آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

کاظم صدیقی سخنران مراسم شب قدر دانشگاه امام صادق خواهد بود

بنابر اعلام دانشگاه امام صادق، کاظم صدیقی مدیر حوزه علمیه ازگل، سخنران مراسم شب قدر این دانشگاه خواهد بود. این دومین سخنرانی صدیقی امام…

جهانگیری: مانع تراشی‌ها ممکن است به اعتراض جوانان و جامعه منجر شود



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , جهانگیری

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: دولت از تمام ظرفیت‌ها برای بهتر شدن زندگی ایرانیان استفاده خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، اسحاق جهانگیری در اولین مجمع استانی سمن‌های جوان کشور در شیراز گفت: ما معتقدیم و باور داریم که اگر جوانان فرصت پیدا کنند می توانند آینده خوبی را برای کشور ترسیم کنند. اینکه آنان می‌خواهند بیشتر دیده شوند و کمتر تحقیر شوند، آینده مطمئن‌تر و دغدغه زندگی شرافتمندانه داشته باشند و به اندازه مشارکت خود در جامعه از مزایای زندگی بهره‌مند شوند، حق تمام جوانان است.

 

وی تصریح کرد: دولت به تنهایی نمی تواند همه مشکلات را حل کند. خصوصا اگر جلوی دولت مانع تراشی و ایجاد محدودیت هم انجام شود. همه نظام و حاکمیت برای حل مشکلات باید همراه باشند، اما دولت می تواند با کمک سایر نهادها در بخش‌های مختلف گشایش‌هایی را ایجاد کند.

 

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: عده‌ای چون خودشان کوچک هستند ایران را کوچک نشان می‌دهند. ایران بزرگ است. همین نسل جوانی که عده‌ای از آن ترسیده‌اند، بزرگترین فرصت برای پیشرفت هر جامعه‌ای به شمار می رود.

 

وی اظهار کرد: من به تمام مسائل کشور اشراف دارم. همه چالش‌ها را می‌دانم و اطلاع دارم که برای عبور از چالش‌ها راه بسیار طولانی را در پیش‌رو داریم اما معتقد هستم که ایران آنقدر فرصت دارد که هیچ گره‌ باز نشدنی پیش‌روی پیشرفت آن وجود نخواهد داشت.

 

جهانگیری گفت: البته باید بپذیریم که باید باهم باشیم. نباید یکدیگر را طرد کنیم. باید بپذیریم که گفت‌وگوی ملی گره گشا است. باید بدانیم همه در یک کشتی نشسته‌ایم و برای پیش بردن آن نیاز به همراهی همه هستیم تا از بحران‌ها عبور کنیم.

 

 جهانگیری تاکید کرد: جامعه جهانی و جوامعی که آینده برایشان مهم است و به بهبود شرایط اهمیت می دهند و به فکر آینده بهتری هستند، نیاز به تغییر و تحول را قبول کرده و به جوان و جوانی خوشبین هستند. متقابلا جوامعی که متصلب هستند و ساختار بسته‌ای دارند، به آینده فکر نمی کنند و دنبال بهبود نیستند، وقتی روحیه جوان و مطالبات جوان را می بینند به دنبال آن می گردند که چگونه می توان مهارش کرد.

 

معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: در دین ما و در تعالیم رسول خدا و ائمه اطهار در فرهنگ و تمدن ایرانی در انقلاب اسلامی در اندیشه‌ها و آرمان‌های امام و اندیشه‌های رهبر معظم انقلاب وقتی مروری ساده انجام می دهیم، متوجه می شویم جوان وجوانی جایگاه بسیار بالایی دارد.

 

وی خاطر نشان کرد: از ابتدا اینگونه آموختیم که فرصتی بسیار بزرگ در اختیار ما قرار دارد. فرصتی که می توان معجزه خلق کند. باید این فرصت را که جوانی و جوانان است، مغتنم شمرد.

 

جهانگیری با تصریح اینکه همه باید به میزانی که می توانند در پاسخگویی به نسل جوان و نیازهای واقعی آنان از تمام امکانات و ظرفیتها استفاده کنند، گفت: نباید مانعی ایجاد کرد. با نگرش‌ها و ساختارها نباید موجب مانع تراشی شد و نباید نسبت به نسل جوان نگرش منفی داشت.

 

وی ادامه داد: همین مانع تراشی‌ها ممکن است به اعتراض جوانان و حتی جامعه منجر شود.

 

جهانگیری با اشاره به تحولات نسل‌های ابتدای انقلاب تا امروز اظهار کرد: ما شاهد تحولات عظیمی در حوزه‌های دانش، اطلاعات و آموزش و دیگر بخش‌ها بوده و هستیم. این تغییرات باعث می شود مطالبات نسل جوان و کل جامعه افزایش یابد. روند رو به فزاینده انتظارات و مطالبات مردم را دولت می‌داند اما ظرفیت‌های دولت به همین نسبت افزایش نداشته است.لذا فاصله بین مطالبات و واقعیت‌ها ایجاد می‌شود و اگر دقت نداشته باشیم ممکن است این فاصله منجر به نارضایتی خواهد شد.

 

وی همچنین گفت: اگر بی‌جهت در مطالبات دمیده و دستاوردهای کشور را بی‌جهت کوچک کنیم، نارضایتی‌ها تشدید می شود. البته گاهی هم با کژاندیشی فکر می کنیم که نارضایتی فقط دامن یک فرد یا یک دولت را می‌گیرد و به دیگران آسیب نمی‌زند.

 

او ادامه داد: ما معتقد هستیم همه ما چه دولت و چه تمام نهادهای حاکمیتی چه بخش خصوصی و چه نهادهای مدنی نباید اجازه دهیم این حس خصوصا در نسل جوان ایجاد شود که خدای ناکرده بگویند آینده‌ای ندارم.

 

جهانگیری تاکید کرد: چرا در کشوری که پشتوانه‌های چند هزار ساله تمدنی و ظرفیت‌های بی شمار دراختیار دارد باید نسبت به آینده یأس وجود داشته باشد. این کشور چه چیزی باید داشته باشد که در اختیار ندارد؟

 

معاون اول رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به قرار داشتن در آستانه سی و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی تاکید کرد که این انقلاب را جوانان حمایت کرده و مسیر پیروزی آن را هموار کردند.

 

جهانگیری همچنین اظهار کرد: باید مدیریت کشور به این سمت برود که جوانان احساس کنند فرصتی بزرگ در سطوح مختلف کشور برای حضور آنان وجود دارد. این تغییرات باید به تدریج و به شکل طبیعی ایجاد شود. مدیرانی که یکباره در یک جایگاه بالا قرار می گیرند همواره موفق نخواهند بود.

 

وی ادامه داد: در ابتدای دولت و در برنامه ششم تصویب شد که سن مدیریت در کشور نسبت به وضعیت کنونی حدود هشت سال جوانتر شود. همچنین در شورای عالی اداری تصویب شد که 30 درصد از سهم مدیریتی در اختیار زنان قرار گیرد. این موضوع باید پیگیری شود و باید حداقل هر وزارتخانه دو معاون زیر 40 سال و معاون زن داشته باشند و باید از دستیار جوان بهره‌مند شود.

 

وی با تصریح اینکه در خصوص اعمال این مصوبات به تمام استانداران تاکید شده است، از استانهایی که نسبت به این موضوع کم توجهی کردند گلایه و تاکید کرد: جوانان عقبه دولت و نظام هستند؛ مگر می شود به این عقبه توجه نکرد؟ من نمی گذاریم این عقبه نادیده گرفته شود.

 

جهانگیری همچنین با بیان اینکه در خصوص اشتغال تصمیمات زیادی در دولت گرفته شد، اظهار کرد: در 10 سال میزان اشتغال تولید شده در کشور در حد صفر بود، سال 84 حدود 22 میلیون و 600 هزار شغل داشتیم، سال 91 هم همین تعداد بود. علیرغم آنکه آن همه هزینه شد اما در این چند سال هرسال 600 تا 650 هزار شغل اضافه شده است. از ابتدای امسال تا پایان شش ماه اول 790 هزار شغل ایجاد شده است.

 

معاون اول رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه میزان شغل ایجاد شده با حجم مطالبات و نیازها همخوانی ندارد و با تعداد سه میلیون بیکار در کشور مواجهیم گفت: این موضوع به ظرف اقتصاد کشور باز می گیردد. اقتصاد کشور دارای ظرف محدودی است ما باید ابتدا ظرف اقتصاد را بزرگ کنیم. با این ظرف محدود نمی توان انتظارات بزرگ را برآورد ه کرد.

 

وی ایجاد و توسعه شرکت‌های دانش بنیان و اقتصاد فضای مجازی را از مهمترین زمینه‌های ایجاد شغل در سالهای اخیر برشمرد و گفت: در سال 2000 از پنج شرکت بزرگ دنیا هر پنج شرکت نفتی بود اما در سال 2016 هر پنج شرکت بزرگ جهان فعال در زمینه ICT است.

 

وی ادامه داد: باید بدانیم که دوران اقتصاد متکی به منابع طبیعی تمام شده و اقتصادی موفق است که متکی به مغز جوانان باشد.

 

جهانگیری با بیان اینکه امروز به واسطه توجه دولت تقریبا در کنار هر دانشگاه مراکز دانش بنیان ایجاد شده است، این مراکز را زمینه ساز توسعه اقتصادی مبتنی بر دانش و بسترساز توسعه عقلانی و همه جانبه کشور برشمرد.

 

وی همچنین در خصوص تسهیلات ازدواج گفت: در اوایل کار دولت یازدهم تسهیلات ازدواج سه میلیون تومان بود. با صدها هزار نفر متقاضی در نوبت؛ امروز به ازای هر زوج 12 میلیون تومان تسهیلات پرداخت می شود و تقریبا به روز هستیم. سال آینده هم قرار است این عدد به 15 میلیون تومان افزایش یابد.

 

به گزارش ایسنا، در این نشست اولین اساسنامه مجمع عالی سمن‌های جوان کشور با حضور معاون اول رئیس‌جمهور و وزرای اطلاعات، ارتباطات و فناوری اطلاعات، دادگستری، ورزش و جوانان و مشاور رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده رونمایی شد.

 

مجمع عالی سازمان‌های مردم نهاد حوزه جوانان از روز چهارم بهمن با حضور قریب به 260 نفر از نمایندگان و دست اندرکاران سمن‌های جوان کشور در شیراز آغاز به کار کرده و پس از برگزاری انتخابات و انتخاب اعضای هیئت موسس اولین اساسنامه این مجمع را تدوین کرده است.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------