آخرین اخبار سیاسی

توماج صالحی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

توماج صالحی از یک اتهامش تبرئه شد

وکیل توماج صالحى⁩ اعلام کرد این خواننده رپ از اتهام نشر اکاذیب و تشویق به اعمال خشونت‌آمیز در رابطه با ویدیوی منتشرشده در آذرماه ۱۴۰۲ تبرئه…

ظریف: برنامه هسته ای را با سرعت بیشتری از سرمی گیریم



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , ظریف
وزیر امور خارجه ایران در واکنش به خروج احتمالی ترامپ از برجام می گوید ما چندین گزینه آماده در اختیار داریم که یکی از آنها از سرگرفتن فعالیت های هسته ای با سرعتی بسیار بیشتر خواهد بود. 

به گزارش ایرنا، محمد جواد ظریف روز جمعه در گفت و گو با تلویزیون سی بی اس آمریکا افزود: این گزینه ها آماده اجرا هستند و ما زمانی که مناسب باشد تصمیم می گیریم.

 

وی در پاسخ به این سوال که حتی با وجود مخالفت بقیه جهان، برنامه هسته ای خود را از سر خواهید گرفت؟ اظهار کرد: بدیهی است که بقیه دنیا نمی توانند از ما بخواهند به طور یکجانبه و یک طرفه به اجرای یک معامله فسخ شده ادامه دهیم.

 

وزیر امور خارجه همچنین با توجه به اظهارات اخیر مایک پمپئو وزیر خارجه پیشنهادی ترامپ گفت:اعتراف اخیر و دیرهنگام پمپئو در جلسه استماع کنگره، دراین باره که برنامه هسته ای ایران صلح آمیز بوده، هست و خواهد بود، یعنی آمریکا ایران را تحریم کرد در حالی که به دنبال ساخت بمب نبود و می خواهد ایران را دوباره تحریم کند، چون ماقصد ساخت بمب رانداریم!

 

پمیئو در نشست کمیته روابط خارجی سنا گفته بود ایران قبل از برجام و پس از آن نمی توانست و نمی تواند به سرعت در مسیر ساخت بمب اتمی قرار گیرد.

 

تلویزیون سی بی اس آمریکا این سخنان ظریف را در راستای سخنان پیشین رییس جمهوری کشورمان دانست که گفته بود: ما اولین کسی نیستیم که این توافق را نقض کنیم، اما قطعا باید بدانیم که اگر آنها آن را نقض کنند، پشیمان خواهند شد.

 

مشروح کامل مصاحبه ظریف که با برنامه Face the Nation این تلویزیون آمریکایی انجام شد روز یکشنبه پخش خواهد شد.

 

وزیر خارجه ایران عصر پنج شنبه به منظور شرکت در اجلاس صلح پایدار سازمان ملل وارد نیویورک شد. او در جمع خبرنگاران ایرانی هم گفته بود که در صورت خروج ترامپ از برجام، ایران انتخاب های بسیاری برای اقدام دارد که این اقدام و واکنش جامعه بین المللی درباره حرکت آمریکا، حتما برای آمریکایی ها ناخوشایند خواهد بود.

 

رئیس جمهوری آمریکا قرار است در 12 ماه می(22 روز دیگر) تصمیم خود را درباره برجام اعلام کند. وی در ماه ژانویه و در زمانی که اسقاط تحریم های مربوط به برجام را تمدید می کرد، اعلام کرد که دیگر در برجام نخواهد ماند مگر اینکه اصلاحات مورد نظرش اعمال شود.

 

روسیه، چین و اروپا خواستار حفظ برجام هستند و ایران تصریح کرده است که برجام مذاکره شدنی نیست و نمی توان خطی به آن افزود یا کم کرد.

 

با این حال قرار است در هفته پیش رو، امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه و آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان به واشنگتن بیایند و با ترامپ گفت وگو کنند که یکی از موضوعات مهم این دیدارها برجام خواهد بود.

 

برنامه جامع اقدام مشترک(برجام)، توافقی است که بین گروه 1+5 و جمهوری اسلامی ایران در سال 2015 درباره برنامه هسته ای ایران به امضا رسید.

 

این توافق، پشتوانه قطعنامه 2231 شورای امنیت را با خود دارد و ناظران بین المللی معتقد است با این قطعنامه، برجام به یک قانون بین المللی تبدیل شده است و هیچ یک از طرف ها نمی توانند به صورت یکجانبه از آن خارج شوند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------