آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

ارجحیت اولویت‌های ایدئولوژیک؛ «شنبه» را شکست داد

عضو کمیسیون اجتماعی دلیل مجلس برای تعطیل شدن پنج‌شنبه به جای شنبه را عدم همراهی با یهودیان دانست!.به عقیده بسیاری از صاحبنظران تعطیلی شنبه…

مثلث اصولگرايان دو ضلع دارد!



اخبار,اخبارسیاسی,اصولگرايان

 جعفر شجوني دبير جامعه وعاظ، روحاني اصولگرايي است كه در عرصه سياسي براي رسانه‌ها نامي آشناست. او همواره به اظهارنظرهاي تند و جالب و نظرات بي‌مهابايش مشهور است، هرچند كه خودش مي‌گويد اعتقادي به مفهوم تندروي ندارد. در مصاحبه پيش رو اما اين‌بار در پاسخ به بعضي پرسش‌ها محتاط‌تر و محافظه‌كارتر عمل مي‌كند. او مي‌گويد: «نبايد از مصاديق اسم برد و بايد به كلي‌گويي كفايت كرد».

هرچند وقتي به اسم اصلاح‌طلبان مي‌رسد از گفتن برخی حرف‌های تند پرهيز نمي‌كند و آنها را از بين رفته سياسي قلمداد مي‌كند. او كه در گذشته به عنوان چهره‌ حامي احمدي‌نژاد شناخته مي‌شد، حالا هم ابايي از حمايت ضمني از حضور دوباره او در عرصه سياست رسمي ندارد اما همه‌چيز را منوط به نظر شوراي نگهبان مي‌داند. شجوني در اين گفت‌وگو وقتي در مقابل پرسشي درباره احتمال حضور سيدحسن خميني در انتخابات خبرگان قرار مي‌گيرد، مكثي کرده و به گفتن اينكه نظري ندارد اكتفا می‌کند. متن گفت‌وگوي جعفر شجوني با «آرمان» در ادامه آمده است كه مي‌خوانيد:
 
 آقاي حبيبي دبير موتلفه گفته‌اند كه ائتلاف اصولگرايان در انتخابات اسفند ماه، با محوريت و نظر آيات موحدي كرماني، يزدي و مصباح‌يزدي خواهد بود. شما اين موضوع را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟
بعضي آقايان در انتخابات قبلي با آيت‌ا... مهدوي خوب كنار نيامدند، لذا انتخابات از اصولگرايي منحرف شد. بنابراین در اين مدت كه از انتخابات 92 گذشته است همگرايي‌اي در بين اصولگرايان با محوريت آيات موحدي كرماني، يزدي و مصباح ايجاد شده است كه انتخابات تحت اشراف جامعتين باشد.


  اما شما ارديبهشت ماه گفته بوديد كه در مثلت اصولگرايي، آيت‌ا... مصباح‌يزدي ضلع سوم تصميم‌گيري و اجماع نيستند...
نخير. ضلع كه نمي‌شود گفت، ما فقط دو ضلع داريم؛ يعني جامعه روحانيت مبارز و جامعه مدرسين. آقاي مصباح هم جزو مدرسين است. مطلب اين است كه انقلاب ما فرزند حوزه است. امام (ره) انقلاب كرده و اين آقايان روحانيون هم حوزوي هستند. اما ممكن است اصلا اين آقايان ليست ندهند و فقط گروه‌هاي ديگري كه ليست اصولگرا مي‌دهند را تاييد كنند؛ يعني اصولگرايان تحت اشراف اين آقايان هستند. در هر اتفاق ديگري هم مثل انتخابات خبرگان و امور ديگر، مردم از روحانيت تبعيت كرده و خواهند كرد.


 آقاي ناصر ايماني از فعالان اصولگرا گفته‌اند آقايان لاريجاني و قاليباف هم در تصميم‌گيري براي ائتلاف اصولگرايان موثر‌ هستند، شما در اين باره چه نظري داريد؟
آقاي ناصر ايماني كي هست؟
 از فعالان اصولگرا هستند.
حالا آقاي ناصري! گفته‌اند يا هر كي. ما بعضي از آقايان را نمي‌شناسيم.


 شما شخصا آقايان لاريجاني و قاليباف را چه اندازه تاثيرگذار مي‌دانيد؟
اينها اصولگرا هستند. نمي‌شود اينها را طرد كرد. درست نيست. نظر شورای نگهبان مهم است. هركس را شوراي نگهبان تاييد كند مي‌تواند فعاليت كند و طرفدارانش به او راي بدهند. ما به نظر شوراي نگهبان چشم داريم.


 آقاي جوانفكر گفته‌اند اگر آقاي احمدي‌نژاد احساس تكليف كنند، در انتخابات فعال مي‌شوند. موضع جامعه روحانيت و شما چيست؟
جواب همان است. منوط است به نظر شوراي نگهبان. دست شوراي نگهبان باز است.


 شما از احمدي‌نژاد حمايت مي‌كنيد؟
احمدي‌نژاد را كساني كه از او خوبي ديده‌اند به خوبي هم از او ياد مي‌كنند اما ما منتظر نظر شوراي نگهبان هستيم.


 به نظر شما ممكن است آقاي لاريجاني در اين انتخابات از اصولگرايان فاصله بگيرند و به اعتدال‌گرايان و حاميان آقاي روحاني نزديك شوند؟
اعتداليون كي اعلام وجود كرده‌اند؟
 منظور فرضا حزب اعتدال و توسعه و گروه‌هايي است كه حامي آقاي روحاني به حساب مي‌آيند.
دولت نبايد در انتخابات دخالت كند. دولت بايد ناظر و مجري انتخابات باشد. انتخابات اراده ملي است. مردم بايد بپسندند و راي بدهند. وكيل‌الدوله‌ها هيچ‌وقت به كار مردم ايران نيامده‌اند. در طول تاريخ هم همين‌گونه بوده است. ملت بايد كار خود را بكند و دولت هم كار خود را.


 يعني شما احتمال جدا شدن آقاي لاريجاني از اصولگرايان را منتفي مي‌دانيد؟
همين آقاي لاريجاني كه رئيس مجلس است؟!
 بله ...
چرا بايد ايشان جدا شود از اصولگرايان؟
 فرضا شايد بخواهند با اعتدالگراها ائتلاف كنند...
آن ديگر بستگي به خودشان دارد. ما كه اين چيزها را بلد نيستيم! ايشان اصولگرا هستند و شوراي نگهبان تاييد كند اميدواريم فعاليت كنند و راي بياورند.


 شما درباره احتمال حضور آيت‌ا... سيدحسن خميني در انتخابات مجلس خبرگان چه نظري داريد؟
او هم با ديگران فرقي ندارد. بايد ببينيم شوراي نگهبان نظرش چيست.


 با فرض اينكه شوراي نگهبان تاييد كند چه نظري داريد؟
من نظري ندارم.


  نظر شما درباره حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات، فرضا شخص آقاي عارف، چيست؟
من اصلاح‌طلب‌هایی كه از نظام، امام و قانون اساسي جدا شده‌اند را اصلا قبول ندارم. اينها در مجلس ششم خود را نشان دادند. در مجلس ششم با يك طرح سه‌فوريتي مي‌خواستند تمام لوازم انرژي هسته‌اي را بار كشتي كنند و مثل ليبي بفرستند آمريكا. البته نتوانستند آن طرح را ارائه دهند. اينها ضد اين مسائل هستند! حالا مي‌خواهند از مذاكرات هسته‌اي بهره ببرند كه اين كمال پررويي است. من اينها را اصلا قبول ندارم. در همدان هم گفتم به نظر من اينها بندباز هستند!


 حاج آقا ممكن است مصداق اينها را بیان کنید؟ منظورتان آقاي عارف كه نيستند؟
نه راضي نيستم. مصداقي نه! ما مسلمانيم.


 استنباط شما از  مباني اصولگرايي چیست و ممکن است آن را دقیق‌تر توضیح دهید؟
بله، اصولگرايي يعني تبعيت ازراه راست. كساني كه امام را قبول ندارند، قانون اساسي را قبول ندارند، شوراي نگهبان را قبول ندارند، من با صداي بلند مي‌گويم اينها مفسدند.


 اين مصاديقي كه شما مي‌فرماييد را كه اصلاح‌طلبان هم قبول دارند. آقاي عارف هم قبول دارند.
ببينيد نبايد اسم آورد. مصداقي حرف زدن باعث فتنه مي‌شود. ما بايد كلي‌گويي كنيم. شامل هركس كه بخواهد بشود بشود! نشود هم به ما ربطي ندارد.


 اما آقاي عارف كه شخصيتي مورد اعتماد هستند و چهره مقبولي دارند.
نه. چندان هم مورد اعتماد نيستد. عارف به موقعش هم به سمت رئیس دولت اصلاحات غش مي‌كند.


 در جلسات كميسيون برجام آقايان ابوترابي‌فرد و بروجردي انتقاداتي به آقاي جليلي وارد كردند و موضع حمايت‌آميزي از تيم هسته‌اي فعلي داشتند. نظر شما چيست؟
من عقيده ندارم كه به آقاي جليلي انتقاد كنند. البته انتقاد به افراد ايرادي ندارد. اما اگر اعتراض يا توهين بكنند، اين اخلاق اسلامي نيست. اينها نظر خودشان را گفته‌اند و محترم است نظرشان.


 اما نظر آقاي ابوترابي اين بود كه آقاي جليلي در زمان مسئوليت‌شان اجازه انتقاد به كسي نمي‌دهند و حالا خودشان در مقام منتقد نشسته‌اند.
من اعتقاد ندارم اين حرف درست باشد. براي اينكه آقاي جليلي هميشه انتقادپذير بوده و مورد احترام است. نبايد به خاطر چهار تا انتقاد به ايشان توهين بشود. من به آقاي جليلي اعتقاد دارم.


 خود شما زماني كه ايشان مسئول مذاكرات بودند با ايشان صحبت و به ايشان انتقاد مي‌كرديد؟
من با آقاي جليلي هيچ ارتباطي ندارم ولي ايشان شخصيتي خوشنام و مورد احترام جامعه است.


 نظر شما درباره برجام چيست؟ آيا مجلس برجام را تاييد مي‌كند؟
من به كساني كه در حال بررسي برجام هستند، اعتقاد دارم. البته همان‌طور كه رهبري گفتند مذاكره‌كنندگان مورد اعتماد هستند و كوبيدن آنها به مصلحت نيست.


 حاج آقا دو سالي هست كه از عمر دولت يازدهم مي‌گذرد، نظر شما درباره عملكرد دولت چيست؟ از نظر شما راضي‌كننده بوده است؟
بنده به اين دولت هيچ اعتقادي ندارم. چون نه اصولگراست و نه اصلاح‌طلب.میانه ایستاده و مي‌گويد من اينم.


 شما قبلا گفته‌ايد مفهوم اعتدال را نخستين بار ابوموسي اشعري مطرح كرده است.
بله. ابوموسي اشعري نخستين كسي بود كه اعتدال را گفت. من آمده‌ام اعتدال كنم يعني چه؟! يعني يك كسي اين وسط تندرو بوده است. چه كسي؟! اعتدال چه معنا دارد؟! البته در قرآن اعتدال هست. ولي« واغْلُظْ عليهِمْ» هم هست. اين آقا اعتدال را آورده است از جامعه بهره‌برداري كند. اين منصفانه نيست. آدم بايد همه قرآن را بگويد. قرآن هم اعتدال دارد. به پيغمبر مي‌گويد اگر تو تندخو بودي مردم از كنار تو پراكنده مي‌شدند. اما به حمدا... تو زينت داري. نرم هستي. اين يك جاي قرآن است. جاي ديگر مي‌گويد: «یا ایها النبی جاهِدِ الْكفار والْمُنافِقِين واغْلُظْ عليهِمْ» يعني‌اي پيغمبر با کفار و منافقین جهاد کن و بر آنها سخت بگیر. آدم بايد تمام جوانب مطلب را بگويد.


 به نظر شما اصولگرايان در انتخابات پيش رو به وحدت مي‌رسند؟
حتما تا حالا هم رسيده‌اند كه پیروز شدیم. اگر نرسند كه شكست مي‌خورند. من توقع ندارم اصولگراها شكست بخورند.


 اما از برآيند اظهارات اصولگرايان به نظر مي‌رسد تشتت افكار و نظر بين آنها وجود دارد.
اصلا تشتتي در كار نيست.


 به عنوان سوال آخر؛ نتيجه انتخابات را چگونه پيش بيني مي‌كنيد؟
عرض كردم. داور شوراي نگهبان است. صلاحيت هركس را تاييد كرد طرفدارانش به او راي بدهند. اصولگرايان حتما پيروز مي‌شوند. هركس در كار اصولگرايان كارشكني كند به‌واقع مورد تایید نیست.


اخبارسیاسی  -ارمان 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------