آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

حملات مستقیم اسرائیل و ایران به یکدیگر، پایان یافته| اسرائیل از موشک‌های دوربرد استفاده کرد

در پی پرواز چند شی ناشناس در اطراف پایگاه شکاری اصفهان و فعال‌شدن پدافند هوایی در بامداد جمعه سی ان ان از قول یک منبع اطلاعاتی منطقه‌ای…

مرعشی، جدی‌تر ازدیروز



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , مرعشی

 

این روزها بهشت درانتظار انتخاب ساکن بعدی است؛ ساکن 12‌ساله بهشت دیگر شانسی برای تمدید حضور ندارد و قرار است این بار اصلاح‌طلبان شورای شهر ساکن بهشت را تعیین کنند. تا به امروز گزینه‌های زیادی برای تصدی شهرداری تهران معرفی شده‌اند که از آن جمله می‌توان به محمدعلی نجفی، محمود حجتی، محمدعلی افشانی و... اشاره کرد، اما در میان اسامی مطرح‌شده نام سیدحسین مرعشی از دیگر گزینه‌ها پررنگ‌تر است.

 

در آخرین جلسه منتخبان شورای شهر مقرر شد، هر منتخب، سه گزینه را پیشنهاد دهد، اما در هنگام رأی دادن هر عضو شورا می‌تواند به هفت نفر رأی دهد. در نهایت ۷ نفری که بیشترین آرای ماخوذه را دارند، وارد مرحله بعد فرایند انتخاب شهردار خواهند شد. ۷ گزینه‌ای که بیشترین آرا را اخذ می‌کنند، در مرحله بعد برنامه خود را در اختیار اعضای شورا قرار خواهند داد.

 

برگ برنده

شاید برخی این سوال را مطرح کنند که سوابق اجرایی مرعشی چیست که از او به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین گزینه‌های انتخاباتی نام می‌برند. مسئولیت‌های او از جهاد سازندگی شروع و به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ختم شد.

 

مرعشی در کارنامه فعالیت‌های خود هشت سال استانداری کرمان و دو دوره نمایندگی مجلس در دوره‌های پنجم و ششم را دارد. در اواخر دوره چهار‌ساله مجلس ششم، به‌عنوان رئیس سازمان تازه‌تشکیل‌شده میراث فرهنگی و گردشگری منصوب شد. با آغاز دولت نهم مرعشی از ریاست سازمان میراث فرهنگی برکنار شد و پس از آن به‌عنوان عضو ارشد و سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی فعالیت کرد. مرعشی از اضلاع مهم در تصمیم‌گیری‌های جریان اصلاحات است و از سوی دیگر حضورش در کنار آیت‌ا... هاشمی به خوبی او را با سازندگی آشنا کرد. بنابراین انتخاب او به‌عنوان شهردار تهران با توجه به سوابق اجرایی‌اش دور از انتظار نیست.

 

آماده حضور

مرعشی مطرح شدن نامش برای حضور بر کرسی شهردار تهران را رد نمی‌کند، چنان‌که در آخرین روز خرداد ماه گفت: «آقایان نجفی، حجتی، بی‌طرف و حتی خود بنده برای شهرداری تهران مطرح شده‌ایم.» البته کرباسچی چندی قبل از تردید او برای حضور در شهرداری، و پس از آن، از رفع آن به سبب مذاکرات خبر داد. غلامحسین کرباسچی با اشاره به گمانه‌زنی‌های اخیر در خصوص انتصاب شهردار تهران و مطرح بودن نام سیدحسین مرعشی برای قرار گرفتن در این سمت گفت: تا جایی که می‌دانم تعداد قابل توجهی از اعضای شورای شهر نظر مثبتی به آقای مرعشی دارند و ایشان را از گزینه‌های قابل توجه و مهم شهرداری می‌دانند.

 

وی ادامه داد: در محافل اصلاح‌طلبان نیز بحث شهردارشدن آقای مرعشی زیاد مطرح شده و خود ایشان به دلایل مختلف برای قبول این پست اظهار تمایل نمی‌کردند، اما بحث‌های زیادی با ایشان انجام شد و فکر می‌کنم متقاعد شدند که اگر به شرط اینکه گزینه مناسب‌تری از نظر ایشان و اعضای شورای شهر تهران نباشد، این پست را قبول کنند. به‌طور کلی آقای مرعشی شرایط خود را با آقای الویری به‌عنوان رئیس سنی موقت مطرح کرده‌اند.

 

دلواپسان؛ مانع!

البته مسیر رسیدن مرعشی به بهشت هموار نیست و موانعی در این راه وجود دارد. مهم‌ترین مانع چالش‌آفرینی دلواپسان است و به نظر می‌رسد آنها به محض معرفی مرعشی برای ریاست بهشت انواع و اقسام پرونده‌ها را رو خواهند کرد تا چنین القا کنند که مرعشی گزینه لایقی برای بهشت نیست. برای مثال زمانی که در مرحله گمانه‌زنی‌های شهرداری نام مرعشی مطرح شد، جهان‌نیوز، از رسانه‌های دلواپسان نوشت: «جنگ رسانه‌ای برای پررنگ کردن نام حسین مرعشی وارد مرحله تازه‌ای شده است. این در شرایطی است که مرعشی از فعالان اقتصادی است که پرونده‌های اقتصادی وی در زمان استانداری کرمان و همچنین فعالیت اقتصادی او در دو دهه اخیر پر از موارد مشکوک و لابی‌های پرقدرت است.

 

او همچنین در زمینه فعالیت‌های سیاسی نیز پرحاشیه بوده، تا جایی که در فتنه 88 به‌خاطر تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی به یک سال حبس محکوم و راهی اوین شد.» چند روز قبل صادق زیباکلام پیش‌بینی این هجمه‌ها را کرده و گفته بود: «تصور کنید کرباسچی، مرعشی یا تاجزاده شهردار تهران شود؛ از همان لحظه اصولگرایان برای حمله به شهردار تهران زمین و زمان را به هم می‌دوزند. بغض و کینه اصولگرایان نسبت به آقای هاشمی رفسنجانی 100 برابر رئیس دولت اصلاحات بود. به همان نسبت بغض و کینه اصولگرایان به عارف خیلی کمتر از کرباسچی و مرعشی است.» وی افزود: «اگر رأی می‌داشتم، رأی می‌دادم که عارف شهردار تهران نشود و حسین مرعشی، کرباسچی یا تاجزاده شهردار شود، چون اینها را خیلی توانمندتر از آقای عارف می‌دانم.»

 

رفع موانع

به نظر می‌رسد اگر 21 منتخب شورای شهر پنجم عزم خود را برای انتخاب مرعشی به‌عنوان شهردار جزم کرده‌اند، باید راهکاری برای رفع این موانع بیایند که یکی از این راهکارها می‌تواند رفع نگرانی‌های دلواپسان در مورد مرعشی باشد؛ یعنی توضیح دهند اجرای آنچه او برای آبادانی در تهران مدنظر دارد سبب عیان شدن ناکارآمدی عملکرد نماینده اصولگرایان، یعنی قالیباف در شهرداری خواهد شد و موضوع شهرداری سیاسی نیست که با هجمه‌های سیاسی‌ درصدد فشار برای انتخاب گزینه‌ای غیر از خواست ملت باشند.

 

شرط اول، رضایت

در هفته گذشته برخی نام عارف را برای حضور در شهرداری مطرح کردند که البته این حضور تکذیب شد و پنجشنبه گذشته محمدعلی نجفی عضو شورای شهر گفت: اینکه بتوانیم شهرداری را انتخاب کنیم که هم چهره ملی باشد، هم متخصص، خیلی خوب است. ما کسانی را داریم که از چهره‌های ملی هستند و رشته تحصیلی و تجربیاتشان در حوزه شهری است. منتخب مردم تهران در شورای شهر پنجم درباره احتمال مطرح شدن محمدرضا عارف به‌عنوان شهردار تهران گفت: به هر حال رضایت خود افراد هم شرط است. عارف شخصیت جامع‌الاطرافی است و پشتوانه‌های لازم را ایجاد می‌کند، اما برخی شخصیت‌های ملی ممکن است خودشان علاقه‌مند به حضور نباشند. اولین شرط این است که اعلام رضایت کنند.

 

 

 اخبار سیاسی  -  آرمان 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------