقریبا بعد از سال 84 و پیروزی 92 به این ویژگی دست پیدا کرده‌اند که باید همه افراد دلسوز و توانمند را در نظر گرفت. از همین منظر آنان در این چند وقت با افراد مختلفی نشست و برخاست دارند. اکنون نخبه‌های کشور که در حوزه اصلاح‌طلبی قرار دارند، به دنبال این مساله نیستند که حتما یک فرد صد در صد اصلاح‌طلب را روی کار بیاورند. آنان دنبال انسان‌های توانمند و بدون غرض و قابل اعتماد برای کمک به کشور هستند. اصلاح‌طلبان قطعا به افرادی با چنین ویژگی‌هایی اعتماد خواهند کرد. 


  این در خصوص اصولگرایان هم صدق می‌کند؛ یعنی ممکن است یک اصولگرا در لیست اصلاح‌طلبان باشد؟
بله، برای مثال می‌توانیم به آقای مطهری اشاره کنیم که از اصولگرایان حقیقی است. وی یک فرد آزاده‌منش، عاقل و مدافع منابع کشور است. قطعا اصلاح‌طلبان از چنین طیفی در هر جای کشور حمایت خواهند کرد و احتمال قرار دادن او در لیست اصلاح‌طلبان بسیار زیاد است. من مکرر دیده‌ام که دوستان اصلاح‌طلب با نیکی از آقای مطهری یاد کرده‌اند و همیشه هم به‌عنوان فردی که وظیفه خود را انجام می‌دهد، دعاگوی او بوده‌اند. 


 اگر بحث انتخابات را کنار بگذاریم، این باور وجود دارد که بسیاری از اصلاح‌طلبان نسبت به عملکرد دولت سکوت پیشه کرده‌اند. فکر می‌کنید این سکوت نقش حمایتی دارد یا منتقدانه است؟
هردو. حمایتی از این نظر که اصلاح‌طلبان از همه داشته‌های خود برای موفقیت آقای روحانی هزینه کرده‌اند. سکوت با رویکرد انتقادی هم به این خاطر است که اگرچه مشکلات بسیار جدی در برابر مسیر دولت و شخص آقای روحانی بوده اما اصلاح‌طلبان در حوزه‌های مختلف توقعات حداقلی داشته‌اند. در واقع در انتخابات سال 92 تفاهم نانوشته‌ای بین آقای روحانی و اصلاح‌طلبان صورت گرفت. صحبت‌ها و موضوعاتی که از سوی آقای روحانی صورت گرفت باعث حمایت اصلاح‌طلبان از آقای روحانی شد. باید این را در نظر گرفت که آقای روحانی تعهداتی حداقلی داشته که باید به آنها در حد مقدورات جامه عمل بپوشاند. اگر سکوتی اعتراض‌آمیز است از این‌روست که اصلاح‌طلبان انتقاداتی دارند. این انتقادات شنیدنی است و به نفع کشور و دولت خواهد بود. 


 می‌توانید به چند مورد از این تعهدات حداقلی اشاره کنید؟
برای مثال می‌توان به مجالس سخنرانی اشاره کرد که مجوز دارند. در سیستم‌های خبری و عمومی مشاهده می‌کنیم که بعضا آن جدیت لازم در تعهدات آقای روحانی هنوز محقق نشده است. همچنین در یک سری از پست‌های مهم اجرایی تغییراتی صورت نگرفته است و ما مشاهده می‌کنیم برخی افراد بدون داشتن حداقل شایستگی بر مصدر امور اجرایی هستند. این افراد از ستادهای انتخاباتی افرادی هستند که اگر در انتخابات پیروز می‌شدند ما شاهد تکرار دولت‌های نهم و دهم بودیم. از این قبیل مسائل هنوز در رسیدگی و تعهداتی که آقای روحانی داده است زیاد مشاهده می‌شود.


 اخبار  سیاسی  -  آرمان 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------