آخرین اخبار سیاسی

محمد صدر،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

واکنش محمد صدر به لایحه عفاف و حجاب: ایده‌های ضد اسلام توسط برخی افراد تندرو که عقل کامل ندارند به نظام تحمیل می‌شود

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره کسر از حساب افراد بی حجاب گفت: طرح این مسئله باعث می‌شود که همه مردم پول‌هایشان را از بانک خارج کنند و به…

قاسمی: سفر جانسون به تهران ربطی به سخنانش درباره زاغری ندارد/مواضع رییس‌جمهور فرانسه دقیق نیست



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , قاسمی

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان صبح امروز در نشست خبری خود اعلام کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده وزیران خارجه فرانسه و انگلیس تا قبل از پایان سال میلادی جاری به تهران سفر خواهند کرد. 

به گزارش ایسنا، بهرام قاسمی در ابتدای نشست خبری خود با ابراز تاسف از وقوع زلزله در ایران و عراق با مجروحان و خانواده‌های جان باختگان این حادثه ابراز همدردی کرد.

 

سفر وزیر خارجه انگلیس تا پایان 2017 انجام می‌شود

سفر مکرون به تهران بعد از سفر وزیر خارجه فرانسه به تهران انجام می‌شود

 

وی در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد سفر وزیر خارجه انگلیس به تهران گفت: سفر وزیر خارجه انگلیس در دستور کار روابط دو کشور است و زمان آن در حال تنظیم و بررسی است و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا قبل از انتهای سال جاری میلادی انجام خواهد شد.

 

قاسمی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد سفر مکرون رییس‌جمهور فرانسه به تهران و همچنین اظهارات اخیر او در مورد فعالیت موشکی ایران، اظهار کرد: سفر آقای مکرون به تهران در دستور کار دو کشور قرار دارد و تاریخ دقیق آن هنوز مشخص نیست.

 

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان ادامه داد: احتمالا این سفر بعد از انجام سفر وزیر خارجه فرانسه به ایران انجام خواهد شد.  

 

موضع‌گیری‌های رییس‌جمهور فرانسه دقیق نیست

وی همچنین موضع‌گیری‌های رییس‌جمهور فرانسه را دقیق ندانست و گفت: ما خواستار این هستیم که آنها با درایت بیشتری به مسائل منطقه توجه کنند و به این موضوع دقت کنند که برخی بدخواهان می‌خواهند روابط ایران با اروپا را تحت تاثیر قرار دهند.

 

قاسمی اظهار کرد: سفر آتی مقامات فرانسوی به تهران می‌تواند در کاستن برخی از اختلافات در مورد بعضی از زمینه‌ها موثر باشد و قطعا در این سفرها در مورد مسائل مختلف دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی صحبت خواهد شد.

 

وی گفت: تاریخ سفر وزیر خارجه فرانسه نیز روشن و تقریبا نهایی شده و طی هفته‌های آینده این سفر انجام خواهد شد.

 

سفر هیات اقتصادی اتحادیه اروپا هیچ ارتباطی به تاسیس دفتر اتحادیه در ایران ندارد

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری که مدعی بود آقای جهانگیری در دیدار با کمیسیونر کشاورزی اتحادیه اروپا اعلام کرده که ایران با تاسیس دفتر اتحادیه اروپا در تهران موافقت کرده است، بیان کرد: من چنین خبری را از قول معاون آقای رییس‌جمهور نشنیدم.

 

وی افزود: بحث تاسیس دفتر اتحادیه اروپا در ایران از مدت‌ها پیش مطرح شده بود و مدتی است که در دستور کار دستگاه‌های ذی‌ربط قرار دارد. هر موقع اجماع لازم و پروسه مقدماتی کار فراهم شود ما در این زمینه اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

 

قاسمی همچنین به خبر برخی از رسانه‌ها مبنی بر مرتبط بودن سفر هیات اقتصادی اتحادیه اروپا با تاسیس دفتر این اتحادیه در تهران اشاره کرد و گفت: آنچه که در برخی از رسانه‌ها در این زمینه مطرح شد خبر غلطی بود و هیچ ارتباطی بین سفر هیات اقتصادی اتحادیه اروپا به ایران و موضوع تاسیس دفتر این اتحادیه در ایران وجود ندارد. اتحادیه اروپا از چندی قبل از ما درخواست کرد که دفتری را در ایران تاسیس کند و همان‌طور که بارها گفته‌ام این موضوع در دستور کار است و هر موقع اجماع لازم در این زمینه صورت گیرد و پروسه مقدماتی کار فراهم شود ما در این زمینه اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد برخی از اخبار منتشر شده مبنی بر مذاکره ایران با دیگر کشورها در ارتباط با فعالیت‌های موشکی کشور، اظهار کرد: ما بارها اعلام کرده‌ایم که در مورد مباحث موشکی و موضوع دفاعی ایران با هیچ کشور و هیچ فردی گفت‌وگو نخواهیم داشت.

 

وی با بیان این‌که جمهوری اسلامی ایران مسائل دفاعی خود را دنبال می‌کند و سیاست‌های خود را در این زمینه دارد، گفت: توقع این است، کسانی که تولیدکننده و صادرکننده سلاح به منطقه ما هستند و در این ارتباط قراردادهای کلان می‌بندند و با این تسلیحات به ایجاد جنگ در خشونت در منطقه منجر می‌شوند پاسخگوی این اقدامات خود باشند و طبیعی است زمانی فرا خواهد رسید که آنها باید در این ارتباط پاسخگو باشند.

 

اقدام عربستان در تشکیل جلسه فوق‌العاده اتحادیه عرب درباره ایران موضوع جدیدی نیست

قاسمی در مورد درخواست عربستان از اتحادیه عرب مبنی بر تشکیل جلسه فوق‌العاده در قاهره در ارتباط با موضوع ایران، "این اقدامات را از جانب عربستان موضوع جدیدی ندانست" و با اشاره به مجموعه مشکلات داخلی و منطقه‌ای که عربستان با آن روبروست، گفت: این کشور به علت این سرخوردگی‌ها و شکست‌های پی در پی تلاش می‌کند که اقدام به فرافکنی کند و یک اجماع‌سازی علیه ایران رقم بزند ولی تحولات یک سال گذشته در منطقه نشان می‌دهد که عربستان در این زمینه موفق نبوده و به آنچه که مدنظرش بوده دست پیدا نکرده است.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: فکر می‌کنم اجلاس آتی نیز نتیجه مطلوبی برای عربستان نخواهد داشت چرا که کشورها هر کدام بر اساس منافع و دیدگاه‌های خود عمل می‌کنند و در همین چارچوب هدف‌گذاری‌هایشان را انجام می‌دهند.

 

موضوع ایجاد دفتر اتحادیه اروپا در ایران می‌تـواند از تصمیمات شورای عالی امنیت ملی باشد

معاون ظریف در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این‌که تاسیس دفتر اتحادیه اروپا در تهران نیاز به مصوبه‌ شورای عالی امنیت ملی دارد یا نه؟ اظهار کرد: اقداماتی که در مباحث کلان می‌تواند مطرح باشد علاوه بر وزارت خارجه، دستگاه‌های ذی‌ربط نیز نظرات خود را در ارتباط با آن اعلام می‌کنند و تصمیمات در یک اجماع و تصمیم‌گیری کلان رخ می‌دهد و بحث دفتر اتحادیه اروپا در تهران نیز می‌تواند در این چارچوب مطرح و مورد ارزیابی واقع شود.

 

وی همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با تشدید بحران در شبه جزیره کره و نظر ایران در این ارتباط، گفت: ما علاقه‌مندیم که صلح،‌ ثبات و امنیت در شبه جزیره برقرار شود و از هر اقدامی که به افزایش تنش در این منطقه منجر شود ابراز نگرانی می‌کنیم.

 

قاسمی افزود: به طرف‌های درگیر توصیه به خویشتنداری و سعه صدر داریم و از آنها می‌خواهیم که در فرآیند گفت‌وگو و رایزنی کار را دنبال کنند. ما فکر می‌کنیم بخش عمده‌ای از جهان از جمله آن منطقه، دیگر بیش از این تحمل بحران و درگیری را ندارد و در صورت بروز تنش آثار تخریبی این موضوع برای همه خواهد بود.

 

وی در ادامه نشست با خبرنگاران در پاسخ به سوال در مورد اظهارات جواد لاریجانی مبنی بر اهداف اتحادیه اروپا از تاسیس دفتر در ایران از جمله تلاش آنها برای حمایت از همجنس‌گرایان و کسانی که آنها را حامیان فتنه خوانده است، اظهار کرد: همان‌طور که پیش از این گفتم بحث تاسیس دفتر اتحادیه اروپا در ایران در دست بررسی است و کسی صحبت از تاسیس یا انجام شدن آن نکرده است، موضوع در حال بررسی است و تمام جوانب آن به طور قطع بررسی می‌شود.

 

سخنگوی وزارت خارجه افزود: دوستان نظر خود را دارند و نظرات‌شان می‌تواند محترم باشد و من عموما علاقه‌مند نیستم که در مورد نظرات دیگران ورود پیدا کنم و صحبتی داشته باشم.

از نامه‌نگاری مسعود بارزانی با مقامات ایرانی اطلاعی ندارم

 

قاسمی در مورد اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه گویی آقای مسعود بارزانی اخیرا نامه‌نگاری‌هایی را با مقامات ایرانی و ترکیه‌ای انجام داده و درخواست گفت‌وگو داشته است، گفت: من در مورد نامه‌نگاری‌های آقای بارزانی با مقامات ایرانی اطلاعی ندارم.

 

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق از مقامات ایرانی و ترکیه‌ای خواسته که با مقامات این منطقه وارد گفت‌وگو و رایزنی شوند تا روابط به حالت قبل باز گردد، گفت: همان‌طور که ما بارها گفته‌ایم نوع نگاه جمهوری اسلامی ایران به اقلیم با نوع نگاه دولت مرکزی عراق در این زمینه هماهنگ است و ما هر آنچه را که مطابق با سیاست‌های کلان عراق باشد دنبال می‌کنیم.

 

سخنگوی وزارت خارجه گفت: ما همواره و اکنون نیز روابط عاطفی،‌ دوستانه و خوبی با مردم اقلیم کردستان و اکراد داشته و خواهیم داشت و ان‌شاءالله این روابط ادامه پیدا می‌کند و این موضوع با سیاست‌ها و اقدامات نابجای برخی از سیاستمداران اقلیم متفاوت است و ما روابط مردمی خود را با مردم این منطقه خواهیم داشت.

 

قاسمی در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که اخیرا شاهد این هستیم که مقامات صهیونیستی تلاش می‌کنند روابط خود را با کشورهای پیرامونی ایران گسترش دهند از جمله اینکه اخیرا رفت و آمدی بین مقامات این رژیم و ارمنستان صورت گرفته، نظر ایران در مورد این موضوع چیست؟ اظهار کرد: هر آمد و شدی الزاما به معنای نزدیک شدن روابط نیست. ما روابط خوبی با ارمنستان داریم و به تازگی نیز هیات‌هایی بین دو کشور تبادل شده است. ارمنستان سیاست‌های خود را دنبال می‌کند و ما درصدد نیستیم که چیزی را به کشوری تحمیل کنیم یا در امور داخلی کشوری دخالت کنیم.

 

سخنگوی وزارت خارجه گفت: البته با شناختی که از رژیم صهیونیستی داریم مطمئن هستیم که این نوع رفتارها و حرکات آنها برای کمک به توسعه، ثبات و امنیت منطقه انجام نمی‌گیرد و ما قطعا با شک و گمان به این رفتارها نگاه می‌کنیم و به دوستان خود نیز در این ارتباط توصیه‌هایی ی‌کنیم گرچه آنها آگاهی‌ها لازم را دارند.

 

وی ادامه داد: ما به دوستان خود توصیه می‌کنیم که دقت بیشتری به رفتار صهیونیست‌ها در منطقه قفقاز داشته باشند و امیدواریم که دوستان در مسیر درستی حرکت کنند و احتیاط‌های لازم را داشته باشند. در موقع لزوم با توجه به نوع روابط‌مان با کشورهای همسایه دیدگاه‌های خود را از طرق مختلف به آنها منتقل می‌کنیم.

 

قاسمی در مورد مناسبات ایران با اتحادیه اروپا از جمله سفر اخیر کمیسیونر کشاورزی این اتحادیه به تهران، گفت: ما مناسبات خوبی با اتحادیه اروپا داریم و زمینه‌های زیادی برای همکاری بین ما و اتحادیه اروپا در ارتباط با مسائل مختلف از جمله مسائل منطقه‌ای، بین‌المللی، برجام، همکاری‌های اقتصادی و ... وجود دارد و امیدواریم که این روند ادامه پیدا کند.

 

هنوز برخی از مشکلات در مورد وضعیت حساب بانکی ایرانی‌های مقیم چین باقی است

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت حساب بانکی تعدادی از روسای ایرانی مقیم چین و ایجاد مشکلاتی برای حساب‌های بانکی آنها،‌ گفت: مذاکرات و گفت‌وگوها در سطح سیاسی و بانکی با مقامات چینی ادامه دارد تا این مشکل برطرف شود و تا آنجا که اطلاع دارم هنوز برخی از مشکلات باقی است و تلاش‌های ما نیز همچنان ادامه دارد تا این معضل و مشکل برای دانشجویان و شرکت‌های ایرانی برطرف شود.

 

قاسمی همچنین در مورد اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه حساب برخی از تجار ایرانی در بعضی از بانک‌های اماراتی دچار مشکل شده و این حساب‌ها بعضا مسدود شده‌اند نیز گفت: در مورد موضوع امارات خبر دقیقی ندارم. ظرف دیروز و امروز در شبکه‌های اجتماعی مطالبی را در این ارتباط دیدم ولی همان‌طور که گفتم خبر دقیقی از آن ندارم، بنا بر این اظهارنظری نیز در مورد آن نمی‌کنم و این موضوع نیاز به بررسی بیشتری دارد.

 

وی در عین حال خاطرنشان کرد: فکر نمی‌کنم که در امارات بحث جدی در این ارتباط وجود داشته باشد و ممکن است یک بانک یا تعداد محدودی از بانک‌ها مسائل مربوط به خود را داشته باشند. با توجه به حجم حضور قابل توجه ایرانیان در آن منطقه نباید به سمت مشکلات بیشتری در ارتباط با تعامل با بانک‌های آنجا حرکت کنیم، فکر می‌کنیم که حداقل درایت و هوشمندی در این حوزه در آنجا وجود داشته باشد.

 

سخنگوی وزارت خارجه در مورد اظهارات برخی از مقامات کشورهای منطقه مبنی بر دخالت ایران در امور داخلی برخی از کشورهای عربی، تاکید کرد: ما هیچ دخالتی در امور کشورهای منطقه و عربی نداریم. این سیاست اصولی ماست و این ادعاها از سوی برخی از کشورها ناشی از شکست‌های پی در پی آنها در مسائل داخلی و منطقه‌ای‌شان است. آنها برای جبران این شکست‌ها و حفظ آبرویشان اقدام با فرافکنی و زدن اتهامات نادرست به دیگران می‌کنند. ایران بر اساس سیاست‌های مشخص منطقه‌ای و جهانی خود عمل می‌کند.

 

قاسمی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد برجام، گفت: ما بارها اعلام کرده‌ایم که پرونده برجام برای ما پایان یافته و مختومه است و در مورد کاستن یا افزودن چیزی به آن با هیچ کشوری صحبت نمی‌کنیم. دیگران نیز بر این امر واقف هستند که برجام پابرجا خواهد بود و نمی‌توانند آن را تضعیف کنند، مگر با تخطی کردن از تعهدات خود و کم کردن آثار مثبت برجام برای ایران.

 

وی با بیان اینکه قطعا معاندان در برنامه‌ها و اهداف خود با شکست مواجه می‌شوند، در بخش دیگری از صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: ما با کشورهای همسایه و پیرامونی خود به صورت مرتب در حال رایزنی و تبادل نظر هستیم و از طریق کانال‌های دیپلماتیک از مواضع یکدیگر آگاه می‌شویم و با یکدیگر تبادل نظر می‌کنیم.

 

سخنگوی وزارت خارجه در مورد اظهارات برخی از رسانه‌ها مبنی بر مرتبط دانستن ایران به حمله موشکی انصارالله یمن به عربستان و فضاسازی‌هایی که در این زمینه علیه ایران صورت گرفت، تصریح کرد: رسانه‌ها سخنان خود را مطرح می‌کنند و تبلیغات خود را بر اساس نوع وابستگی‌هایی که دارند به پیش می‌برند.

 

ایران هیچ سلاحی به یمن ارسال نمی‌کند و اصلا امکان ارسال آن را ندارد

وی با بیان اینکه این فضاسازی‌ها راه به جایی نمی‌برد، تاکید کرد: ایران دخالتی در موضوع یمن ندارد و ما هیچ نوع سلاحی را به یمن ارسال و صادر نمی‌کنیم و اصلا امکان ارسال آن وجود ندارد. ما حتی نمی‌توانیم مواد غذایی به این کشور صادر کنیم. به نظر می‌رسد آنچه که در یمن مورد استفاده قرار می‌گیرد سلاح‌های قبلی است که در پادگان‌های یمن وجود دارد و یمنی‌ها توانسته‌اند زیر فشارهای بمباران عربستانی‌ها برای دفاع از خود تا حدی این موشک‌ها و تسلیحات را تکامل و ارتقا دهند.

 

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه ایران در این زمینه هیچ نقشی نداشته و ما هیچ‌گونه اتهامی را در این زمینه نمی‌پذیریم، ادامه داد: این فضاسازی‌ها در قالب فشارهای سیاسی و جنگ روانی که از سوی معاندان ایران در منطقه صورت می‌گیرد انجام می‌شود و آنها در تلاش هستند با این فضاسازی‌ها بر روی فجایعی که در یمن انجام داده‌اند سرپوش بگذارند.

 

درباره مواضع ضد ایرانی سعد حریری در روزهای آینده صحبت می‌کنم

وی در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات ضدایرانی شب گذشته سعد الحریری نخست‌وزیر مستعفی لبنان، گفت: تا آنجا که شنیده‌ام رییس‌جمهور لبنان خواسته بودند که سخنان ایشان از شبکه‌های لبنان پخش نشود، چرا که ایشان مطمئن نبودند که آقای حریری وضعیت‌شان در عربستان چگونه است و تحت چه شرایطی قرار است صحبت کنند.

 

آقای ولایتی و حریری ملاقات مثبت و صمیمی با یکدیگر داشتند

قاسمی ادامه داد: من در مورد مباحث ضدایرانی که توسط ایشان مطرح شده اظهارنظری نمی‌کنم و این موضوع را به روزهای آینده واگذار می‌کنم. ایران ارتباطات خوبی با احزاب، گروه‌ها، ‌دولت لبنان و خود آقای سعدالحریری داشته و روز قبل استعفا، آقای حریری و آقای ولایتی با یکدیگر ملاقات مثبت و صمیمی داشتند و در مورد همکاری‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کرده‌اند.

 

سخنگوی وزارت خارجه در مورد اخبار منتشر شده مبنی بر سفر وزیر خارجه به کوبا و ارتباط آن با سفر آتی آقای روحانی به کشور آذربایجان، اظهار کرد: ان‌شاءالله در آینده در این ارتباط صحبت می‌کنم و من از این موضوع اطلاعی ندارم.

 

وی ادامه داد: رییس‌جمهور آذربایجان حدود دو هفته پیش به تهران سفر کردند و با مقام معظم رهبری و آقای روحانی دیدار داشتند. تماس‌ها و رایزنی‌های خوبی بین مقامات دو کشور وجود دارد و این ارتباطات ادامه خواهد داشت.

 

قاسمی در مورد ایجاد تغییرات ساختاری در وزارت خارجه و اینکه این تغییرات قرار بود تا آبان ماه اعمال شود و اینکه گفته شده آقای روانچی قرار است از وزارت خارجه به ریاست‌جمهوری بروند، گفت: ایجاد این تغییرات ساختاری در دستور کار وزارت خارجه است و اگر همه چیز قرار بود در درون خود وزارت خارجه حل و فصل شود زودتر تکلیف این ساختار مشخص می‌شد و اقدامات لازم اتفاق می‌افتاد. همان‌طور که پیش از این گفته‌ایم مراحل بخشی از این ساختار در حال طی شدن در سازمان امور استخدامی است. آنها نظرات خود را داشتند و ما طی جلساتی تلاش کردیم که این نظرات را به یکدیگر نزدیک کنیم.

 

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: ما تلاش خواهیم کرد آنچه را که پیش‌بینی شده بود محقق شود ولی آنچه که در رسانه‌ها در مورد برخی از افراد در این زمینه مطرح می‌شود گمانه‌زنی است و دقیق نیست.

 

وی ادامه داد: در مورد برخی از آنچه که در رسانه‌ها مطرح شده صحبت‌هایی وجود داشته، انجام شده و انجام می‌شود ولی هنوز قطعی نیست و باید برای قطعی شدن آن منتظر اخبار رسمی از سوی وزارت خارجه و ارگان‌های دیگری که ممکن است در این زمینه مرتبط باشند باشیم و هر آنچه که تا کنون مطرح شده در حد صحبت است و به قطعیت نرسیده است.

 

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه سخنان خود با خبرنگاران در پاسخ به این سوال که آماری از تعداد زائرانی که احتمالا بدون دریافت روادید به عراق سفر کردند و در جریان این سفر با مشکل روبرو شده‌اند دارید یا نه؟ گفت: وضعیت امسال نسبت به سال گذشته از وضعیت مطلوب‌تری برخوردار بود و با اطلاع رسانی‌هایی که انجام شد و شرایط سهل‌تری که برای صدور ویزا ایجاد شد، ما با مشکلات کمتری روبرو بودیم و اگر اندک شماری از زائران بدون دریافت ویزا از مرز خارج و احیانا دچار مشکل شده‌اند من اطلاعی در مورد آن ندارم.

 

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که برخی از رسانه‌ها مطرح کردند که سفر وزیر خارجه انگلیس به تهران مربوط به پرونده نازنین زاغری و اظهاراتی است که او در مورد پرونده او مطرح کرده است؟ اظهار کرد: موضوع خانم زاغری یک بحث قضایی است. پرونده ایشان در اختیار سیستم قضایی کشور است. ایشان محکومیتی را دریافت کرده‌اند و در حال حاضر در حال طی کردن مراحل آن هستند.

 

سخنگوی وزارت خارجه با بیان این‌که سفر وزیر خارجه انگلیس به تهران موضوعی است که از قبل مطرح شده و ربطی به اظهارات اخیر جانسون در مورد پرونده نازنین زاغری و انتقاداتی که در داخل انگلستان نسبت به او شده، ندارد، خاطر نشان کرد: ما طیفی وسیع از مسائل را با لندن داریم و در سفر وزیر خارجه انگلیس به ایران در مورد مسائل دو جانبه، منطقه‌ای، پیرامونی و برجام صحبت و رایزنی می کنیم.

 

وی گفت: آنچه که در رسانه‌های انگلیس در مورد این سفر مطرح می‌شود مربوط به مسائل داخلی انگلستان است و ما خود را درگیر این مسائل نمی‌کنیم.

 

معاون ظریف در مورد نتایج سفر وزیر امور خارجه به دو کشور ازبکستان و تاجیکستان در هفته گذشته اظهار کرد: سفر انجام شده سفری خوب، موفقیت آمیز و به موقعی بود.

 

قاسمی خاطرنشان کرد: در سفر به ازبکستان آقای ظریف در اجلاس امنیت که در این کشور برگزار شده بود، سخنرانی کردند و در آن اجلاس مباحث خوبی در ارتباط با این موضوع و همچنین مبارزه با تروریسم مطرح شد. آقای ظریف همچنین در این سفر دو دیدار مهم با رئیس‌جمهور ازبکستان و وزیر خارجه این کشور در فضای صمیمانه داشتند. دولت ازبکستان اشتیاق خوبی برای توسعه همکاری‌ها با ایران دارد و قرار شد در چند ماه آینده هیات‌هایی بین دو کشور در حوزه‌های تخصصی و مختلف تبادل شود.

 

وی با اشاره به دعوت مقامات ازبکستانی از آقای روحانی برای سفر به ازبکستان گفت: حتما در جریان تبادل این هیات‌ها یکی از دستور کارهای مهم این هیات‌ها، فراهم کردن زمینه‌های لازم برای سفر آقای روحانی است.

 

قاسمی ادامه داد: فکر می‌کنیم در پی این سفر و تبادل هیات‌های بین دو کشور وارد فضای نوینی از روابط بین دو کشور شویم.

 

وی همچنین به گفت‌وگوی ظریف و موگرینی در ازبکستان اشاره کرد و گفت: در این دیدار در مورد مسائلی چون برجام، تحولات خاورمیانه و لبنان و ... بحث و گفت‌وگو شد.

 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین به رایزنی‌های وزیر امور خارجه با مقامات تاجیکستانی نیز از جمله وزیر امور خارجه و رئیس‌جمهور این کشور اشاره کرد و افزود: دیدار آقای ظریف با رئیس‌جمهور تاجیکستان در یک فضای سازنده و مثبت صورت گرفت و همه مسائل و موضوعات مورد توجه دو کشور با صراحت مطرح و مورد بررسی قرار گرفت، چنانکه می‌توان گفت یک تفاهم نسبی در خصوص بسیاری از مسائل بین دو کشور ایجاد شد و قرار شد در ماه‌های آینده برخی از تبادلات بین دو کشور انجام شود و سیر جدیدی را در روابط آغاز کنیم.

کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و تاجیکستان هفته جاری برگزار می‌شود

 

وی همچنین با بیان اینکه در هفته جاری کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور برگزار خواهد شد، افزود: در همین چارچوب وزیر نیرو سه‌شنبه به دوشنبه خواهند رفت تا این کمیسیون برگزار شود.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران که بیش از 90 دقیقه به طول انجامید در پاسخ به این سوال که روند تعاملاتی که با تاجیکستان آغاز شده ممکن است به دیدار روسای جمهور دو کشور در آینده منجر شود، با تایید این مطلب اظهار کرد: اظهار تمایل در بین دو کشور وجود دارد که همکاری‌هایشان را با توجه به سابقه مشترک تاریخی و فرهنگی ارتقا دهند و سطح مناسبات را به سطح مطلوبی برسانند و این اتفاقات پس از تبادل هیات‌ها بین دو کشور انجام خواهد شد.

 

وی در پاسخ به سوالی در مورد نقش این وزارتخانه در پیگیری تحولات اخیر در منطقه و همچنین نقش دیگر ارگان‌های مرتبط در این زمینه، گفت: وزارت خارجه وظیفه ذاتی خود را دنبال می‌کند و وظیفه ذاتی آن در این ارتباط مشخص و روشن است. این وزارتخانه بر اساس این وظیفه ذاتی به هر آنچه که در مجموعه خارج از کشور مطرح و پیگیری می‌شود آگاه است.

 

قاسمی با بیان اینکه ما در وزارت خارجه همکاری خوبی با ارگان‌های مختلف داریم، گفت: وزارت خارجه و ارگان‌های مرتبط نیز بر اساس وظایف خود امور خارجی را دنبال می‌کنند و در این ارتباط آنها با وزارت خارجه در تعامل و هماهنگی قرار دارند.

 

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در مورد اینکه ایران در بازپس‌گیری شهر رقه به دولت بشار اسد کمک می‌کند، گفت:‌ ما از ابتدا در راستای مبارزه با تروریسم در کنار دولت سوریه بوده‌ایم و خواهیم بود و هدف ما ایجاد ثبات و آرامش در سوریه و پاک‌سازی این کشور از هر نوع گروه‌های تروریستی است و در این چارچوب به دولت سوریه کمک می‌کنیم.

 

وی همچنین در پاسخ به این سوال که طبق برخی اخبار گویی توافقی بین آمریکا و روسیه در مورد بحث سوریه صورت گرفته است و ایران در جریان این توافق است و این‌که روسیه در این زمینه اطلاعاتی به ایران داده است یا خیر؟ گفت: در روند تحولات سوریه شاهد رایزنی کشورهای مختلف منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای هستیم.

 

حضور آمریکا در سوریه نامشروع است

قاسمی افزود: دولت آمریکا دولتی است که در ایجاد مشکل و بحران در سوریه و تشویق تروریسم در این کشور و مبارزه با دولت قانونی دمشق دخالت داشته و توسط دولت سوریه برای همکاری دعوت نشده است، بنا بر این حضورش در سوریه نامشروع است.

 

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه وضعیت روسیه متفاوت است و این کشور بنا به درخواست دولت سوریه وارد این کشور شده است، ادامه داد: مناسبات ایران با دولت روسیه مثل گذشته در یک فضای سازنده و رایزنی مستمر، ممتد و روزمره در جریان است. در بحث سوریه همکاری‌ها، هماهنگی‌ها و تبادل اطلاعات بین ایران و روسیه انجام می‌شود.

 

وی ادامه داد: در برخی از اخبار مطرح شده که تفاهماتی بین روسیه و آمریکا ایجاد شده است. باید صبر کرد و شاید بعد از گذشت زمان بتوان جزئیات بیشتری را از این موضوع به صورت علنی مطرح کرد اما در حال حاضر ما به این موضوع بیش از این ورود نمی‌کنیم.

 

قاسمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه فرضیه‌هایی وجود دارد که احتمالا عربستان دست به اقدامات تحریک‌آمیزی علیه لبنان خواهد زد و در صورت چنین موضوعی ایران چه اقدامی انجام می‌دهد؟ تصریح کرد: بر اساس فرضیه نمی‌توان به مسائل ورود کرد.

 

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه ما همواره تاکید کرده‌ایم که در امور داخلی دیگران دخالت نمی‌کنیم، ادامه داد: ما به دوستان لبنانی خود توصیه می‌کنیم که مسائل داخلی خود را به بهترین نحو ممکن حل کنند و امیدواریم که شرایط در لبنان به سمت پیچیده‌تر شدن و افزایش اختلافات نرود و این کشور به شرایط قبل از استعفا برگردد و روند قبلی که مدتی بود در لبنان آغاز شده بود ادامه پیدا کند. ما علاقه‌مند نیستیم که کشورهای پیرامونی‌مان دچار تنش شوند.

 

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی از تحلیل‌ها مبتنی بر این موضوع است که سعدالحریری در عربستان زندانی شده و نگاه ایران به مسائل داخلی لبنان چگونه است؟ خاطرنشان کرد: مسائل لبنان به خود لبنان مربوط است. ما در امور داخلی دیگران دخالت نمی‌کنیم و آنها هستند که تصمیم می‌گیرند که در چه مسیر و راهی حرکت کنند. باید صبر کرد و دید تحولات آتی در لبنان چگونه پیش می‌رود.

 

قاسمی با تاکید مجدد مبنی بر اینکه ما خواهان ثبات در لبنان هستیم و امیدواریم که وضعیت در این کشور در مسیر درستی به راه خود ادامه دهد، در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: اگر بخواهیم برخی تحلیل‌ها را قبول کنیم شاید بتوان گفت معاندین و بدخواهان لبنان در پیشبرد اهداف خود تاکنون با شکست مواجه شده‌اند و به اهداف‌شان دست پیدا نکرده‌اند.

 

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که حضور نظامی ایران در سوریه تا چه موقع خواهد بود؟ گفت: حضور ما در سوریه با درخواست دولت این کشور در راستای مبارزه با تروریسم بوده است و در صورتی‌که این کشور بتواند بر مشکلات فائق بیاید ما قطعا همچنان روابط دوستانه و راهبردی خود را با این کشور ادامه می‌دهیم و در حوزه بازسازی این کشور حضور پیدا می‌کنیم و در آن موقع شکل و نوع همکاری‌ها متفاوت خواهد بود.

 

وی بار دیگر در پاسخ به سوالی در مورد تحلیل‌های مختلف منتشر شده در ارتباط با استعفای سعد الحریری نخست‌وزیر خودمستعفی خوانده لبنان، گفت: ما همواره خواهان ثبات و امنیت در لبنان بوده‌ایم و خوشبختانه در سال‌های اخیر با تلاش احزاب و گروه‌های مختلف لبنانی این کشور در مسیر درستی قرار گرفته و در جهت بازسازی و سازندگی خود حرکت کرده بود و این روند مورد حمایت ایران است.

 

امیدواریم سعد الحریری زودتر به لبنان برگردد

قاسمی با بیان اینکه استعفای حریری یک امر غیرمترقبه، ناگهانی و مشکوک تلقی می‌شود، اظهار کرد: امیدواریم با توجه به سخنانی که دیشب در مصاحبه خود مطرح کرد هر چه زودتر به لبنان برگردد.

 

وی گفت: آنچه که مورد توافق احزاب، گروه‌های لبنانی و رییس‌جمهور این کشور قرار بگیرد مورد حمایت ما نیز خواهد بود و از هرگونه عاملی که به ثبات و امنیت در لبنان کمک کند حمایت خواهیم کرد.

 

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه در مورد تحولات رخ داده در لبنان تحلیل‌های زیادی وجود دارد، ادامه داد: باید صبر کرد، چرا که شاید گذر زمان کمک کند که واقعیت قضیه مشخص شود. آنچه که صورت گرفت یک اقدام عجیب و بی‌نظیر بود که نخست‌وزیر یک کشور در یک گفت‌وگوی تلویزیونی از کشوری ثالث استعفای خود را مطرح کند.

 

قاسمی گفت: شاید صحبت‌های دیشب آقای حریری یک کورسو و نور امیدی باشد که وی به لبنان برگردد و تلاش کند که وضعیت در لبنان به شرایط قبلی باز گردد و به آرامش در این کشور کمک کند.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------