آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

کاظم صدیقی سخنران مراسم شب قدر دانشگاه امام صادق خواهد بود

بنابر اعلام دانشگاه امام صادق، کاظم صدیقی مدیر حوزه علمیه ازگل، سخنران مراسم شب قدر این دانشگاه خواهد بود. این دومین سخنرانی صدیقی امام…

پیروزی بدون لبخند رکورددار ریاست مجلس



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی ,ریاست مجلس
علی اردشیر لاریجانی رکورددار ریاست مجلس شورای اسلامی شد. لاریجانی از زمانی که تنها اصولگرایان ساکنان بهارستان بودند تا الان که اصلاح طلبان هم آمده اند، رئیس مانده است. اما امروز آرای او از 230 رأی در مجلس هشتم به 147 رأی در سال سوم مجلس دهم کاهش پیدا کرد.

پیشتازی لاریجانی در تاریخ ریاست مجلس ایرانی در حالی است که دوبار تلاش محمدرضا عارف، منتخب اول مردم تهران برای رقابت با لاریجانی، با شکست مواجه شده است.

 

علی اردشیر لاریجانی رکورددار ریاست مجلس شورای اسلامی شد. لاریجانی از زمانی که تنها اصولگرایان ساکنان بهارستان بودند تا الان که اصلاح طلبان هم آمده اند، رئیس مانده است. اما امروز آرای او از 230 رأی در مجلس هشتم به 147 رأی در سال سوم مجلس دهم کاهش پیدا کرد. پیشتازی لاریجانی در تاریخ ریاست مجلس ایرانی در حالی است که دوبار تلاش محمدرضا عارف، منتخب اول مردم تهران برای رقابت با لاریجانی، با شکست مواجه شده است.

 

امروز علی لاریجانی با 147 رأی نماینگان مجلس و آغاز یازدهمین سال ریاست، رکورد جدیدی از خود در ریاست مجلس به جای گذاشت. اما آن گونه که نمایندگان از روزهای قبل پیش بینی کرده بودند، این دوره با دو سال گذشته انتخابات هیأت رئیسه مجلس برای لاریجانی بسیار متفاوت بود؛ چرا که نزدیک بود لاریجانی با صندلی سبز رئیس خداحافظی کند.

 

اردشیر لاریجانی متولد نجف و منتخب مردم قم در سه دوره هشتم تا دهم مجلس شورای اسلامی است. او پیش از نمایندگی در سمت های دبیر شورای عالی امنیت ملی، رئیس سازمان صدا و سیما و وزیر ارشاد دولت آیت الله هاشمی فعالیت داشته است.

 

لاریجانی که از طیف اصولگرایان سنتی شناخته می شود، در سه دوره حضور در مجلس جدای از همکاری با هم‌قطاران اصولگرای خود، توانسته با اصلاح طلبان هم روابط حسنه ای برقرار کند. هرچند او در دوره نهم مجلس با دولت محمود احمدی نژاد وارد کشمکش شد ولی به اذعان اصولگرایان، او حامی دولت حسن روحانی و تصمیمات و اقدامات آن، در مجلس بوده است. تلاش های او در مجلس برای تصویب برجام بیش از همه تا به حال مورد هجمه اصولگرایان و به ویژه نمایندگان جریان پایداری قرار گرفته است.

 

لاریجانی چرخش های به موقعی داشته و اجازه نداده رقابت هایش به تقابل با جریان های سیاسی تبدیل شود. آنچنان که در دوره نهم که اصلاح‌طلبان تقریبا غایب بودند، برخی اصولگرایان تصمیم گرفتند از او جدا شوند و غلامعلی حداد عادل را ترجیح دهند، با این حال لاریجانی اصولگرایان رقیب را هم شکست داد. هرچند تعداد آرای او برای ریاست از 230 رأی در مجلس هشتم به 173 رأی در مجلس نهم کاهش یافت.

 

زندگی سیاسی لاریجانی با شروع مجلس دهم وارد مرحله جدیدی شد. نزدیکان او همچون کاظم جلالی و بهروز نعمتی با فهرست انتخاباتی اصلاح طلبان وارد مجلس شدند و لاریجانی همراهی خود با دولت مورد حمایت اصلاح طلبان را جدی تر کرد؛ همراهی که برخی معتقدند باعث ریزش آرای او در حوزه انتخابیه اش قم شد. اما به هرحال لاریجانی وارد مجلس دهم شد و در اولین رویارویی با کاندیدای اصلاح طلبان، کرسی ریاست را در مجلس دهم هم به دست آورد.

 

لاریجانی همگام با حفظ کرسی ریاست، فعالیت سیاسی خود را نیز گسترش داده و موضع‌گیری های او نشان می دهد که قصد دارد نقش متفاوتی را در سیاست ایران ایفا کند. این جاگیری او در سیاست ایران با تبلیغ همکارانش برای حضور او در انتخابات 1400 ریاست جمهوری نیز همزمان بوده است.

 

علی لاریجانی در سال دوم مجلس دهم، بی دردسر، بی رقیب و با چهره ای خندان رئیس ماند. اما سال سوم برایش متفاوت شد. نمایندگان دو فراکسیون ولایی و امید از هفته های قبل اعلام کرده بودند که امسال برای لاریجانی فرق می کند. ولایی ها که از همراهی علی لاریجانی با اصلاح طلبان و بویژه دولت به شدت عصبانی بودند خود را آماده کردند تا ضرب شستی نشان رکورددار ریاست مجلس دهند.

 

رئیس بذله گوی مجلس که معمولا انتخابات های هیأت رئیسه را با لبخند اطمینان شروع می کرد و با خنده رضایت به پایان می رساند، امروز تنها به اعلام رسمی و خشک دستور جلسه بسنده کرد. ترجیح داد برخلاف گذشته شوخی نکند و وقتی آرای کاهش یافته خودش را اعلام کرد، اگر توانسته بود اخم و ناراحتی اش را پنهان کند، ولی نتوانست مانند قبل با شوخی و خنده نشاطی به صحن علنی مجلس ببخشد.

 

با اعلام کاندیداتوری حمیدرضا حاجی بابایی رئیس فراکسیون ولایی که تا به حال انتقادات مختلفی را نیز به ریاست لاریجانی مطرح کرده، آرای لاریجانی به 101 کاهش یافت و محمدرضا عارف با 114 رأی پیشتاز شد. کاندیدای ولایی ها انصراف داد و لاریجانی بر خلاف سال اول که پیروز قاطع بود، این بار در مرحله دوم و با 147 رأی به سختی توانست کرسی ریاست خود را حفظ کند.

 

به هرحال لاریجانی به دلیل جایگاهی که برای خود در میانه آرایش سیاسی کشور و مجلس تعریف کرده، برای چندمین بار هم اصلاح طلبان و هم اصولگرایان را شکست داد. با این حال این رأی دو مرحله ای نمایندگان نشان می دهد او امسال نمی تواند بی دردسر بر کرسی ریاست تکیه بزند و باید منتظر چالش های جدیدی در زندگی سیاسی خود باشد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------