آخرین اخبار سیاسی

علوی بروجردی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

علوی بروجردی: مردم این وضعیت را از ما آخوندها می‌بینند/ مردم دیگر نمی‌توانند تحمل کنند

دیده بان ایران نوشت: آیت الله علوی بروجردی: وضع مردم خیلی بد است. کاری بکنید. مردم دیگر نمی‌توانند این وضعیت را تحمل کنند. باید چند فرد…

سخنگوی شورای نگهبان: لایحه بودجه 97 نسبت به لوایح سال‌های گذشته، عدالت محورتر بود



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , شورای نگهبان
سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه موضوع بودجه سال 97 پس از تصویب در مجلس شورای اسلامی در شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت، گفت: تحلیل کلی در خصوص لایحه بودجه این است که این لایحه نسبت به سایر لوایح در سال‌های گذشته، عدالت محورتر بود. 

به گزارش ایسنا، عباسعلی کدخدایی در نشست خبری با اهالی رسانه، ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های این نهاد در سال 96، اظهار کرد: لایحه بودجه سال 97 پس از تصویب در مجلس شورای اسلامی در شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت و اخبار آن در طول رسیدگی‌ها ارائه شد.

 

وی خاطرنشان کرد: سه نوبت ایرادات شورای نگهبان در تبادل مجلس و شورا انجام شد و در مجموع 78 ایراد وارد بود که در این سه نوبت عمده اشکالات برطرف شد. یک اشکال در بند الحاقی دو از تبصره 11 در خصوص بحث بازگشت زمین‌ها در شرایط خاص بود که این ایراد هنوز برطرف نشده و امروز ظاهرا مجمع تشخیص مصلحت نظام جلسه‌ای دارد و باید به این موضوع رسیدگی کند.

 

سخنگوی شورای نگهبان افزود: سایر اصلاحات لازم از سوی مجلس انجام شد و تحلیل کلی در خصوص بودجه 97 این است که این بودجه نسبت به سایر لوایح در سال‌های گذشته عدالت محورتر بود که قدم خوبی بود که در مجلس برداشته شد.

 

کدخدایی با بیان اینکه بودجه یک برنامه و نظام مالی برای یک سال کشور است و لازم است برنامه ها و هزینه‌ها با هم تطبیق واقعی داشته باشند، افزود: در این حوزه مسئولین اجرایی باید به وظایف خود در چارچوب قانون عمل کنند، ما همچنان تا نقطه مطلوب فاصله داریم. امیدواریم دولت و مجلس محترم اقدامات لازم را به عمل آورند.

 

وی درباره مصوبات ارسالی از ناحیه مجلس گفت: 62 مصوبه از مجلس دریافت کردیم که شامل 33 لایحه و 29 طرح بود. 27 مصوبه در همان مرحله اول به تایید رسید و 17 مصوبه پس از رفع ایرادات به تایید رسید. 16 مصوبه ایراد نهایی داشتند و دو مصوبه همچنان در دستور کار قرار دارد.

 

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه اساسنامه‌های واصله از سوی هیات وزیران 14 مورد بود، گفت: از این تعداد 12 مورد تایید و دو اساسنامه دارای ایراد بود. 83 نامه‌ دیوان عدالت اداری نیز واصل شد و فقهای شورای نگهبان اعلام نظر کردند.

 

کدخدایی در خصوص تعریف و معیارها و شرایط لازم برای تشخیص رجل سیاسی عنوان کرد: این موضوع با دو ماده و 11 بند و چند تبصره تصویب شده است.

 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا معیارهای بدست آمده در تعریف رجل سیاسی هنوز موضوع جنسیت را مورد بررسی قرار نداده است، گفت: همچنان بحث رجال را با همین تعریف رجال طی کردیم، اگر به جمع‌بندی نهایی رسیدیم، اطلاع می دهیم.

 

عضو حقوقدان شورای نگهبان در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه برخی روسای جمهور برای دور دوم ریاست جمهوری بر اساس مصلحت تایید صلاحیت شدند، آیا این نظر را تایید می کنید؟ تصریح کرد: اگر مصلحت را بر اساس مصالح عالی نظام تلقی می کنید، ممکن است آن مسائل به عنوان مصلحت هم تلقی شوند. آنچه باید به آن برسیم این است که در نهایت رای‌گیری در شورای نگهبان است و بر اساس آن رای‌گیری، هر نظری که شورای نگهبان اعلام کرده، نظر ما است.

 

کدخدایی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در رابطه با شاخص‌های تعیین شده بند 10 مربوط به رجل سیاسی اظهار کرد: در خصوص قید وابسته نبودن که در این بند آمده، باید بگویم که وابسته نبودن را در قانون انتخابات فعلی هم داریم. در انتخابات مجلس یا سایر انتخابات این موضوع مطرح بوده و برگرفته از همان قوانین با تفسیر بیشتری است. مصادیقی هم مانند فقدان سوابق امنیتی و فتنه 88 نیز در آن بیان شده است.

 

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه شما مدتی قبل گفتید بهتر است مجلس جلسات علنی کمتری داشته باشد که می تواند راجع به استیضاح هم باشد و با توجه به اینکه هر استیضاح میلیاردها تومان هزینه‌ دارد، چقدر در این زمینه بررسی صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: سئوالی بپرسید که در حوزه اختیارات من باشد. بنده به عنوان یک نظر عرض کردم وظیفه مجلس نظارتی است و حتی قانونگذاری عمدتا در حوزه نظارتی تعریف می شود. خواهش می کنیم بیشتر به وظیفه نظارتی دقت شود. اقدام مجلس فارغ از نتیجه‌ای که داشت با توجه به اینکه در حوزه نظارتی خود فعالیت بیشتری داشته، جای تقدیر داشت.

 

کدخدایی در واکنش به سوالی مربوط به سن متناسب برای ریاست جمهوری عنوان کرد: قرار شد شرایط و معیارها با توجه به سیاست‌های کلی از سوی شورا و جزئیات توسط مجلس و قانون لحاظ شود. اینکه چه سنی باشد هنوز مشخص نیست. سن متناسب برای نمایندگی چندین بار تغییر کرده و با توجه به این تغییرات به این موضوع زیاد ورود نکردیم و گذاشتیم مجلس تصمیم بگیرد و در قانونی که تدوین کرد آن را لحاظ کند. پس معیار سن را هم به عنوان شرط ریاست جمهوری تعیین کردیم.

 

خبرنگاری در ادامه نشست خبری سئوال خود را چنین مطرح کرد که رییس دولت اصلاحات سال 80 بر اساس اتفاق نظر اعضای شورای نگهبان رد صلاحیت شد و پس از آن شورای نگهبان اطلاعیه داد که به غیر از سخنگوی شورای نگهبان شخص دیگری صلاحیت اظهارنظر درباره گذشته و عملکرد شورا را ندارد، من با شما تماس گرفتم و شما پاسخ دادید من آن زمان عضو شورا نبودم و نمی توانم صحبت کنم.

 

کدخدایی در واکنش به اظهارات این خبرنگار گفت: یعنی همه کارها را باید سخنگو انجام دهد؟ از طرف شورای نگهبان دیگر کسی صحبت نکند. ما همچنان معتقدیم دوستانی که به نظام جمهوری اسلامی و شورای نگهبان علاقه‌مند هستند اگر قرار است حرفی بزنند از جانب خودشان بزنند و از جانب شورا بیان نشود. آن روز هم به شما عرض کردم که ما اعلام نظر نمی کنیم نه از این جهت که سخنگو هستیم، بلکه از این جهت که در جریان جزئیات نبودیم و لازم بود از افراد مربوط به این موضوع، سوال کنیم. شورای نگهبان هم سخنگو و هم روابط عمومی خوبی دارد و می تواند حرف بزند.

 

خبرنگار دیگری با اشاره به اظهارات آیت‌الله جنتی در افتتاحیه مجلس خبرگان مبنی بر اینکه هر جا بودجه اضافی داده شود به ما بگویید تا تعدیل کنیم و در جاهای دیگر که نیاز فراوان داریم اضافه کنیم، پرسید آیا حذف و اضافه ردیف‌های بودجه در صلاحیت شورای نگهبان است؟

 

کدخدایی در پاسخ گفت: قطعا چنین برداشتی را دبیر شورای نگهبان هم نداشتند. مقصودشان این است که اگر جایی هزینه‌های اضافی وجود دارد که منطبق با قوانین حاکم بر بودجه نیست، از آن طریق بتوانند اظهار نظر شرعی یا قانون اساسی کنند، اصلاحات از آن جهت اتفاق می افتد نه اینکه خود شورای نگهبان راساً بخواهد بحث کاهش یا افزایش هزینه‌ها را مطرح کند.

 

کدخدایی در واکنش به سوال خبرنگار دیگری در رابطه با اظهار نظر یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر اینکه شورای نگهبان برای اعمال نظر در مورد الحاق ایران به کنوانسیون پالرمو به نظرسنجی روی آورده است، عنوان کرد: ما اصلا اعلام نظر کردیم؟ چه تاخیری بوده است؟ آیا خارج از 10 روز بوده؟

 

خبرنگار دیگری در ادامه به بخش دیگری از اظهارات آیت‌الله جنتی در افتتاحیه مجلس خبرگان رهبری اشاره کرد و مدعی شد که وی انتقادات تند و تیزی نسبت به دولت داشته به نحوی که پس از آن آقای واعظی گفته‌اند اگر صحبتی هستند پشت تریبون‌ها بگویید تا این تصور ایجاد نشود که مسئولین نظام با هم مشکل دارند و افزد که آیا آقای جنتی و آقای روحانی با هم دیداری داشته‌اند؟

 

سخنگومی شورای نگهبان خاطرنشان کرد: شما اظهارنظر می کنید یا سوال می پرسید؟ اول اینکه سوال در مورد شورای نگهبان باید پرسیده شود و دوم اینکه وظیفه اصلی خبرنگار این است که بدون جانبداری و حب و بغض سوال بپرسد. شما تحلیل خود را می گویید. مقامات با آقای جنتی دیدارهایی دارند و نظرات بیان می شود. ان‌شاءالله استقبال می کنیم. هر یک از وزرا و مسئولین دولت اگر مایل بودند تشریف بیاورند تا اگر سوال یا سوءتفاهمی بود برطرف شود.

 

وی در پایان در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری که به ویژگی‌ مدیر و مدبّر بودن رجل سیاسی و داشتن دانش کافی اشاره کرد و جلسه استیضاح وزرا و اشتباه لفظی یکی از نمایندگان را یادآور شد و با طرح این ادعا که اتفاقات این چنینی این نقد را که مجلس نتیجه نظارت و تایید صلاحیت شورای نگهبان بوده، به این نهاد وارد می کند، خاطرنشان کرد: از اینها بگذریم، اینها شخصی می‌شود. این مصوبه‌ای که شما دریافت کردید برای ریاست جمهوری است و برای مجلس نیست. سطح سواد برای نمایندگان مجلس کارشناسی ارشد تعیین شده و ما تابع وزارت علوم هستیم. بقیه موارد در حیطه مسئولیت‌های شورای نگهبان نیست.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------