آخرین اخبار سیاسی

حسن روحانی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

افشاگری جدید حسن روحانی از ماجرای گرانی بنزین و اعتراضات 98

حسن روحانی درباره ماجرای گرانی بنزین و اعتراضات صحبت کرد. به گزارش جماران، حسن روحانی رییس جمهور ایران در دولت های یازدهم و دوازدهم در…

پیام استیضاحی بهارستان به پاستور /آرائی که معنادار بود



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,استیضاح
استیضاح یعنی شفافیت نه مچ‌گیری | دلخوری های منتهی به استیضاح | شأن مجلس زیرسوال رفت؟ 

  دلخوری نمایندگان از آنچه در دو روز گذشته بر سرنوشت استیضاح ها رفت و تاکید آنها بر تضعیف شدن مجلس این را در ذهن تداعی کرد که آیا واقعا آنچه رخ داد دون شان مجلس بود؟! آیا این آرا پیامی برای دولت داشت؟

 

به گزاارش خبرآنلاین، «بن‌بست مجلس در استیضاح وزرا ضربه مهلکی به آرای مردم در جایگاه مجلس است» این صحبتی بود که حاجی بابایی رئیس فراکسیون اصولگرایان در واکنش به سه استیضاح از تریبون مجلس به زبان آورد(اینجا)؛ البته حاجی بابایی تنها نماینده منتقد به سریال استیضاح ها نبود و دیگران هم جسته و گریخته انتقاداتی را متوجه نتیجه این استیضاح ها کردند.

 

هرچند برخی مانند امیرآبادی نماینده مردم قم انگشت اتهام را به سمت فراکسیون امید گرفتند و آنها را مسئول در بی سرانجامی استیضاح ها دانستند اما در این میان برخی از امیدی‌ها هم به نتیجه ای که زیر سقف هرمی شکل بهارستان رقم خورد اعتراض داشتند که تذکر بهرام پارسایی سخنگوی فراکسیون امید و اشاره اش به استیضاح کثیف نمونه بارز این انتقادات بود (اینجا).دلخوری نمایندگان از آنچه در دو روز گذشته بر سرنوشت استیضاح ها رفت و تاکید آنها بر تضعیف شدن مجلس  این را در ذهن تداعی کرد که آیا واقعا آنچه رخ داد دون شان مجلس بود؟! آیا این آرا پیامی برای دولت داشت؟

 

استیضاح وظیفه است 

 

علیرضا محجوب از نمایندگان فراکسیون امید است که وقتی صحبت از انتقادات نمایندگان نسبت به استیضاح به میان آمد به خبرآنلاین گفت: استیضاح یک وظیفه قانونی نمایندگان مجلس است و وقتی استیضاح ها مطرح شد آنها به وظیفه قانونی خود عمل می کردند. محجوب ادامه داد: این استیضاح ها قطعا پیامی برای دولت دارد و آن اینکه در کشور مشکل وجود دارد و نمایندگان با توسل به این ابزار می خواهد این مشکلات را گوشزد کنند.

 

این نماینده تهران گفت اینکه نمایندگان می گویند نتیجه استیضاح ها برای آبروی مجلس خوب نبود من با این حرف موافق نیستم و با آن زاویه دارم چراکه استیضاح یک وظیفه است حال می تواند منتج به نتیجه بشود و وزیری برکنار شود یا دوباره اجازه کار به او داده شود.

 

محجوب گفت از اول مشروطیت وزرا از سوی مجالس استیضاح می شدند مگر همه آنها به نتیجه رسیده است که چون این استیضاح ها به نتیجه نرسید مجلس زیر سوال رفته باشد؟! مگر هر تیری که به ست یک سیب پرتاب می شود به مرکز آن برخورد می کند؟!

 

نهایتا محجوب اعتقاد داشت استیضاح حامل پیامی بود که این پیام را به خوبی به گوش مسئولان رساند و آن از میان برداشتن مشکلات پیش رو بود.

 

استیضاح یعنی وضوح نه مچ‌گیری

 

علی اصغر یوسف نژاد از دیگر نمایندگان مجلس بود که صحبت هایش تقریبا تائید حرف های محجوب بود. او به خبرآنلاین گفت: استیضاح یک ابزار نظارتی است که مسئولان و دولتی ها باید از آن استقبال کنند.

 

یوسف نژاد گفت: استیضاح به معنی مچ گیری و برکناری نیست؛ استیضاح به معنای وضوح و روشنگری سیستم اجرایی است حال این روشنگری ممکن است منجر به برکناری وزیر شود یا به تثبیت آن بیانجامد همانطور که در دو روز گذشته شاهد آن بودیم.

 

این نماینده ساری با انتقاد از تفسیری که از استیضاح می شود گفت: این که یک نگاه ثابت به استیضاح داشته باشیم یعنی صرفا به معنای برکناری وزیر یا ثبات آن باشد این نگاه نمی تواند نگاه مثبتی باشد.

 

او گفت: سوال یا استیضاح وظیفه ای است از سوی مجلسی ها برای پیگیری وظیفه دولتی ها لذا آنچه در دو روز گذشته در مجلس شاهدش بودیم تلاش برای روشنگری بود بنابراین نمایندگان به وظیفه خود عمل کردند و این موضوع هیچ لطمه ای به شان مجلس وارد نکرده است.

 

پیام مجلس شنیده شد

 

هادی قوامی نماینده اصولگرای اسفراین و عضو فراکسیون مستقلین نیز از دیگر نمایندگانی بود که معقتد است این استیضاح ها لطمه ای به مجلس وارد نکرده است و انچه در صحن علنی رخ داد چیزی جز وظیفه نمایندگان نبود.

 

او به خبرآنلاین گفت: هرچند استیضاح وظیفه نمایندگان است اما برای اثر بخشیدن به آن باید اجازه دهند زمانی مطرح شود که بستر آن فراهم شود. البته درباره وزیر کار و راه این بستر فراهم بود و ما دیدیم وزرا با یک رای پایاپای دوباره به وزارتخانه هایشان بازگشتتند و طبیعتا این حامل یک پیام برای دولت داشت و آن اینکه رئیس جمهور و وزرا باید در جهت رفع ایرادات اقدام کنند و صدای مجلس را بشنوند.

 

دلخوری های منتهی به استیضاح

 

موسوی نماینده یزد هم همان صحبت های دیگر نمایندگان را تکرار کرد و گفت استیضاح یک ابزار نظارتی در دست نمایندگان است.

 

این نماینده مجلس که اعتقاد داشت در پس استیضاح ها معمولا انگیزه های کارکردی و سیاسی مطرح می شود گفت این عوامل گاهی قدرت پیدا می کند که به برکناری وزیر منجر می شود و گاهی هم باعث می شود تا فرصتی دیگر به آنها داده شود.لذا این یک امر مسلم نیست که هر استیضاحی به برکناری منجر شود.

 

موسوی در تحلیلش از استیضاح یک گام به عقب برداشت و موضوع را از روزهای رای اعتماد بررسی کرد و گفت: اصولگرایان از همان روزهای رای اعتماد به دنبال این بودند که وزرای معروف به اصلاح طلب رای نیاورند و امروز هم که این استیضاح ها مطرح شد ریشه در همان زمان داشت البته رفتار دولت و بی توجهی آنها به مطالبات اصلاح طلبی موجب شد تا اعضای فراکسیون امید هم با اصولگرایان در جریان استیضاح ها همراه شوند.

 

موسوی در پایان گفت قطعا این استیضاح یک پیام برای دولت و کابینه داشت اما اینکه گفته شود به شان مجلس ضربه وارد کرد به نظرم به هیچ عنوان شان مجلس زیر سوال نرفت . 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------