آخرین اخبار سیاسی

حسن روحانی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

افشاگری جدید حسن روحانی از ماجرای گرانی بنزین و اعتراضات 98

حسن روحانی درباره ماجرای گرانی بنزین و اعتراضات صحبت کرد. به گزارش جماران، حسن روحانی رییس جمهور ایران در دولت های یازدهم و دوازدهم در…

کدخدایی: مراسم تحلیف از جهت قانون اساسی اشکالی نداشت



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , کدخدایی

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه بر اساس قانون مراسم تحلیف با حضور حداقل اعضای شورای نگهبان هم مانعی ندارد، گفت که مراسم تحلیف از جهت قانون اساسی اشکالی نداشت. 

به گزارش ایسنا، عباسعلی کدخدایی در نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان ابتدا گزارشی اجمالی از مصوبات بررسی شده توسط شورای نگهبان را ارائه کرد و گفت: پنج مصوبه داشتیم که عدم مغایرتشان با شرع و قانون اساسی اعلام شد. همچنین چند مصوبه ایراداتی داشت. یک اساسنامه داشتیم که عدم مغایرت آن با شرع و قانون اساسی اعلام شد و 4 مورد نامه دیوان عدالت اداری بود که عدم مغایرت ‌آنها با موازین اسلامی از سوی فقهای شورای نگهبان اعلام شد.

 

کدخدایی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه موضوعی مطرح شد که تمام اعضای شورای نگهبان در مراسم تحلیف حضور نداشتند آیا این از نظر قانون اساسی ایراداتی داشته یا خیر؟ گفت: 5 یا 6 نفر حضور داشتند. تحلیف از جهت قانون اساسی اشکالی نداشت. شبهه‌ای هم که در سال 80 مطرح بود مبنی بر این بود که برخی از اعضای شورای نگهبان تعیین نشده بودند و شبهه در این بود که شورای نگهبان از نظر حقوقی وجود دارد یا خیر. ولی در جایی که حضور اعضا در مجلس شورای اسلامی در قانون اساسی پیش بینی شده در اینجا نظر به این بوده که حداقل اعضا حضور داشته باشند، اشکالی ندارد.

 

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال خبرنگاری دیگر مبنی بر اینکه اخیرا دو رفتار ناشایست را از نمایندگان مجلس شاهد بودیم. یکی برخورد نماینده بیجار با مامور نیروی انتظامی و سلفی گرفتن برخی نمایندگان با خانم موگرینی که مورد انتقاد آیت الله جنتی هم قرار گرفت؛ بفرمایید آیا این مسائل در تایید صلاحیت این افراد تاثیری دارد یا خیر گفت: در مورد اظهار نظر قطعی در ارتباط با صلاحیت این افراد اکنون نمی‌توانم اظهارنظر کنم، اما اینکه این حرکتها نامناسب بوده باید گفت که از سوی نمایندگان مردم حرکات نامناسبی بود و ان‌شاءالله دیگر تکرار نشود.

 

در ادامه نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان، خبرنگاری با اشاره به روز خبرنگار و اجحافی که نسبت به برخی اهالی رسانه می‌شود، سوال خود را اینگونه مطرح کرد که اخیرا مجلس با مصوبه‌ای مجازات قاچاقچیان را کاهش داد و برای معتادان سهمیه‌ای قائل شد، آیا شورای نگهبان در خصوص این مصوبه اعلام نظر کرده است؟

 

کدخدایی با اشاره به زحمات خبرنگاران، گفت: تا آنجا که مربوط به ما باشد سعی می‌کنیم مشکلات شان را برطرف کنیم، البته اخیرا قانون جامعی درباره‌ رسانه‌ها مطرح شده که ما سعی می‌کنیم در آنجا نیز کمک کنیم.

 

سخنگوی شورای نگهبان گفت: مصلحت سنجی اولیه و ضرورت تصویب مصوبات بر عهده مجلس است و نمایندگان مجلس بر اساس مصالحی تصمیم می‌گیرند. اگر در چارچوب کارشناسی‌ها مغایر با قانون اساسی و شرع نباشد، آن را همراهی خواهیم کرد، اما اگر مغایر باشد اعلام نظر می‌کنیم؛ خیالتان راحت، اگر شورای نگهبان در این باره مغایرتی ببینید اظهارنظر می‌کند.

 

کدخدایی در  پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه اخیرا درباره‌ تبیین موضوع رجل سیاسی جلساتی برگزار شد، در این باره توضیح دهید، گفت: جلسه‌ای داشتیم که به صورت کامل به موضوع رجل سیاسی پرداختیم، گزارش‌های ارائه شده، فعالیت‌های پژوهشکده‌ شورای نگهبان و آیین نامه قبلی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و حدود 4 ساعت نسبت به این موضوع بحث و بررسی داشتیم که البته ادامه دارد. شاید یک یا دو جلسه دیگر نیاز باشد. این موضوع در دستور کار این هفته‌ ما نیز هست و به محض اینکه به نتیجه برسد در اینباره اعلام نظر خواهیم کرد.

 

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر این که در زمان انتخابات مساله‌ای مطرح شد که شورای نگهبان آقای الهام را واسطه قرار داده تا به آقای احمدی نژاد بگوید صلاحیتش رد شده و کناره‌گیری کند، دلیل این پیغام چه بوده است؟ بیان کرد: چون در بحث انتخابات ریاست جمهوری موضوع احراز صلاحیت است، موضوع رد صلاحیت وجود ندارد. شرایط احراز نمی‌شود و موضوع رد صلاحیت مربوط به انتخابات مجلس است. اگر فردی مراجعه کند دلایل را در اختیارش قرار می‌دهیم. اگر احراز صلاحیت نشوند مستقیما یا با واسطه آنها را مطلع خواهیم ساخت که اگر می‌خواهند کناره گیری کنند. با آقای الهام صحبت کردیم که اگر ایشان مایلند کناره گیری کنند که خبری هم نشد.

 

وی در پاسخ به سوال دیگری از خبرنگاران مبنی بر این که اخیرا طرح مقابله با اقدامات آمریکا در مجلس به تصویب رسیده که گویا بار مالی دارد، توضیح دهید که منابع بار مالی قرار است از کجا تامین شود؟ گفت: این که قرار است منابع این بار مالی از کجا تامین شود مجلس باید تعیین کند، این موضوع به دست ما نرسیده و هنگامی که واصل شد، اعلام نظر می‌کنیم.

 

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه مجلس، دولت و شورای نگهبان در خصوص قانون جامع انتخابات جلسه‌ای داشتند در این باره توضیح دهید، گفت: برای بررسی قانون جامع انتخابات مبنی بر اینکه نهادهای دست‌ اندرکار انتخابات یک قانون جامعی را تصویب کنند، جلساتی را با رئیس مجلس داشتیم. همچنین جلسه‌ای رسمی داشتیم جلسه‌ای بود که وزیر کشور، بنده و رئیس مجلس حضور داشتیم و قرار شد کارگروه مشترکی درباره‌ این موضوع تشکیل شود. ما نمایندگان شورای نگهبان را معرفی کردیم و امیدواریم این کارگروه طرح جامعی را ارائه کند.

 

خبرنگاری از کدخدایی پرسید با توجه به بررسی‌هایی که تاکنون نسبت به  رجل سیاسی داشتید آیا با این وجود خانم‌ها هم می‌توانند در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند یا خیر؟ که کدخدایی پاسخ داد: تمام این مسائل محل بحث است، هنگامی که به جمع بندی برسیم اعلام نظر می‌کنیم.

 

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه اخیرا آقای ابراهیمیان در مصاحبه‌ای گفته‌اند در موضوع رجل سیاسی آیین نامه نویسی کار شورای نگهبان نیست، این کار باید توسط مجلس انجام شود و شورای نگهبان درباره مصادیق اعلام نظر می‌کند. نظر شما در این خصوص چیست؟ گفت: آنچه بر اساس جزء 5 بند 10 سیاست‌های کلی انتخابات بر عهده داریم تعیین شاخص و معیارها در همان 4 بخش رجل سیاسی مذهبی و مدیر و مدبر بودن است. ما باید در خصوص مسائل این چهار بخش کار را انجام دهیم.

 

کدخدایی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که اخیرا مطرح شده که اعضای شورای نگهبان در ماجرای اتفاقات 88 قانون شکنی کردند آیا شورای نگهبان قصد ندارد در این موضوع از خود دفاع کند؟ گفت: پاسخ ما روشن است. شورای نگهبان در چارچوب قانون عمل می‌کند، اگر کسی مدعی است مدارک و اسناد ارائه کند. نمی‌شود غیر مستند سخن گفت. شورای نگهبان در این زمینه مظلوم است، شما دفاع کنید.

 

خبرنگاری از کدخدایی پرسید زمان اجرایی شدن قانون انتخابات شوراها چه زمانی است که وی گفت: این موضوع مربوط به ما نمی‌شود، چمدین بار این قانون آمد و رفت داش. وقتی عدم مغایرتش را اعلام کردیم از زمانی که در قانون پیش‌بینی شده بود، گذشته بود. این موضوع باید از سوی رییس مجلس به رییس جمهور و از سوی رییس جمهور دستور ابلاغ داده شود و برای روزنامه رسمی ارسال شود و مدتی بگذرد تا لازم الاجرا شود. این مسیر باید طی شود تا یک قانون اجرایی شود. امروز شنیدم وزرات کشور گفته از اول شهریور ماه این قانون اجرایی می‌شود.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------