آخرین اخبار سیاسی

سعید لواسانی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

واکنش‌ها به تصمیم زاکانی برای ساخت مسجد در پارک قیطریه

سید سعید لواسانی از تصمیم زاکانی شهردار تهران برای ساخت مسجد در پارک قیطریه انتقاد کرد. به گزارش دیده بان ایران، سید سعید لواسانی امام جمعه…

جهانگیری از پشت پرده تجمعات خبر دارد؟/ هشدار ترکان به مخالفان سیاسی روحانی؛موج‌سواری نکنید



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,اکبر ترکان

اکبر ترکان گفت: زمینه نارضایتی فقط اقتصادی نیست در همین زمینه یک کارشناس ارشد مسائل امنیتی نیز این اعتراضات را مطالبات چهل ساله مردم از انقلاب دانست که با موج سواری همراه شده است.

اعتماد آنلاین نوشت:اکبر ترکان، مشاور رئیس جمهوری در امور هماهنگی نوسازی بافت های فرسوده با تاکید بر اینکه «باید به محتوای این اعتراضات مردم توجه شود» گفت: «ممکن است جریانی بر این نارضایتی ها سوار شده باشند که این جریان ها هم از داخل کشور و هم از خارج از کشور هستند چون وقتی آمریکایی ها و اسرائیلی ها می گویند ما طرح های توافق شده داریم یعنی می خواهند بر بستر نارضایتی ها برای ضربه زدن به ما سوار شوند.»

 

او با اظهار اینکه «مخالفان سیاسی موجود در کشور هم کوششان بر این است که بر نارضایتی ها سوار شوند» افزود: «بنابراین جریان های مخالف؛ چه داخلی و چه خارجی کوششان سوار شدن بر نارضایتی ها است اما آیا نارضایتی وجود دارد؟ بله نارضایتی وجود دارد اما دیگران بر این نارضایتی ها سوار می شوند. مخالفان پیچیدگی رفتارشان و مهارتشان سوار شدن بر نارضایتی هاست و این مهارت را دارند.»

 

ترکان در همین حال با بیان اینکه «بستر نارضایتی چیزی است که ما باید مدیریت کنیم گفت: ما باید بستر نارضایتی ها را مورد بررسی قرار دهیم و خواست های مردم را مورد توجه قرار دهیم و این موضوعات نارضایتی را مدیریت کنیم که مشکل حل شود وگرنه تا زمانی که بستر این نارضایتی ها باشد دیگرانی که نیت های درستی ندارند کوشش می کنند بر این بستر نارضایتی سوار شوند.»

 

این فعال سیاسی نزدیک به رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه وضعیت اقتصادی تنها یکی از زمینه هایی است که مردم را حساس کرده و زمینه های دیگری هم وجود دارد» گفت: «یکی از موضوعات بسیار مهم و حساسیت برانگیز فساد است. فساد چیزی است که مردم آن را می فهمند و لمس می کنند. وقتی وارد یک دستگاهی می شوند که کاری را انجام دهند اما متوجه می شوند که اگر پول ندهند کارشان انجام نمی شود فسا را لمس می کنند. بدتر از آن وقتی می خواهند داد و شکایت خود را به جایی برسانند می بینند نمی توانند و جایی نیست که به داد آنها برسد. من قبول دارم همینطور که یک مدیر فاسد وجود دارد یک قاضی فاسد هم وجود دارد اما اثر یک قاضی فاسد برابر با یک مدیر فاسد نیست.»

 

ترکان تصریح کرد: «ما دستگاه هایی داریم که به هیچ جا پاسخگو نیستند و هیچ کس حریف آنان نیست. یعنی اگر فردی معمولی بخواهد برود و پیگیری کند دچار زحمت می شوند و خودشان در چاله و گرفتاری می افتند! اینها زمینه های نارضایتی را درست می کند.

 

او با بیان اینکه « واقعیت این است که بستر نارضایتی وجود دارد که باید این بسترها را مورد بررسی قرار دهیم و خواست های مردم را مورد توجه قرار دهیم و این موضوعات نارضایتی را مدیریت کنیم که مشکل حل شود.»

 

آقاى جهانگیرى حتماً اطلاعاتی دارند؛ مطالبات 40 ساله مردم

همچنین حجت درخشنده، کارشناس ارشد مسایل امنیت ملی در تحلیل اتفاقات اخیر و اعتراضات مردمی به سوالاتی در این رابطه پاسخ گفته است.

 

تحلیل شما از اتفاقات اخیر چیست؟

رضایت مردم و تامین حقوق رفاهی آنان اولین اولویت دولت منتخب مردم است. انتظار مردم از دولت دوم آقاى روحانی تغییر رویه نسبت به دوره اول به نفع مردم و منافع ملی بود که قول آن را در رقابت انتخاباتی اخیر به مردم دادند، اما متاسفانه به هر دلیلی این تغییر رویه در دولت دوم تدبیر و امید تاکنون عملی نگردیده است. لذا مردم نسبت به این رویکرد دولت اعتراض دارند و این موضوع تا اینجاى کار دسیسه نیست، اعتراض بحق مردم است و در قانون اساسی نیز به رسمیت شناخته شده است.

 

البته باید توجه داشت که هرچند دولت مسئولیت تحقق مطالبات مردمی و پیگیری خواسته‌های ملی را بر عهده دارد اما بر همگان واضح است که دولت، قدرت لازم و ضروری برای اجرای بسیاری از مسایل را ندارد.

 

دولت موظف به تامین خواست و رضایت مردم است و این مطالبه و خواست مردم باید توسط دولت تامین شود. مشخص است که تامین خواسته‌ها و مطالبات مردم با این ترکیب و ارنج حاکم بر دولت امکان‌پذیر نیست. به‌طور واضح‌تر، بسیاری از دلسوزان به آقای روحانی هشدار دادند که معرفی کابینه‌ای در طراز ملی به مجلس برای رفع مشکلات و اجرایی کردن قول‌ها و وعده‌هایشان به مردم ضرورت دارد ولی این هشدار خواص دلسوز و ملی تا حدود بسیاری و البته به دلایل مشخصی که بخشی از آن فشارهای نهادهای دیگر بود عملی نشد.

 

در همین رابطه اقبال و توصیه بسیارى از عقلاى پوزیسیون و اپوزیسیون در داخل و خارج کشور در جریان انتخابات از بین نامزدهاى تایید صلاحیت شده، به آقاى روحانی به‌عنوان تنها نامزد موجود براى ایجاد امید، تغییر رویه نسبت به دولت اول بود اما متاسفانه ترکیب و ارنج دولت دوم روحانی بعد از انتخابات موجب ناامیدى شده است. بنابراین هم به دلیل ضعف کابینه و هم به دلیل آنکه دولت اختیارات و قدرت لازم را برای عملیاتی کردن مطالبات مردمی ندارد باعث شده جو عمومی به سوى اعتراض در حال حرکت باشد.

 

بی‌توجهی‌ها به اعتراضات بحق مردم توسط دولت و دیگر نهادهای دارای قدرت، مورد طمع بخش رادیکال و فرصت‌طلب اپوزیسیون و پوزیسیون داخل و خارج کشور قرار گرفته است که با این موضوع هم نباید قهرى و یا غرض‌ورزانه برخورد شود بلکه باید کاملا مسئولانه، عارى از هرگونه حب و بغض و صرفا با انگیزه سازنده و اصلاح امور ملی با آن برخورد کرد.

 

این اتفاقات را از جنس اعتراض مردمی می‌دانید یا خیر؟

جنس اعتراض مردم مشخص است، مردم در سال ٥٧ انقلاب کردند، هزینه انقلاب هم پرداخته‌اند. امروز دنبال مطالبات خود از انقلاب بوده و دنبال انقلاب تکرارى و برگشت به چهل سال پیش خود نیستند. انتظارشان از حکومت و دولت خواسته‌هاى بحق خود از انقلابشان است. سود سرمایه‌گذارى و هزینه‌کرد خود را از قدرت و دولت با تامین خواسته‌ها و مطالباتشان می‌خواهند.

 

آقای جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور در واکنش به حوادث مشهد این تحلیل را ارائه دادند که دود این اتفاقات به چشم کسانی می‌رود که آن را طراحی کرده‌اند؟

آقاى جهانگیرى حتماً اطلاعاتی دارند که با این صراحت بیان کرده‌اند، اما تحلیل‌ها هم عموماً بر همین مدار است. البته تمرکز دولت باید معطوف به تامین مطالبات و خواست واقعی مردم باشد. این قبیل رقابت‌ها با دولت، مناسب اهل قدرت نیست و معکوس جواب می‌دهد، دولت باید مراقب باشد که در این میدان همبازى چنین جریان‌هایی نشود.

 

نقش و وظیفه سازمان‌های اطلاعاتی- امنیتی در چنین شرایطی چیست؟

نقش سازمان های اطلاعاتی: به رسمیت شناختن اعتراضات، احترام به آن، تأمین حفاظت و امنیت معترضین در مقابل سوءاستفاده‌کنندگان و موج سواران از اعتراضات مردم، و مقابله با عوامل شبکه‌هاى مخرب که می‌خواهند با افراطی‌گرى و اغتشاش امنیت اعتراضات را بر هم زنند. سازمان‌هاى اطلاعاتی و امنیتی حافظ جان و مال، معترضین و محل‌ها و اماکنی هستند که در آن اعتراض انحام می‌شود.

 

نقش مدیران و مسئولان دولت، دیگر نهادهای ملی ذیربط و رسانه‌ها برای آگاه‌سازی افکار عمومی چیست؟

اشکالات دولت که مورد اعتراض مردم است باید با استراتژى مناسب برطرف شود. ارنج کابینه و مدیران آقاى روحانی تکرارى و متعلق به چهل سال پیش است که همین مساله مردم و نسل جوان کشور را ناامید می‌کند.

 

از مرحوم آیت‌الله هاشمی در یکی از دوره‌هاى بعد از هشت سال ریاست جمهورى‌اش سئوال کردند اگر رئیس‌جمهور شدید مجدداً از نیروها و کادرهاى دوران سازندگی استفاده می‌کنید؟ پاسخ دقیق او الان یادم نیست، اما مضمون آن این است؛ دولت جدید و کابینه، کادر و مدیران امروز خود را می‌خواهد. آقاى روحانی نمی‌تواند با مدیران چهل سال پیش خواسته‌هاى امروز مردم را تامین کند.

 

کسانی که گمان می‌کنند روحانی شکست بخورد آنها برنده خواهند بود از این مساله غافلند که شکست روحانی یعنی پایان امید تغییر و اصلاح در ایران است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------