سلفی دردسر ساز



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , سلفی

 

عکاسی عجیب برخی وکلای مردم با موگرینی پای هیات نظارت بر رفتار نمایندگان را وسط کشید

 

 در سال 1839 میلادی، هنگامی که رابرت کورنلیوس

(RoberCornelius) دوربینش را در حیاط پشت مغازه خانوادگی‌شان در فیلادلفیا قرار داده بود و با برداشتن درپوش لنز دوربین و دویدن به درون کادر و بستن دوباره درپوش لنز دوربین پس از گذشت 15 دقیقه، در حال به ثبت رساندن نخستین «سلفی» تاریخ بشر بود ، هیچ گاه در تصورش هم نمی‌گنجید که یک روز در نقطه‌ای از جهان این شیوه عکاسی، مرزهای سیاست را هم درنوردد و به پارلمان ایران نفوذ کند و جنجال به راه بیندازد.

 

سلفی‌ها‌ی عجیب و نامتعارف نمایندگان مردم با فدریکا موگرینی در مجلس شورای اسلامی در حاشیه مراسم تحلیف حسن روحانی آنچنان هیاهو به راه انداخت که از حاشیه در متن قرار گرفت و در عوض، روحانی و بیان سوگندش به حاشیه رانده شدند و تنها به عنوان یک خبر کلی به آنها پرداخته شد. یکی از نمایندگان سلفی بگیر برای قرار گرفتن در یک کادر با موگرینی بر روی میز نشسته و خود را بر مانیتور انداخته بود و دیگری با چهره‌ای بشاش و گشاده با حرکات دست و ایما و اشاره از موگرینی درخواست می‌کرد تا به او بنگرد و در عکس سلفی او بیفتد! برخی دیگر از وکلای مردم در بهارستان هم از مشاهده چهره به چهره موگرینی به وجد آمده و در پوست خود نمی‌گنجیدند.

 

همین شادی وصف ناپذیر نمایندگان هنگام مواجهه با نماینده عالی اتحادیه اروپا واکنش‌های بسیاری را نه تنها از سوی کنشگران عرصه سیاست در پی داشت که انتقادهای فراوان مردم عادی و چهره‌ها‌ی فرهنگی – هنری را نیز برانگیخت. حجم واکنش‌ها به رفتار نامتعارف نمایندگان به گونه‌ای بود که برخی از سلفی بگیران لب به عذرخواهی گشودند و بعضی دیگر هم به توجیه این اقدام خود دست زدند و عده‌ای هم سلفی خود با موگرینی را طبیعی خواندند! به هرروی، قرار است برای نمایندگان سلفی بگیر از سوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان پرونده‌ای ایجاد شود و یک به یک به این نهاد نظارتی در مجلس خوانده شوند و پاسخ‌های محکمه پسندی را برای چرایی سلفی گرفتن خود با موگرینی آن هم با اعمال شاقه، ارائه دهند.

 

سلفی بگیران از همه رنگ

علیرغم آنچه اصولگرایان و رسانه‌هایشان درصدد القای آن به مردم هستند مبنی بر اینکه نمایندگان فراکسیون امید اقدام به گرفتن سلفی با موگرینی کرده‌اند، باید گفت که نمایندگان عضو فراکسیون ولایت و همینطور برخی اعضای فراکسیون مستقلین نیز خواهان دیده شدن در یک قاب با موگرینی بودند. اما اصولگرایان داخل و خارج از مجلس برآنند تا نمایندگان اصلاح طلب مردم را محکوم سازند و در حقیقت به جای تقبیح اتفاق پیش آمده، در جهت پیشبرد منافع سیاسی و جناحی خود گام بردارند.

 

**واکنش‌های گسترده

همچون سایر رویدادهای رخ داده در سپهر سیاست ایران، هنگام انتشار تصاویر سلفی برخی نمایندگان مجلس، شبکه‌های مجازی مقری بودند برای انعکاس واکنش‌های مردمان عادی و فعالان عرصه سیاست. برخی از مواجهه‌ها با این تصاویر شدید اللحن بود و بعضی تلطیف شده و برخی هم توجیه کننده.

 

به طوریکه محمدمهدی همت، فرزند شهید همت در واکنشی تند درباره این اتفاق، در صفحه اینستاگرام خود نوشته بود: «خدای را شاکرم که پدرم نیست که این روزها را ببیند... چپ و راست‌اش به کنار (که هر دو را یکی می‌دانم) اینها نماینده کدام ملت هستند؟ ملتی که شرف‌اش را از توی رگ‌های بریده شهدا بدست آورده است؟ می‌گفت باور کنید این‌‌ها فقط به فکر خود هستند (!) و ... من فکر می‌کنم اما اینها با این رفتار به درد خودشان هم نمی‌خورند. ای‌کاش در مورد این‌ها تصمیمی گرفته می‌شد! ... »

 

صادق خرازی، دیپلمات سابق کشورمان نیز با لحنی شدید در صفحه اینستاگرام خود به عکس سلفی نمایندگان با موگرینی واکنش نشان داد و چنین نوشت:« جای آن است که خون موج زند در دل لعل‌ای کاش مجلس یک واحد آموزش پروتکل رفتار و اخلاق جمعی برای نمایندگان محترم تدارک می‌دید که وجاهت نمایندگان محترم دستمایه نقد قرار نمی‌گرفت.»

اما حسام الدین آشنا مشاور فرهنگی حسن روحانی موضع ملایم‌تری را اتخاذ کرد و در کانال تلگرامی خود اظهارداشت:« مشکل سیاسی نیست، فرهنگی است.‌ای کاش با تک تک نمایندگان محترم حاضر در آن تصویر سلفی، مصاحبه‌ای عمیق گرفته شود.»

 

در این میان افرادی هم بودند که از دریچه دیگری به داستان سلفی می‌نگریستند و این واقعه را آنچنان که گفته می‌شود، فاجعه‌آمیز نمی‌خواندند. مهدی مطهرنیا تحلیلگر مسائل بین الملل از جمله این افراد است. او در صفحه اینستاگرام خود چنین نوشت: «این نگاه به آدمیت که هر هم نشینی ... را ناشی از عقده‌های فرو خفته قلمداد می‌کند؛ برای یک ملت بزرگ با تمدنی هزاره‌ای؛ بسی دردآور است. هر عکس گرفتن و هر نشست و برخاستی را نباید با دیده نادرست نگریست. حداقل؛ اندکی به سنت معنادار بزرگان حکمت ودین بنگریم. آیا آن‌ها‌ هم با چنین نگاهی به این موارد نظر می‌کردند؟»

 

**از عذرخواهی تا عادی جلوه دادن

حجم هجمه‌ها و سیل واکنش‌ها به سلفی‌های نمایندگان با فدریکا موگرینی آنچنان گسترده و دامنه دار بود که سلفی‌بگیران را مجاب به پاسخگویی کرد. فرج الله رجبی، نماینده مردم شیراز که برای انداختن سلفی با نماینده عالی اتحادیه اروپا بر روی میز رفته و از مانیتور آویزان شده بود، به دلیل این رفتار غیر متعارفش لب به عذرخواهی گشود و در کانال تلگرامی اش طی پیامی نوشت: «ابوعلی سینا می‌گوید: اگر برای یک کار غلط هزار دلیل بیاوری می‌شود هزار و یک غلط .پس از انتشار عکس اینجانب که البته در جوی غیررسمی و پس از پایان مراسم تحلیف در فضای عمومی منتشر شد، اگرچه نمایندگان حاضر در محل از سر مطایبه مشغول گرفتن عکس بودند ولی به هر حال اینجانب وظیفه خود می‌دانم از آنچه که خاطر مردم عزیز را مکدر می‌سازد و ناقض شان نمایندگی مردم می‌باشد عمیقا ابراز تاسف و عذرخواهی نمایم.»

 

اما احمد مازنی روحانی سلفی بگیر این اقدام را امری طبیعی دانست و این حرکت را نشانه علاقه نمایندگان ملت به روابط عمیق با مردم قاره سبز دانست. رسول خضری نیز که در زمره نمایندگان خواهان عکس گرفتن با موگرینی قرار داشت، عنوان کرد که نمایندگان در حال مذاکره درباره برجام بوده‌اند. او در اینباره گفته است: « قبل از اینکه این عکس گرفته شود به اتفاق معاون پارلمانی وزارت خارجه آقای قشقاوی با موگرینی مذاکره داشتیم و در مورد مسائل بین المللی و برجام صحبت کردیم. بعد از این مذاکره بود که ما با خانم موگرینی عکس یادگار گرفتیم. اتفاقا آقای قشقاوی عکس یادگاری را از ما گرفت. عکس با موگرینی غیر عادی نیست و هیچ نکته منفی در آن وجود ندارد.»

 

**چرا سلفی گرفتند؟

نمایندگانی که خواهان گرفتن عکس سلفی با موگرینی بودند، میراث داران مشروع آیت الله مدرس هستند و با آرای مستقیم مردم ایران راهی خانه ملت شده‌اند. از همین روی، ریشه برخوردهای نامتعارف‌شان با موگرینی درخور بررسی و واکاوی است. اما گفته می‌شود هیئت رئیسه و دست اندرکاران مراسم تحلیف هم شان آنها را زیر سوال برده و مانع از ارتباط مستقیم وکلای مردم با شخصیت‌ها‌ی سیاسی شده اند و میان آنها و هیئت‌های خارجی یک ردیف صندلی چیده بودند. راوی این خبر احمد مازنی نماینده مردم تهران بوده است. او در صفحه توییتر خود در اینباره نوشت: «هیئت رئیسه مجلس راه ارتباط نمایندگان با مهمانان ویژه را در مراسم تحلیف بستند. این یک سلیقه نیست؛ این یک نوع نگاه به نمایندگان ملت است.»

 

از همین روی، نمایندگان مردم ناگزیر به تجمع و صحبت پیش و پس از مراسم با چهره‌ای چون فدریکا موگرینی شده‌اند که در شرایط عادی قادر به گفتگو با او نیستند. پل ارتباطی آنها نیز حمید قشقاوی معاون پارلمانی وزارت خارجه بوده که هم نقش مترجم را بازی می‌کرده و هم عکاس باشی بوده است.

 

**سلفی بگیران در هیئت نظارت!

به هرروی، عکاسی‌های نامتعارف و عجیب نمایندگان قرار است در هیئت نظارت مجلس مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد. علیرضا سلیمی عضو هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان این خبر را داده و بر این باور است که عکس سلفی با موگرینی نشان دهنده خود باختگی و خود کم بینی برخی نمایندگان در برابر غرب است. او در اینباره به مهر گفت: «در صورتی که وکلای ملت به دلیل اینکه این تصاویر شان مجلس را زیر سوال برده است به هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان شکایت کنند، قطعا هیئت نظارت این رفتار دون شان را بررسی خواهد کرد.» این نماینده در ادامه اشاره کرده که فراکسیون امید باید موضع خود را در قبال اینگونه رفتارها نشان دهد اما اشاره‌ای به رویکرد سایر فراکسیون‌ها نسبت به نمایندگان سلفی بگیر خود نداشته است. این درحالی است که بنا به گفته بهرام قاسمی سخنگوی فراکسیون امید، روز گذشته در جلسه‌ای ویژه، رفتار نمایندگان در مواجهه با موگرینی مورد بررسی قرار گرفته است . نشستی که بنا به گفته پارسایی، برای دامن نزدن به حواشی ترجیح داده شد که مسکوت باقی بماند. اما تا هنگام نگارش این گزارش، سایر فراکسیون‌ها‌ واکنشی نسبت به رفتار نمایندگان سلفی بگیر خود نداشته‌اند. به هر روی، بهارستانی‌ها از دل مردم ایران بیرون آمده‌اند؛ نه متعلق به سرزمینی دیگرند و نه از کره دیگری پای در بهارستان گذاشته اند. از همین روی، می‌توان با اتخاذ نگاهی منصفانه به قضاوت این گونه رفتارها که خاص کشورهای جهان سوم است، نگریست.

 

اخبارسیاسی - افتاب  یزد 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------