آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

حملات مستقیم اسرائیل و ایران به یکدیگر، پایان یافته| اسرائیل از موشک‌های دوربرد استفاده کرد

در پی پرواز چند شی ناشناس در اطراف پایگاه شکاری اصفهان و فعال‌شدن پدافند هوایی در بامداد جمعه سی ان ان از قول یک منبع اطلاعاتی منطقه‌ای…

زیباکلام: اگر درخواست‌های زنان از دولت را در وزیر زن خلاصه کنیم ساده انگاری کرده‌ایم



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,زیباکلام

 

روزنامه جهان اقتصاد در باره تشکیل کابینه با دکتر صادق زیباکلام گفت وگو کرده است.

 

بخشی از این گفت وگو را می خوانید:

 

* اصلاح‌طلبان نسبت به کابینه دوازدهم دغدغه مندند وخواهان تغییرات اساسی در دولت دوازدهم هستند. آیا تغییرات درکابینه تغییری در شرایط کشور به وجود می‌آورد؟

 این روز‌ها جراید اصلاح‌طلب پیگیر تغییرات درکابیته دوم روحانی هستند. در حالی که به نظر می رسد تغییر درکابینه چندان هم اهمیت ندارد، منظور من این است که اهمیت دادن در این سطح به کابینه دوازدهم، آنقدر هم درست نیست.

 

*چرا  تغییر در کابینه از درجه بالایی از اهمیت نباید برخودار باشد. این اصلاح‌طلبان بودند که رای دادند، پس حق آنهاست که کابینه دوازدهم با آنها هماهنگ باشد

نه این طور نیست. باید به صورت ریشه‌ای تر به این موضوع نگاه کنید. درایران  یک وزیر تا چه اندازه می‌تواند، نقش ایفاکرده و موثر باشد.  به عبارت بهتریک وزیر که کار بلد باشد، چه تغییراتی را می‌تواند به وجود آورد که یک وزیر کم کار نمی‌تواند ، اجام دهد. واقعیت این است که در شرایط فعلی؛ اقتصاد فاسد، بیمار دولتی همه چیز را در ایران تحت تاثیرخود قرار داده، چندان هم فرقی نمی‌کند که یک وزیر اصلاح‌طلب نزدیک به دولت در کابینه باشد یا یک وزیر اصولگرای نزدیک به دولت.

 

*اگر بازی قدرت  بدین شکل است چرا رسانه‌ها تاکید بر وزیر زن درکابینه روحانی دارند؟

من خودم  به صورت سمبلیک همواره از حضور زنان درکابینه  دفاع می‌کرده‌ام ومی‌کنم اما، منظورمن این نیست که اگر زنان و کردها وارد کابینه روحانی شوند ، در توسعه سیاسی و مدنی یک شبه ره  صد ساله را خواهیم رفت و تبعیضات از جامعه زنان رخت بر می‌بندد. اگر به این مسائل سمبلیک این گونه نگاه کنیم و درخواست‌های زنان از دولت را در وزیر زن خلاصه کنیم به نوعی ساده انگاری کرده‌ایم.

 

* اما مساله تنها به حضور زنان درکابینه روحانی خلاصه نمی‌شود. وزیرکشور قبلی روحانی چندان نتوانست اقدام موثری از خود به یادگار بگذارد  و اصلاح‌طلبان امروز تاکید دارد او باید تغییرکند اما برخی اخبار از حضور مجدد رحمانی فضلی درکابیته خبر می‌دهد. واقعا نباید درکابینه  تغییرات ایجاد شود؟

در مورد رحمانی فضلی بسیاری از اصلاح طلبان اعتقاد به عدم حضور مجدد وی درکابینه دارند. از جمله دلایل آنها عدم تغییر مدیران استانی به وسیله ایشان است. و دائما بر لزوم تغییر وی تاکید می‌کنند درحالی که اگر به‌جای رحمانی فضلی؛ عبد‌ا… نوری یا موسوی لاری هم به مجلس معرفی شوند از منظر توسعه سیاسی جلو نخواهیم افتاد، زیرا جدا از وزیر کشور نمایندگان حوزه‌های مختلف انتخابیه، اگر بیشتر از وزیر کشور در  تعیین مدیران استانی نقش نداشته باشند، کمتر از وزیر کشور هم درتعیین آنها نقش ندارند. 

 

شاید درحال حاضر بیش از اندازه وزن برای کابینه قائل می‌شویم و تصور می‌کنیم که اگرجای آقای نعمت زاده وزیر ۳۰ یا ۴۰ ساله  وزیر صنایع شود، صنایع کشور به دوران اوج خود باز خواهند گشت. همه ما می‌دانیم که فشار بر روحانی برای تغییر درکابینه چندان تاثیری‌ بر امور جاری کشورنخواهد گذاشت. با تغییر صد در صدی کابینه هم توسعه سیاسی به وجود نمی‌آید.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------