آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

مجتهدزاده وکیل دادگستری: شهروندان می توانند از برخوردهای غیرقانونی گشت ارشاد، شکایت کنند/ بازگشت گشت ارشاد دوقطبی کردن جامعه است

مجتهدزاده وکیل دادگستری درباره بازگشت «گشت ارشاد» و برخوردهای صورت گرفته با زنان و دختران در خیابان به دیده بان ایران گفت: مطمئن باشید طرح…

آینده «ائتلاف امید» در گرو کابینه



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,کابینه

 

آزمون بزرگ، ماموریت ویژه، راستی‌آزمایی و... کلیدواژه‌هایی که این روزها و در ایام منتهی به معرفی کابینه دولت دوازدهم زیاد شنیده یا خوانده می‌شود. شیخ دیپلمات در مرحله دشواری قرار دارد و بسیاری منتظرند تا ببینند او در فصل جدید سیاست‌ورزی خود با چه آرایش نیرویی با گروه‌های مختلف سیاسی، وارد تعامل می‌شود.

 

آنچه در این میان ذهن بسیاری از تحلیلگران سیاسی را به خود مشغول کرده، نحوه تعامل رئیس جمهور با گروه‌های سیاسی است چرا که او در انتخابات گذشته موفق شد با پایگاه اجتماعی اصلاح‌طلبان و ائتلافی که با آنها صورت داد، پیروز شود. اکنون اگر به‌رغم قواعد عرفی دنیای سیاست خط مشی غیر از اصلاح‌طلبی در پیش گیرد، ممکن است آینده سیاسی کشور تفاوت‌های مهمی با 4 سال اول روحانی داشته باشد. جواد امام در رابطه با اشاره به چینش کابینه و انتشار برخی شایعات در مورد عدم تحقق مطالبات گفتمانی رای‌دهندگان به ایلنا گفت: باید منتظر ماند و دید آقای روحانی چه لیستی را درخصوص کابینه دولت دوازدهم به مجلس ارائه می‌دهند. آنچه اکنون وجود دارد، همه آنها گمانه‌زنی است و ما امیدواریم اخبار خوبی در این باره منتشر شود.

 

اصلاح‌طلبان و روحانی

جواد امام در خصوص این که اگر مطالبات گفتمانی رای‌دهندگان در کابینه دولت دوازدهم نادیده قرار گرفته شود، این مساله چه تبعاتی را به همراه خواهد داشت، اظهار داشت: آقای روحانی در ایام انتخابات وعده‌هایی را دادند و رای‌شان را با توجه آن شعارها و حمایت جریان اصلاحات کسب کردند.

 

طبیعی است اگر به این وعده‌ها و مطالبات پاسخ داده نشود، پایگاه اجتماعی آقای روحانی تضعیف می‌شود. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: بی‌تردید تضعیف پایگاه اجتماعی آقای روحانی به سود او و دولت دوازدهم نیست. امام در رابطه با ادعاهای برخی از مشاوران روحانی و اصولگرایان مبنی بر سهم‌خواهی اصلاح‌طلبان از رئیس جمهور تصریح کرد: اصلاح‌طلبان به دنبال سهم‌خواهی نیستند ولی به دلیل آنکه اصلی‌ترین جریان حامی آقای روحانی هستند و حمایت‌هایشان نیز بی‌چشم‌داشت بوده است، انتظاراتی را دارند که ما این انتظارات را منتقل هم کرده‌ایم. او ادامه داد: ما امیدوار هستیم آقای روحانی مطالبات مردم را مورد توجه و به خواسته‌های آنها پاسخ دهد.

 

نایب رئیس فراکسیون امید مجلس نیز در همین زمینه با بیان اینکه راهبرد و باور این فراکسیون حمایت از روحانی در جهت تحقق شعارهای وی و مطالبات مردم است به ایسنا گفت: مجلس در رأی اعتماد به وزرا بر اساس وظیفه خود عمل خواهد کرد. محمدرضا تابش در ادامه گفت: چینش کابینه حق آقای رئیس‌جمهور است و علی‌الخصوص اصلاح‌طلبان به این حق قانونی او اذعان دارند و آن را محترم می‌شمارند. ما در انتخابات ریاست جمهوری حامی آقای روحانی بودیم و به واسطه شعارهای او، برنامه‌هایشان و اجماعی که در مردم ایجاد شد، با 24 میلیون رأی برنده شدند. ما هیچ جا وارد مصادیق نشدیم و این توقع را نداشتیم که کسانی در کابینه باشند و یا نباشد بلکه می‌خواستیم کابینه‌ای که انتخاب می‌شود تبلور اراده و خواست 24 میلیون نفری باشد که به او رأی دادند.

 

نماینده مردم اردکان در مجلس اضافه کرد: اگر اصولگرای تابلوداری در کابینه دوازدهم باشد که به برآورده شدن شعارهای رئیس‌جمهور متعهد باشد، مخالفت و حساسیتی نسبت به وی نخواهیم داشت؛ چراکه ما مصلحت جامعه را می‌خواهیم و معتقدیم شعارهای آقای روحانی بوده که مورد اقبال مردم قرار گرفته و آن رویکردها مورد تایید ما هستند. وی در عین حال گفت: آنچه آقای رئیس‌جمهور در چینش کابینه باید مد نظر قرار دهد این است که مجموعه همکارانی که انتخاب می‌کنند باید متعهد به عملی کردن شعارهای دولت باشند و دیگر اینکه توانمندی عمل به شعارها را داشته باشند.

 

تاثیر سهم‌خواهی‌ها

در این میان اما خطر سهم‌خواهی‌ها از رئیس جمهور همواره حس می‌شود. البته روحانی در دولت یازدهم نشان داد که زیربار فشارها نمی‌رود اما خبرهایی که از چینش کابینه به گوش می‌رسد بسیاری را بیمناک کرده است که ممکن است وعده‌های حسن روحانی در انتخاب هیات وزیران اعمال نشود و در این صورت احتمال می‌رود که اصلاح‌طلبان نیز در نحوه تعامل خود با دولت تجدید نظر کنند.

 

حسین کمالی در همین خصوص به نامه نیوز گفت: اگر آقای روحانی گفته باشد که من اصلاح‌طلبانه رفتار می‌کنم و این اقدامات و تحولات را انجام می‌دهم، باید بر همان اساس عمل کند. پس الان موضوع تقسیم بندی اصولگرایی و اصلاح‌طلبی نیست بلکه مهم این است که آقای روحانی بتواند به وعده‌هایی که زمان انتخابات به مردم داد عمل کند. آقای روحانی به عنوان رئیس جمهور زمان انتخابات وعده‌هایی به مردم داده، در دولت آینده آن وعده‌ها باید محقق شود. کسانی می‌توانند آن وعده‌ها را محقق کنند که باور و اعتقادشان همین است، حالا هر کسی در این زمینه‌ها درست عمل می‌کند، می‌تواند برای حضور در کابینه آینده مورد توجه واقع شود و هرکسی هم که درست عمل نکرده طبیعتا باید کنار گذاشته شود. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره آینده رابطه دولت و اصلاح‌طلبان گفت: بستگی به رفتارهای متقابل دارد.

 

هر رفتاری آقای روحانی با اصلاح‌طلبان داشته باشد طبیعتا آنها هم یک رفتاری متناسب با همان پیش می‌گیرند. البته برخی از گروه‌های سیاسی در خصوص سهم‌خواهی‌ها از روحانی اعلام برائت کرده‌اند که باید دید در واقعیت تاچه‌اندازه این اتفاق رخ می‌دهد. محمود واعظی، عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه درخصوص سهم‌خواهی این حزب از روحانی به خبرآنلاین گفت: اصلا و به هیچ وجه سهم‌خواهی نداشته‌ایم.

 

 

اخبارسیاسی - آرمان  

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------