آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

صادق زیباکلام: خطر جنگ رفع شده است | اسرائیل دست بالای نظامی را دارد

صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران می‌گوید اسرائیل دست بالای نظامی را دارد و این قید جدید ایران که گفته هر حمله‌ای به منافع…

محمد هاشمي : راه دیگری نیست



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,  محمد هاشمي

 

این روزها موضوع ائتلاف میان جریان‌های سیاسی کشور به مبحث روز رسانه‌ها و سیاسیون بدل شده و هرکسی از ظن خود به محسنات و معایب آن می‌پردازد. جریان اصلاحات به عنوان جریانی ریشه‌دار همواره سعی در کنش سیاسی فعال و مثبت در عرصه سیاسی کشور داشته و همواره توانسته با حضور در سپهر سیاست ایران مشارکت اجتماعی بالایی را فراهم آورد.

 

با این حال پس از اتفاقات سال‌های پایانی دهه 80 هنوز نتوانسته‌اند چنان که باید به‌طور فعال و با تمام پتانسیل وارد عرصه سیاست شوند. محمد هاشمی معتقد است اصلاح‌طلبان باید برای حل مسائل خود با مقام معظم رهبری مذاکره کنند. باید دید اصلاح‌طلبان در آینده چه سیاستی را اتخاذ خواهند کرد.

 

اهمیت مذاکره

اصلاح‌طلبان در مقاطع گذشته بسیار خواسته‌اند که با تمام ظرفیت در انتخابات حاضر شوند، اما این امکان برای آنها فراهم نبوده است. ائتلاف با اعتدالگرایان و چهره‌های میانه‌رو از انتخابات مجلس دهم کلید خورد و طولی نکشید که آنها فهمیدند ائتلاف مد نظر خودشان آنطور که انتظار داشتند اثرگذاری لازم را ندارد.

 

در نتیجه شرایط سیاسی و بازتاب تصمیم‌های گذشته، برخی از چهره‌های سیاسی این امکان را مطرح کرده‌اند که اصلاح‌طلبان باید با نهادهای موثر مانند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و حتی چهره‌ها و لایه‌های غیرمعتدل اصولگرایان همفکری و گفت‌وگوی نزدیک و بی‌واسطه داشته باشند تا بتوانند با نظر به منافع ملی، مسائل و مشکلات فی‌مابین را حل کنند. تردیدی نیست که با رفع مشکلاتی که گاه در فضای سیاسی دیده می‌شود، می‌توان امیدوار بود که زمینه‌های فعالیت و کنش حداکثری برای اصلاح‌طلبان بیش از پیش فراهم شود.

 

این موضوع از نظر آیت‌ا... هاشمی اهمیت وافر داشت و به همین دلیل در سال‌های پایانی عمر بر آن توصیه و تاکید داشتند. زمانی که اصلاح‌طلبان به دلیل برخی مسائل و رویدادها به حاشیه رفته بودند آیت‌ا... هاشمی برای ایجاد وحدت و همدلی هیچ‌گاه مذاکره را از نظر دور نداشت. پس از رحلت آیت‌ا... هاشمی برخی چهره‌های اصلاح‌طلب وارد مسیر گفت‌وگو شدند اما اهمیت این موضوع چنان است که باید بهتر و منسجم‌تر ادامه داشته باشد.

 

راه‌های بازگشت

عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام در ارتباط با ائتلاف اصلاح‌طلبان به خبرآنلاین گفت: پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 88، و به تبع آن حوادثی که در کشور رخ داد، ما شاهد ائتلاف اصلاح‌طلبان با چهره‌های معتدل اصولگرایی در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 بودیم که البته با مشارکت بیشتر اصلاح‌طلبان روبه‌رو شد.

 

محمد هاشمی ادامه داد: با بررسی سلسله پیروزی‌هایی که برای اصلاح‌طلبان رخ داد می‌توان به‌این مهم دست یافت که تنها راه اصلاح‌طلبان برای بازگشت به عرصه سیاسی کشور ائتلاف است و این امر هم از طریق آرای عمومی تحقق‌پذیر است. اگر این مهم وجود داشته باشد، امکان موفقیت برای اصلاح‌طلبان وجود دارد. رئیس اسبق صداوسیما تاکید کرد: از نظر کمیت و با توجه به تکثر نیروها و همچنین تشکیلات و جریان‌های سیاسی در کشور، یک جناح سیاسی نمی‌تواند و در اصل ظرفیت این را ندارد که مسئولیت‌های مهم این کشور را برعهده بگیرد.

 

او اضافه کرد: از طرفی هم پیروزی اصلاح‌طلبان در حال حاضر از طریق انتخابات خواهد بود که با تنها روش ائتلاف امکان پذیر است، اما روش دوم مسئولیت پذیری در کشور ما انتصابی است که عمدتا توسط رهبر انقلاب انجام می‌شود. مسئولیت‌ها در نهادهایی مانند قوه قضائیه و نیروهای مسلح و برخی پست‌های مدیریتی در نهادهای عمومی توسط رهبر انقلاب تقسیم می‌شوند.

 

وی اظهار داشت: اگر اصلاح‌طلبان بخواهند مسئولیتی بگیرند طبعا راهش از طریق رهبری است، باید از این طریق به نحوی که برایشان امکان داشته باشد وارد مذاکره شوند یا بتوانند تعامل کنند، شاید از این راه بتوانند کاری انجام دهند. محمد هاشمی یادآوری کرد: بنابراین با یکی از دو راهی که ذکر کردم، اصلاح‌طلبان به سیاست باز خواهند گشت؛ انتخاباتی که در آن ائتلاف کنند و انتصاباتی که از طریق رهبر انقلاب انجام می‌شود، راه سومی در این مورد وجود ندارد.

 

اخبار  سیاسی  -  آرمان 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------