آخرین اخبار سیاسی

سعید لواسانی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

واکنش‌ها به تصمیم زاکانی برای ساخت مسجد در پارک قیطریه

سید سعید لواسانی از تصمیم زاکانی شهردار تهران برای ساخت مسجد در پارک قیطریه انتقاد کرد. به گزارش دیده بان ایران، سید سعید لواسانی امام جمعه…

روحانی: من و اوباما نیازی به پیغام رسانی کشیش و کاهن نداریم / حتی اگر مذاکرات در پایان تیرماه به نتیجه نرسد...



اخبار,اخبار سیاسی, روحانی

 

اخبار سیاسی - رییس جمهور در نشست خبری:
من و اوباما نیازی به پیغام رسانی کشیش و کاهن نداریم 

اگر قرار باشد بین من و‌ آقای اوباما پیامی رد و بدل شود، ایشان نامه می‌نویسند و من هم در جوابش نامه می‌نویسم.در مواردی بوده است که ایشان نامه نوشتند و من پاسخ دادم و من نامه نوشتم و ایشان پاسخ دادند. ما مشکلی در این زمینه نداریم. اکنون نیز مذاکره‌کنندگان ما با تیم مذاکره‌کننده آمریکا در جریان مذاکرات 1+5 در ارتباطند اما من از طریق هیچ کاهن یا کشیشی نه پیامی دریافت کردم و نه فرستادم

رئیس‌جمهور با بیان اینکه "در انتخابات 24 خرداد 92 اعتماد عمومی مردم احیا شد"، اظهار کرد: انتخابات سال گذشته، احیای اعتماد عمومی و سرمایه بزرگ اجتماعی بود.

به گزارش «تابناک» حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی صبح امروز در نشست خبری با نمایندگان رسانه‌های داخلی و خارجی افزود: در این سرمایه اجتماعی اولاً مردم به خودشان، به رای و نظر و حضورشان در یک انتخابات مهم و سرنوشت‌ساز اعتماد کردند و ثانیاً این مردم به نظام خود اعتماد کردند.

وی ادامه داد: اگر ملتی به نظام و صندوق آرا و دولت خودش اعتماد نداشته باشد و نداند سرنوشت رای او چیست، از صبح زود در صف‌های طولانی نمی‌ایستد و وقتی نوبتش شد با لبخند رای خود را در صندوق نمی‌اندازد و بعد منتظر بماند که از این صندوق چه فردی به عنوان منتخب مردم انتخاب می‌شود.

رئیس‌جمهور ادامه داد: مردم به انتخابی که کرده بودند اعتماد کردند و اکثریتی که به تدبیر و امید رای دادند در واقع این شعار را باور کردند و پذیرفتند که در جهان امروز تنها میانه‌روی و فاصله گرفتن از افراطی‌گری و خشونت بهبود وضعیت، معیشت مردم و عزت مردم ایران را تضمین و تامین می‌کند.

روحانی همچنین گفت: انتخابات 24 خرداد نشان داد فشار تحریم‌ها و تهدید‌ها در مسیر اصلی مردم و آرمان‌های این ملت تاثیری نخواهد گذاشت. اگر بالاترین هدف تحریم‌کنندگان و تهدیدکنندگان آن بود که مردم را از نظام جدا کنند، مردم در پای صندوق رای اعلام کردند که از نظام و انقلاب و کشورشان جدا نخواهند شد و در اراده ملت بزرگی که سابقه تمدنی آن به هزاران سال پیش باز می‌گردد و از روز اول پیروزی انقلاب تا امروز در فراز و نشیب‌های مختلف ایستادگی کرده است، این ملت را نمی‌توانند از آرمان‌های مقدسش باز دارند.

24خرداد یک «نه» بزرگ به تندروهای داخل و خارج بود
رئیس‌جمهور در ادامه سخنانش با اشاره به این‌که انتخابات 24 خرداد پیامی برای افراط داشت، اظهار کرد: این پیام به افراطیون خارج از کشور بود که فکر می‌کردند با فشار و تهدید ملتی را به زانو در می‌آورند و پیام به افراطیون داخل بود که فکر می‌کردند طرفدار فراوانی دارند و می‌توانند راه افراط و خشونت را طی کنند.در واقع 24 خرداد یک نه بزرگ به تندروهای داخل و خارج بود.

وی همچنین اظهار کرد: پیام 24 خرداد به جهان این بود که ملت ما راه اعتدال،‌ آشتی، صلح و دوستی،‌ تعامل با جهان و همچنین مسیر توسعه متوازن هماهنگ پایدار را برگزیده‌ و این مسیر، مسیر دائمی برای ملت ایران خواهد بود.

روحانی با تشکر از رهنمودهای مقام معظم رهبری در جهت شکوهمند برگزار شدن انتخابات 24 خرداد خاطر نشان کرد: اگر رهنمودهای رهبری نبود و ایشان اعلام نکرده بودند، کسانی که از نظام گله دارند ولی به کشور علاقه دارند پای صندوق رای بیایند و اگر نگفته بودند که رهبری یک رای بیشتر ندارد و هیچ کس از این رای اطلاعی ندارد و اگر نگفته بودند رای مردم حق الناس است و اگر نگفته بودند که ما در پی خلق یک حماسه سیاسی هستیم، شاید چنین انتخاباتی را تجربه نمی‌کردیم.

به گفته وی هوشیاری و بیداری مردم،‌ ارشادات رهبری،‌ عنایات خداوند وتوجهات حضرت ولی عصر دست به دست هم داد و ملت بزرگ ایران توانست پیروز انتخابات 24 خرداد سال 92 باشد.

رییس جمهور همچنین افزود: این ملت هم در صحنه های بد بدون تردید پیروز می شود و موفق می‌شود همه موانعی که دوستان نادان یا دشمنان پیش پای او گذاشته به کناری بگذارد و راه تعالی را ادامه دهد.

دولت می‌خواهد هرکس حرف می‌زند، با شناسنامه حرف بزند
در ادامه این نشست خبری، خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی از روحانی پرسید "در بدو ثبت‌نام شما و زمانی که شما به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شدید، چالش‌های مختلفی برای دولت شما پیش‌بینی می‌شد؛ این چالش‌ها در حوزه اقتصادی و سیاست داخلی مشخص است. نظر شما در مورد چالش‌هایی که می‌تواند گریبان‌گیر دولت شود و حاشیه‌سازی برخی در این راستا چیست؟"

روحانی در برابر این پرسش، پاسخ داد: همانطور که دولت چند بار پیش از این اعلام کرده، کاملاً از نقد سازنده استقبال می‌کند و خیلی دلش می‌خواهد هرکس حرف می‌زند، با شناسنامه حرف بزند.

وی افزود: برخی نهادها‌،‌ نهادهای ملی هستند و نهادهای ملی نمی‌توانند کار حزبی انجام دهند. همچنین این نهادهای ملی نمی‌توانند اپوزیسیون دولت باشند. این نهادها کارشان خدمت به کل ملت و کشور و جامعه است. دولت، قوه مقننه، قوه قضائیه‌، نیروهای مسلح،‌ شهرداری‌ها، حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها و صداوسیما، نهادهای عمومی و دولتی هستند.

وزارت ارشاد به هر حزب و گروهی که دنبال رسانه است، به سرعت مجوز دهد
رئیس‌جمهور در همین راستا تاکید کرد: من به وزارت ارشاد توصیه می‌کنم که به هر حزب و گروهی که دنبال رسانه است، به سرعت مجوز به او داده شود تا معلوم شود که سایت و رسانه متعلق به کدام حزب و گروه است که دارد نقد می‌کند.

روحانی با تاکید دوباره بر اینکه "نباید نهادهای ملی کار حزبی انجام دهند"، افزود: کار رسانه حرفه‌ای کاملا با جنگ روانی متفاوت است و خود من و ما بلدیم که جنگ روانی یعنی چه و کار رسانه‌ای حرفه‌ای چیست.

وی در ادامه گفت: من از همه عزیزان، چه حامیان و چه منتقدان و چه مخالفان خواهش می‌کنم که با روزنامه، سایت و هر وسیله‌ای که شناسنامه‌دار است، به نام حزبشان نقد کنند تا یک وقت از پول بیت‌المال در مسیر دیگر استفاده نشود و خلافی انجام نگیرد.

دولت خود را به حاشیه‌ها مشغول نخواهد کرد
رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: من به عنوان رئیس‌جمهور و مسئول اجرای قانون اساسی، اگرچه در این سال چیزی نگفتم اما به عنوان وظیفه‌ای که قانون بر عهده من گذاشته است، مطالبی را خواهم گفت. اینکه عده‌ای دولت را در بخش‌های مختلف به چالش می‌کشانند، اگر در این راستا باشد که می‌خواهند ابهامی روشن شود، اشکالی ندارد.

روحانی با بیان اینکه "اگر می‌خواهند نقد کنند و راهی پیش پای دولت بگذارند، خوب است"، اظهار کرد: اما اگر خدای نکرده کسی می‌خواهد سنگ‌اندازی داشته باشد و حرکت ماشین دولت را متوقف کند، این کار شایسته نیست و دولت هم خود را مشغول نخواهد کرد و ما خیلی به حاشیه‌ها تاکید نمی‌کنیم و امیداوریم در مسیری که قانون اساسی مشخص کرده است، حرکت کنیم.

استانداران، فرمانداران یا بخشدارانی را که به راه دولت اعتقاد ندارندتغییر دهند
رئیس جمهور در ادامه نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگار آرمان امروز مبنی بر این‌که با توجه به تغییر 45 درصد از فرمانداران آیا سیاست دولت تدبیر و امید برای تغییرنکردن سایر فرمانداران یک تاکتیک است یا این اقدام برای جلوگیری از فشارهای مجلس اتفاق می‌افتد، توضیح داد: دولت در پی آن است تا همه کسانی که مسئولیت اجرایی را در استان‌ها ، شهرستان‌ها و بخش‌ها به عهده دارند خود را مجری استراتژی‌های دولت دانسته و بهآنها متعهد باشند.

وی با بیان این‌که اگر یک مسئول به برنامه‌های اجرایی دولت عمل کند، در واقع به وظیفه‌ی قانونی خود عمل کرده است، اظهار کرد: اصرار دولت بر مساله‌ی اعتدال وعقلانیت و خرد جمعی به این دلیل است که مردم به خاطر همین شعارها به دولت رای داده‌اند.

وی با اشاره به این که نسبت به همه‌ی دولت‌های اول گذشته در این دوره تغییرات کمتر بوده است، افزود:‌ قرار ما با همه‌ی استانداران این بوده است که مبنا را شایسته سالاری قرار دهند و اصل مهم در دولت این است که هر کس کار را بلد است و به خوبی انجام می‌دهد و به مردم خدمت می‌کند به کارش ادامه دهد.

رئیس جمهور اضافه کرد:‌فردی که میانه رو باشد، افراطی این طرف یا آن طرف نباشد، اما کارش را به خوبی بلد است، می‌تواند به وظایفه‌اش عمل کند. پس این که به چه جناحی منتسب است از نظر این دولت اهمیت ندارد. چون زیر سقف دولت هم می‌بینیم وزرا و معاونانی که دور هم نشسته‌ایم تقریبا از هر حزب و جناحی نمونه‌ای در دولت حضور دارد.

وی با اشاره به این که عده‌ای معتقدند دولت ترکیبی ناموفق است و دولت باید یک دست باشد، خاطر نشان کرد:‌ من هیچ وقت چنین عقیده‌ای نداشتم و در این 10 ماهی که کار پیش رفته است از این نظر پشیمان نیستم.

رئیس جمهور گفت: به استاندارهای محترم توصیه می‌کنم اگر مواردی از فرمانداران یا بخشداران معتقد به راه دولت و مجری چهارچوب‌ها و برنامه‌های دولت نیستند و یا شایستگی لازم را ندارند برای تغییر آنها اقدامات لازم را انجام دهند.

یکی از راه‌های اشتغال، به نتیجه رسیدن مذاکرات است
در ادامه نشست خبری حسن روحانی، خبرنگار لس‌آنجلس تایمز پرسید: عده‌ای از کسانی که دل‌نگران سیاست‌های شما هستند، معتقدند اگر مذاکرات به نتیجه‌ای هم برسد، نتیجه‌ای برای اشتغال لشکر بیکاران ندارد و از سوی دیگر شکاف طبقاتی را بیشتر خواهد کرد. همچنین گفته می‌شود یکی از اصحاب کلیسا پیامی از طرف رئیس‌جمهور آمریکا برای شما آورده است؛ اگر چنین است توضیح بفرمایید؟

روحانی در پاسخ به این پرسش، ابتدا به شوخی گفت" ان‌شاءالله که دو تا سوال نپرسیدید!
وی ادامه داد: مسأله اولی که اشاره کردید؛ درباره لشکر بیکاران یا همان جوانان عزیزی که بیکارند و تعدادشان هم کم نیست و اکثراً تحصیلکرده‌اند، باید بگویم که اتفاقا یکی از راه‌های اشتغال، به نتیجه رسیدن این مذاکرات است. اگر تحریم‌ها برداشته شود، سرمایه‌گذاری روان‌تر خواهد شد. بیکاری با وام دادن حل نمی‌شود، بلکه با رشد اقتصادی حل می‌شود.

رئیس‌جمهور یادآور شد: در شش ماه اول سال 91 رشد اقتصادی ما منفی 5.8 درصد بوده است که در شش ماهه دوم به منفی 6.7 درصد یعنی نزدیک منفی 7 درصد رسیده بود. در سال 92 ما نیز خیلی دلمان می‌خواست که رشد اقتصادی منفی نباشد اما در شش ماه اول که منفی بود و احتمالا در شش ماه دوم هم به مثبت نرسیده باشد اما تلاش‌مان این است که رشد اقتصادی کشور در سال جاری مثبت باشد و به این هدف خواهیم رسید.

نمی‌گویم که اگر تحریم‌ها برطرف نشود بیکاری را حل نمی‌کنیم
روحانی با بیان اینکه "اگر می‌خواهیم بیکاری حل شود و اقتصاد رونق پیدا کند، راهش سرمایه‌گذاری و تکنولوژی است"، افزود: دولت هم باید زمینه‌ها را برای سرمایه‌گذاری مساعد کند؛ البته این را نمی‌گویم که اگر تحریم‌ها برطرف نشود بیکاری را حل نمی‌کنیم، نمی‌گویم راه ایجاد اشتغال پایان تحریم‌هاست، اما پایان تحریم‌ها می‌تواند به اشتغال کمک کند.

وی همچنین گفت: اینکه گفته شود با به نتیجه رسیدن مذاکرات، عده‌ای پولدار می‌شوند، از آن غصه‌های بی‌جایی است که کشور ما را عقب نگه داشته است. اینکه می‌گویند بگذار همه فقیر باشند اما فلان‌کس پولدار نشود، این یکی از مشکلات فرهنگی و بینشی ماست که اشتباه است. ما باید به سرمایه‌گذار اعتماد دهیم. همین حرف که یکی پولدار می‌شود و دیگری نه، اختلاف را بیشتر می‌کند یعنی امنیت کافی به سرمایه‌دار نمی‌دهیم و این حرف کاملا نادرست است. در نظام ما سرمایه‌گذار از امنیت برخوردار است و ما در این زمینه چیزی جز قانون را نمی‌پذیریم.

اگر قرار باشد بین من و‌ اوباما پیامی رد و بدل شود، نامه‌نگاری می‌کنیم
رئیس‌جمهور درباره بخش دوم پرسش خبرنگار لس‌آنجلس تایمز مبنی بر ارسال پیامی از سوی رئیس‌جمهور آمریکا برای روحانی از طریق یک کشیش نیز با خنده گفت: من هیچ کشیشی را ندیدم.

روحانی افزود: اما بگذارید مسأله را واضح بگویم. اگر قرار باشد بین من و‌ آقای اوباما پیامی رد و بدل شود، ایشان نامه می‌نویسند و من هم در جوابش نامه می‌نویسم.

وی ادامه داد: در مواردی بوده است که ایشان نامه نوشتند و من پاسخ دادم و من نامه نوشتم و ایشان پاسخ دادند. ما مشکلی در این زمینه نداریم. راه‌های زیادی، البته نه به عدد خلایق، بصورت رسمی و غیررسمی وجود دارد.

رئیس‌جمهور همچنین گفت: اکنون نیز مذاکره‌کنندگان ما با تیم مذاکره‌کننده آمریکا در جریان مذاکرات 1+5 در ارتباطند اما من از طریق هیچ کاهن یا کشیشی نه پیامی دریافت کردم و نه فرستادم.

بخشی از درآمدهای حاصل از هدفمندی یارانه‌ها به تولید اختصاص خواهد یافت
روحانی در ادامه در پاسخ به یک پرسش که دولت تاکنون چه میزان اعتبار از درآمدهای حاصل از هدفمندی یارانه‌ها به بخش تولید اختصاص داده است، اظهار کرد: یکی از اهداف مهم ما تولید است. زیرا ما برای رشد اقتصادی و اشتغال به تولید نیازمندیم اکنون نیز بخشی از درآمد حاصل از هدفمندی‌ یارانه ها به بخش تولید و به ویژه بخش برق اختصاص یافته است. ما در ادامه بخشی دیگر از درآمدهای حاصل از هدفمندی یارانه‌ها را به تولید اختصاص می دهیم.

وی همچنین افزود: البته موضوع سلامت برای ما مهم است و بخش بزرگی از درآمد یارانه‌ها به بخش سلامت اختصاص یافته تا نگرانی مردم در این بخش کمتر شود. در این راستا ما قدم‌های بزرگی برداشته‌ایم به طور مثال بیمه را همگانی کرده‌ایم و تسهیلات زیادی در بیمارستان‌های دولتی ایجاد کرده و داروهای تحت پوشش را گسترش داده و بیماران صعب‌العلاج را تحت پوشش قرار داده‌ایم دولت فکر می‌کند این اقدامات ضروری است تا مردم در نظام سلامت آسودگی داشته باشند. البته که ما در بخش امنیت غذایی ، محیط زیست و حمل و نقل عمومی نیز از درآمد یارانه‌ها استفاده می‌کنیم.

روحانی در ادامه با بیان این‌که دولت دو جلسه با شورای هماهنگی اقتصادی داشته است، افزود: سرمایه در گردش نیازمندی اولیه تولید است در این بخش ما مشکلاتی را در بانک‌ها داشته ایم که در حال رفع این مشکل هستیم. ما تلاش می‌کنیم بخشی از تسهیلات بانکی را متقبل شویم. ما در حد توان درآمدی خود از بخش تولید حمایت می‌کنیم.

رئیس‌جمهور در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره منشور حقوق شهروندی و این‌که این منشور چه ضمانت اجرایی دارد، گفت: موضوع حقوق شهروندی یکی از وعده‌های انتخاباتی من بود، در این راستا منشور حقوق شهروندی در 100 روز اول دولت تهیه شد و در اختیار اساتید دانشگاه و افکار عمومی قرار گرفت و نظرات زیادی درباره آن اعلام شد و بخش حقوقی دولت این منشور را اصلاح و به من تحویل داد و من باید متن نهایی را با مشاوران خود بخوانیم و سپس آن را انتشار دهیم.

روحانی در ادامه افزود: مبنای این منشور فصل سوم قانون اساسی و حقوق ملت و نکاتی مثل فرمان ده ماده‌ای امام یا فرمان هشت ماده‌ای ایشان یا فرامین مقام معظم رهبری است این منشور وقتی نهایی شود دارای دو قسمت می‌شود یک قسمت به مصوبه هیات وزیران تبدیل می‌شود و بخش دیگر هم به سایر دستگاه‌ها مربوط می‌شود اگر در این زمینه قانون وجود داشته باشد می‌توان به آن استناد کرد و اگر قانونی وجود نداشته باشد باید مجلس اقدام به وضع قانون در این زمینه کند. امیدوارم با نهایی شدن این منشور کمکی به شهروندان برای احقاق حقوق آنها شود.

همین خبرنگار نیز خطاب به رییس جمهور گفت که یکی از همکاران ما به نام «صبا آذرپیک» در بازداشت است و ما از شما برای آزادی وی تقاضای کمک می‌کنیم که رئیس‌جمهور نیز گفت: ما در حد توان خود از طریق دستگاه قضایی پیگیر این مسأله می‌شویم.

از تروریسم در منطقه و در هر کجا که باشد نگرانیم
رئیس‌جمهور در ادامه نشست خبری خود، در پاسخ به خبرنگار بی‌بی‌سی درباره تحولات رخ داده در عراق و اینکه "ایران مشخصاً چه برنامه‌ای برای برخورد با گروه داعش دارد و آیا در برنامه مشترک با آمریکا همکاری خواهد کرد؟" گفت: موضوع تروریسم در منطقه موضوع بسیار مهمی است. این مساله ابتدا در کشورهای همسایه شرقی شروع شد و مثل یک بیماری مسری به سایر کشورها سرایت کرد.

به گزارش ایسنا، حسن روحانی افزود: ‌در ماه‌های اخیر موضوع تروریسم خیلی حاد بود؛ چنانچه در سوریه گروه‌هایی در آنجا فعال بوده و هستند و در عراق هم گروه‌های تروریستی در استان‌هایی مثل استان انبار از قبل فعال بودند.

وی با بیان اینکه "تحمل نکردن دموکراسی از سوی تروریسم، یک مساله اصلی است"، تصریح کرد: دموکراسی می‌گوید صندوق رای و تروریسم می‌گوید جعبه مهمات و دعوای اصلی بین این دو جبهه است.

رئیس‌جمهور ادامه داد: در عراق به تازگی انتخابات به پایان رسیده که البته انتخاباتی فراگیر و بسیار خوب بود؛ البته امروز انتخابات دیگری در افغانستان هم هست که امیدواریم به خوبی انجام شود و هرکس منتخب مردم است، حکومت آینده این کشور را در دست بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه "نمی‌شود شکست در انتخابات را با تروریسم جبران کرد"، افزود: اینکه شما می‌بینید شهری مثل موصل سقوط کرده، به معنای حرکت موفق یک گروه تروریستی نیست؛ چراکه مسائل و هماهنگی‌های دیگری انجام شده و شکست‌خوردگان امروز به سلاح و گلوله برای جبران شکست متوسل شده‌اند در حالیکه این یک اشتباه بزرگ است و هرکس مرتکب چنین اشتباهی شود، در واقع خطای بزرگی انجام داده است چراکه نمی‌شود شکست در انتخابات را با کشتار مردم جبران کرد و انتقام گرفت.

رئیس‌جمهور در ادامه با تاکید بر اینکه "ما اصولاً از تروریسم در منطقه و در هر کجا که باشد نگرانیم"، خاطرنشان کرد: من در سازمان ملل متحد به همین دلیل افراطی‌گری و خشونت را به عنوان یکی از مسائل اصلی مطرح کرده‌ام و بر این موضوع تاکید داشته‌ام که دنیا باید دست به دست هم دهد و در برابر افراطی‌گری‌ها ایستادگی کند. ضمن اینکه در اجلاس سیکا و در شانگهای نیز این موضوع یکی از مصوبات مورد توجه بود.

ملت عراق قادر است تروریسم را دفع کند
عراق کمک بخواهد، در چارچوب قواعد بین‌المللی کمک می‌کنیم
روحانی در ادامه گفت: ما راهی نداریم جز اینکه با تروریسم مقابله کنیم و به عنوان جمهوری اسلامی ایران هم دوست و هم همسایه عراقیم و روابط ما با دولت عراق روابط نزدیک و صمیمانه‌ای است و اگر دولت عراق کمکی از ما بخواهد آن را مورد رسیدگی قرار خواهیم داد.

وی با بیان اینکه "تا امروز از سوی عراق از ما درخواست کمک خاصی نشده است"، در عین حال تاکید کرد: ما آمادگی کمک در چارچوب قواعد بین‌المللی داریم و اگر دولت و ملت عراق چنین درخواستی از ما داشته باشند آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

رئیس‌جمهور افزود: اینکه آمریکایی‌ها هم چه اقدامی کنند، من از طرح آنها بی‌خبرم اما آنچه امروز برای ما مهم است، خواست ملت و دولت عراق است و اگر کمکی از ما بخواهند به آنها کمک می‌کنیم.

روحانی در عین حال خاطرنشان کرد: من خودم می‌خواهم این اطمینان را به مردم عزیز خودمان بدهم که ملت عراق قادر است خودش تروریسم را دفع کند. با توجه به اینکه آیت‌الله سیستانی در این راستا فتوایی داده و گفته‌اند که برای دفاع هرکس که می‌تواند سلاح در دست بگیرد و از کشور و ملتش دفاع کند، این فتوا، فتوای بسیار مهمی است و ایشان هم مورد احترام همه است و به هر ترتیب کشور عراق می‌تواند مشکلش را حل کند و در عین حال اگر کمکی از ما خواسته شود، در چارچوب قواعد بین‌المللی به آنها کمک خواهیم کرد.

حمایت از گروهک‌های تروریستی به نفع هیچ کس نیست
رییس جمهور در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگار آریا مبنی بر این‌که اگر هدف گروهک تروریستی داعش تحریک ایران برای درگیری مستقیم در مرزهای ایران باشد، آیا این اتفاق خواهد افتاد و ایران با پشتیبانان مالی این گروهک تروریستی از جمله کشورهای عربستان و قطر چه برخوردهای خواهد داشت توضیح داد: این‌که گروهک‌های تروریستی از طرف کشورهای خارجی حمایت می‌شوند مسئله‌ی روشن است که جای تردید ندارد.

وی با ابزار تاسف از این‌که برخی کشورهای منطقه از لحاظ مالی و تسهیلاتی به گروهک‌های تروریستی کمک می‌کنند، افزود: کشورهای قدرتمند دیگری هم هستند به خصوص از غربی‌ها که به این گروهک ها از نظر سیاسی،‌تبلیغاتی، مالی و تسهیلاتی کمک می‌کنند.

رییس جمهور با تاکید بر این‌که حمایت از گروهک‌های تروریستی به نفع هیچ کس نیست، خاطر نشان کرد: حتی کشورهای که امروز به گروهک‌های تروریستی کمک می‌کنند در‌ آینده این گروهک‌ها بلایی جانشان خواهند شد.


روحانی تصریح کرد: یک مقام رسمی از غیر غرب به من می‌گفت اروپایی‌ها پشت پرده در تلاش هستند هرچه از نیروهای گروه‌های تروریستی در سوریه کشته شوند و به کشورهایشان برنگردد، چون برای خودشان دردسر می‌شوند و اگر این حرف راست باشد این حرکت از دورویی‌ها و نفاق‌های بزرگ تاریخی است که یک کشور که باید از تبعه خود حمایت کند، در شرایطی قرار گیرد که آرزو کند تبعه آن کشور در یک درگیری از بین برود.

رییس جمهور با تاکید بر این‌که گروهک‌های تروریستی دردسر و مشکل برای همه خواهند بود، افزود: اگر یک گروه تروریستی به مرزهای ما نزدیک شود حتما برخورد خواهیم کرد، چون اگر احساس کنیم گروه تروریستی برای ما تهدید است با همه وسایل لازم برخورد می‌کنیم و آنجا وظیفه دفاع از تمامیت عرضی و امنیت ملی خودمان است.

روحانی با بیان این‌که در مورد برخورد با گروه‌های تروریستی در کشورهای دیگر کمک کردن و ورود کردن دو مقوله متفاوت است توضیح داد: دولت عراق از ما درخواست کمک کند ما ممکن است هر کمکی که ملت عراق بخواهند به آنها برای مبارزه با تروریسم بدهیم.

وی با بیان این‌که بحث ورود نیروهای ایرانی برای مبارزه با گروهک تروریستی در عراق تاکنون مطرح نبوده است، تصریح کرد: از اول جمهوری اسلامی در هیچ کشوری این اتفاق نیفتاده است که نیروهای ما وارد عملیات شوند، البته ممکن است کسی از ما نظر مشورتی در رابطه با مبارزه با ترورسیم بخواهد اما اینکه وارد شویم و نیروهای ما وارد علمیات شود تا امروز نبوده و بعید می دانم که همچون شرایطی پیش آید.

مساله هسته‌ای تنها از طریق مذاکره قابل حل است
در ادامه نشست خبری رئیس‌جمهور، خبرنگار سی‌بی‌اس پرسید: زمان توافق نهایی نزدیک است؛ اگر این مذاکرات به نتیجه‌ای نرسد آیا موضع دولت شما همان اعتدال و نرمش خواهد بود و با توجه به اینکه انتخابات کنگره آمریکا و پس از آن ریاست‌جمهوری نزدیک است، با عوض شدن هیأت حاکمه و قدرت گرفتن جمهوری‌خواهان، شما تغییر موضع خواهید داد؟

حسن روحانی پاسخ داد: در مذاکرات 1+5 از آغاز دولت نشان دادیم که ما به جِد برای مذاکره آمادگی داریم و دولت معتقد است که این مساله تنها از طریق مذاکره قابل حل است. برای همین، 100 روز بعد از تشکیل دولت به طور جدی مذاکره شروع شد و با وجود بسیاری از پیش‌بینی‌ها در زمان کوتاهی به یک توافق موقت دست یافتیم.

تندروها از توافق هسته‌ای عصبانی شدند
وی افزود: این مساله بسیار حائز اهمیت بود. برخی پیش‌بینی نمی‌کردند، تندروها عصبانی شدند و واکنش صهیونیست‌ها را دیدید. توافق جهانی به نفع همه است، تندروهای داخل آمریکا یا رژیم تندرویی در منطقه یا تندروهایی اگر داخل ایران هستند ممکن است خوشحال نباشند که مهم نیست. مهم این است که ایران نشان داد که به جد دنبال مذاکره است و کسی در این امر تردید ندارد. اگر تا دیروز برای برخی این مساله وجود داشت، دیگر امروز برای همه روشن است که جمهوری اسلامی ایران اهل مذاکره و در مذاکره جدی است.

حتی اگر مذاکرات در پایان تیرماه به نتیجه نرسد، شرایط به قبل برنمی‌گردد
روحانی تصریح کرد: اگر مذاکرات در پایان تیرماه به نتیجه نرسد و به توافق دست پیدا نکنیم، اما این را می‌گویم که هیچ وقت شرایط به شرایط قبل بر نخواهد گشت. آمریکا و کشورهای 1+5 هم که دور جمع شوند، شرایط قبل تکرار نخواهد شد. امروز نظامِ تحریم‌ها شکست شده است.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه "تمام روابط خارجی ما مساله هسته‌ای نیست"، اظهار کرد: ما روابط تجاری گسترده‌ای با دنیا داریم اما تاکید می‌کنم که اصلا وضع به شرایط سابق باز نخواهد گشت و آمریکایی‌ها نیز این را به خوبی می‌دانند.

وی در ادامه تاکید کرد: اگر در مذاکرات شکستی باشد، قضاوت افکار عمومی این خواهد بود که تندروهای آمریکا و صهیونیست‌ها باعث این شکست شدند. ایران دنبال حل مساله است و اتهامات گذشته علیه ایران قابل تکرار نیست.

روحانی با بیان اینکه "این دولت ضمن اینکه برای مذاکره جدی است، اما برای هر شرایطی پیش‌بینی لازم را کرده است"، افزود: اینکه قرار است تورم را به 25 درصد برسانیم و امسال سال رونق اقتصادی خواهد بود، با تمام کارشناسان و مسئولان اقتصادی بررسی و مطرح کرده‌ایم که با وجود شرایط تحریم این اتفاق باید رخ دهد؛ توافق بشود یا نشود.

رئیس‌جمهور ادامه داد: در بحث تورم نقطه به نقطه، از 43 درصد امروز به 16 درصد رسیده‌ایم، یعنی 27 درصد کاهش پیدا کرده است. فکر می‌کنم در تاریخ کشور ما سابقه نداشته باشد که ظرف 10 ماه تورم 27 درصد کاهش پیدا کرده باشد.

وی با اشاره به مذاکرات ایران و 1+5، گفت: راه پیش روی ما باز است. ما هم جدی هستیم و هم معتقدیم تا پایان تیرماه این موضوع قابل حل و فصل است. در مواردی با هم اختلاف داریم و در برخی مسائل این اختلافات اساسی است اما در دو مساله اختلاف نداریم؛ یکی اینکه ایران غنی‌سازی را ادامه خواهد داد و آنها نیز این را می‌گویند. کسی در مخیله‌اش هم به این فکر نکند که غنی‌سازی متوقف می‌شود. این بحث تمام شده است.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه "نکته دوم این است که اگر توافقی انجام شود، حتما تحریم‌ها باید برداشته شود"، خاطرنشان کرد: در همین شش ماه نیز برخی تحریم‌ها مانند تحریم‌های بانکی و پتروشیمی و ... برداشته شده است.

روحانی با تاکید بر اینکه "بهترین راه‌حل، توافق است"، تصریح کرد: اگر توافقی نشود هم مشکل چندانی نخواهیم داشت اما حل مشکل در پنج هفته باقیمانده بهترین فرصت است و غرب باید از این فرصت به خوبی استفاده کند. استراتژی ما این است که دنیا بداند ایران مصمم به تعامل سازنده با جهان است و بحث هسته‌ای تنها گوشه کوچکی از این مساله مهم است.

وی تاکید کرد: تعامل سازنده با جهان جزو شعارهای انتخاباتی من بوده است و همچنان بر روی آن ایستاده‌ام و با همه توان با تمام دنیا تعامل سازنده خواهیم داشت. ما پانزده همسایه داریم که در همین یک سال دولت با 10 تای آنها دیدار کردیم. حرکت ما بر این مبناست. ما در دیدار با ترکیه تصمیم گرفتیم که مبادلات خود را از 15 میلیارد به 30 میلیارد برسانیم و این ربطی به مذاکرات هسته‌ای ندارد.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه "ما امسال چهار فاز پارس جنوبی را به ثمر می‌رسانیم"، اظهار کرد: در منابع مشترک نفتی به شدت شروع به فعالیت خواهیم کرد و فروش نفت را همچنان که افزایش داده‌ایم، باز هم افزایش خواهیم داد و این ربطی به مذاکرات ندارد. تَرَک برداشتن دیوارهای تحریم را همه قبول دارند و برای این دوران بازگشتی نخواهد بود.

می‌توانیم به توافق نهایی برسیم
وی ادامه داد: ما در عین حال اختلافاتی داریم اما با حسن نیت طرف مقابل و جدیت آنها این بحث در پنج هفته قابل حل و فصل است و می‌توانیم به توافق نهایی دست پیدا کنیم و این توافق می‌تواند اولین قدم خوب در تعامل سازنده با جهان باشد. ما نمی‌خواهیم در هسته‌ای متوقف شویم.

روحانی تاکید کرد: مذاکرات هسته‌ای یک جزء کوچک از برنامه بزرگ دولت است اما در همین مساله نیز جدی هستیم و اگر در پنج هفته باقیمانده حل شود، به نفع همه خواهد بود وگرنه یک ماه تا 10 روز ادامه می‌دهیم. ما هم حسن نیت و هم اراده جدی داریم.

گر قوه قضاییه کسی را محاکمه نکرد، یعنی پاک است
در ادامه خبرنگاری از رییس جمهور پرسید که شما و مسوولان اقتصادی تاکید می‌کنید که نرخ تورم کاهش یافته است، اما گرانی مردم را رنج می‌دهد، چه موقعی مردم می‌توانند کاهش تورم را لمس کنند که وی پاسخ داد: مردم همین امروز می‌توانند کاهش تورم را لمس کنند، اما ما ممکن است با مردم اختلاف بیان داشته باشیم ما رشد فزاینده تورم را کنترل کرده‌ایم اکنون ماشین تورم به جای سرعت 100 کیلومتر با سرعت 20 کیلومتر حرکت می‌کند. در سال گذشته در طول دو روز قیمت اجناس تغییر می‌یافت، اما اکنون این تغییر به یک ماه رسیده است.

روحانی با بیان این‌که عنان اسب سرکش تورم را کشیده‌ایم و این اسب اکنون آرام راه می‌رود، اظهار کرد: نرخ تورم به هر حال قابل قبول نیست و این نرخ باید یک رقمی شود، مشکل ما این است که ما می‌خواهیم رونقی ایجاد کنیم که تورمی نباشد و همچنین نمی‌خواهیم دستمان در جیب بانک مرکزی رود قبلا در مسئله مسکن مهر در جیب بانک مرکزی دست کردند و پایه پولی را 40 درصد بالا بردند. رشد بی‌حساب تورم به مسکن مهر مربوط می‌شود در حال حاضر ما می‌توانیم ادعا کنیم که تمام جاده های ایران را اتوبان می‌کنیم و در این راستا از بانک مرکزی هم استقراض کنیم که البته نتیجه آن گرانی هم اجناس می‌شود.

وی در ادامه افزود: ما مراقبیم که پایه پولی کشور بالا نرود و همچنین تصمیمات یک شبه نمی‌گیریم ما جلسات متعدد می‌گذاریم و بحث می‌کنیم و وقتی هم نظر اکثریت جمع با من مخالف باشد، من عقب‌نشینی می‌کنم من در یارانه‌ها نظر دیگری داشتم، ولی تسلیم تصمیم جمع شدم. ما همچنین مراقب هستیم تصمیماتی نگیریم که در اقتصاد کشور تنش ایجاد کند، برای ما آرامش و ثبات بازار اهمیت دارد. مردم از 24 خرداد تا امروز ثبات و آرامش را دیده‌اند البته قیمت اجناس بالا و پایین رفته، ولی جهش یکباره نداشته است.

رییس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که ما معصوم نیستیم و ممکن است اشتباه کنیم، تصریح کرد: ما وقتی اشتباه می‌کنیم به ملت می‌گویم زیرا دولت از آن ملت است و من خادم ملت هستم کسی که اشتباه خود را نپذیرد هیچگاه ترقی نمی‌کند مردم مطمئن باشند دولت مسائل را با مشورت پیش می‌برد و قول می دهیم تورم را قدم به قدم کاهش بدهیم.

ما در روابط خارجی دشمن تراشی نمی‌کنیم
روحانی همچنین افزود: ما در روابط خارجی دشمن تراشی نمی‌کنیم و مردم دیده‌اند که امروز روابط ما با دنیا نسبت به قبل بهبود یافته است، ما قول‌هایی داده ایم که هنوز وقت نکرده‌ایم آنها را برآورده کنیم و باید در ادامه با کمک مردم و سایر قوا آنها را برآورده کنیم تا روزی که همه با هم باشیم من امیدوار هستم. باید سه قوه با هم باشند و هدایت رهبری هم مستمر باشد و آنقدر گذشته را به یاد نیاوریم.

وی در ادامه با بیان این‌که بعضی‌ها آنقدر به پشت نگاه می‌کنند که من می ترسم آنها زمین بخورند، اظهار کرد: حالا زمانی اتفاقی افتاده است که باید از آن بگذریم نباید آنقدر گذشته را به یاد آوریم و باید به جلو نگاه کنیم بعضی ها فقط به پشت نگاه می‌کنند، هرکس جرمی مرتکب شده قوه قضاییه باید او را محاکمه کند، اگر قوه قضاییه وی را محاکمه نکرد، یعنی وی پاک است. آنقدر سایرین متهم نکنیم کسی که اکنون در خیابان راه می رود یعنی گناهی ندارد.

جدا از اینکه به توافق برسیم یا نه، مسیر خود را می‌رویم
در ادامه نشست خبری رئیس‌جمهور، خبرنگار شبکه خبر پرسید: همچنان بین ایران و 1+5 اخلاف نظرهایی وجود دارد اما همچنان هم برای رسیدن به توافق خوش‌بینی دیده می‌شود. چقدر این اطمینان خاطر وجود دارد که ایران نیازمند توافق است؟

حسن روحانی در پاسخ به این پرسش اظهار کرد: اگر طرف مقابل ما بخواهد در توهم زندگی کند، برای خودش مشکل پیدا می‌شود. راهی که ما برای کشور در پیش گرفته‌ایم، جدا از این است که در توافق با آنها به توافق نهایی برسیم یا نه؛ ما مسیر خود را جلو می‌بریم.

وی با مورد توجه قرار دادن جایگاه ایران در منطقه و جهان، خاطرنشان کرد: این جایگاه با دیروز کاملاً متفاوت است و فکر نمی‌کنم کسی باشد که این باور را نداشته باشد که جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات جدی است. من هم از اول گفتم مذاکرات ما برد - برد خواهد بود و اگر این توافق به نتیجه نرسد به معنای باخت - باخت است و البته من فکر می‌کنم نیاز آنها برای به توافق رسیدن بیش از ما باشد و ما راه خود را به هر حال ادامه می‌دهیم.

رئیس‌جمهور همچنین گفت: هم اکنون به راحتی 200 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری را می‌توانیم به داخل ایران بیاوریم و آنها نیز می‌دانند که ایران و جایگاه ایران از نظر جغرافیایی و تاریخ چه جایگاهی است و ما چه ملت بزرگی داریم.

روحانی ادامه داد: به نظر ما اگر طرف مقابل حسن نیت داشته باشد، توافق، شدنی است و اگر هم به توافق نرسیدیم به مذاکره ادامه خواهیم داد و فاجعه بزرگی اتفاق نمی‌افتد؛ منتها شرایط منطقه و جهان برای خود آنها روشن است و ایران در این بین کشوری تاثیرگذار قلمداد می‌شود و آنها نیز این واقعیت را درک کرده‌اند.

توافق 1+5، پایان تعامل با دنیا نیست بلکه آغاز راه است
در مذاکرات این هفته احتمال دارد به مرحله تدوین توافقنامه برسیم
وی با بیان اینکه "توافق 1+5 به معنای پایان کار تعامل با دنیا نیست بلکه به معنای آغاز است"، افزود: ما پشت سر این آغاز هم می‌توانیم قدم‌های فراوانی برداریم که این قدم‌ها هم برد - برد خواهد بود. ما در این مرحله می‌خواستیم به تدوین توافقنامه برسیم که در برخی موارد اختلاف نظر وجود دارد اما طی مذاکراتی که این هفته شروع می‌شود، احتمال دارد که دو طرف به مرحله تدوین برسند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه "کار بزرگی در حال انجام است و توافق با 1+5 یکی از بزرگترین توافقات تاریخ سیاسی نه فقط در سطح منطقه بلکه در سطح جهان است"، افزود: البته این توافق دشمنان جدی دارد. صهیونیست‌ها و تندروهای آمریکا به وضوح فریاد می‌زنند و برخی کشورها هم فکر می‌کنند این توافق به ضرر آنهاست که البته اشتباه می‌کنند. توافق با 1+5 به نفع منطقه و ایران و جهان و توسعه، ثبات، امنیت و همه‌چیز است.

روحانی افزود: مثل اینکه دل‌ها اخیراً اشکال پیدا کرده است. آنها می‌گویند دل ما باید قُرص شود که شما بمب اتم نمی‌سازید؛ اگر دل آنها مشکل دارد می‌توانید فکری کنید!

عراق با وحدت و یکپارچگی مقابل داعش می‌ایستد
رییس‌جمهور در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگار المیادین مبنی بر این‌که گروهک تروریستی داعش در پیام روشنی جمهوری اسلامی ایران را مورد هدف قرار داده است و از وزارت اطلاعات نیز شنیده‌ایم که 30 نفر عناصر داعش در ایران دستگیر شده‌اند، واکنش ایران در مقابل تهدیدات این گروهک تروریستی چه خواهد بود و همچنین منظور شما از کسانی که در عراق بعد از انتخابات سلاح را به دست گرفتند، چه کسانی هستند؟ توضیح داد: در عراق انتخاباتی واقع شد که باید بعد از این انتخابات شاهد آرامش بیشتر در کشور می‌بودیم، اما آنهایی که شکست خوردند زمینه را برای ورود گروه‌های مسلح آماده کردند.

روحانی با بیان این‌که داعش قادر نیست موصل را بگیرد، تصریح کرد: داعش چیزی نیست که بتواند موصل را بگیرد، در صورتی که نیروهای موصل به خوبی دفاع می‌کردند پس معلوم است مشکلات دیگر روح و روانی در جمع‌هایی به وجود آمده و آنها زمینه‌سازی کرده‌اند تا شرایطی برای استفاده از این فرصت فراهم آید.

وی با اشاره به این‌که داعش همیشه بین سوریه و مرزهای عراق در تردد بوده است، در رابطه با این‌که عده‌ای از افراد در ایران دستگیر شده باشند، خاطرنشان کرد: بیشتر گروه‌هایی که به القاعده وابستگی دارند، گاهی در مسیر ترددشان در مناطق مرزی ایران دستگیر می‌شوند پس این کار شده است و بعدها هم ممکن است اتفاق بیفتد و این مساله‌ای عادی است که مربوط به امروز نیست.

رییس‌جمهور با بیان این‌که نیروهای اطلاعاتی و مسلح ما کاملا حواس‌شان جمع است، خاطرنشان کرد: نیروهای اطلاعاتی ما به خوبی از کشور دفاع خواهند کرد و ما مطمئن هستیم مردم عراق با وحدت و یکپارچگی‌شان در برابر گروهک تروریستی داعش می‌ایستند.

بر روابط صمیمی با همسایگانمان تاکید داریم
به گزارش ایسنا، رئیس‌جمهور در پاسخ به پرسشی درباره روابط ایران با همسایگانش گفت: کشورهای خلیج‌فارس برای ما اهمیت دارند و ما می‌خواهیم که با همه همسایگانمان روابط خوب و صمیمی داشته باشیم.

روحانی با بیان اینکه "همکاری‌های همسایگان می‌تواند زمینه خوبی برای حل و فصل مسائل باشد"، یادآور شد: در همین مدت نیز بسیای از نمایندگان همسایگانمان به تهران آمدند یا ما به کشور آنها سفر کرده‌ایم و در این دیدارها یکی از مباحث همواره بحث مسائل منطقه بوده است.

وی افزود: همه همسایگان ما قبول دارند که تروریسم و گسترش آن به ضرر کل منطقه است و اول از همه به ضرر کشورهایی است که از آنها حمایت می‌کنند. ما راهی نداریم جز اینکه همه هم‌فکر شوند و به هم کمک کنند. در وهله اول هیچ کشوری از تروریست‌ها حمایت نکند و در وهله دوم برای بیرون راندن آنها از منطقه و به دست عدالت سپردن آنها، باید تلاش کنیم. این کار شدنی است. باطل همیشه نمی‌ماند و حق جای آن را خواهد گرفت.

در ادامه نشست، این پرسش مطرح شد که "آیا با گذشت یک‌چهارم از عمر دولتتان، به یک چهارم از وعده‌هایتان بویژه در حوزه اقتصاد عمل کرده‌اید و اینکه آیا بهتر نیست توان بیشتر خود را با توجه به اینکه غرب در مذاکرات کارشکنی می‌کند، بر روی توان داخلی متمرکز کنید؟"

اساس را بر توان و ظرفیت داخلی گذاشته‌ایم
روحانی پاسخ داد: همین‌طور است که شما می‌گویید. ما اساس را بر توان داخلی و ظرفیت داخلی گذاشته‌ایم. ما به دنبال توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان هستیم، برای پارک‌های علم و فناوری بیشترین تلاش‌ها صورت گرفته، در میادین مشترک گازی و نفتی در حال گسترش استخراج‌ها هستیم و در حوزه محیط زیست نیز منتظر 1+5 نایستاده‌ایم.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: برخی فکر می‌کنند ما صبح تا شب با 1+5 مذاکره می‌کنیم اما اینطور نیست. ما برای دریاچه ارومیه تیم گذاشتیم. در بحث کشاورزی 600 هزار زمین کشاورزی را زیر طرح آبیاری مدرن برده‌ایم. ما از سرمایه‌گذاران خارجی متناسب با استان‌هایی که می‌خواهند در آنها فعالیت کنند دعوت کرده‌ایم.

به قول‌هایی که داده‌ایم در این مدت عمل کرده‌ایم
وی تصریح کرد: ما به قول‌هایی که داده‌ایم در این مدت عمل کرده‌ایم و در این شش ماهی که توافق صورت گرفته به تعهداتمان عمل کرده‌ایم و تلاش می‌کنیم تا زمینه برای تحرکات بعدی آماده شود.

روحانی درباره اینکه چه نمره‌ای برای دولت در این مدت قائل است، گفت: ما به قول‌هایی که در مورد تورم، رونق اقتصادی داده‌ایم عمل کرده‌ایم. درباره بحث مذاکره با 1+5 نیز همین‌طور. اگر موفق نشده‌ایم، ایران مقصر نبوده است. اینکه بخواهم نمره بدهم، کار سختی است اما بیش از آنچه فکر می‌کردیم پیش رفتیم.

می‌توان به همکاری با آمریکا در اقدام علیه داعش فکر کرد
رییس‌جمهور در پاسخ به این پرسش که اگر از ایران خواسته شود با آمریکا علیه داعش همکاری کند، آیا این کار را انجام می‌دهد، گفت: همه کشورها باید کمک کنند تا با داعش مقابله شود. در حال حاضر جز دولت و ملت عراق کسی علیه داعش وارد عمل نشده است،

آمریکا هم در این زمینه هنوز اقدامی نکرده است. هرگاه آمریکا علیه داعش اقدامی کرد، می‌شود درباره همکاری با این کشور فکر کرد.

روحانی با بیان این‌که تروریست‌های داعش از سوریه وارد عراق شده‌اند، اظهار کرد: ما از یک سال پیش اخطار می‌دادیم که این تروریست‌ها خطرناکند، اما کشورهای بزرگ یا همکاران آنها برای این تروریست‌ها سلاح می‌فرستادند. یک مقام آمریکایی گفته بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری سوریه برای تروریست‌های سوریه سلاح‌های مرگبار می‌فرستند. اگر چنین حرفی درست باشد جای تاسف دارد. ما همگی باید در قول و عمل با تروریسم مبارزه کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که بیشترین و کمترین موفقیت دولت در کدام بخش‌ها بوده است، گفت: ما در همه زمینه‌ها تلاش خود را انجام داده‌ایم، اما به خاطر مشکلات حاد اقتصادی و سیاست خارجی ما در ابتدا در این حوزه‌ها سرمایه‌گذاری کردیم و ممکن است در این حوزه یک قدم جلوتر باشیم، اما در زمینه فرهنگی هم کار زیادی شده و امروز ما دانشگاهی آرام و بانشاط داریم و در بخش فناوری هم اقدام خوبی انجام شده است. من در بخش فرهنگ و هنر شور و نشاط را می‌بینم.

رییس‌جمهور در ادامه با بیان این‌که ایران در منطقه کشوری امن است که تلاش زیادی برای برقراری امنیت در منطقه هم کرده است، خاطرنشان کرد: ما تلاش زیادی انجام دادیم و با مقامات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای صحبت‌های زیادی کرده‌ایم که حمله نظامی خارجی به سوریه انجام نشود. ما به امنیت افغانستان و پاکستان هم کمک کرده‌ایم و در حد 10 ماه خود تلاش‌های زیادی در حوزه‌های مختلف داشته‌ایم.

از تیم فوتبال بازی خوب، حرفه‌ای و دلاورانه می‌خواهیم
وی در پایان این نشست خبری در پاسخ به این پرسش که برنامه دولت برای حمایت از تیم ملی فوتبال در جام جهانی 2014 برزیل چیست، گفت: علاقه ملت به ورزش بسیار خوب است و باید این علاقه منجر به توسعه ورزش همگانی و حرفه‌ای شود. پیام من به تیم فوتبال این بود که ما از شما بازی خوب، حرفه‌ای و دلاورانه می‌خواهیم. البته ما می‌خواهیم که در بازی‌ها هم موفق شده و به مرحله بعد صعود کنیم. تیم باید با روحیه بازی کند و از همه تکنیک‌ها استفاده کرده و هماهنگ باشد.

روحانی در پایان با بیان این‌که دولت همه توان خود را برای موفقیت تیم فوتبال در جام جهانی به کار برده، اظهار کرد: اگر تیم فوتبال در برزیل موفق شود برای آنها خبرهای خوبی داریم.

در این نشست خبری، جمعی از اعضای دولت، اساتید دانشگاه و مدیران رسانه‌ای کشور از جمله حسین فریدون دستیار ویژه رئیس‌جمهور، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت، حمید ابوطالبی معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور، حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور، محمدرضا صادق مشاور رئیس‌جمهور، سماوی رئیس دفتر ارتباطات مردمی ریاست جمهوری، مدیران عامل خبرگزاری‌های ایرنا و ایسنا، سیدمحمود دعایی مدیرمسئول روزنامه اطلاعات، الیاس حضرتی مدیرمسئول روزنامه اعتماد، یونس شکرخواه و محمدجواد حق‌شناس از اساتید دانشگاه، امیر محبیان فعال سیاسی و رسانه‌ای اصولگرا و ... حضور داشتند.

این نشست خبری از شبکه‌های مختلف تلویزیونی از جمله شبکه خبر، پرس تی‌وی، العالم، جام جم و همچنین رادیو ایران بصورت مستقیم پخش و امکان لازم برای پخش مستقیم این نشست خبری از چندین شبکه معتبر تلویزیونی فراهم شده بود.

اجرای این برنامه بر عهده محمود احمدی افزادی مجری و کارشناس تلویزیون و پرویز اسماعیلی معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهور بود.

اخبار سیاسی - تابناک

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------