آخرین اخبار سیاسی

توماج صالحی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

توماج صالحی از یک اتهامش تبرئه شد

وکیل توماج صالحى⁩ اعلام کرد این خواننده رپ از اتهام نشر اکاذیب و تشویق به اعمال خشونت‌آمیز در رابطه با ویدیوی منتشرشده در آذرماه ۱۴۰۲ تبرئه…

جهانگیری: برای غلبه بر محدودیت‌ها باید درک صحیحی از فرصت‌های توسعه داشته باشیم



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , جهانگیری
معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به اینکه سواحل مکران را به عنوان نقطه مهم برای توسعه کشور مورد توجه قرار داده‌ایم، گفت: با اجرای این طرح ما با صدای بلند اعلام می‌کنیم که همه ایران متعلق به همه ایرانیان است.

به گزارش ایسنا، اسحاق جهانگیری صبح امروز در دومین همایش بین‌المللی معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توسعه پایدار در سواحل مکران، اظهار کرد: هر کشوری برای غلبه بر محدودیت‌های خود باید درک صحیحی از فرصت‌های توسعه داشته باشد، همچنین نیازمند سیاستگذاری و برنامه‌ریزی در موقعیت ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی. توسعه حتما باید موزون، پایدار، متوازن و همزمان باشد.

 

وی افزود: تجربه نشان داده است هر جا اقتصاد، سیاست،‌ فرهنگ و ظرفیت‌های اجتماعی در کنار هم قرار بگیرند، کمک می‌کنند تا ظرفیت‌های جدید برای توسعه کشف یا خلق شود. توسعه الزامات، ضرورت‌ها و نیازهایی دارد که باید به آن تن داد، از سویی باید به چالش‌های مهم کشور هم توجه کرد. از جمله چالش خشکسالی و مسائل زیست محیطی و اشتغال.

 

جهانگیری با بیان اینکه میزان بارش امسال نسبت به پارسال 50 درصد کاهش یافته است، تصریح کرد: توسعه باید با توجه به کم آبی ایران انجام شود. از سویی توسعه بدون توجه به مسائل زیست محیطی امکان ندارد. ما کشور جوانی بودیم که نرخ بیکاری بالایی داریم و نیازمندیم که سالانه یک میلیون شغل ایجاد کنیم بنابراین باید طوری حرکت کنیم که توسعه پاسخگوی مسائل کوتاه مدت و بلندمدت ما باشد.

 

وی با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه به منطقه مکران به عنوان نقطه مهم توسعه کشور توجه شده است، بیان کرد: توسعه مکران به رونق و رشد اقتصادی کمک می کند و قادر است مشکل اشتغال را حل کند و ظرفیت‌های استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان را به فعلیت در بیاورد می‌تواند عدالت منطقه‌ای به دنبال داشته باشد و توانمندی گروه‌های کم درآمد که در سواحل دریای عمان زندگی می‌کنند را ارتقا دهد. مردم این مناطق در کنار گنج هستند اما از حداقل امکانات محرومند. این سواحل باید در زندگی مردم تحول ایجاد کند.

 

وی ادامه داد: سواحل مکران به تامین بیشتر امنیت کشور و رشد اقتصادی کمک می‌کند. با توسعه سواحل مکران می توان در هم تنیدگی اقتصاد کشورهای منطقه را ایجاد و آنها را به هم وصل کرد. ما با صدای بلند اعلام می کنیم که همه ایران متعلق به همه ایرانیان بوده و این طور نیست که فقط به نقاط خاصی توجه کرده و نقاط دیگر را فراموش کنیم. سواحل مکران فرصت برای اقوام و مذاهب مختلف ایجاد می کند تا همه از امکانات توسعه استفاده کنند. این حق مردم منطقه مکران است که از فرصت‌های بسیار خوب سرزمینی و انسانی خود استفاه کرده و منطقه آنها هم توسعه یابد.

 

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه طرح توسعه مکران یک طرح سنجیده آمایش سرزمین است، خاطر نشان کرد: با اجرای این طرح جمعیت از مناطق شهری به این مناطق گسیل می یابد. از سویی فعالیت‌هایی که نمی‌توان در سایر مناطق آن را اجرا کرد از جمله طرح های نفت و گاز و صنعت را می توان آنجا مستقر کرد و امیدواریم یک طرح اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و متناسب با تاریخ ایران باشد و امیدواریم با اجرای  این طرح شکاف طبقاتی را از بین ببریم و همزیستی مسالمت آمیز اقوام را به نمایش بگذاریم.

 

جهانگیری ادامه داد: کارهای زیربنایی زیادی در دولت یازدهم برای توسعه سواحل مکران ایجاد شده است یکی از مهمترین آنها تعیین نقاطی برای توسعه در سواحل مکران از جلمه چابهار و جاسک است. زیربناهای چابهار تکمیل شد و ظرفیت این بندر به 8.5 میلیون تن افزایش یافت. توافقی نیز میان ایران افغانستان و هند انجام شد که نقطه شروع همکاری های کشورهای منطقه است. البته چنین توافق‌هایی با کشورهای آسیای میانه که دسترسی به آبهای آزاد ندارند را می توان انجام داد. ایران با اکثر کشورهای آسیای مرکزی اتصال ریل دارد و باید به سرعت راه‌آهن چابهار به زاهدان وصل شده و سپس با اتصال به خراسان رضوی بتوان حجم بالایی از کالاها را منتقل کرد.

 

وی تاکید کرد: من از شرکتهای سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی دعوت می کنم در این منطقه سرمایه‌گذاری کنند و دولت هم حتما حمایت‌های جدی از سرمایه‌گذاری انجام می دهد.

 

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه خط گاز برای استقرار صنایع پتروشیمی به منطقه منتقل شده است، گفت: ما دنبال انتقال گاز به هند و پاکستان هم هستیم. همچنین در زمینه کشاورزی و شیلات ظرفیتهای خوبی شکل گرفته است که مورد حمایت دولت است.

 

وی همچنین با بیان اینکه دنبال صادرات بخشی از نفت از طریق جاسک هستیم، تصریح کرد: می خواهیم بخشی ازصادرات نفت از خلیج فارس را به دریای عمان منتقل کنیم. این طرح در حال اجرا بوده و پایانه صادراتی آن در حال ایجاد است. البته در آینده ظرفیت‌های بندری و راه آهن جاسک نیز افزایش می یابد. راه‌آهن جاسک هم باید به راه آهن سراسری متصل شود. برای اجرای این طرح‌ها مطالعات زیادی صورت گرفته و پیوست‌های اجتماعی و زیست محیطی هم تهیه شده تا توسعه پایدار به دست آید. ما همچنین دنبال  یک سازمان مناسب برای توسعه منطقه هستیم و این موضوع در قانون برنامه نیز پیش بینی شده است.

 

وی در پایان با اشاره به اینکه با منابع خارجی قابل توجهی با کشورهای دوست امضا کرده‌ایم، گفت: با برخی از بانک‌های چینی تا 10 میلیارد دلار قرارداد بسته‌ایم. برخی قراردادها نیز با بانک‌های چین و روسیه بدون سقف است. با بانک‌های کره جنوبی نیز تا 8 میلیون یورو قرارداد بسته‌ایم و قراردادهایی هم با ایتالیا، اتریش و هند داریم که در مجموع بیش از 30 میلیارد دلار خط فاینانس برای توسعه منطقه تهیه کرده‌ایم.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------