آخرین اخبار سیاسی

محمد صدر،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

واکنش محمد صدر به لایحه عفاف و حجاب: ایده‌های ضد اسلام توسط برخی افراد تندرو که عقل کامل ندارند به نظام تحمیل می‌شود

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره کسر از حساب افراد بی حجاب گفت: طرح این مسئله باعث می‌شود که همه مردم پول‌هایشان را از بانک خارج کنند و به…

به خاطر دستمالی، قیصریه را به آتش نکشیم



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی ,کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم
مانع تراشی جریان سیاسی خاص بر سر تصویب لایحه پیوستن ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم، بازتاب گسترده ای در میان فعالان سیاسی اصلاح طلب و اصول گرایان معتدل داشته است. 

به گزارش ایرنا، روز یکشنبه گروهی از نمایندگان اصولگرا و عضو جبهه پایداری در اعتراض به بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم(FATF) با پهن کردن پارچه نوشته هایی مقابل صحن مجلس شورای اسلامی دست به اخلال در روند عادی تصویب این لایحه زدند.

 

در یکی از پارچه نوشته ها که مقابل تریبون مجلس پهن شده بود با تهدید نمایندگان نوشته شده بود:« چشم همه ما به رای شما به لوایح FATF دوخته شده است و مسلما عملکرد شما را در مجلس پیگیری خواهیم کرد.» این در حالی است که «احمد مازنی» نماینده مردم تهران به جماران می گوید: زمانی که از آنها می پرسیدیم FATF چیست؟ می گفتند نمی دانیم، فقط رای ندهید!

 

این اقدام با اعتراض «علی لاریجانی» رئیس مجلس مواجه شد، وی خطاب به این افراد گفت: «مجلس جای این کارها نیست. مجلس جای گفت و گو و بحث است به‌جای این کارها صحبت کنید و در نهایت یکدیگر را قانع کنید تا مجلس رای دهد.» در ادامه با متشنج شدن جو مجلس، «غلامرضا تاجگردون» نامه ای با امضای 50 نماینده برای تعویق دو ماهه بررسی کنوانسیون به هیات رییسه تقدیم کرد و با 138 رای مورد موافقت قرار گرفت.

 

نمایندگان ولایی مجلس در حالی با استفاده از شعارهایی چون قرارداد ترکمانچای، معاهده استعماری و اعتماد نکردن به غرب و...، در روند تصویب این لایحه اخلال ایجاد کردند که در جلسه روز اول خردادماه مجلس، علی لاریجانی در پاسخ به تذکر یکی از نمایندگان، گفته بود: «رهبری در این زمینه نظری نداشتند، ایشان گفتند مجلس و دولت خودشان تصمیم بگیرند و نظری ندارند.»

 

رسانه ها از فضاسازی این جریان در روز قبل (شنبه) از بررسی لایحه در مجلس خبر می دهند. گروهی از طلاب و بازاریان قم مقابل دفتر رئیس مجلس شورای اسلامی تجمع کردند و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از لاریجانی و نمایندگان این شهر دعوت کرد که در جلسه ای برای بررسی FATF شرکت کنند.

 

همزمان پیامک های تهدیدآمیزی برای نمایندگان مجلس برای رای ندادن به این لایحه ارسال شد. «مصطفی کواکبیان» نماینده مردم تهران در این مورد می گوید: (وقتی) از سر شب تا سحر بالای 600 پیامک ارسال کردند (متوجه شدم) قرار است بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم در مسیر عادی خود قرار نگیرد.

 

در این باره محمدرضا تابش نائب رئیس فراکسیون امید مجلس از وزارت اطلاعات خواست تشکیلات پیامک های تهدید آمیز را شناسایی کند و علیرضا رحیمی نماینده مردم تهران هم در توئیتر نوشت: «امروز از گزارش پیامک های حاوی تهدید و توهین به نمایندگان در حضور دکتر لاریجانی مشخص شد، مرکز طراحی و ساماندهی پیامک‎ها علیه نمایندگان و مجلس (با هدف رد لایحه مقابله با تامین مالی تروریسم) شهر مشهد بوده است.»

 

در این ارتباط خبرنگار ایرنا از برخی فعالان سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا در مورد فضاسازی، اعمال فشار و تهدیدِ نمایندگان برای انجام ندادن وظایف قانونی خود پرسش هایی را مطرح کرده است که پاسخ آن را در زیر می خوانیم:

 

** فشار بخشی از بدنه حکومت علیه بخش دیگر

مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران در مورد فشارها برای تصویب نکردن لایحه FATF گفت: در ماجرای 4 لایحه، پیامک های تهدیدآمیزی از طرف افراد و گروههای بدون اسم و رسم فرستاده شد که در آن نوشته شده: «می آییم دفترتان را به آتش می کشیم یا خونت پای خودت است. من اهل پیگیری این پیامک ها از طریق دستگاه قضا و پلیس فتا نیستم. این به سیم آخر زدن انتقاد نیست، انتقام است.» این افراد می خواهند دو دستگی و تفرقه ایجاد کنند. چه کسی از این اقدامات سود می برد الا کسانی که ذره ای سر سازش با نظام ندارند و دنبال براندازی هستند، قطعا بیشترین استفاده را از این اختلافات می کنند.

 

وی افزود: در گذشته هم شاهد این قبیل اقدامات برای فشار بر قانونگذاران در زمان تصویب برجام بوده ایم. این اقدامات خودجوش نیست و سازماندهی شده است، عیب کار این است که برخی از بدنه حکومت، یک عده را برای انجام چنین کارهایی سازماندهی می کنند.

 

دبیرکل حزب مردم سالاری اظهار داشت: ما در نظام های سیاسی دنیا علاوه بر گروه های رسمی، عوامل ذی نفوذ و گروه های فشار هم داریم. اما این گروه های فشار برخاسته از جریان حزبی و متن جامعه است. عیب کار این است که بخشی از بدنه حکومت علیه بخش دیگر گروه فشار بشوند.

 

وی گفت: ما باید پایبند به اصولی باشیم. من معتقدم اصلاح طلب ها هم اصول و شانی دارند حالا کسی که خودش را اصولگرا می داند باید تابع اصول باشد. به خاطر یک دستمال قیصریه را به آتش نکشیم. می خواهیم چوب لای چرخ دولت بگذاریم ، چرا آن را به خون شهدا و تاریخ استعمار ایران و... ربط می دهیم؟ «عزیزی که به من پیامک می زنی (و می نویسی) تو داری خیانت می کنی با این پیامک تو داری خیانت می کنی»

 

**نماینده ای که با پیامک نظرش عوض شود به درد نمایندگی نمی خورد

«لاله افتخاری» فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به پرسشی در مورد اقدامات صورت گرفته از سوی یک جریان در مجلس برای تصویب نشدن لایحه تامین مالی تروریسم، گفت: نمایندگان از هر گرایش مستقل هستند و باید نظرشان را ابراز کنند اینکه بخواهیم این اقدامات را به گروهی منتسب کنیم، درست نیست.

 

وی افزود: در مجلس، هر نماینده رای خودش را دارد و باید آزادانه رای خودش را بدهد، فشاری وجود ندارد و نمایندگان (درمورد مسائل) رایزنی می کنند و نظرات گفته می شود تا به جمع بندی برسند. رای گیری در مجلس پنهان است و فشار دیگر معنایی ندارد.

 

افتخاری در مورد ارسال پیامک های تهدید آمیز گفت: پیامک نمی تواند رای انسان را عوض کند، چون رای مخفی و میان خود و خداست. من اگر نماینده ای هستم که با 2 پیامک نظرم عوض شود به درد نمایندگی نمی خورم. نماینده باید صاحب نظر و اهل تحقیق باشد. نماینده طبق آیه شریفه ﻓﺒﺸﺮﻋﺒﺎﺩﺍﻟﺬﯾﻦ ﯾﺴﺘﻤﻌﻮﻥ ﺍﻟﻘﻮﻝ ﻭ ﯾﺘﺒﻌﻮﻥ ﺃَﺣْﺴَﻨَﻪ؛ باید اقوال مختلف را بشنود و جلوی مردم و صاحب نظران را نگیرد و برچسب نزند، بلکه باید نظرات دیگران را بگیرد و به جمع بندی و رای نهایی برسد و در این معنا تهدید مفهومی ندارد.

 

نماینده پیشین مردم تهران افزود: بر فرض من به عنوان نماینده، اگر پانصدهزار نفر بیایند تهدیدم کنند ولی نمی دانند به چه کسی رای داده ام، این تهدید تاثیری در تصمیم من نخواهد داشت، با این حال فکر می کنم این مسائل با اصول نمایندگی تفاوت دارد. «برخی نماینده نیستند، اگرچه نماینده هستند» و برای آنها ممکن است پیش بیاید.

 

عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری در پاسخ به پرسشی در مورد پهن کردن تومارهای بزرگ مقابل هیات رئیسه مجلس، گفت: اگر نماینده بودم تحت تاثیر این چیزها قرار نمی گرفتم و مستقل کار می کردم. موقع رای دادن شخص رای می دهد نه جناح، ما پارلمان جناحی نداریم.

 

وی اظهار داشت: فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد پرهیز از دو دستگی میان مسؤلان، فصل الخطاب است. رقابت های سیاسی اشکالی ندارد، اما از اختلافات در مسائل کلان دشمنان سود می برند و آسیب آن را خودی می بیند. نباید یقه گیری و دعواها به جایی برسد که میوه آن را دشمن بچیند.

 

**نداشتن حمایت مقامات بالا، این اقدامات را شکل داد

«محمد نعیمی پور» فعال سیاسی اصلاح طلب در مورد اقدامات برخی جریان ها برای تاثیرگذاری بر نمایندگان، گفت: این افراد حمایت مقامات عالی نظام را ندارند و می خواهند با هوچی گری این کارها را انجام دهند. مواردی چون ارسال پیامک و پهن کردن تومار مقابل صحن مجلس نشانه این است نتوانستند نظرات مقامات بالای کشور را جلب کنند، لذا با سازماندهی کاملا مشخص این کار را انجام می دهند.

 

نماینده دور ششم مجلس افزود:' این افراد عوامل کسانی هستند که منافع و علاقه ای در پولشویی دارند. درعین حال سازماندهی و برنامه های از پیش تعیین شده دارند. این کارها سابقه داشته است و سرنخ های این موضوع روشن است اما ظاهرا منافع عده ای خاص باعث شده است نیروهای فشار باقی بمانند.'

 

عضو حزب اتحاد ملت ایران اسلامی اظهار داشت: ' در موسسات مالی و صندوق ها، میلیارد میلیارد از منافع مملکت و مردم را از بین می برند و با گردن فرازی در شهر می چرخند و کسی در پی چرایی این اتفاق نیست. سازماندهی آنها کاملا مشخص است پشت آنها مجموعه هایی است که نه دلسوز کشور بلکه دلسوز منافع خاص اقتصادی و سیاسی خود هستند.'

 

** نمایندگان نباید تسلیم هیچ فشاری شوند

«حسین کنعانی مقدم» فعال سیاسی اصولگرا در مورد اعمال فشار بر نمایندگان گفت: ما 40 سال تجربه مردم سالاری در کشورمان داریم و افتخار کشورمان این است که مجلس در راس امور است. دوره مجلس رضاخانی گذشته است. در این مجلس، لابی های قدرت و نفوذ وابسته به حاکمیت سعی می کردند رای نمایندگان را تحت تاثیر قرار دهند. قطعا ملت، نمایندگانی را که به دیگران فشار می آورند یا تحت فشار قرار می گیرند، نمی پسندند. این روش ها درست نیست و دوره رضاخانی تمام شده است. رای نمایندگان مستقل است و این رای هر چه باشد پس از تصویب لازم الاتباع است. نمایندگان نباید تحت تاثیر هیچ فشار، جوسازی و شانتاژی قرار گیرند.

 

دبیرکل حزب سبز در مورد جوسازی نمایندگان فراکسیون ولایی در مجلس گفت: رفتارهای افراط گرایانه، خارج از اصول اخلاقی و تعقل، ایجاد فضای رعب و فشار علیه نمایندگان، از طرف اصولگرا یا اصلاح طلب محکوم است. به نظر می رسد رفتارهایی که (جبهه) پایداری انجام می دهد تداعی رفتارهای اصلاح طلبان در مجلس ششم است اگر آن محکوم است این هم محکوم است.

 

کنعانی مقدم در باره تاکید رهبری بر دامن نزدن به دو دستگی میان مسؤلان گفت: دود این گونه اقدامات به چشم کسانی می رود که خود را ولایت مدار می دانند و فرامین رهبری و توصیه های ایشان سرلوحه کارشان قرار داده اند. قرار نیست ما کارهایی کنیم که ولایت هم آن را قبول ندارد. دشمن در پی ایجاد فضای دو قطبی در کشور است تا بتواند از برجام بهره برداری سیاسی کند و ایجاد اختلاف در داخل کشور جز اهداف جدی غرب است.

 

**عمل خلاف منافع مردم، خیانت است

«ناصرقوامی» فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: نمایندگان مجلس وکیل و امین مردم هستند تا به نفع منافع آنها کار کنند و اگر تحت فشار، کاری را انجام دهند و یا اگر به یک موضوعی که به نفع منافع ملی است برای حفظ موقعیت، مقام و منافع خودشان رای ندهند، خیانت کرده اند.

 

رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس ششم افزود: به هر صورت این مملکت امانتی در دست نمایندگان مجلس است و وکلای ملت اگر تشخیص دهند امری به نفع مردم است باید آن را تصویب کنند، اما اگر بدانند طرحی به نفع مردم است اما (از ترس) فشار بیرونی این کار را نکنند، خیانت در امانت کرده اند که براساس قوانین موضوعه، جرم نابخشودنی محسوب می شود و جرم عمومی آن قابل گذشت نیست.

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------