آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

کاظم صدیقی سخنران مراسم شب قدر دانشگاه امام صادق خواهد بود

بنابر اعلام دانشگاه امام صادق، کاظم صدیقی مدیر حوزه علمیه ازگل، سخنران مراسم شب قدر این دانشگاه خواهد بود. این دومین سخنرانی صدیقی امام…

روحاني در حذف و اضافه



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , روحاني

گفته مي‌شود رييس‌جمهور، امروز ليست وزراي پيشنهادي را به مجلس مي‌فرستد فهرستي كه احتمالا تغييرات دقيقه نودي دارد 

  ديروز تمام  وقت روحاني به انتخاب دو وزير باقي‌مانده گذشت؛وزراي آموزش و پرورش و اقتصاد

 

  تاجگردون مي گويد  اميدواريم  رييس‌جمهور به شكل اضطراري  براي ماندن طيب‌نيا اقدام كند 

 

گروه سياسي

مجلس در انتظار ليست كابينه دوازدهم؛ روحاني در شرايط حذف و اضافه. قطار تشكيل دولت دوازدهم به ايستگاه معرفي وزرا به مجلس رسيده است و نمايندگان منتظر رونمايي روحاني از كابينه هستند. اگرچه مسعود پزشكيان، نايب‌رييس مجلس بعد از مراسم تحليف رييس‌جمهور گفته بود ليست وزرا قرار است امروز به مجلس برسد اما تا اين لحظه هنوز هيچ چيز قطعي نيست.

 

به لحاظ قانوني اگرچه رييس‌جمهور از روز تحليف تا دو هفته براي معرفي وزراي خودش به مجلس فرصت دارد اما او اسامي كابينه اولش را در بدعتي تازه در روز تحليف به مجلس تقديم كرد و به همين خاطر در اين دوره هم همين انتظار از او مي‌رفت. هرچند در روز تحليف اين اتفاق نيفتاد تا مسعود پزشكيان، نايب‌رييس مجلس بگويد اين ليست قرار است امروز به مجلس برسد. هر چند اين اظهارنظر هم با اظهارات ضد و نقيض ديگري همراه شده است.

 

از آن جمله در حالي كه اسدالله عباسي، عضو هيات رييسه مجلس به تسنيم و ميزان گفته است امروز خود رييس‌جمهور براي تقديم ليست كابينه پيشنهادي دولت دوازدهم به مجلس خواهد آمد اما نعمتي سخنگوي هيات رييسه به «اعتماد» گفت: قرار نيست رييس‌جمهور براي ارايه ليست كابينه به مجلس بيايد اما به احتمال زياد اين ليست را امروز از طريق معاون پارلماني خودش در اختيار هيات رييسه قرار خواهد داد.

 

اما شايد ديرتر اعلام شدن اسامي كابينه به مجلس نسبت به دور قبل، بي‌ارتباط با بحث‌ها و حواشي معرفي برخي نام‌ها به عنوان وزير در كابينه دوازدهم نباشد. آنچه تا الان از اسامي كابينه رسانه‌اي شده است چندان اصلاح‌طلبان را راضي نكرده و آنها به ويژه درباره برخي از اين اسامي نگاه مثبتي ندارند. از جمله علي ربيعي وزير فعلي كار، نهاونديان وزير احتمالي اقتصاد، زرافشان وزير احتمالي آموزش و پرورش. حال بايد ديد نتيجه حذف و اضافه‌هاي رييس‌جمهور به كجا مي‌انجامد؟

 

دولت تجديدنظر كند

ديروز بهرام پارسايي، سخنگوي فراكسيون اميد در گفت‌وگو با انتخاب به برخي از اين موارد اشاره كرد. او گفته است: وزارت اقتصاد به واسطه مشكلات اقتصادي و اثرگذار بودنش و وزارت رفاه به واسطه سازمان‌ها و هولدينگ‌هاي گسترده اقتصادي كه در زيرمجموعه دارد نيازمند وزراي قادر و كاردان هستند. جو مجلس، نيروهاي كارآمد و توانمند مي‌خواهد و رضايتمندي نسبت به وزرات رفاه در حال حاضر در مجلس وجود ندارد.

 

در حقيقت، نارضايتي‌ها از وزير و زيرمجموعه ايشان و نحوه عملكردشان به قوت خود باقي است. پارسايي با صراحت گفته است: آقاي ربيعي يكي از افرادي بود كه در بررسي‌هاي فراكسيون اميد نمره قبولي نگرفت. مجموعه و زيرمجموعه ايشان كه از لحاظ اقتصادي وسعت بسياري دارد، به شيوه بدي اداره شده و عملكرد ايشان رضايت‌بخش نبوده است.

 

اين روزها كه خبر لابي‌گري‌هاي گسترده ربيعي با نمايندگان و همچنين برخي از خبرنگاران براي تداوم وزارتش به گوش مي‌رسد پارسايي توضيح داده است كه: ظاهرا در وزارت رفاه و زير مجموعه‌هايش، صورت جلسه‌اي با شوراي معاونين امضا شده است و به دنبال لابي با نمايندگان هستند. في الواقع جلسه لابي‌گري راي گذاشته است. مديري كه شايستگي داشته باشد، مثل آقايان زنگنه، ظريف و وزير بهداشت هرگز چنين كاري نمي‌كنند، چون مي‌دانند عملكردشان مورد تاييد است و نسبت به خدمات خود ايمان دارند و نيازي به سفر استاني ندارند. اين «آلارمي» به رييس‌جمهور است و سابقه نداشته است. اين نخستين بار است كه مي‌بينيم يك وزير در ايام راي به كابينه اينقدر به استان‌ها سفر مي‌كند. او البته درباره نهاونديان به عنوان وزير احتمالي اقتصاد هم گفته است: اخباري كه از وزارت اقتصاد به گوش مي‌رسد نگران‌كننده است، اميدوارم دولت تجديدنظر كند.

 

او درباره جو مجلس نسبت به نهاونديان و سخناني كه درباره گرين كارت او وجود دارد هم گفت: فضا آنچنان مثبت نيست. البته بحث گرين‌كارت آقاي نهاونديان نيز مي‌تواند توسط مخالفين در مجلس مشكل‌ساز باشد. به هر حال اگر فراكسيون اميد تصميم بگيرد به وزير پيشنهادي بله يا خير بگويد، يكپارچه ورود خواهد كرد. بحث در مورد وزير پيشنهادي اقتصاد همچنان داغ است تا آنجا كه در ساعات پاياني روز گذشته غلامرضا تاجگردون، رييس كميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي و عضو فراكسيون اميد در گفت‌وگويي اعلام كرد: «اميدواريم امشب (دوشنبه‌شب) رييس‌جمهور از وزير اقتصاد بخواهد تا در كابينه دوازدهم، حضور داشته باشد.» موضعي كه نشان مي‌دهد مجلس ماندن طيب‌نيا را به ساير گزينه‌هاي وزارت اقتصاد ترجيح مي‌دهد و حالا بايد ديد تصميم روحاني در اين مورد تغيير مي‌كند يا خير؟

 

دغدغه عدم حضور افراد با تابعيت دوگانه

ديروز البته در ادامه اعتراض‌هايي كه فراكسيون اميد به برخي از گزينه‌هاي پيشنهادي در كابينه داشتند. الياس حضرتي، نماينده تهران هم در صفحه توييتر خود نوشته بود: دغدغه مشترك همه فراكسيون‌هاي مجلس عدم حضور افراد با تابعيت دوگانه يا داراي گرين‌كارت در دولت دوازدهم است. او دو روز قبل هم در صفحه توييترش نوشته بود: نمايندگان مجلس به دو تا سه وزير كابينه راي نخواهند داد كه يكي از آنها زرافشان، وزير احتمالي آموزش و پرورش خواهد بود. ساعاتي بعد البته خبر رسيد كه زرافشان از حضور در وزارت آموزش و پرورش انصراف داده است.

 

شايد همين تغييرات دقيقه نودي در كابينه دوازدهم سبب شده تا رييس‌جمهور همچنان در ارايه ليست وزراي پيشنهادي به مجلس تامل كند. در همين حال اميري، معاون پارلماني رييس‌جمهور هم در پاسخ به اين سوال كه برخي از اعضاي فراكسيون اميد از چينش احتمالي كابينه انتقاداتي داشته‌اند و معتقدند چك سفيد به دولت در اين باره نداده‌ايم، به ايلنا گفته است: مردم، رييس‌جمهور را انتخاب كرده‌اند و آقاي روحاني هم با بررسي‌هاي بسيار، در نظر گرفتن ملاحظات، رعايت مصالح نظام و كشور و بر اساس برنامه‌هايي كه افراد براي پيشبرد امور كشور به ايشان ارايه داده‌اند، كابينه دولت دوازدهم را به مجلس ارايه مي‌دهند.

 

به گفته او، آقاي روحاني بي‌ترديد در معرفي اعضاي كابينه براي هر كدام از افراد پيشنهادي، دليل خواهند داشت و البته ذايقه مجلس را هم مدنظر قرار مي‌دهند. معاون پارلماني رييس‌جمهور با بيان اينكه تشكيل كابينه يك كار مشترك ميان دولت و مجلس است، خاطرنشان كرد: براساس قانون اساسي، رييس‌جمهور وزرا را تعيين و پيشنهاد مي‌كند و مجلس به آنها راي مي‌دهد. ما اميدواريم وزراي دولت دوازدهم با راي بالايي اعتماد مجلس را بگيرند و يكي از مقاطع خوب در روابط ميان طرفين شكل بگيرد.

 

آنها كه نمي‌مانند

 اگرچه هنوز نام برخي از اعضاي كابينه دوازدهم قطعي نشده است اما برخي چهر‌هاي ديگر قطعا از دولت خداحافظي خواهند كرد. از جمله زهرا احمدي‌پور (سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري)، دهقان (وزارت دفاع)، نعمت‌زاده (وزارت صنعت)، فرهادي (وزارت علوم)، چيت‌چيان (وزارت نيرو)، دانش آشتياني (وزارت آموزش و پرورش)، طيب‌نيا (وزير اقتصاد)، مجيد انصاري (معاون رييس‌جمهور) از جمله كساني هستند كه در اين دوره در دولت روحاني حضور نخواهند داشت.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------