آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

حملات مستقیم اسرائیل و ایران به یکدیگر، پایان یافته| اسرائیل از موشک‌های دوربرد استفاده کرد

در پی پرواز چند شی ناشناس در اطراف پایگاه شکاری اصفهان و فعال‌شدن پدافند هوایی در بامداد جمعه سی ان ان از قول یک منبع اطلاعاتی منطقه‌ای…

ساز ناکوک استعفای روحانی



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , روحانی

 

 روحانی استعفا بدهد! این جمله در روزهای گذشته بارها به گوش رسید اما مشخص نبود که از جانب چه شخص یا گروهی مطرح شده است. دلیلی هم که برای این درخواست ذکر شده بود، ادعای ناکارآمدی دولت در حل مشکلات اقتصادی و بیکاری و مسائلی از این قبیل است. به‌خوبی مشخص است که تندروهای مطرح‌کننده این درخواست بر مطالبات و اعتراضات مردمی موج‌سواری می‌کنند اما خبر نداشتند بسیار زودتر از آنچه تصور می‌کنند دست آنها رو خواهد شد. در این بین مردم باید هوشیار باشند.

 

آنها روزی ناکام شدند که حسن روحانی با مردم و معترضان درباره وضعیت کشور سخن گفت و اعتراض را حق مردم نامید. پس از اظهارات رئیس‌جمهور بود که اعتراضات در بسیاری مناطق کشور پایان یافت که همین موضوع بیانگر تداوم اعتماد به روحانی است. اما چه افراد و گروه‌هایی دلخوش به استعفای روحانی هستند؟ به بیان دیگر ساز استعفای روحانی از کجا کوک شده است؟

 

اعلام برائت

برخی که مشخص بود آگاهی کمی دارند و هنوز نمی‌دانند مجلس دهم با مجالس اصولگرای نهم و هشتم تفاوت دارد سعی کردند چنین وانمود کنند که نمایندگان مجلس خواستار استعفای روحانی هستند و چنین مطرح کردند که استعفای روحانی راهی برای پایان اعتراضات و انتقادات است اما این ادعا عمر زیادی نداشت چنان که حتی نمایندگان جبهه پایداری هم این درخواست را تکذیب کردند. «جماران» نوشت؛ رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس، خبر پیشنهاد استعفای رئیس‌جمهوری از سوی برخی نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری را تکذیب کرد. عبدالرضا عزیزی درباره پیشنهاد برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه روز گذشته روسای کمیسیون‌ها با رئیس‌جمهور، مبنی بر استعفای زودهنگام روحانی به‌دلیل اعتراضات عمومی روزهای اخیر گفت: «در جلسه دیروز، هرگز چنین بحثی مطرح نشده است و بنده قویا آن را تکذیب می‌کنم.»

 

نشریه دانشگاه امام صادق

برای یافتن ریشه این درخواست باید به دانشگاه امام صادق(ع) توجه داشت، دانشگاهی که مرحوم آیت‌ا... مهدوی‌کنی ریاست آن را بر عهده داشت و تا زمان حیات خود اجازه تعدی به روحانی از سوی نهادهای رسمی دانشگاه را نداد اما ظاهرا پس از رحلت او شرایط تغییر کرده و برخی گویی فضا را برای هجمه به دولت باز دیده‌اند. ماجرا از آنجا آغاز شد که خبرنامه «صادق» وابسته به دانشگاه امام صادق(ع) نوشت:«جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های تهران در یکصد و پنجاهمین روز از آغاز دولت دوازدهم در نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور خواستار استعفای رئیس‌جمهور و برگزاری انتخابات زودهنگام شدند.

 

در این نامه دانشجویان با تاکید بر عدم تحقق عملی وعده‌ها و شعارهای رئیس‌جمهور و آشفتگی حاکم بر رویکردهای برنامه‌ریزی دولت روحانی، وی را در حل مشکلات واقعی مردم ناتوان ارزیابی کردند. در این نامه دانشجویان، لایحه بودجه ۹۷ را نشان‌دهنده جهتگیری نادرست برنامه‌ریزی اقتصادی دولت در سال آینده دانستند و حذف یارانه ۳۰‌میلیون نفر، افزایش قیمت حامل‌های انرژی، افزایش مالیات و عوارض را موجب تورم و گرانی مضاعف و نتیجتا ایجاد نافرمانی مدنی و شورش اجتماعی در آینده دانستند و نسبت به عواقب آن هشدار دادند.» دانشگاه امام صادق دو بخش دارد که یک سمت آن بیشتر گرایش به جبهه پایداری دارد و بخش دیگر معتقد است باید همراه ‌اندیشه سعید جلیلی بود. تفاوت‌های این دو طیف زیاد نیست و هر دو در تضعیف دولت مشترک هستند.

 

احمدی‌نژادی‌ها

اما پرونده درخواست استعفا از روحانی ضلع سومی هم دارد. آنها تمایل زیادی دارند که روحانی و دولت او تضعیف شود که نشانه‌هایش هم زیاد است. آن اندازه ناشیانه به سمت نیل به هدفشان حرکت می‌کنند که نقشه‌های آنها پنهان نمی‌ماند و زود رو می‌شود. در دولت اول روحانی که حامیان احمدی‌نژاد در مجلس بودند هراز چندگاهی بر طبل استیضاح و برکناری وزرا می‌زدند و البته از طرح شایعات بی‌اساس از دولت یازدهم دریغ نداشتند. در دولت دوازدهم اما ابزار استیضاح وزرا را ندارند پس به انتشار اخبار فاقد صحت می‌پردازند و اخیرا هم در فضای مجازی بارها درخواست استعفای روحانی را مطرح می‌کنند. البته مشخص است آنها درصدد هستند تا پرونده‌های قضائی آنهایی فراموش شود که تا پیش از این حامی آنها بودند. احمدی‌نژادی‌ها در گروه‌های مجازی خود بحث استعفای روحانی را مطرح کردند. یکی از اعضای این گروه‌ها چنین به فضاسازی پرداخته است‌: «توئیت کنید: روحانی استعفا»

 

پیشنهاد مضحک

جالب است زمانی که درخواست استعفای روحانی با بی‌توجهی افکار عمومی مواجه شد، آنها خواستار عزل رئیس‌جمهور شدند چنان که یکی از گروه‌های متعلق به حامیان احمدی‌نژاد نوشت:‌ «به استناد جلد ۱۲ص ۱۴۸ از صحیفه امام که فرموده‌اند: هر کس در هر مقامی که خیال سازش با شرق و غرب را داشت، بی‌محابا و بدون هیچ‌ملاحظه او را از صفحه روزگار براندازید که سازش با شرق و غرب خودباختگی و خیانت به اسلام و مسلمین است. وظیفه خود می‌دانیم مطالبه عزل حسن روحانی... را ... مطالبه نمائیم.»

 

ناکام در استعفای آخوندی

گفتنی است مخالفان دولت پیش از طرح استعفای روحانی خبر کذب استعفای آخوندی را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند و حتی در اقدامی قابل تامل نوشتند که روحانی با استعفای وزیر راه مخالفت کرد! آرام آرام دارد مشخص می شود منشاء تحریک کننده اعتراضات کجاست؟ کمی صبر کنید.

 

 آرمان/مطهره شفیعی 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------