آخرین اخبار سیاسی

حسن روحانی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

افشاگری جدید حسن روحانی از ماجرای گرانی بنزین و اعتراضات 98

حسن روحانی درباره ماجرای گرانی بنزین و اعتراضات صحبت کرد. به گزارش جماران، حسن روحانی رییس جمهور ایران در دولت های یازدهم و دوازدهم در…

صادقی: ناآرامی‌ها می‌تواند سیگنال منفی در حوزه سرمایه‌گذاری منتقل کند



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,صادقی

یک عضو فراکسیون امید مجلس با بیان اینکه رییس‌جمهور موضع‌گیری خوبی در واکنش به اعتراضات و تجمعات داشت و بر شناسایی حق اعتراضی مردم تاکید کرد و گفت: همانطور که رییس‌جمهور گفتند باید به حقوق بحق مردم احترام گذاشت و به تعبیر رییس‌جمهور خروجی این حرکت‌ها به نفع مردم باشد. 

محمود صادقی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه به نظر می‌رسد رییس‌جمهور یکی از بهترین موضع‌گیری‌های چند روز اخیر را در واکنش به اعتراضات و تجمعات داشته است، گفت: در درجه اول آقای روحانی بر شناسایی و احترام به حق اعتراض برای مردم که مبنای حقوقی هم دارد، تاکید کرد.

 

وی تصریح کرد: این حق در قانون اساسی هم پیش‌بینی شده و فلسفه‌اش این است که مردم، احزاب و جمعیت‌ها بتوانند در یک فضای آرام انتظارات، مطالبات، خواسته‌ها و افکار و آرای خود را اعلام کنند و این آزادی به مسئولان کمک می‌کند که با مطالبات مردم بی‌واسطه آشنا شده و ارتباط برقرار کنند.

 

نماینده مردم تهران در مجلس همچنین بیان کرد: صرفا فایده این تجمعات برای تجمع‌کنندگان نیست بلکه دو سویه بوده و آثار و فوایدی دارد. در واقع مطالبات به صورت عقده‌های فرو خفته متراکم نمی‌شود و مردم به طور قانونی و آرام حرف‌های خود را مطرح می‌کنند و هم از بعد روانی تخلیه شده و هم از بعد اجرایی و سیاسی مسئولین حرف‌های آنها را می‌شنوند.

 

این نماینده مجلس با بیان اینکه هر چه درباره فواید آزادی برگزاری اجتماعات صحبت کنیم، کم گفته‌ایم، گفت: در اصل ۲۷ قانون اساسی گفته شده برگزاری اجتماعات و راهپیمایی بدون حمل سلاح آزاد است به شرط آنکه مخل به مبانی اسلام نباشد در واقع در قانون اساسی این پیش‌بینی‌ها انجام شده که می‌تواند از وزارت کشور مجوز گرفته و اجتماعاتی را برگزار کنند.

 

صادقی یادآور شد: البته زمانی که سال ۶۱ مجلس این مصوبه را تصویب کرد شورای نگهبان اعلام کرد که مقید کردن به اصل مجوز خلاف قانون اساسی است و این مصوبه را تایید نکرد، نهایتا به مجلس برگشت اما مجلس بر مصوبه خود اصرار کرد و در نتیجه شورای نگهبان سکوت کرد و با سکوت ۱۰ روزه بدون تایید شورا این قانون به تصویب رسید و علیرغم این اشکالات اجرایی شد.

 

وی افزود: شورای نگهبان نیز تاکیدش بر بدون نیاز به اخذ مجوز بوده اگرچه در قانون مصوب به اخذ مجوز منوط شده است بنابراین در نظام سیاسی و حقوقی ما حق اعتراض از نظر حقوقی به رسمیت شناخته شده و از نظر عمل هم مسئولین باید آن را به رسمیت بشناسند.

 

این عضو فراکسیون امید مجلس ادامه داد: مسلم است این حق اعتراض امکان و اجازه را نمی‌دهد به اینکه اجتماع‌کنندگان به کارهایی دست زنند که با نظم و امنیت عمومی در تعارض باشد بخصوص تخریب اموال عمومی که به هیچ وجه در قانون و حتی در قانون هیچ کشوری اجازه داده نشده است و افرادی که چنین کاری انجام دهند باید پاسخگوی اعمال‌شان باشند.

 

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس در ادامه بیان کرد: طی سال‌های گذشته با توجه به اینکه کمتر چنین امکانی به اقشار مختلف مردم داده شده، این مساله حالت عادی پیدا نکرده البته موضوع موسسات مالی و اعتباری نیز طی یک دو ماه گذشته سبب شده تا سپرده‌گذاران این موسسات اجتماعاتی را به صورت پراکنده داشته باشند که نمونه آن حدود یک ماه در مقابل قوه قضاییه شبانه‌روز تحصن داشتند.

 

وی خاطرنشان کرد: اما ما برگزاری اجتماعات اعتراضی مسالمت‌آمیز بدون تشنج را تمرین نکرده‌ایم و این مساله باعث شده که این اعتراضات متراکم به یک باره فوران کند.

 

صادقی اظهار کرد: فکر می‌کنم در درجه اول این مسئولین نظام هستند که باید در رده‌های بالا تا پایین خویشتنداری کنند و در برابر این اعتراضات اقدامات فوری نشان داده و اعتراضات مردم را به رسمیت بشناسند و پاسخگو باشند.

 

رییس فراکسیون شفاف‌سازی و سالم‌سازی اقتصاد و انضباط مالی مجلس در بخش دیگری از سخنانش، گفت: به هر حال یک نابسامانی در سیستم قضایی و سیستم بانکی در ارتباط با این مساله وجود داشته و این موضوع سپرده‌گذاران هم سبب تشدید آن شده است. به هر حال موضوع سپرده‌گذاران حدود ۱.۵ تا دو میلیون نفر را درگیر خود کرده، از طرف دیگر نگرانی مردم از گرانی‌ها هم مزیت بر علت شده لذا نظام و مسئولین به ویژه دولت و قوه قضاییه باید اقداماتی را به فوریت انجام دهند تا معلوم شود به مردم اعتماد دارند و اعتماد مردم را هم جلب کنند.

 

نماینده مردم تهران در مجلس ابراز کرد: باید در نظر داشته باشیم معمولا هر حرکتی که در داخل کشور انجام می‌شود دشمنان و بیگانگان از آن سوء استفاده می‌کنند و رییس‌جمهور نادان آمریکا نادانی‌اش را در گذشته در مسائلی مانند مخالفت با برجام، انتقال سفارتخانه از تل‌آویو به بیت‌المقدس، خروج از کنوانسیون آب و هوا و ... نشان داده است. البته این دیوانگی رییس‌جمهور آمریکا فقط در ارتباط با ایران نیست، در اروپا و سایر کشورهای جهان هم همین‌گونه است و این فرد بیشتر مخالف با هنجارهای بین‌المللی است و به طور ناشیانه هم به صراحت از اعتراضات ایران اعلام حمایت کرده اما مردم باید هوشیار باشند و اجازه ندهند که افرادی به این جمع‌ها وارد شده و مسیر را به انحرافات بکشانند.

 

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: مسلما همانطور که رییس‌جمهور گفتند معترضین که عمدتا خواسته‌های بحقی دارند باید به حقوق آنها احترام گذاشت در عین حال مراقبت کرد تا اشخاصی این اعتراضات را به انحراف نکشانند البته رییس‌جمهور مطرح کردند که این حرکت‌ها باید به گونه‌ای باشد که خروجی آن به نفع مردم و منافع ملی باشد.

 

وی گفت: به هر حال مردم گرایشات مختلفی دارند اما آنچه مشترک است منافع ملی کشور می‌باشد و انتظار می‌رود از کسانی که منافع ملی برایشان اهمیتی ندارد دوری کرده و مراقبت کنیم تا دشمنان قسم خورده آمریکا، اسرائیل و برخی مرتجعین منطقه از حرکت‌های مردم سوء استفاده نکنند.

 

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه دولت روحانی تلاش زیادی کرده تا در این چند سال از رشد لجام ‌گسیخته بالای ۳۵ درصدی تورم جلوگیری کرده و آن را مهار کند، گفت: به نظر می‌رسد این ناآرامی‌ها ممکن است به حرکتی که دولت برای رشد اقتصادی شروع کرده ضربه بزند و سیگنال منفی برای آرامش و امنیت در حوزه سرمایه‌گذاری اعم از داخلی و خارجی منتقل کند در حالیکه یکی از راه‌های اصلی اشتغال، تولید و سرمایه‌گذاری است.

 

صادقی در پایان اظهار کرد: طبیعتا مجلس هم همسو با خواسته‌های مردم اقداماتی را در دست دارد که اصلاح لایحه بودجه از جمله آن است. در واقع مجلس با توجه به انتظارات مردم اصلاحاتی را در بحث حامل‌های انرژی و یا حذف بودجه نهادهایی که توجیهی برای آن وجود ندارد، انجام خواهد داد. در واقع تکاپوی خوبی در مجلس برای متناسب کردن بودجه با شرایط کشور و در نظر گرفتن مطالبات مردم ایجاد شده است.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------