آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

کاظم صدیقی سخنران مراسم شب قدر دانشگاه امام صادق خواهد بود

بنابر اعلام دانشگاه امام صادق، کاظم صدیقی مدیر حوزه علمیه ازگل، سخنران مراسم شب قدر این دانشگاه خواهد بود. این دومین سخنرانی صدیقی امام…

سخنگوی دولت : توتال محرمانه نیست/روحانی زیر بار حرف غیرمنطقی برای چینش کابینه نمی‌رود



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , سخنگوی دولت

سخنگوی دولت با انتقاد از مطرح شدن طرح سه فوریتی از سوی برخی نمایندگان مجلس برای توقف قرارداد توتال گفت: این طرح لازم نیست تهیه شود و اگر نمایندگان در قرارداد توتال اقدامی خلاف قانون ببینند باید مدارک خود را به قوه قضاییه بدهند. 

به گزارش ایسنا، محمدباقر نوبخت صبح امروز در نشست خبری خود با اشاره به اینکه برای عقد قرارداد توتال همه مراحل نظارتی بر آن طی شده است، اظهار کرد: هیچ موضوع محرمانه‌ای در این قرارداد برای نمایندگان وجود ندارد، آنها حق تحقیق و تفحص از این قرارداد را دارند و اگر هم فکر می‌کنند کار خلافی انجام شده می‌توانند به دستگاه‌های نظارتی از جمله قوه قضاییه، دیوان محاسبات، سازمان برنامه و بودجه و وزارت اطلاعات گزارش بدهند.

 

وی در ادامه افزود: برای دستیابی به رشد 8 درصدی به سرمایه‌گذاری نیازمندیم. مجلس دولت را موظف کرده که 65 هزار میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب کند. برخی نمایندگان می‌گویند این سرمایه‌گذاری خیانت است؛ حرف که مالیات ندارد. گذاشتن چوب لای چرخ دولت اشتباه است. تهیه طرح سه فوریتی برای توقف قرارداد توتال لازم نیست و نمایندگان اگر فکر می‌کنند اقدام خلاف قانونی انجام شده است مدارک خود را به قوه قضاییه بدهند.

 

نوبخت با بیان اینکه ما البته یک یا دو نماینده را از کلیت مجلس تفکیک می‌کنیم، خاطرنشان کرد: کلیت ترکیب مجلس در ماه‌های گذشته همواره به دولت کمک کرد و می‌شود آزمایش کرد که مجلس آیا با این طرح سه فوریتی موافق است یا نه. این افراد که این طرح را تهیه کرده‌اند در مجلس در اقلیت هستند که شاید هم نیت آنها خدمت باشد که از نظر ما اقدام آنها خدمت نیست و اشتباه است. مردم با کسانی که مانع توسعه کشور می‌شوند در زمان خود تسویه حساب می‌کنند و دولت هم وارد حاشیه‌ها نشده و دنبال خدمت به مردم است.

 

سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که آیا رییس جمهور برای چینش کابینه تحت فشار جریان‌هایی قرار گرفته است گفت: رییس جمهور خود را مسئول تحقق مطالبات مردم می‌داند و تلاش می‌کند برای رسیدن به این هدف کابینه مناسبی را برگزیند. بر اساس شناخت شخصی که از رییس جمهور دارم عرض می‌کنم وی در پاسخگویی به مطالبات مردم بسیار جدی است و برای شکل‌دهی به یک کابینه قوی شاخصه‌هایی از جمله هماهنگی، همراهی و هم عقیده بودن را برای خدمت به مردم و نظام در نظر می‌گیرد و زیر بار هیچ حرف غیرمنطقی یا اغراض سیاسی نمی‌رود و از شاخص‌هایی که نام بردم عدول نمی‌کند.

 

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به پرسشی درباره تشکیل کارگروه برای تعیین وزرا از سوی رییس جمهور خاطرنشان کرد: رییس جمهور در این زمینه کارگروهی را تشکیل نداده، بلکه لیست پیشنهادی افراد و جریان‌های سیاسی را با علاقه‌مندی دریافت کرده است. باید امید داشته باشیم لیست خوبی از وزرای پیشنهادی معرفی شوند تا دولت به مطالبات مردم پاسخ بدهد.

 

وی درباره انتقاد بخی جریان‌ها از برگزار نشدن دیدار آنها با رییس جمهور درباره ترکیب کابینه گفت: من از اینکه عده‌ای وقت ملاقات خواسته‌اند مطلع نیستم که باید از دفتر ریاست جمهوری این سوال پرسیده شود اما مطلعم که رییس جمهور با وجود مشغله‌های بسیار زیاد با جریان‌های مختلف همواره دیدار دارد. به طور مثال در ماه رمضان در تمام شب‌های ماه رمضان با گروه‌های مختلف جلسه داشته و نظرات آنها را درباره مسائل مختلف کشور جویا شده است.

 

نوبخت درباره دیدار رییس جمهور با رهبری در موضوع چینش کابینه نیز خاطرنشان کرد: رییس جمهور جلسات منظمی با رهبری دارند و خدمت ایشان می‌رسند و درباره مسائل کشور در این جلسات صحبت می‌شود. من در جزئیات این صحبت‌ها قرار نمی‌گیرم ولی می‌دانم در این جلسات درباره مسائل کشور صحبت می‌شود که کابینه هم می‌تواند یکی از این صحبت‌ها باشد.

 

وی در پاسخ به این پرسش که آیا رییس جمهور جلسه‌ای با وزرایی که دیگر قرار نیست در کابینه دوازدهم حضور داشته باشند، داشته است،‌ اظهار کرد: رییس جمهور همیشه با اعضای کابینه جلساتی دارند که در این ایام هم چنین جلساتی برگزار شده است که اطلاع ندارم این جلسات درباره خداحافظی با وزرا باشد.

 

نوبخت درباره انفصال از خدمت یکی از فرماندهای پیشین نیروی انتظامی به دلیل بدهی 600 میلیارد تومانی به دولت بابت فروش نفت تصریح کرد: فساد و رانت در عدم شفافیت شکل می‌گیرد. در شرایط تحریم که نمی‌توان از یک فضای شفاف نفت را مبادله کرد عده‌ای آمدند و به دولت وقت گفتند نفت را به من بدهید تا بفروشیم. آنها نفت را گرفتند، ولی پول آن را بازنگرداندند. بابک زنجانی فقط یک چهره مشخص غیردولتی بود. اما اسامی دیگری هم وجود داشتند که ما آنها را به قوه قضاییه دادیم و انتظار هم داریم که قوه قضاییه پرونده این افراد را به صورت جدی پیگیری کند.

 

وی ادامه داد: در واقع کاسبان تحریم همین جا مطرح شدند که اکنون پس از رفع تحریم‌ها بازارشان تعطیل شد، بنابراین آنها هم به برجام حمله کردند. البته همه منتقدان برجام را کاسب تحریم نمی‌دانیم، برخی هم بودند که از روی خیرخواهی نفت  را فروختند ولی نتوانستند همه پول آن را بازگردانند که ما اسامی همه را به قوه قضائیه داده‌ایم.

 

وی در پاسخ به این انتقاد که دولت برنامه ششم توسعه را ابلاغ و اجرا نمی کند اظهار کرد: ما اولویتهای خود را در برنامه ششم توسعه مشخص کرده و تعیین کردیم برای رشد هشت درصدی باید 770 هزار میلیارد تومان در سال سرمایه گذاری کنیم. مجلس هم مصوب کرد که 65 هزار میلیارد دلار از منابع خارجی استفاده کند. از سویی مجلس در تصویب برنامه ششم مصوباتی را گذراند که بار مالی زیادی برای دولت دارد که ما به این موضوع اعتراض کرده و حتی آن را به شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت اعلام کردیم که آنها هم اعتراض ما را قبول کردند و مجلس برخی مصوبات  که برای دولت بار مالی داشت را اصلاح کرد.

 

نوبخت با بیان اینکه رئیس‌جمهور به وزرا اعلام کرد که اشکالات برنامه ششم توسعه که مجلس تصویب کرده بود را استخراج کنند، گفت: ولی چون مهلت پنج روزه برای ابلاغ این قانون به پایان رسیده بود رئیس مجلس آن را ابلاغ کرد. ولی اینکه اکنون رئیس‌جمهور آن را ابلاغ کند خلاف قانون است. این قانون به همه وزارتخانه ها و دستگاه ها ابلاغ شده است. ما با اجرای قانون بودجه در واقع برنامه ششم را هم اجرا می کنیم، زیرا بودجه براساس برنامه ششم تهیه شده است و ما با اجرای بودجه 96 برنامه‌های یک سال از 5 سال برنامه ششم توسعه را اجرا می کنیم. بنابراین هیچ نماینده ای نمی تواند بگوید دولت برنامه ششم را اجرا نمی کند. هنوز 4 ماه بیشتر از سال  نگذشته که عده ای می گویند که چرا برنامه ششم اجرا نشده است. در حالیکه همین افراد در برابر اجرا نشدن برنامه های توسعه گذشته موضع گیری نمی کردند.

 

وی درباره اقدامات دولت در مورد اصلاحات نظام بانکی خاطر نشان کرد: بانک مرکز ی از آغاز دولت یازدهم برای اصلاح نظام بانکی تلاش کرد و در این زمینه از شورای عالی امنیت ملی مجوز گرفت و گزارش عملکرد خود را به ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی داد. به دلیل همین تلاشها صدای عده ای هم بلند شد. بانک مرکزی همواره حافظ منافع سپرده گذاران است.

 

سخنگوی دولت با بیان اینکه همواره سود تسهیلات از سود سپرده ها بیشتر است تا بانک خرج خود را درآورد افزود: بانک مرکزی اجازه نمی دهد بانکها هرچه پول دارد، تسهیلات بدهند. بانک مرکزی بانکها را موظف کرده است که 13 درصد از منابع خود را تحویل بانک مرکزی بدهند که البته بانکها هم مایل به این کار نیستد. این اقدام برای این انجام می شود که اگر بانکی نتوانست سپرده سپرده گذاران را پس دهد بانک مرکزی این کار را انجام دهد. این روند اکنون در حال انجام شدن است و طبق برنامه هم پیش می رود. امروز رییس بانک مرکزی در جلسه غیرعلنی مجلس اقدامات بانک مرکزی را برای حمایت از سپرده گذاران به اطلاع نمایندگان مجلس رسانده است.

 

وی در پاسخ به این پرسش که چرا دولت به بانکها دستور نمی دهد نرخ تسهیلات خود را کاهش دهند، گفت: با دستور کاهش نرخ سود بانکها انجام نمی شود. البته این بدان معنا نیست که ما از بانکها خواهش میکنیم که این کار را انجام دهند. بانکها دچار مشکلاتی هستند و ما در تلاشیم که با برطرف کردن این مشکلات زمینه را برای کاهش نرخ سود فراهم کنیم. بدین منظور دولت در حال پرداخت بدهی های خود به بانکها است و افرادی را هم که تسهیلات دریافت کرده ولی تعهدات خود را به بانکها بازنگردانده اند مجبور می کنیم که تعهدات خود را به بانکها بازگردانند تا سرمایه بیشتری در اختیار بانکها قرار بگیرد و آنها سود تسهیلات خود را پایین بیاورند.

 

نوبخت در پاسخ به این سوال که آیا پرونده موسسات مالی غیرمجاز به شورای عالی امنیت ملی ارجاع شده است اظهار کرد: قبلا رئیس بانک مرکزی برنامه های خود برای اصلاح نظام بانکی را به شورای عالی امنیت ملی داده است ولی اخیرا پرونده این موسسات به شورای امنیت ملی ارجاه نشده است.

 

سخنگوی دولت در مورد احضار برخی استانداران به خاطر  انتخابات و همچنین شکایت دولت از برخی نهادهای نظامی و ائمه جمعه اظهار کرد: احضار استانداران درجهت ادای توضیح بوده است. از استانداران برای اجرای وظایفشان سوال شده و مطرح شده است که چرا آنها دریک همایش از اقدامات دولت دفاع کرده اند در حالیکه دفاع از عملکرد دولت از وظایف استانداران بوده و به معنای حمایت از روحانی به عنوان یکی از نامزدهای انتخابات نبوده است. آقای انصاری هم در معاونت حقوقی دولت از افرادی که به صورت مستقیم شخص روحانی را تخریب کرده اند  شکایت کرده است که ما معتقدیم قوه‌قضائیه با تعقل، عدالت و قانون گرایی به این شکایت رسیدگی می کند.

 

وی در پاسخ به انتقاد خبرنگاری که چرا دولت قانون هدفمندی یارانه ها را اجرا نمی کند، گفت: این قانون در گذشته درست اجرا نمی شدT اما ما تلاش کردیم قانون را به درستی اجر ا کنیم. در گذشته صد در صد درآمد هدفمندی بین مردم تقسیم می شد که ما یکباره نمی توانستیم آن را قطع کنیم و قانون را باید به تدریج اجرا می کردیم. تاحدی که توانستیم قیمت های حامل های انرژی را اصلاح کرده و همچنین یارانه حدود 3 میلیون نفر را قطع کردیم و همچنین بخشی از منابع طرح تحول سلامت را از همین اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها تامین کردیم. این قانون از ابتدا بد اجرا می شد.

 

وی درخصوص هماهنگی برنامه های شهرداری تهران با دولت خاطر نشان کرد: پیش بینی من این است که دولت دوازدهم و شورای شهر جدید تهران با هماهنگی بیشتری خدمات منسجم تر و بهتری به مردم تهران ارائه کنkد.

 

نوبخت در مورد موضع دولت نسبت به مصادیق حریم خصوصی گفت: در کشور درباره مصداق حریم خصوصی اتفاق نظر وجود ندارد اما در دولت این اتفاق نظر وجود دارد که نباید وارد حریم خصوصی افراد شویم. درباره سرک کشیدن به حسابهای مردم هم خیلی محتاط بودیم. تقبیح و جلوگیری از ورود به حوزه خصوصی شهروندان موضع دولت است و منشور حقوق شهروندی هم برای آگاهی مردم از حقوقشان است.

 

سخنگوی دولت در مورد برنامه های دولت برای مقابله با کم آبی در کشور تصریح کرد: در برنامه ششم  توسعه مسئله آب و محیط‌ زیست از اولویت‌های ما بود که در بودجه سال 96 هم آن را لحاظ کردیم. برای آبیاری نوین، مبارزه با خشکسالی و ریزگردها هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته‌ایم.

 

نوبخت درباره حل مشکل کارخانه هپکو نیز خاطر نشان کرد: هپکو در اختیار بخش خصوصی است که دولت کمک می کند تا بازاری برای محصولات آن فراهم شود وتسهیلاتی هم به این کارخانه داده شود. وزارت صنعت عهده دار حل مشکلات هپکو شده و دولت هم از بودجه کمک به هپکو کرده است.

 

سخنگوی دولت همچنین گفت: تا تاریخ 18 تیر بالغ بر 5 میلیون 700 هزار تن گندم از کشاورزان به مبلغ 7 هزار و 470 میلیارد تومان خریداری شد که 4 هزار و 360 میلیارد تومان به کشاورزان تاکنون پرداخت شده است. همچنین تا 19 تیر بالغ بر 17 هزار 826 میلیارد تومان تسهیلات به 25 هزار و 390 بنگاه کوچک و متوسط پرداخت شده است. تا 18 تیر 51 هزار 301 دستگاه تاکسی فرسوده از ناوگان حمل و نقل خارج شده و دستکاه جدید جایگزین شده است. پیش بینی ما این است که در سال جاری 37 هزار و 400 میلیارد تومان برای طرحهای عمرانی اعتبارات پرداخت کنیم.

 

خبرنگاری از نوبخت در مورد انتقاد صداوسیما از تاخیر افتتاح در راه آهن رشت پرسید که وی در پاسخ گفت: بودجه این خط از راه اهن پرداخت شده اما شرکتی که قرار است بخشی از قطعات این پروژه را تامین می کرد دچار مشکل شده و تعهدات خود را در زمان لازم اجرا نکرده است. صداوسیما باید گزارش تهیده کند که مشکل کار از دولت است یا جای دیگر. در واقع صداوسیما باید مباحث نظام را مطرح کند، و لی رسانه ملی در قواره منتقد ظاهر شده و جایگاه ملی ندارد. مثلا ما گفتیم 205 هزار واحد تولید تسهیلات دادیم اما صداوسیما از یک واحد تولید گزارش تهیه می کند که هیج اعتباری دریافت نکرده است در حالیکه ما نگفته ایم به همه واحدها تسهیلات داده ایم که اینکار صداوسیما بی انصافی است.

 

وی با اشاره به اینکه انتظار ما از رسانهه ملی بیان واقعیت کشور است اظهار کرد:  انتقاد ما به تیم سیاسی صداوسیما است که ملی عمل نمی کند و از یک جریان خاص حمایت می کند. این درحالی است که دولت صد در صد اعتبارات صداوسیما را پرداخت کرده اما عده ای مطرح می‌کنند که بودجه صداوسیما قطره چکانی پرداخت می شود. هجو رئیس‌جمهور از تریبونهای ملی مثل نماز عید فطر یا روز قدس سواستفاده از این جایگاه ها است. رسانه ملی هم باید مسائل ملی را مطرح کند.

 

نوبخت تاکید کرد: راه آهن تهران -همدان، تهران- ملایر- کرمانشاه، مراغه- ارومیه و میانه به تبریز در چند ماه آینده افتتاح می شود راه آهن قزوین -رشت -انزلی را هم تلاش می‌کنیم با رفع مشکلات به وجود آمده در ماه های آینده افتتاح کنیم.

 

سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که استراتژی ایران برای کمک نظامی به عراق پس از آزادسازی موصل چه خواهد بود، گفت: سیاست ایران ارتباط خوب با همسایگان به ویژه ملت عراق است. در مشکلات پیش آمده برای ملت عراق، هر کمکی که توانست انجام داد. در آینده هم اگر لازم باشد کمکها می تواند انجام شود.

 

وی در پاسخ به پرسش دیگری در مورد میزان رضایتمندی دولت از اجرای برجام پس از دو سال اظهار کرد: برجام یک قرارداد برد برد بود که برای نظارت بر اجرای آن هم سازوکاری تعبیه شده بود که طرفین نظارت خود را انجام دهند. بدون تردید آمریکا  یکی از شش کشور مقابل ما بود که همه اکنون مواضع دولت فعلی این کشور را می دانند و حتی اروپا هم نسبت به آمریکا انتقاد دارد. ترامپ به تعهدات دولت قبل آمریکا بی توجه است و ما در چنین محیط پرتلاطمی برجام را اجرا می کنیم.

 

نوبخت ادامه داد: قرارداد توتال، ورود هواپیما به کشور افزایش تولید و فروش نفت و رفع محدودیت ها از صنعت خودرو بعضی از منافع ما از برجام است. درواقع دیوار بلند تحریم فرو ریخته است. اینجا باید به این نکته توجه کنیم که اگر از فرصت برجام بهره نبرده بودیم وقطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل لغو نمی شود با تفکرات پریشان ترامپ چه می خواستیم بکنیم. اگر  قرار بود قطعنامه ها اکنون لغو شود ترامپ اجازه نمی داد. ما توانستیم اتهامات علیه ملت خود را با توافق برجام رفع کنیم.

 

سخنگوی دولت با تشکر از رهبری برای حمایت از دولت و توافق برجام تصریح کرد: برخی برادران ما نگاه مضیق داشته اند  و موضوعات را تنگ می دیدند. در این شرایط دولت به تنهایی نمی توانست برجام را به دست آورد. ما قدردان حمایتهای رهبری هستیم و درعین حال به حساسیتهای ایشان توجه داریم.

 

وی همچنین در واکنش به اظهارات برخی مقامات آمریکایی درباره لزوم تغییر رژیم در ایران گفت: ما این مواضع خصمانه و زیاده خواهانه آمریکا را محکوم کردیم. آنها در آستانه انتخابات ایران با شیوخ منطقه قرارداد نظامی بستند تا با این سلاح ها مردم یمن و بحرین سرکوب شوند. در حالیکه ایران نمادی از تامین حقوق بشر و دموکراسی اسلامی است آمریکا برای تامین منافع خود به سمت این شیوخ ها رفته اند و قراردادهای نظامی رابا آنها امضا کرده اند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------