آخرین اخبار سیاسی

محمد صدر،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

واکنش محمد صدر به لایحه عفاف و حجاب: ایده‌های ضد اسلام توسط برخی افراد تندرو که عقل کامل ندارند به نظام تحمیل می‌شود

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره کسر از حساب افراد بی حجاب گفت: طرح این مسئله باعث می‌شود که همه مردم پول‌هایشان را از بانک خارج کنند و به…

نشست سخنگوی وزارت خارجه دربارۀ اصلاح برجام، شهادت ایرانیان در سوریه و بالاخره تلفن ظریف به جانسون



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,بهرام قاسمی
سخنگوی وزارت خارجه در نشست هفتگی با خبرنگاران به سوالات مطرح شده پاسخ داد. 

به گزارش خبرآنلاین، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در اولین نشست خبری خود در سال جدید با تبریک عید مبعث و عیاد شعبانیه در پاسخ به سوالی در خصوص دیدار مقامات آمریکایی و اروپایی درباره اصلاح برجام و توافقات حاصل شده آنها گفت: من از تعداد نشست‌های کشورهای اروپایی با آمریکا اطلاعی ندارم و اینکه چه موضوعاتی را مورد تبادل نظر قرار دادند، اما برجام موضوعی است بین ایران و 1+5 توافق شده و سایر موارد گمانه زنی است و ما اطلاع رسمی درباره این موضوعات نداریم تا اظهار نظری کنیم.

 

قاسمی در ادامه درباره حمله اسرائیل به سوریه و سکوت تهران درباره شهادت ایرانیان گفت: درباره تجاوز اسرائیل به سوریه مواضع خود را اعلام کردیم و حق سوری‌هاست که در این باره عکس العمل‌های لازم را نشان دهند.

 

وی درباره سفر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به آفریقا و آمریکای جنوبی گفت: من در جایگاهی نیستم که درباره نتایج این سفرها در حال حاضر اظهار نظر کنم اما این سفرها سودمند است بخصوص برای توسعه روابط با این کشورها. بیش از 40 کشور وزیر خارجه را در این سفر همراهی کردند و تفاهماتی در برزیل منعقد شد و ما برای توسعه روابط زمینه‌های زیادی داریم. از زمان عقد تفاهم و اجرایی شدن آنها مدتی طول می‌کشد و امیدارم در پی این سفرها بتوانیم در آینده از سطح روابط خوبی بهره‌مند شویم.

 

سخنگوی وزارت خارجه درباره مشارکت انگلیس، فرانسه و آمریکا در حمله به سوریه و احتمال تحت فشار قرار دادن ایران در مسائل منطقه‌ای گفت: این یک اقدام تجاوزکارانه و خلاف همه موازین بین‌المللی و غلط و نابجا بود که جنگ افروزانه تلقی می‌شود و نمی‌تواند تاثیری بر سیاست‌های جمهوری اسلامی داشته باشد و همانطور که طی دهه‌های گذشته نشان داده شده اصول خود را دنبال می‌کنیم.

 

وضعیت نابهنجار منطقه ناشی از اشتباهات استراتژیک آمریکاست

 

قاسمی دریاره احتمال تهاجم بزرگتر به سوریه نیز گفت: این نوع اقدامات خلاف موازین بین‌المللی و توسعه طلبانه است که اقدام جدیدی از سوی آمریکا نیست، زیرا آنها با سیاست‌های توسعه طلبانه خود هر از چندگاهی با بهانه‌های واهی و دروغ‌هایی که بیان می‌شود دست به اقدام می‌زنند. هر آنچه از وضعیت نابهنجار منطقه مشاهده می‌شود ناشی از اشتباهات استراتژیک آمریکا است که این سیاست نهایتا آمریکا را با مشکلات متعددی در منطقه و جهان روبرو خواهد ساخت.

 

جزئیات تماس تلفنی جانسون و ظریف

 

سخنگوی وزارت خارجه درباره تماس بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس و محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان گفت: تماس توسط جانسون گرفته شد که درباره سوریه مفصلا صحبت شد. شدیدا مراتب اعتراض جمهوری اسلامی به حمله سه کشور به سوریه مطرح و گوشزد شد که این یک اقدام جنایتکارانه و خلاف موازین بین المللی است که بدون ارائه هیچ سندی به مجامع بین‌المللی بخصوص نهاد مربوطه در سلاح‌های شیمیایی انجام شد.

 

قاسمی در خصوص حمله به سوریه و تاثیر آن بر فرایند تحولات منطقه‌ای نیز گفت: اروپا با فرانسه و انگلیس الزاما در یک صف نیستند و مواضع گوناگونی در کشورهای اروپایی وجود دارد. مذاکرات ما با کشورهای اروپایی ادامه خواهد داشت و اختلاف نظرهایی بین ما و اروپا وجود داشته و خواهد داشت اما یکی از دلایل این اقدام ایجاد شکاف میان سه کشور ضامن آتش در سوریه تلقی می‌شود و آنها شاید از روند موفقیت‌های آستانه چندان خشنود نبودند. اما این خیال باطلی است زیرا این سه کشور علیرغم اختلاف نظرهایی که از گذشته وجود داشته همکاری‌های خود را برای ایجاد ثبات و حفظ تمامیت ارضی سوریه ادامه خواهند داد.

 

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص سفر نماینده ویژه پوتین به ایران گفت: سفر وی به تهران چیز عجیبی نیست. طی سالیان اخیر و در ادامه روابط راهبردی و تلاش‌های مشترکی که دو کشور در منطقه و بخصوص سوریه داشتند، هیئت‌های متعددی به دو کشور سفر کرده‌اند. در نشست روسای سه کشور در آنکارا و دیدار پوتین و روحانی قرار شد مذاکرات دیگری برای سوریه داشته باشند و متعاقب آن نشست، نماینده وی به تهران آمده و دیدارهایی داشت.

 

هنوز تصمیم قاطعی در آمریکا درباره برجام گرفته نشده است

 

قاسمی در خصوص سخنان وزیر خزانه داری آمریکا درباره احتمال عدم خروج آمریکا از برجام گفت: من از گمانه زنی پرهیز می‌کنم. اظهارات متفاوتی از اروپا و آمریکا وجود دارد. ما سخنان متفاوت و متضاد و غریبی را درباره ایران و برجام دریافت می‌کنیم که درباره آنها اظهار نظر نمی‌کنیم، باید صبر کرد زیرا فکر می‌کنم تصمیم قاطعی هنوز در آمریکا گرفته نشده و با توجه به شخصیت رئیس جمهور آمریکا که در بزنگاه‌ها مواضع متفاوت و متضادی را اتخاذ می‌کند.

 

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص تحریم‌ها علیه 82 فرد و نهاد ایرانی در شورای اروپا و مذاکرات حقوق بشری با اروپا گفت: این موضوع جدیدی نیست. مذاکرات با اروپا از گذشته وجود پیرامون مسائل مختلف داشته، و ما پیرامون برخی مسائل دارای تفاوت دیدگاه بسیاری هستیم که بخشی از آن به تفاوت ارزش‌ها باز می‌گردد، بخصوص در حوزه مسائل حقوق بشر. مذاکراتی از گذشته وجود داشته و گهگاه برخی تفاهمات را داشته‌ایم، ما مذاکرات را با توجه به اشتراکات ادامه خواهیم داد البته باید دو طرفه باشد و در محیطی سازنده باشد. در آینده هیئت‌های را در این زمینه خواهیم داشت.

 

سخنگو در خصوص مذاکرات ایران با اروپا گفت: رایزنی های ما درباره برجام در حال انجام است و این یک بحث قابل توجه است برای اروپا و ایران. آنها در مذاکرات خود با ایران همواره بر برجام و پایبندی بر آن تاکید داشته‌اند. با توجه به جایگاه و موقعیت ایران و ظرفیت‌هایش در منطقه و نقش آن در ثبات و امنیت منطقه‌ای بر مواضع خود پافشاری می‌کند و امیدوارم بتوانیم در یک مسیر ادامه دهیم علیرغم همه کارشکنی‌هایی که آمریکا دارد.

 

اسرائیل دیر یا زود پاسخ‌های لازم را دریافت خواهد کرد

 

قاسمی در خصوص حمله به تیفور و اقدام ایران گفت: تجاوز به خاک سوریه غیر قانونی بوده، این باز می‌گردد به سیاست‌های خصمانه اسرائیل نسبت به مردم مسلمان منطقه و اسرائیل دیر یا زود پاسخ‌های لازم را دریافت خواهد کرد، آنها نمی‌توانند اقدامی کنند و از مجازات معاف باشند. عرض تسلیت می‌گویم به بازماندگان عزیزان ایرانی که با امر مستشاری مشغول بودند. زمان زدن و گریز برای اسرائیل گذشته و نیروهای مقاومت در منطقه قادر هستند پاسخ‌های به جای خود را بدهند. اقدام حقوقی در این خصوص انجام نشده اما موضوعاتی مطرح شده است.

 

اتحادیه عرب تحت تاثیر القایات برخی حاکمان آن برخی مسائل نادرست را نسبت به ایران مطرح می‌کند

 

وی درباره بیانیه پایانی نشست اتحادیه عرب پیرامون جزایر سه گانه و ادعای ضد ایرانی این نشست گفت: اتحادیه عرب تحت تاثیر القایات برخی حاکمان آن برخی مسائل نادرست را نسبت به ایران مطرح می‌کند و فراموش می‌کند که دشمن مشترک ایران و جهان عرب دیگران هستند و سعی می‌کند از این فرصت برای وارد کردن اتهاماتی علیه ایران استفاده کند. اتحادیه عرب متاسفانه تبدیل شده به باشگاهی برای پیشبرد امیال برخی کشورهای خاص عربی که دشمن خود را به اشتباه فرض کردند و به جای هدف قرار دادن دشمن اصلی جهان عرب، ایران را که برای ثبات منطقه تلاش می‌کند، متهم می‌کنند. آنها در آینده بیش از امروز از گفته‌ها و کردار خود پشیمان خواهند شد و زمان به آنها خواهد آموخت کهدشمن کیست و دوست کیست. آنها به جای محکوم کردن حمله آمریکا به یک کشور عربی، ایران را که برای ثبات منطقه تلاش کرده هدف قرار می‌دهند.

 

قاسمی درباره سفر ظریف به تاجیکستان گفت: برای ما فرصت مقتنمی است که با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته در حاشیه اجلاس اکو مذاکرات دوجانبه با تاجیکستان داشته باشیم.

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------