آخرین اخبار سیاسی

کاظم صدیقی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

حذف کاظم صدیقی از سخنرانان شب قدر دانشگاه امام صادق

کاظم صدیقی از سخنرانان شب قدر دانشگاه امام صادق (ع) حذف شد. به گزارش هم‌میهن، دانشگاه امام صادق به دلیل حجم بالای اعتراضات برای حضور کاظم…

رئيسي، نامزدِ زيرپوستي اصول‌گرايان است؟



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,رئيسي

 گمانه‌زني‌ها درباره کانديداتوري ابراهيم رئيسي، توليت آستان قدس رضوي، ازسوي اصول‌گرايان در دوازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري درحالي در يک ماه اخير به اوج خود رسيده که اگرچه موضع‌گيري شخص او در اين مدت مبهم بوده اما حضورش به‌طور رسمي هم تکذيب نشده است، حتي به نظر مي‌رسد با توجه به آغاز سفرهاي استاني او از اسفند 95 و راه‌اندازي کمپيني با عنوان «رئيسي بيا» به نوعي گمانه‌ها درباره او رسميت يافته است تا آنجا که برخي رسانه‌ها او را نامزدِ زيرپوستي راست‌گرايان مي‌دانند. در اين ميان، برخي تداوم سکوت انتخاباتي آيت‌الله مصباح‌يزدي، رهبر معنوي جبهه پايداري را به اين مربوط دانسته‌اند که دل او به نامزدي ابراهيم رئيسي است.

 

آن‌طور که از صحبت‌هاي حسينعلي حاجي‌دليگاني، عضو جبهه پايداري هم برمي‌آيد مي‌توان به اين حدس و گمان قوت بخشيد زيرا او چند روز پيش در گفت‌وگو با انتخاب از توصيه آيت‌الله مصباح به اعضاي جبهه پايداري براي حمايت از رئيسي در انتخابات رياست‌جمهوري خبر داد. او با اشاره به موضع جبهه پايداري نسبت به جمنا گفت: اگر اعضاي جمنا هم روي انتخاب رئيسي به اجماع برسند، اتفاق ميمون و مبارکي در راستای حفظ وحدت بين اصول‌گرايان رقم خواهد خورد. حاجي‌دليگاني با تأييد تأکيد آيت‌الله مصباح‌يزدي بر حمايت از رئيسي به‌عنوان کانديداي انتخابات رياست‌جمهوري اصول‌گرايان اظهار کرد: در جلسه‌اي که اعضاي جبهه پايداري با آيت‌الله مصباح‌يزدي داشتند، ايشان توصيه کردند که براي انتخابات رياست‌جمهوري به سراغ آقاي رئيسي برويد و اگر شرايطي فراهم شد که به صحنه رقابت انتخاباتي ورود پيدا کرد، از او حمايت کنيد.

 

اين نماينده مجلس درباره اظهارنظر تعدادي از اعضاي جمنا مبني‌بر اينکه تاکنون جبهه پايداري موضع خود را نسبت به جبهه نيروهاي مردمي انقلاب اسلامي مشخص نکرده است، يادآور شد: وقتي اعضاي جبهه پايداري براي ورود به عرصه انتخابات با آقاي مصباح رايزني مي‌کنند، اين موضع هم مشخص شده و با اين نکته که او در راستای حمايت از آقاي رئيسي مطرح کرده، موضع جبهه پايداري هم به‌طور کامل مشخص شده است. 

 

نه تأیید و نه تکذیب

در اين ميان، آيت‌الله محسن غرويان، عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم نيز درباره تأثير حضور قطعي رئيسي به‌عنوان کانديداي رياست‌جمهوري اصول‌گرايان در فضاي سياسي قم توضيح مي‌دهد: البته اين امر تغييراتي در جريان انتخابات و دسته‌بندي‌ها ايجاد مي‌کند اما تاکنون هنوز آقاي رئيسي حضور خود در انتخابات را نه تأييد و نه تکذيب کرده و از کانديداهاي احتمالي اصول‌گرايان است و اين احتمالي بودن به اين معناست که به‌طور قاطع نمي‌توان جمع‌بندي کرد و بايد منتظر آينده بمانيم.

 

او در پاسخ به اينکه حضور قطعي رئيسي مي‌تواند در حمايت حداکثري مراجع قم از حسن روحاني تأثيري داشته باشد، تأکيد کرد: اين موضوع تأثير چندان مهمي در تصميم مراجع قم نخواهد داشت زيرا آقاي رئيسي با حکم رهبري از يک سال قبل توليت آستان قدس رضوي را برعهده دارد و طلبه‌ها هم بيانيه‌اي دادند که صلاح نيست حکم رهبري را کنار بگذارد زيرا علي‌القاعده بايد استعفا بدهد و اين درحالي است که استعفا از حکم رهبري به صلاح آقاي رئيسي نيست از اين جهت احتمال حضور او در عرصه انتخابات بسيار کم است.

 

به گفته غرويان، برخي اين تحليل را دارند که توليت آستان قدس رضوي هم سمتي همچون ساير سمت‌هاست؛ بنابراين همين‌طور که ساير افراد از سمت‌هاي خود استعفا مي‌دهند، آقاي رئيسي هم بايد از سمت خود استعفا بدهد زيرا فعاليت در چند شغل به‌طور همزمان، آن هم در حد آستان قدس و رياست‌جمهوري حرف و حديث‌هاي منفي بسياري را به‌همراه خواهد داشت. 

 

سفرهای استانی رئیسی از اسفند 95

اما ماجراي چگونگي وضعيت استعفاي رئيسي همزمان با تحرکات اصول‌گرايان درباره احتمال نامزدي او آغاز شد که حالا عباسعلي کدخدايي، سخنگوي شوراي نگهبان، در تازه‌ترين اظهارات خود دراين‌باره مي‌گويد: آقاي رئيسي هر وقت که اراده کرد و اگر قرار بر آمدن داشته باشد، بايد استعفا دهد. حالا اين استعفا هر چه زودتر بهتر. او در توضيح بيشتر مي‌گويد: قانون‌گذار براي برخي سمت‌ها زمان معلوم کرده مثلا مي‌گويد 6 ماه قبل يا 9 ماه قبل استعفا دهيد که در مجلس زياد داريم اما براي رياست‌جمهوري استعفاهاي محدود به زمانمان کم است.

 

استعفاي از حيث دخالت در انتخابات را داريم. مثلا هيچ‌کدام از افرادي که به نحوي در انتخابات دخيل هستند يا دخالت دارند، حق ندارند ثبت‌نام کنند. ايشان هر وقت اراده کرد که ثبت‌نام کند، استعفا مي‌دهد و ثبت‌نام مي‌کند، اينجا ديگر محدوديت زماني نداريم، هر وقت خواست اعلام مي‌کند و هيچ منعي هم وجود ندارد. به هرحال بررسي زواياي کانديداتوري رئيسي درحالي در دو ماه گذشته نقل محافل خبري بوده است که حدود 20 روز پيش، اخباري از او منتشر شد که حاکي از تحرکات، سخنراني‌ها و ديدارهاي او بود.

 

درواقع، همه‌چيز در زمينه گمانه‌هاي انتخاباتي درباره رئيسي، از سفر او به تهران براي حضور در اجلاس خبرگان و بعد از آن سفر به اهواز و بازديد از مناطق عملياتي شروع شد. هواداران او نيز تصاويري زنده از آخرين اقدام‌هاي او در يک کانال تلگرامي قرار دادند و البته براي او از نقاط مختلف کشور امضا جمع مي‌کنند. همه اين اظهارات درحالي است که هشت روز ديگر زمان ثبت‌نام کانديداي دوازدهمين دوره رياست‌جمهوري است و نامعلوم‌بودن کانديداي جبهه اصول‌گرايان بيانگر اين است که پاي وحدت اصول‌گرايان همچنان مي‌لنگد، شايد هم اين مبهم بودن وضعيت اردوگاه آنان، استراتژي قديمي آنها باشد که تجربه نشان داده چندان راهکار مناسبي براي تصاحب آراي مردمي و صندلي رياست‌جمهوري نيست. با همه اينها، برخي از چهره‌هاي اين طيف سياسي چاره را در ورود توليت آستان قدس رضوي در اين انتخابات مي‌دانند، يکي از اين افراد، سيداميرحسين قاضي‌زاده هاشمي، عضو جبهه پايداري بوده که معتقد است: رئيسي نامزد اصلح براي انتخابات رياست‌جمهوري است و فرد دومي همسطح او وجود ندارد.

 

رئيسي روز هجدهم فروردين تصميم خود را اعلام مي‌کند

منابع رسانه‌اي نزديک به حجت‌الاسلام‌والمسلمين ابراهيم رئيسي از اعلام نظر او در مورد نامزدي در انتخابات در روز هجدهم فروردين خبر دادند. به گزارش انتخاب، براساس گفته منابع نزديک به توليت آستان قدس رضوي، رئيسي روز هجدهم فروردين تصميم خود را براي کانديداتوري در انتخابات رياست‌جمهوري اعلام خواهد کرد.

 

براساس اين گزارش، روز هفدهم فروردين، «جمنا» طي نشستي، پنج کانديداي نهايي خود را اعلام خواهد کرد. به نظر مي‌رسد، تصميم‌گيري رئيسي در مورد انتخابات به نتايج اين نشست بستگي دارد. لازم به ذکر است که طيف جبهه پايداري و آيت‌الله مصباح‌يزدي، رئيسي را گزينه «اصلح» براي انتخابات مي‌دانند و سعي دارند او به‌عنوان کانديداي نهايي اصول‌گرايان معرفي شود. در اين راستا، حاجي‌دليگاني، عضو جبهه پايداري به‌تازگی در گفت‌وگو با «انتخاب» از تمايل آيت‌الله مصباح به کانديداتوري رئيسي خبر داد و گفت که رهبر معنوي اين جريان از اعضاي اين جبهه خواسته است که سراغ رئيسي بروند.

 

 اخبار  سیاسی  - وقایع  اتفاقیه  

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------