آخرین اخبار سیاسی

حسن روحانی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

افشاگری جدید حسن روحانی از ماجرای گرانی بنزین و اعتراضات 98

حسن روحانی درباره ماجرای گرانی بنزین و اعتراضات صحبت کرد. به گزارش جماران، حسن روحانی رییس جمهور ایران در دولت های یازدهم و دوازدهم در…

عارف: پایبندی به حقوق شهروندی یکی از اصول اصلی گفتمان اصلاح‌طلبی است



اخبارسیاسی,خبرهای سیاسی,اخبار جدید

پایبندی به حقوق شهروندی یکی از اصول اصلی گفتمان اصلاح‌طلبی است

رئیس فراکسیون امید با بیان اینکه جامعه‌ای که نسبت به حقوق شهروندی خود آگاه باشد اجازه رواداری ظلم به شهروندان و تعدی به حقوق خود را نمی‌دهد، گفت: پایبندی به حقوق شهروندی یکی از اصول اصلی گفتمان اصلاح‌طلبی است که مهم‌ترین آن به رسمیت شناختن صدای مخالف است امیدوارم جریان رقیب هم به این باور برسد که باید حقوق شهروندی مخالف خود را به رسمیت بشناسد.

 

به گزارش ایلنا، محمدرضا عارف در دیدار با اعضای هیئت رئیسه دبیرخانه دائمی کنگره بین المللی حقوق شهروندی، حقوق شهروندی را از مسائل مهم و در جهت پیاده سازی فصل سوم قانون اساسی دانست و گفت: حقوق شهروندی هم در ذات انقلاب، هم در نگاه بنیانگذار انقلاب اسلامی و هم در بطن قانون اساسی به آن توجه ویژه شده است ولی متاسفانه تا کنون به دلایل مختلف مورد توجه جدی قرار نگرفته است.

 

وی در همین زمینه افزود: مهم‌ترین دلیل اینکه تا کنون که بیش از ۳۰ سال از انقلاب اسلامی می‌گذرد و هنوز حقوق شهروندی آنطور که بر آن تاکید شده، در جامعه پیاده نشده است، شاید یک دیلیل آن باورمند نبودن دولتمردان ما در سال‌های گذشته به حقوق شهروندی باشد.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: امروز بخش قابل توجهی از جامعه بشری از ابتدایی‌ترین حقوق انسانی که مهم‌ترین آن حق حاکمیت بر سرنوشت است محرومند و تحت سلطه حکومت‌هایی هستند که به جای تامین حقوق شهروندی فقط اطاعت شهروندان را می‌طلبند.

 

رئیس فراکسیون امید تدوین منشور حقوق شهروندی را از اقدامات ارزشمند دولت تدبیر و امید نام برد و بر ضرورت ضمانت اجرایی آن تاکید کرد و گفت: پایبندی به حقوق شهروندی یکی از اصول اصلی گفتمان اصلاح‌طلبی است که مهم‌ترین آن به رسمیت شناختن صدای مخالف است امیدوارم جریان رقیب هم به این باور برسد که باید حقوق شهروندی مخالف خود را به رسمیت بشناسد.

 

وی بر لزوم آشنایی جوانان با حقوق شهروندی از راه تدریس حقوق شهروندی قانون اساسی تاکید کرد و گفت: جامعه‌ای که نسبت به حقوق شهروندی خود آگاه باشد اجازه رواداری ظلم به شهروندان و تعدی به حقوق خود را نمی‌دهد به همین دلیل باید آشنایی باحقوق شهروندی در مراکز علمی و دانشگاهی مورد توجه قرار بگیرد.

 

عارف مسیر حرکت اعضای دبیرخانه کنگره بین المللی حقوق شهروندی را مسیری درست دانست و گفت: هرچه مسیر درست‌تر باشد، سختی‌ها و مصائب آن بیشتر خواهد بود و خستگی ناپذیری شرط موفقیت فعالین این عرصه است.

 

رئیس فراکسیون امید، نخبگان و توده مردم را مخاطبین اصلی اعضای کنگره حقوق شهروندی دانست و بر لزوم فرهنگسازی حقوق شهروندی در جامعه تاکید کرد.

 

وی در پایان از آمادگی همکاری فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با اعضای این کنگره در زمینه تصویب طرح‌ها و مواد قانونی مورد نیاز خبر داد.

 

در ابتدای این نشست سید محمد هاشمی ضمن اشاره به لزوم درونی سازی و نهادینه کردن منشور حقوق شهروندی در جامعه بر لزوم حمایت بیشتر دولت و مجلس ازدبیرخانه حقوق شهروندی و انجمن‌های مرتبط تاکید کرد.

 

همچنین ستارعزیزی دبیرعلمی دوره کشوری تربیت مربی حقوق شهروندی و عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا ضمن تشریح برنامه دوره کشوری تربیت مربی حقوق شهروندی، گفت: مهم‌ترین هدف برگزاری این دوره‌ها که باحضور ۲۰۰نفراز پژوهشگران مقاطع ارشدو دکتری ازسراسر کشور برگزار می‌شود را آموزش و نهادینه ساختن حقوق شهروندی نزد آحاد جامعه دانست.

 

مونس کشاورز دبیرکنگره بین المللی حقوق شهروندی ضمن قدردانی از حسن توجه دکترعارف به مسائل عرصه حقوق شهروندی بر لزوم توجه واهتمام بیشتر به ساماندهی پژوهشگران و فعالین عرصه حقوق شهروندی تاکید کرد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------