آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

کنایه دولتمردان روحانی به فعال شدن مجدد گشت ارشاد

«گسترش اسلام با زور و شمشیر نیز تا آنجا که من اطلاع دارم، سیره رسول گرامی اسلام و امیر ما علی علیه السلام نبود. در اجرای احکام الهی نیز جز…

رقابت قالیباف و رئیسی با لیست انتخاباتی جمنا در انتخابات 98



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , قالیباف و رئیسی

رقابت قالیباف و رئیسی با لیست انتخاباتی جمنا در انتخابات 98 /اصولگرایان با چند لیست وارد انتخابات مجلس می شوند؟ /سعید جلیلی سکوت نخواهد کرد /طیف نزدیک به لاریجانی مستقل می آیند یا تن به شرط و شروط اصلاح طلبان خواهند داد؟

اصولگرايان تلاش مي كنند كه با استفاده از ابزار جمنا براي انتخابات مجلس آتي يك فهرست واحد ارائه كنند اما فعاليت‌هاي قاليباف و رئيسي نشان مي‌دهد كه اردوگاه اصولگرايي در انتخابات 98 حداقل سه فهرست خواهد داشت. 

 اصولگريان براي انتخابات مجلس خيز برداشته اند، زمزمه های گاه و بیگاه می گویند كه اکثریت اصولگرایان فعلا بر این عقیده هستند که از همان سازوكار 96 برای سال 98 هم بهره بگیرند. جبهه مردمي نيروهاي انقلاب كه در انتخابات رياست جمهوري اخير توفيقي حاصل نكرد گویا قرار است با تغییراتی در انتخابات 98 مورد استفاده قرار مي‌گيرد. اين را سيد محمد حسيني عضو شوراي مركزي جمنا مي‌گويد. به گفته او تمركزشان اینبار نيز روي استان‌ها و جوانان است.  او با تاييد اينكه جمنا فعاليتهايش براي انتخابات پيش رو را آغاز كرده است، گفت: « جبهه مردمی در زمینه انتخابات مجلس هم فعالیت خواهد داشت اما نقش اصلی را شوراهای شهرستان‌ها با توجه به شناختی که از جامعه خود دارند،  ایفا خواهند کرد. ... فعالیت جمنا اکنون در این حد است که ساختارش را کامل کند و آن زمان می‌تواند ارتباط‌های خود را برقرار کند و در اعماق شهرستان‌ها و استان‌ها و جاهای مختلف نیرو داشته باشد تا براساس شناختی که شوراها از شهرستان‌ها دارند،  بررسی انجام داده و فعالیت کند».

 

حسيني در همين مصاحبه توضيحي نيز در مورد مسئوليت جديد مهدي چمران ارائه كرده است. به گفته او ، چمران جانشين ذوالقدر شده تا مامور فعال كردن كميته‌ها سياسي،‌رسانه و ... در درون جبهه است. 

 

اين طور كه به نظر مي‌رسد اصولگرايان قصد دارند به جاي تمركز روي 30 كرسي تهران، كرسي‌هاي شهرستان را هدف قرار داده و براي ارائه يك فهرست بلند و تشكيل يك مجلس يكپارچه مي‌كوشند. آن‌ها بعد از واگذار كردن كرسي‌هاي تهران و شوراي شهر تهران در انتخابات قبلي از راهكار رقيب خود يعني ارائه ليست واحد درس گرفته اند. اما با وجود آغاز فعاليت‌هاي جمنا و تلاشي كه چمران در چارچوب كميته‌هاي مختلف براي ارائه فهرست خواهد كرد، نمي‌توان مطمئن بود كه آن‌ها موفق به ارائه ليست واحد ‌شوند و جمنا از دومين آزمون خود سربلند بيرون ‌آيد.

 

قالیباف چراغ خاموش وارد صحنه شد

اينطور كه از شنيده‌ها بر می آید، محمد باقر قاليباف يعني همان كسي که نامزد نهايي جمنا نشد از همين حالا فعاليت‌هاي انتخاباتي خود را كليد زده است. افشاگري‌هاي محمد علي نجفي از شهرداري دوران قاليباف او را كمتر از همه نگران كرده و احتمالا هنوز فكر مي‌كند كه با شعارهاي 4 درصدي و 96 درصدي كاري از پيش مي‌برد. او ديگر چشم اميدي به جمنا ندارد و به همين خاطر در حال تهيه كردن فهرست خود است. 

 

رئیسی هوای بهارستان کرد؟

قاليباف اما تنها اصولگرايي نيست كه با جمنا موازي كاري مي‌كند. سفرهاي استاني و سخنراني‌هاي با تم انتخابات رئيسي نيز حكايت از ورود او به عرصه انتخابات مجلس دارد. پيش از اين گمانه‌زني‌هايي نيز در مورد احتمال سرليستي او در انتخابات مجلس شده بود. گمانه زني‌هايي كه چندان جدي به نظر نمي‌رسد يا حداقل هنوز مورد اجماع قرار نگرفته است.  اينطور كه محمد حسيني گفته است « هنوز چنین بحثی در جمنا در اتباط با انتخابات ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی مطرح نشده است؛ چراکه این بحث زودهنگام است و فایده و نتیجه ندارد. باید زمینه‌ها فراهم شود و بعد از آن به مصادیق ورود کنیم».

 

برخي از تحليل‌گران مسايل سياسي ورود رئيسي به انتخابات مجلس را به نفع او نمي‌دانند و معتقدند كه اين كار پوست خربزه ديگري زير پاي او است. برخي نيز اطمينان دارند كه او توليت آستان قدس را به روياي كرسي رياست مجلس كه مشخص نيست به واقعيت بدل شود يا خير، نمي‌دهد. با همه اين‌ها شواهد و شنيده ها نشان مي‌دهد كه رئيسي قصد ورود به انتخابات آتي را دارد. چه سرليست جمنايي‌ها باشد و چه ليست خود را ارائه كند. تا همین جای کار می توان حدس زد که اصولگرايان در انتخابات 98 حداقل با سه فهرست وارد مي‌شوند. در این میان اما نمی توان از برخی تحرکات سعید جلیلی چشم پوشید، او که جلسات دولت سایه اش را کم و بیش برگزار می کند بی میل نیست اگر مستقیما ورود به انتخابات 98 را نداشت پشت صحنه یک لیست انتخاباتی را مدیریت کند. 

 

اعتدالیون اصولگرا چه می کنند؟

اما وقتی از انتخابات 98 حرف زده می شود نمی توان از اصولگرایان اعتدالی چشم پوشید، اصولگرایانی که نماینده آنها در مجلس فعلی تا حد زیادی می توان گفت مستقلینی هستند که سال 94 در لیست اصولگرایان جایی نداشتند و با لیست امید به مجلس رفتند اما تا آخر کار پای همراهی با اصلاح طلبان نایستادند. این طیف از اصولگرایان که همراهان همیشگی علی لاریجانی هم بوده اند بعید است که بدون قید و شرط بازهم از سوی اصلاح طلبان پذیرفته شوند شاید از همین روست که تلاش هایی را برای بستن لیست آغاز کرده اند. 

 

 نامه  نیوز  

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------