آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

کاظم صدیقی سخنران مراسم شب قدر دانشگاه امام صادق خواهد بود

بنابر اعلام دانشگاه امام صادق، کاظم صدیقی مدیر حوزه علمیه ازگل، سخنران مراسم شب قدر این دانشگاه خواهد بود. این دومین سخنرانی صدیقی امام…

روحانی: وحدت زیربنای اساسی برای پیشرفت هر استان است



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , روحانی
رئیس جمهوری گفت: مردم همبستگی و اعتماد خود را در سفرهای استانی دولت به منتخبان و خادمان خود نشان می دهند و امید است رابطه و اعتماد بین دولت و ملت بزرگ ایران برای همیشه پاینده باشد.  

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز پنجشنبه در پایان سفر دو روزه خود به استان هرمزگان در جمع خبرنگاران افزود: در سایه این اعتماد می توانیم همه مشکلات را از پیش رو برداریم.

 

وی بیان کرد: در این سفر طرح های بسیار خوبی افتتاح شد و 4 هزار میلیارد تومان اعتبار برای این طرح ها مصرف شده است.

 

وی ادامه داد: یکی از طرح های مهمی که عملیات اجرایی آن دیروز آغاز شد فاز سوم اسکله جدید بندر شهید رجایی بود و این در حالیست که با تکمیل فاز دوم این بندر، بهره برداری حداکثری را شاهد خواهیم بود.

 

روحانی یادآور شد: در این سفر تصمیم گرفته شد که راه آهن را ادامه داده و از بندرعباس به کنار اسکله های بندر شهید رجایی برسانیم که بار به صورت مستقیم از کشتی روی قطار منتقل شود.

 

وی ادامه داد: این کار از نظر محیط زیست مفید است و ارزان تر شدن حمل و نقل بار بسیار مهم است و می تواند در ترانزیت، بار را از بندرعباس به کشورهای مختلف شمالی ایران، قفقاز، آسیای مرکزی، روسیه، اروپای شرقی و شمالی منتقل کند و آینده درخشانی تصور می شود.

 

رئیس جمهوری افزود: امروز مهم ترین بندر ایران و راهبردی ترین بندر، بندرعباس و بندر شهید رجایی است و مساله خلیج فارس و تنگه هرمز برای ما حیاتی است از این رو مردم هرمزگان همیشه پاسدار خلیج فارس و مرزبانان صادق مردم این سرزمین برای ایران اسلامی بوده اند.

وی با اشاره به افتتاح یک واحد تولیدی در زمینه فولاد همزمان با سفر خود به هرمزگان بیان کرد: بخش اول این واحد دیروز به بهره برداری رسید و تولید آهن اسفنجی با ظرفیت یک و نیم میلیون تن در سال قدم بسیار خوبی بود و بندرعباس می تواند مرکز فولاد در کشور باشد.

 

روحانی با اشاره به این که 50 درصد مصرف بنزین از استان هرمزگان تامین می شود بیان کرد: در انرژی و سوخت دو طرح مهم داریم که شامل طرح پالایشگاه بندرعباس است که روز گذشته بخش تکمیلی به آن اضافه شد و با افتتاح دیروز تولید بنزین ما 4 میلیون لیتر در روز اضافه و کیفیت آن به کیفیت یورو چهار افزوده شد و این طرح جزو طرح های محیط زیستی ما در کشور محسوب می شود.

 

وی دیگر طرح در زمینه انرژی و سوخت را تکمیل فازهای بعدی پالایشگاه ستاره خلیج فارس عنوان کرد.

 

** تحقق 10 درصد افزایش رقم بودجه 97 توسط مجلس بعید خواهد بود

رئیس جمهوری در پاسخ به سئوال خبرنگار ایرنا در مورد مساله پرداخت سهم هرمزگان از مازاد درآمدی که هر سال برای کشور کسب می کند ابراز داشت: بخشی از درآمدهایی که استان ها دارند به آن استان باز می گردد و در مورد هرمزگان باید توجه داشت که این استان در مسائل عمومی چون آموزش و پرورش، بهداشت و درمان و دانشگاه ها چه میزان مخارج دارد.

 

وی با تاکید بر این که در چارچوب قانون آن چه برای استان ها لازم است را انجام می دهیم افزود: کل منابع کشور در جایی در مرکز به صورت کلی جمع می شود، هزینه ها روبروی آن قرار می گیرد و برای تقسیم به پیشنهاد دولت و تصویب مجلس به صورت بودجه در می آید که مجلس معمولا رقم ها را زیاد می کند.

 

روحانی ابراز کرد: افزودن 10 درصد بودجه سال 97 کشور توسط مجلس را شاهد بودیم که معمولا در سال های گذشته چیزی که در مجلس اضافه گردید در عمل محقق نشد.

 

وی ادامه داد: دولت تلاش خود را در بودجه انجام می دهد که دقیق نوشته شود و امسال هم بعید است 10 درصدی که برای سال 97 توسط مجلس به بودجه اضافه کرده است تحقق یابد.

 

** شرق و غرب هرمزگان باید توسعه یابد

روحانی در ادامه در پاسخ به سئوالی در مورد برنامه های دولت برای سواحل مکران گفت: باید برای استان هرمزگان شرایط بهتری برای توسعه پیش بینی کنیم و شرق و غرب استان هرمزگان دیشب طرح های مختلفی افتتاح شد که خوشحال کننده بود.

 

وی با اشاره به این که در شرق استان هرمزگان نیز شاهد تحول بسیار خوبی خواهیم بود گفت: جاده ساحلی که به صورت بزرگراه است باید ادامه داده شود و این جاده 900 کیلومتر است که نیمی از آن انجام شده و برخی از قسمت های آن در دست اجرا است و برخی باید بعدا اجرا شود.

وی تاکید کرد: وجود این جاده می تواندبه استان هرمزگان و گردشگری آن کمک کند.

رئیس جمهوری یادآور شد: در جاسک شاهد تحولات بزرگی خواهیم بود و قصد داریم لوله نفت را از گهره در شمال بندرعباس به جاسک بیاوریم هم چنین مشغول اقدام لازم برای خرید ورق هستیم که به لوله تبدیل شود.

 

وی ادامه داد: اسکله ای هم باید برای صادرات نفت آماده شود و جاسک بندر مهمی مانند خارک برای صادرات نفت در آینده خواهد بود و لایجه منطقه آزاد جاسک به مجلس داده شده که امیدواریم زودتر تصویب شود.

 

** ورود خودرو مناطق آزاد به استان هرمزگان به معنای واردات بیشتر خودرو است

رئیس جمهوری هم چنین در ادامه در پاسخ به سئوالی با مضمون ورود خودرو از منطقه های آزاد قشم و کیش به کل استان هرمزگان گفت: این مساله به معنای واردات است و نمی توانیم واردات خودرو را زیاد کنیم.

 

وی تاکید کرد: منطقه آزاد تعرفه زیادی برای واردات خودرو ندارد و اگر تصمیم بگیریم خودرو از این مناطق وارد استان هرمزگان شود به معنای این است که واردات زیاد شود که هم دولت، هم مجلس و رهبر معظم انقلاب در این زمینه حساس هستند.

 

روحانی یادآور شد: البته در یک ضرورتی دیروز استاندار مساله ای را در موضوع واردات خودرو برای شهر بندرعباس عنوان کرد که می شود به آن فکر کرد.

 

وی افزود: این که کل ماشین های منطقه های آزاد به کل استان هرمزگان تردد کند به معنای واردات بیشتر خودرو است و مشخص نیست اضافه کردن واردات به سود کشور باشد.

 

** ناچار به شیرین سازی آب دریاهای جنوب کشور و انتقال آن هستیم

رئیس جمهوری در ادامه در این نشست خبری با اشاره به این که به علت کمبود آب در کشور ناچار به شیرین سازی آب دریاهای جنوب کشور (خلیج فارس و دریای عمان) و انتقال آن هستیم گفت: اصل تصمیم گیری که آب را از این منطقه به فلات مرکزی منتقل کنیم اتخاذ شده و اجرای آن توسط بخش خصوصی از خلیج فارس یا دریای عمان در حال انجام است.

 

وی ادامه داد: همه کشورهای جنوبی خلیج فارس از آب آن استفاده می کنند، همان ها برای محیط زیست ما مشکل ایجاد می کنند و باید تلاش شود در این گونه طرح ها مسائل محیط زیستی هم مورد توجه قرار گیرد.

 

وی افزود: آلودگی زیست محیطی برای انتقال و شیرین سازی آب دریا در دریای عمان خیلی مشکل ندارد و شرایط آن متفاوت است اما باید در مورد خلیج فارس مسائل زیست محیطی مورد توجه قرار گیرد.

 

** مساله آب از مسائل مهم کشور است

رئیس جمهوری در ادامه سخنان خود در حوزه خشکسالی و تامین منابع آبی کشاورزان ابراز کرد: مساله آب یکی از مسائل مهم کشور است زیرا کشور دچار خشکسالی است و حتی در برخی از استان های شرقی و جنوب شرایط بسیار بدتر است.

 

وی افزود: پیشنهاد دولت این است که در نحوه آب کشاورزی چندکار مهم باید در استان هرمزگان صورت بگیرد از جمله کشت گلخانه ای و استفاده از از سامانه های نوین آبی که مصرف آب را کاهش می دهند.

 

روحانی بیان داشت: در استان هرمزگان در بخش گلخانه ها، روز گذشته 49 هکتار گلخانه جدید افتتاح و به بهره برداری رسید و هم چنین از 170 هکتار از زمین های کشاورزی، 100هکتار آن به سامانه نوین تبدیل شدند.

 

وی افزود: در بخش کشاورزی به جای این که آب را از دریا و با آب شیرین کن وارد کنیم، با تصفیه فاضلاب ها و با تشویق بخش خصوصی می توان از این فرصت به خوبی بهره برد.

 

رئیس جمهوری عنوان کرد: با این روش ها تحولات خوبی در زمینه تامین آب کشاورزی صورت می گیرد هرچند که استان هرمزگان به دلیل دسترسی به آب های آزاد می تواند راحت تر نسبت به سایر استان ها مشکل آب خود را بر طرف کند.

 

وی تصریح کرد: در زمینه آبزیان و پرورش ماهی در دریا و میگو نیز طرح های خوبی در شهرستان لنگه آغاز شد و نشان دهنده حرکت های رو به رشدی در این زمینه در استان هرمزگان است.

 

روحانی در این رابطه ضمن قدردانی از تلاش های امام جمعه بندرعباس، نمایندگان مجلس و استاندار هرمزگان، بیان داشت: هرچه تلاش ها بیشتر باشد استان هرمزگان در مسیر درست و اهداف دولت به پیش می رود.

 

**پیشنهادهای گردشگری عملیاتی می شود

رئیس جمهوری هم چنین در حوزه توسعه گردشگری گفت: دستور داده ام پیشنهادهای این حوزه عملیاتی شود و در این زمینه 100 میلیارد ریال به هر کدام از جزیره های هرمزگان از سوی دولت اختصاص می یابد.

 

به گفته روحانی، اسکله های شناور برای برخی از این جزایر آماده شده که می تواند سهم قابل توجهی در رونق گردشگری در داخل و خارج از کشور داشته باشد.

 

** مسئله اشتغال جوانان برای دولت بسیار مهم است

وی در حوزه فضاهای آموزشی، فرهنگی و ورزشی نیز بیان کرد: تصمیم های خوبی با کمک خیران گرفته شد.

 

رئیس جمهور هم چنین بر حمایت از سبک و هنر معماری استان هرمزگان از سوی هنرمندان این استان تاکید کرد و اظهار امیدواری کرد مردم این استان بتوانند با استفاده بیشتر از فرهنگ اسلام وایران و بافت معماری آثار و بناهای خوبی را در این استان خلق و احداث کنند.

 

روحانی هم چنین در حوزه فناوری های نوین، فعالیت یکی از جوانان استان هرمزگان در تولید و فروش 7 تن ماهی را مورد تشویق قرار داد و افزود: مساله اشتغال جوانان برای دولت بسیار مهم است.

 

وی گفت: طبق اعلام مرکز آمار کشور، رونق اشتغال در فصل پاییز امسال نسبت به مشابه پاییز سال گذشته به رشد بالای 950 هزار نفر رسیده است که این رقم خوشحال کننده و بی نظیر در تاریخ اشتغال کشور به شمار می رود.

 

** احداث 3 آزاد راه و تجهیز سامانه هوشمند ریلی

رئیس جمهوری در حوزه زیرساخت های راه به عملیات 3 آزاد راه اشاره کرد و بیان داشت: آزاد راه بندرعباس به کرمان با کمک بخش خصوصی انجام خواهد شد و با مشارکت 70درصدی دولت عملیات آزاد راه بندرعباس به سیرجان نیز انجام می شود.

 

روحانی یکی از موضوع های بسیار جدی در حوزه حمل و نقل در استان هرمزگان که کمک زیادی به بندرشهید رجایی در حوزه ترانزیت کالا می کند را تجهیز سامانه هوشمند ریلی این استان اعلام کرد.

 

**ورود سرمایه گذاران در نوسازی بافت فرسوده

رئیس جمهوری با اشاره به یکی دیگر از موضوعات جدی در استان هرمزگان، به لزوم نوسازی بافت فرسوده با کمک بخش خصوصی اشاره کرد و ابراز داشت: باید برای تسهیل شرایط فروش منازل مسکونی به خانه اولی ها، وام 6 درصد سود تعلق بگیرد که در این زمینه مسئولان استان هرمزگان می توانند از این فرصت در جهت رفاع زندگی مردم و توسعه زیربناها به خوبی استفاده کنند.

 

کاروان تدبیر و امید به ریاست حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان از دیروز چهارشنبه نهم اسفندماه میهمان مردم هرمزگان است.

 

در این سفر 2 روزه 15 طرح مهم با هزینه بیش از 40 هزار میلیارد ریال از جمله فولاد صبا، مرحله جدید بندر شهید رجایی، پالایشگاه گاز گورزین قشم، طرح افزایش بنزین پالایشگاه نفت بندرعباس افتتاح و عملیات اجرایی 15 طرح دیگر نیز با اعتبار بیش از 2 هزار میلیارد تومان آغاز شد.

 

این دومین سفر حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی به استان هرمزگان در سال جاری است و رییس جمهوری، نهم و دهم اردیبهشت ماه امسال به بندرعباس سفر کرد که طی آن مرحله اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس، صبا فولاد خلیج فارس و چند طرح عمرانی دیگر به بهره برداری رسید.

 

رئیس جمهوری ظهر امروز پنجشنبه بندرعباس را به مقصد تهران ترک می کند.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------