آخرین اخبار سیاسی

حسن روحانی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

افشاگری جدید حسن روحانی از ماجرای گرانی بنزین و اعتراضات 98

حسن روحانی درباره ماجرای گرانی بنزین و اعتراضات صحبت کرد. به گزارش جماران، حسن روحانی رییس جمهور ایران در دولت های یازدهم و دوازدهم در…

لوموند ظریف را دید کیهان ندید!



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,ظریف

روزنامه اصلی اصولگرایان نحوه ملاقات وزیر خارجه کشورمان

با رئیس‌جمهور فرانسه را نشانه تحقیر دانست 

 بازهم قلم فرسایی حسین شریعتمداری در لباس دلسوزی و بازهم تحقیر از سوی او.

 

او این بار یک اتفاق تاریخی که مرزهای تحریم و محدودیت 12 سالهرا شکست، تحریف کرده است و از این پیروزی با عنوان حقارت بزرگ یاد می‌کند. مردی که اجازه تعبیر و تفسیر هر موضوعی را به خود می‌دهد، و در هر رسانه‌ای ترش‌رو و تند سخن می‌گوید، اینبار مدعی شده که ظریف و روحانی با آنچه که این روزها در فرانسه گذشته است و آنچه که درایران و ماجرای توتال گذشت، حیثیت ایران را زیر سوال برده‌اند. او برای اثبات این ادعا می‌نویسد:" «پاتریک پویانه» مدیرعامل شرکت فرانسوی توتال که برای عقد قرارداد با وزارت نفت کشورمان به ایران آمده بود، با آقای دکتر روحانی ملاقات کرد و خبر این ملاقات با آب و تابمنتشر شد.

 

تا اینجای ماجرا، اگرچه به علت نامتقارن بودنمسئولیت‌های طرفین - رئیس‌‌جمهور یک کشور با مدیرعامل یک شرکت خارجی- خالی از اشکال نیست ولی چنانچه ماجرا در همین حد و اندازه باقی می‌ماند با تسامح قابل اغماض تلقی می‌شد. اما این ملاقات در حالی صورت پذیرفته که چند روز قبل دولت فرانسه حاضر نشد درباره ملاقات آقای ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان با «امانوئل‌ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه بیانیه‌ای صادر کرده و یا کمترین خبری از انجام این ملاقات منتشر شود. این اقدام دولت فرانسه در فرهنگ جاری و شناخته شده روابط بین‌المللی به مفهوم و معنای «تحقیرکشور میهمان» است که متاسفانه دولت محترم علی‌رغم آن همه ادعا درباره حفظ حرمت ایران و ایرانی، نه فقط از کنار این تحقیر آشکار به آسانی عبور کرده است بلکه با پذیرش ملاقات مدیرعامل شرکت فرانسوی توتال با رئیس‌جمهور کشورمان به این تحقیر رنگ‌و لعاب رسمی! هم داده است.؟"

 

وی بار دیگر براین نکته تاکید می کند که " خودداری دولت فرانسه از انتشار خبر ملاقات ظریف و ماکرون با هدف تحقیر دولت جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته است!"

 

شریعتمداری در بخش دیگری از نوشته‌هایش به گفته‌‌های برنار کوشنر اشاره می‌کند که گفته است: "از این که دولت بیانیه‌ای عمومی در مورد سفر آقای ظریف منتشر نکرد بسیار خوشحال و مفتخر هستیم." و این عدم بیانیه و این گفته را نشانی دیگر ازیک حقارت بیان می کند. وی ادامه می‌دهد:" اظهارات کوشنر به صراحت نشان می‌دهد که خودداری دولت فرانسه از صدور بیانیه درباره ملاقات آقای ظریف با امانوئل ماکرون و حتی امتناع از اعلامخبر این ملاقات، با انگیزه تحقیر دولت- بخوانید ملت- ایرانصورت پذیرفته بود." و ی اضافه می کند:" حالا این برخورد دولت فرانسه را در کنار ملاقات مدیرعامل شرکت فرانسوی توتال با رئیس‌جمهور کشورمان و انتشار پرآب و تاب و گسترده خبر این ملاقات قرار داده و خودتان قضاوت کنید که آیا از این مقایسه مفهومی غیر از تن دادن دولت به تحقیر از سوی فرانسوی‌ها استنباط می‌شود؟! آقای روحانی به یقین هیچیک از 23‌میلیون نفری که به شما رای داده‌اند حاضر به پذیرش این همه تحقیر نیستند. مگر آنها شما را برگزیده‌اند که تحقیرشان کنید؟! و در مقابل این تحقیرها با قرارداد خسارت‌بار توتال به حریف جایزه هم بدهید؟!"

 

** راست می گوید؟

اما آیا واقعا ملت ایران به واسطه چنین اتفاقات و چنین مقایسه هایی تحقیر شده‌اند؟ شریعتمداری کما فی السابق یک طرفه به قاضی رفته است و البته در کنار این یک طرفه به قاضی رفتن یا یک سری نکات را فراموش کرده و یا بازهم به ناراستی سخن به زبان آورده است.

 

مدیر مسئول کیهان در حالی سخنان برنار کوشنر وزیرسابق امور خارجه فرانسه را علم کرده است و با استناد به عدم صدور بیانیه پس از دیدار ظریف و ماکرون آن موضوع را نماد تحقیر ایران می‌داند که به بخش‌هایی دیگر از صحبت های کوشنر که گفته :

" ظریف، وزیر امور خارجه ایران، دیروز به فرانسه آمد و از وی استقبال شد... استقبال از آقای ظریف، یک روز پیش از این تجمع (همایش‌منافقین) کار چندان درستی نبود..." اشاره ای ندارد. این مفهوم که کوشنر در داخل همایش منافقین به استقبال مقامات فرانسوی از ظریف اذعان می کند و دلخوری‌اش از این موضوع را بیان می‌دارد کم چیزی نیست، حال آنکه دلواپسی این روزنامه، مانع از آن می‌شود تا او نیمه های پر لیوان را ببیند.

 

**شریعتمداری رسانه های فرانسه را ندید

شریعتمداری اما زمانی بیشتر، نگاه تکسویه و غیر کارشناسی اشبر ملا می شود که مدام می گوید دیدارهای ظریف و ماکرون رئیس جمهور فرانسه در کشور فرانسه خبری و رسانه ای نشد تا ایران تحقیر شود. این در حالی است که خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های معتبری چون لوموند فرانسه به طور ویژه به سفر ظریف به فرانسه پرداخته‌اند و صد البته به دیدار ظریف و ماکرون به طور ویژه اشاره کرده‌اند. این روزنامه می نویسد:" روز جمعه، وزیر امور خارجه ایران،

محمد جواد ظریف، توسط رئیس جمهوری، امانوئل ماکرون پذیرفته شد ،دراین دیدار صحبت هایی پیرامون نفت و قراردادهای آیندهانجام و ظریف نیز خطاب به ماکرون گفته است: اگر می خواهید در ایران سرمایه گذاری کنید از آمریکا نترسید. او خطابش به کشورهای منطقه نیز بوده است."

 

و یا مثلا رادیو فرانسه نیز درباره این دیدار اشاره می کند که محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران روز جمعه، ۳۰ ژوئن در کاخ الیزه با امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه دیدار کرد. در این دیدار، ظریف، پیام کتبی حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران را به امانوئل ماکرون تسلیم کرد. وزیر امور خارجه ایران در این دیدار همچنین در باره روابط دوجانبه ایران و فرانسه، خصوصاً روابط اقتصادی بین دو کشور، تحولات بین المللی و مسائل منطقه ای با رئیس جمهوری فرانسه گفتگو کرد."

 

حتی پیش از این هم خبر دیدار ظریف با مقامات فرانسوی ، رسانه ایش بود. این در حالی است که دیدارهای ظریف و ماکرون به دلیل شرایط محرمانه ای که داشتند در داخل ایران نیز چندان رسانه ای نشده بود بلکه تصویری از یک مصافحه دو طرفه منتشر شده بود و به چند خط خبر بسنده.

 

این یعنی آنکه دیدار وزیر خارجه ایران و ماکرون نه در کشور فرانسه بایکوت خبری شده بود و نه در ایران با ذوق زدگی تحقیرآمیزی همراه بوده است . اما ظاهرا کیهان نه رسانه‌های فرانسوی که این خبر را منتشر کرده‌اند، دیده و نه نوع نگاه رسانه ای که در داخل کشور به این موضوع بوده است .

 

شریعتمداری اما علاوه بر این که رسانه‌های فرانسوی و انتشار خبر این دیدار را ندیده است، بلکه این موضوع را هم نمی‌بیند که دیدار وزیر خارجه ایران با رئیس جمهوری یک کشور اروپایی، موضوع کمی نیست.

 

در این میان اما قیاس مع الفارق دیگری هم شکل گرفته؛ شریعتمداری می‌گوید اینکه دیدار ظریف و ماکرون بیانیه نداشته یعنی خوار و ذلیل شدن ایرانیان (!)این را در کنار دیدار مدیر عامل توتال با رئیس جمهورایران بگذارید که روزنامه نگار کیهانی آن را مایه شرمساری می‌داند.

 

**انگار رئیس جمهور با دربان برزیل دیدار کرده

فریدون مجلسی دیپلمات سابق درباره این که آیا واقعا عدم صدور بیانیه پس ازدیدار ماکرون و ظریف، نشان از تحقیر ایران است؟ پیرامون ادعاهای اخیر شریعتمداری به آفتاب یزد گفت: "نکته‌ای که باعث کسب آبروست این است که وزیر خارجه ایران با رئیس‌جمهوری که به تازگی انتخاب شده دیدار می‌کند، اما برخی طوری مقاله نوشتند که انگار رئیس‌جمهور ایران به برزیل رفته و دربان سفارت برزیل به دیدار او آمده و انگار نه انگار ظریف ایرانی با رئیس جمهور فرانسوی ملاقات کرده است. "

 

وی درباره عدم صدور بیانیه پس ازاین دیدار گفت: اساسا چنین دیداری نباید هم بیانیه‌ داشته باشد. بیانیه برای زمانی است که دو رئیس‌جمهور روی برنامه یا هدفی که می‌خواهند با آن به یک نتیجه خاص برسند، صادر می‌شود. اما ظریف به دیدار ماکرون رفته تا باب جدیدی بگشاید، آثار این دیدار زمانی معلوم شد که قرداد توتال، 5 میلیارد دلار وجه نقد وارد کشورکرد. "

وی درباره دیدار مدیرعامل توتال با رئیس‌جمهور ایران و اینکه آیا این دیدار را باید حقارت کشور دانست، گفت: منافع ملی ایجاب می‌کرد در چنین زمانی رئیس جمهور به ژست‌های خودخواهانه متوسل نشود. از همین رو او با مدیران نفتی شرکت‌های بزرگ دنیا ملاقات می‌کند تا خبر آن منتشر شود و به این طریق گام دیگری برای شکست تحریم‌های ثانویه‌ای که بر ما تحمیل شده است بردارد، امضا شدن قرارداد توتال، شکست تحریم است."

 

مجلسی افزود: " از همین رو دیدار رئیس‌جمهور با مدیرعامل توتال، چون با اهداف دیگری صورت گرفته که منافع ملی را دربرمی‌گیرد ایرادی ندارد، اینکه رئیس‌جمهور تلاش می‌کند ایران را با عزت به صحنه اقتصاد و تجارت بین‌الملل بیاورد، یک احسنت دارد."

 

وی افزود: "حتی اگر دیدار رئیس‌جمهور را برخلاف آداب دیپلماتیک بدانیم -که از لحاظ دیپلماتیک نمی‌توان چنین ادعایی را با قاطعیت داشت - باید به اهدافی که رئیس‌جمهور به دنبال آن است توجه کنیم؛ اهدافی که این دیدار را توجیه می‌کند."

**

نیازی به بیانیه هم نبود

علی بیگدلی کارشناس مسائل بین الملل هم درباره دیدار ظریف و ماکرون و ادعای عدم رسانه‌ای شدن و عدم صدور بیانیه در آن گفت: البته این موضوع در فرانسه رسانه‌ای شد، اما درباره عدم صدور بیانیه باید گفت، ضرورتا این دیدار نیازی به صدور بیانیه نداشت. اینکه ماکرون از ظریف دعوت کرده و دیداری صورت می‌گیرد یعنی دولت و شرایط فعلی ایران را می‌پذیرد. ماکرون وقتی در جواب دونالد ترامپ که گفته بود ما فقط دغدغه آمریکا را داریم، پاسخ می‌دهد: ما نیز صرفا دغدغه اروپا را داریم. این نشان می‌دهد که رابطه خوبی با آمریکای عصر ترامپ ندارد و ازهمین رو بیشتر به سمت ایران تمایل پیدا کرده است. "

 

وی گفت":‌ای کاش معترضانی مثل شریعتمداری این نکته را هم می‌دیدند که فرانسوی‌ها چنین شجاعتی را به خرج داده‌اند تا جزو اولین کشورهای بعد از برجام باشند که یک قرارداد 5 میلیارد دلاری امضا کرده‌اند؛ قراردادی که هیچ یک از کشورهای اروپایی جرات آن را نداشتند. مطمئنا اگر ملاقات ظریف و ماکرون بیانیه ندارد جای تعجب نیست. فراموش نکنیم که رئیس‌جمهور یک کشور توسعه‌یافته اروپایی با وزیر ایران دیدار کرده است و آقای شریعتمداری باید به جای اعتراض به این نکته توجه می‌کرد که فرانسوی‌ها برخلاف تمایل، آمریکا چنین قرار دادی با ایران امضا کرده‌اند. "

 

بیگدلی گفت:" این قرارداد شجاعت فرانسه را نشان داد. هیچ وقت کشورهایی مثل آلمان جرات این کار را نداشتند. قرارداد توتال فتح بابی خواهد شد

 

تا کشورهای دیگر صرف چند سال آینده وارد ایران شوند، آن هم علی رغم دیدگاه منفی که آمریکا به ایران دارد."

 

بیگدلی درباره ملاقات رئیس‌جمهور با مدیرعامل توتال اظهار کرد :"حسن روحانی به دنبال آن بود تا با این ملاقات ارزش این قرارداد را بالا ببرد و باعث ترغیب سایر کشورها برای سرمایه‌گذاری در ایران شود وگرنه هیچ ضرورتی نداشت که چنین ملاقاتی صورت بگیرد. اما رئیس‌جمهور تلاش کرد با اینکار هم باعث استحکام روابط با فرانسه و سرمایه گذاری آنها شود و هم موجب ورود سایر سرمایه‌گذاران به ایران."

 

 اخبار سیاسی -  آفتاب  یزد  

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------