آخرین اخبار سیاسی

حسن روحانی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

افشاگری جدید حسن روحانی از ماجرای گرانی بنزین و اعتراضات 98

حسن روحانی درباره ماجرای گرانی بنزین و اعتراضات صحبت کرد. به گزارش جماران، حسن روحانی رییس جمهور ایران در دولت های یازدهم و دوازدهم در…

كابينه در پيچ بهارستان



اخبارسیاسی,خبرهای سیاسی,كابينه

 

 ١٤ مرداد حسن روحانی فهرست پیشنهادی کابینه جدیدش را به بهارستان تحویل خواهد داد. تا آن روز لابی‌ها و چانه‌زنی‌های فراوانی در کار خواهد بود، اما تا اینجای کار خبرهای خوشی از کابینه‌چینی به گوش نمی‌رسد و گویا نمایندگان فراکسیون امید از روندها رضایت ندارند. به‌همین‌خاطر با ایما و اشاره و گاه در شبکه‌های مجازی گله‌گذاری می‌کنند.

 

براساس کارنامه صادرشده از سوی فراکسیون امید، هفت وزیر کابینه کنونی نمره قبولی نگرفته‌اند، شش وزیر در حوزه کاری خود موفق ظاهر شده‌اند و پنج ‌نفرشان نمره متوسط گرفته‌اند. نمایندگان روی اسامی مکث نمی‌کنند اما پرواضح است که عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور و محمود واعظی وزیر ارتباطات در اولویت تغییر هستند و گله‌ها از این دو فراوان است.          

 

واعظی دیروز میهمان «اصولگرایان ولایی» مجلس بود و آن‌طور که حسین نقوی‌حسینی از آن دیدار به ایلنا گفته، تأکید داشته که «هیچ گروه و جریانی نمی‌تواند مدعی باشد که باعث رأی‌آوری روحانی شده،چون مردم به روحانی رأی داده‌اند. آقای روحانی به هیچ گروه، جناح و جریانی بدهکار نیست .آن‌طور که ایلنا خبر داده، علی لاریجانی، رئیس مجلس نیز در موضوع چینش کابینه و نقش فراکسیون‌ها گفته «استنباط من این است که فراکسیون‌های مجلس به دنبال سهم‌خواهی نیستند، ولی فراکسیون‌ها می‌توانند نظرات و ملاحظات دیگری داشته باشند و این نظرات را مطرح كنند». جلسه فشرده و طولانی روز گذشته فراکسیون امید نیز با جمع‌بندی سخنان ٣٥ نماینده به پایان رسید. چکیده نشست آنکه امیدی‌ها با تمام توان از دولت حسن روحانی حمایت کرده و درعین‌حال در موضوع رأی اعتماد به کابینه به آرای مردم و تقاضای آنها توجه خواهند داشت. 

 

 اتاق‌های فکر مشغول کارند

بهرام پارسایی به آنها که بحث سهم‌خواهی اصلاح‌طلبان از کابینه را مطرح کرده‌اند، نقد دارد و می‌گوید: «همه جای دنیا وقتی یک طیف سیاسی مشخص پیروز میدان شود، ساختار سیاسی مدیران نیز نزدیک به همان طیف انتخاب می‌شود. پیام و رأی ٢٤‌میلیونی مردم نیز شفاف بود. مسائل مربوط به سهم‌خواهی را کسانی مطرح می‌کنند که در پیروزی حسن روحانی نقشی نداشته‌اند و حالا کاسه داغ‌تر از آش شده‌اند».

 

عبدالرضا هاشم‌زایی، رئیس سنی مجلس دهم نیز درهمین‌حال به خاطراتش از دوره نخست‌وزیری میرحسین موسوی اشاره دارد و نشست‌هایی که او آن موقع با نمایندگان موافق خود در مجلس دوم می‌گذاشت. به گفته هاشم‌زایی، هماهنگی میان دولت و مجلس می‌تواند در رأی اعتمادها مؤثر باشد.  او سراغ وضعیت نمره‌دهی به وزرای حسن روحانی رفته و می‌گوید: «برخی وزرای روحانی نمره قبولی نگرفته‌اند. نقدها به برخی وزرا واضح است. راه‌حل اصلی اینکه فراکسیون امید – احتمالا – اگر به جمع‌بندی برسد، به آنهایی که صلاحیت وزارت ندارند، رأی اعتماد نخواهد داد». پارسایی بر این باور است که گروهی غیراصلاح‌طلب زیرکانه ماجرای سهم‌خواهی را به راه انداخته و اتاق‌فکرهایی در این میان به دنبال اهداف خاص خود می‌گردند. 

 

شانس زنان برای وزارت کم‌رنگ شد

در همین حال از فراکسیون زنان مجلس نیز خبر رسیده که با وجود لابی‌ها برای حضور یک زن وزیر در کابینه دوازدهم، جمع‌بندی‌ها تا اینجای کار چندان مساعد نیست.   محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت نیز در همین زمینه گفته «ملاک رئیس‌جمهور جنسیتی نیست، بلکه ملاک شایستگی است. دولت به استفاده از جوانان اعتقاد دارد اما معتقد است از جوانان باید در جای خود استفاده شود». این در حالی است که استقبال زنان برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم یکی از برگ‌های برنده حسن روحانی در پیروزی انتخاباتی اخیرش بود و انتصاب وزیر زن یکی از شعارهای انتخاباتی‌اش. پروانه سلحشوری به «شرق» می‌گوید: «انتصاب وزیر زن در کابینه آینده حسن روحانی در دستور کار گروه‌های مختلف زنان و از جمله فراکسیون امید است و از‌آن کوتاه نخواهیم آمد. امیدوارم مخالفت‌ها از همه‌سو با حضور زنان در کابینه روحانی کاهش یابد».

 

گله‌های تويیتری 

علاوه بر رسانه‌های رسمی، حالا هر نماینده برای خودش حساب تويیتر و اینستاگرامی دارد و در آن کوتاه و بلند اعلام موضع می‌کند. الیاس حضرتی نیز در تويیترش نوشته که خبرهای خوشی از چیدمان کابینه به گوش نمی‌رسد، به‌ویژه در بخش مرتبط با وزرای اقتصادی. عضو فراکسیون امید و مدیرمسئول روزنامه اعتماد نوشته «اخبار خوبی از بستن لیست کابینه به‌گوش نمی‌رسد؛ به‌ویژه در تیم اقتصادی». غلامرضا حیدری نیز چنین تويیتي کرده «رئیس‌جمهور نباید فکر کند از آسمان انتخاب شده است. طبیعی و اخلاقی است که کارگزارانش را از میان جماعت یاری‌رسان انتخاب کند نه اینکه به آنها بی‌اعتنا باشد». همین زمزمه‌های تويیتی بیش از هر زمان دیگری نگرانی‌ها درباره چیدمان کابینه را چند برابر کرده است. نمایندگانی که بیش از مردم عادی به اخبار و پشت‌پرده‌ها دسترسی دارند، حالا دست به توییت شده‌اند و می‌خواهند هر طور شده پیغام برسانند که مسیر چیدمان کابینه به سمت و سوی خوشی نمی‌رود. 

 

لاریجانی اهل توصیه برای هیچ‌کس نیست

خبرهای دیگری نیز نشان از آن دارد که وزیر کشور ماندنی است و رایزنی‌های علی لاریجانی برای ابقای او مؤثر بوده است. همچنین کسی از بهارستان به پاستور نمی‌رود. بهروز نعمتی از نمایندگان نزدیک به لاریجانی البته لابی رئیس مجلس را برای ابقاي رحمانی‌فضلی تکذیب کرده؛ «مطمئن هستم آقای لاریحانی برای هیچ‌کس لابی نمی‌کند. اطلاع موثق دارم. ایشان نه‌تنها توصیه مثبت نداشتند که اتفاقا توصیه منفی داشتند، به چند نماینده پیشنهاد شده بود در کابینه حاضر شوند، آقای لاریجانی از آن نمایندگان خواستند که چنین نکنند. درباره اینکه گفته شده آقای لاریجانی درباره رحمانی‌فضلی توصیه‌هایی داشته نیز باید بگویم خیلی‌ها خیلی حرف‌ها می‌زنند. نباید جدی گرفت».

 

مسعود پزشکیان، نایب‌رئیس نخست مجلس نیز به «شرق» گفته «برخی سخنان نادرست سبب شد دولت کمتر به سمت افراد همسو با خود برود. فشارهای بسیاری از سوی جناح‌های مختلف وجود دارد؛ رسانه‌ها، نمایندگان، مسئولان، سخنگو‌ها توقعاتی را هم ایجاد کردند و رئیس‌جمهوری نیز در مقابل همه این توقعات موظف به انتخاب وزرای خبره و توانمند است. تفاهم و وحدت در کابینه، تأثیرگذاری دولت را بیشتر می‌کند. با فشار و جناح‌بندی امور کشور حل‌وفصل نمی‌شود». نوبخت نیز درباره چینش کابینه دولت دوازدهم و مسائل مطرح‌شده در این زمینه، گفته «مردم با امید و انتظار برای اجرائی‌شدن مطالبات خود به روحانی رأی دادند و روحانی باید بداند که این رأی را مردم به او دادند».

 

دستورالعمل فراکسیون امید در رأی اعتماد 

یکی از گله‌های نمایندگان این است که تاکنون حسن روحانی برای دیدار با مجلسی‌ها درباره کابینه فرصتی اختصاص نداده. پارسایی درعین‌حال از برگزاری جلسه‌های کمیته تعامل با جهانگیری و نجفی خبر می‌دهد «به‌صورت ناپیوسته با چند نفر از اعضای دولت ازجمله آقایان جهانگیری و نجفی نشست‌هایی برگزار کردیم. به هر شکل تشکیل کابینه دوازدهم محلی برای راستی‌آزمایی شعارهای انتخاباتی روحانی است. به‌ویژه در انتصاب وزیر زن، چراکه در جامعه زنان ما به درستی انتظاری به وجود آمده که در مقطع کنونی انتخاب یک یا چند وزیر زن می‌تواند تعیین‌کننده باشد». دستور کار اصلاح‌طلبان با جلسه سه‌ساعته غروب روز گذشته مشخص است. آنها کماکان امیدوارانه از کابینه و دولت روحانی حمایت خواهند کرد. لابی‌ها در دستور کار است و هنگام رأی اعتماد آرای مردم و معنای رأیشان به فراکسیون امید و ریاست‌جمهوری مدنظر قرار خواهد گرفت. 

 

محمدرضا عارف:

تعامل با دولت، هم‌زمان با ایفای وظایف نظارتی 

فام‌نیوز: رئیس فراکسیون امید مجلس، بر ضرورت تعامل با دولت متکی به رأی گفتمان اصلاحات و همچنین لزوم ایفای وظایف نظارتی مجلس تأکید کرد. عارف گفت: درمجموع نظر ما این است که دولت آقای روحانی هم در سال ۹۲ و هم به شکل ملموس‌تر در سال ۹۶، رأی خود را از گفتمان اصلاح‌طلبی به دست آورده و ما به‌عنوان نمایندگان این گفتمان در مجلس، باید با این دولت تعامل کنیم و نگاه ما به این دولت مثبت است. ما می‌‌خواهیم در ادامه مسیر هم این تعامل به حداکثر برسد. عارف همچنین با اشاره به لزوم توجه به سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان و حامیان دولت، افزود: در‌عین‌حال و ضمن حفظ فضای تعاملی مثبت بین فراکسیون امید و رئیس‌جمهوری، ما خود را نسبت به مردم متعهد می‌دانیم و در این راستا بر انجام وظایف نظارتی خود به‌عنوان وکلای ملت نیز تأکید می‌کنیم و معتقدیم این دقت و نظارت، در راستای کمک به دولت دوازدهم برای تشکیل کابینه‌ای کارآمد، ضروری است.  

  

اخبار  سیاسی  - شرق 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------