آخرین اخبار سیاسی

حسن روحانی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

افشاگری جدید حسن روحانی از ماجرای گرانی بنزین و اعتراضات 98

حسن روحانی درباره ماجرای گرانی بنزین و اعتراضات صحبت کرد. به گزارش جماران، حسن روحانی رییس جمهور ایران در دولت های یازدهم و دوازدهم در…

ظریف: آماده گفتگوهای جدی هستیم



اخبار,اخبار سیاسی,برنامه هسته ای ایران


 اخبار سیاسی  - ظریف: آماده گفتگوهای جدی هستیم

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: علی‌القاعده مذاکره برای به نتیجه رسیدن نیاز به آمادگی طرفین دارد و اگر طرف مقابل آماده باشد می‌توانیم به نتیجه برسیم.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران؛ درباره دور آینده مذاکرات ایران و 1+5 گفت: ما برای گفتگوهای جدی آماده هستیم چرا که مذاکرات دشوار است.

وی تصریح کرد: علی‌القاعده مذاکره برای به نتیجه رسیدن نیاز به آمادگی طرفین دارد و اگر طرف مقابل آماده باشد می‌توانیم به نتیجه برسیم.

گفتنی است ایران و 1+5 در 20 نوامبر بیانیه اقدام مشترک به مدت شش ماه امضا کردند که هم‌اکنون این مدت رو به پایان است و طرفین گفتگو براساس مفاد بیانیه در حال انجام مذاکره برای رسیدن به توافق جامع هسته‌ای هستند.

شایان ذکر است اگر ایران و 1+5 در موعد مقرر به توافق نهایی نرسند براساس مندرجات بیانیه اقدام مشترک در صورت توافق می‌توانند مذاکرات را برای شش ماه دیگر تمدید کنند.

لازم به یادآوری است که دور چهارم این مذاکرات در روزهای 24 تا 26 اردیبهشت ماه در شهر وین برگزار شد و طبق برنامه قرار بود کار نگارش پیش نویس توافقنامه جامع هسته‌ای انجام گیرد که به دلیل زیاده‌خواهی طرف مقابل بدون دستیابی به پیشرفت ملموسی به اتمام رسید.

با این حال سید عباس عراقچی مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ا‌یی کشورمان پس از پایان مذاکرات وین چهار اظهار داشت: فشار خاصی برای اینکه مذاکرات به هر قیمت تا پایان تیرماه انجام شود و به توافق برسیم وجود ندارد و اگر به توافق نرسیم فاجعه‌ای رخ نداده است.

گفتنی است محمدجواد ظریف و کاترین اشتون پنجم خرداد در هتل چراغان استانبول با یکدیگر دیدار غیررسمی برگزار کردند که عراقچی معاون حقوقی وزارت خارجه پس از پایان این مذاکرات گفت: رایزنی‌های طولانی اما مفید در جهت بررسی برای بررسی راهکارهای مختلف راه‌کارهای مختلف برای پیشبرد مذاکرات در مذاکرات صبح روز سه‌شنبه میان ظریف و اشتون به مدت 2 ساعت و نیم انجام شد.

وی تصریح کرد: طی این مذاکرات توافق شد در صورت نیاز برای ادامه رایزنی‌ها در دو سطح فنی و سیاسی تا پیش از دور بعدی مذاکرات که قرار است 26 تا 30 خرداد در وین انجام شود، گفت‌وگوهایی انجام شود.

بر این اساس مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5 درباره مسایل فنی  در حاشیه نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌‌المللی انرژی اتمی برگزار شد که "حمید بعیدی‌نژاد" مدیرکل سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه ایران و "استفان کلمنت" مشاور ارشد "کاترین اشتون" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ریاست این دور از مذاکرات را برعهده داشتند.

بعیدی‌نژاد پس از پایان این دور از مذاکرات کارشناسی اظهار داشت: در این گفتگوها توانستیم طیفی از مسائل مربوط به هسته‌ای را در ابعاد کارشناسی و فنی مورد بررسی قرار دهیم .

وی افزود: طبیعتا با توجه به اینکه ما وارد یک مرحله حساس برای تهیه یک پیش نویس می‌شویم, نیاز به برگزاری چنین جلسات بیش از پیش احساس می شود و طبیعتا گزارش این جلسه به مقامات سیاسی ارائه خواهد شد و براساس تصمیماتی که گرفته می شود این جلسات ادامه پیدا خواهد کرد.
 
لازم به ذکر است دور پنجم مذاکرات ایران و گروه 1+5 برای رسیدن به توافق جامع هسته‌ای در روزهای 26 تا 30 خرداد در وین برگزار خواهد شد.
 اخبار سیاسی - باشگاه خبرنگاران

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------