آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

در دوماه اخیر، احکام شرعی چقدر فرق کرده؟! / باز هم راهیپمایی و انتخابات در پیش هست ها!

برخورد دوگانه با مقوله بی حجابی سالهاست که سوژه رسانه هاست. در مناسبتهایی مانند۲۲ بهمن،روز قدس و انتخابات معمولا از حضور زنان بدحجاب و حتی…

لاریجانی: نجات اقتصاد در گرو توجه به داخل است



اخبار,اخبار سیاسی,لاریجانی


 اخبار سیاسی - لاریجانی: نجات اقتصاد در گرو توجه به داخل است

رئیس مجلس تأکید کرد: بنده فکر می‌کنم که در حال حاضر عارضه‌ای در کشور وجود دارد و آن کسالت سیاسی است.

به گزارش تسنیم، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در همایش طلایه‌داران آفتاب که به مناسبت گرامیداشت سالروز شهدای هفتم تیر برگزار شد، در سخنانی گفت: برای بنده افتخار است که در محضر شما و به مناسبت یاد شهدای عزیزی که در انقلاب اسلامی نقش‌آفرینی ممتازی داشته‌اند، حضور دارم.

وی با بیان اینکه این مراسم در محل خودش برگزار شده است، افزود: این خانه به همین فرزانگان اختصاص دارد که با جان خودشان برای این کشور و ملت مجاهدت و مسیر جدیدی را برای ملت ایران باز کردند.

رئیس مجلس با تاکید بر اینکه تاریخ ایران همواره فراز و فرودهای بسیار سهمگینی در دوران مختلف داشته و عواملی در وضعیت ایران تاثیرگذار بوده است، گفت: البته در دوره انقلاب مشروطه کشور که همین پارلمان در ایران شکل گرفت، ضمن اینکه دستاورد بزرگ برای ملت ایران و فضای کشور داشت و این فضا را از شرایط اختناق شدید نجات داد، اما تجربه دیگری برای دیگران داشت.

لاریجانی با بیان اینکه برخی کج‌اندیشان در مورد انقلاب مشروطه حرف‌های ناپخته زدند، گفت: آخرین مورد آن به گروه فرقان مربوط می‌شود. آنها در جزوات‌شان در مورد انقلاب مشروطه به‌عنوان یک جریان وابسته به غرب یاد می‌کردند که این جریان نگذاشت انقلاب اصلی رخ دهد.

وی اضافه کرد: انقلاب مشروطه با حرکت علمای نجف و تهران شکل گرفت که البته انقلاب اصیل بود اما به‌دلیل اینکه علمای برجسته در آن نقش داشتند، به پیروزی رسید و فضا تغییر کرد و سلسله قاجار مجبور شد که مشروطه را بپذیرد.

رئیس مجلس با بیان اینکه انقلاب مشروطه تجربه‌ای برای کشورهای بیگانه شد، گفت: در آن زمان هنوز وابستگی حکومت خیلی محسوس نبود. در آن زمان حکومت در حال گذار از یک دیکتاتوری به یک دیکتاتوری وابسته بود.

لاریجانی اضافه کرد: اولین درس حضور علما در این انقلاب این بود که اگر حرکت‌های اجتماعی و سیاسی در بستر دینی قرار گیرد، این مبارزات یک مبارزات اصیل است و موفق می‌شود بنابراین آنها معتقد بودند که باید در آن رخنه ایجاد کرد.

وی ادامه داد: در آن زمان برای آنها و مخالفان انقلاب مشروطه یک باید قرار گرفت و معتقد بودند باید جریان دینی را از حالت جنبشی آزادی‌بخش درآورده و به یک ایدئولوژی لَخت تبدیل کنند.

رئیس مجلس در ادامه افزود: یکی از دستاوردهای دیگری که آنها در این مبارزه پیدا کردند، این بود که با جریان‌هایی که دنبال آزادی بودند، ستیز می‌کردند.

لاریجانی در ادامه با بیان اینکه این شهدایی که امروز گرامیداشت‌شان را گرفته‌اید، فضای اختناق را درنوردیدند، گفت: فضا در آن زمان خیلی بسته بود. در آن زمان محمدرضاشاه با همکاری آمریکا و انگلیس توفیقاتی پیدا کرده بود که فضا را بسته نگه دارد.

وی تاکید کرد: مبارزات سیاسی متعارف در آن زمان نمی‌توانست فضای اختناق را بشکند. عده‌ای به این فکر رسیدند که می‌شود از طریق مجاهدت برای آزادی جامعه کار کرد.

رئیس مجلس با بیان اینکه نکته دیگری که باید از آن دوران درس گرفت، لزوم حرکت‌های تشکیلاتی است، گفت: در آن زمان مخالفان حرکت‌های مجاهدانه می‌گفتند این جریان‌ها به هم وصل هستند و این سوال برایشان مطرح بود که آیا اینها به هم متصل‌اند و یا یک حرکت فردی و تیری در تاریکی است.

لاریجانی در همین زمینه با تاکید بر اینکه موتلفه یکی از تشکیلات ریشه‌دار در کشور ما بود، تصریح کرد: آنها همواره تفحص می‌کردند که این تشکیلات به صورت بخشی کار می‌کند البته توفیقاتی داشتند و برخی از اعضای موتلفه را دستگیر کرده و برخی را نیز به شهادت رسانده و بعضی را نیز به زندان‌های طولانی‌مدت فرستادند.

وی ادامه داد: آنها با همین برداشتی که پیدا کردند، در دوره پهلوی صغیر نیز این مسیر را طی کردند.

رئیس مجلس در ادامه اظهار داشت: نکته حائز اهمیت این است که ما هم باید از طریق موتلفه از پدیده‌های تاریخی درس بگیریم.

لاریجانی با بیان اینکه توفیق موتلفه این بود که حرکت مجاهدانه این افراد براساس اسلام شکل گرفت، گفت: اگر تشکیلات بخواهد ریشه‌دار و واقعی باشد و با توده‌های مردم نیز همراه باشد، باید به تفکر اسلامی توجه کنیم.

وی در ادامه با ابراز تاسف از اینکه گاهی در دورره‌های پس از انقلاب برخی این ایراد را می‌گرفتند که جمهوری اسلامی یک دوگانگی است و جمهوریت با اسلامیت تعریف نمی‌شود، گفت: البته همین افراد این مساله را نیز در مورد تشکیلات هم مطرح می‌کردند.

رئیس مجلس اضافه کرد: بنده فکر می‌کنم که در حال حاضر عارضه‌ای در کشور وجود دارد و آن کسالت سیاسی است و که این کسالت سیاسی را با این گونه‌ حرف‌ها و تئوری‌پردازی‌ها می‌خواهیم جبران کنیم.

لاریجانی با اشاره به اینکه تشکیلاتی کار کردن فکر و تلاش می‌خواهد، گفت: اصل این موضوع که یک تشکیلات باید بر مبنای تفکر اسلامی باشد، یک اصل مقدم بر اصول دیگر است که برهمین اساس موتلفه توفیقاتی داشته است.

وی با بیان اینکه برخی ایراد می‌گیرند که موتلفه یک تشکیلات فراگیر نیست، گفت: البته فراگیری این نیست که آنها بر موج‌های افراطی سوار شوند.

رئیس مجلس با طرح این سوال که آیا ما امروز به تشکیلات نیاز داریم یا خیر؟ گفت: این تشکیلات موتلفه که در آن زمان شکل گرفت، ماموریت دیگری داشت و هدفش این بود که فضای اختناق را کنار بزند اما همین تشکیلات پس از پیروزی انقلاب به یک حزب تبدیل شد و ماموریت یافت تا ‌جمهوری اسلامی بتواند مردمسالاری دینی را به نحو مطلوبی شکل دهد البته در آن زمان حزب جمهوری اسلامی هم به وجود آمد و فراگیر بود و بسیار هم خدمت کرد.

لاریجانی با اشاره به اینکه سوارشدن بر موج احساسات و تغییرات ارزش‌ها با حضور تشکیلات امکانپذیر نیست، گفت: نمی‌شود تحلیل‌های سیاسی را با موج سیاسی همراه کرد.

وی در ادامه با ذکر این سوال که آیا تشکیلات می‌تواند مبنای دینی داشته باشد یا خیر؟ گفت: تشکیلاتی که پیش از انقلاب می‌خواستند مبانی دینی را طور دیگری عنوان کنند، از هم پاشیدند که بنده معتقدم تشکیلات باید مبنای دینی داشته باشد.

رئیس مجلس با اشاره به اینکه کسالت‌های سیاسی جلوی حرکت‌های سیاسی را می‌گیرد، گفت: بنده فکر می‌کنم که تنبلی سیاسی عامل اصلی آن است.

لاریجانی با اشاره به اینکه ساختار حکومتی وظیفه خاص خودش را دارد، گفت: درست است که ساختار حکومتی وظیفه خاص خودش را ایفا می‌کند اما تشکیلات هم کار خودشان را انجام می‌دهند. تشکیلات ساختار حکومتی را تشکیل می‌دهند، نه برعکس. تشکیلات سیاسی باید مجلس و دولت تشکیل دهد نه برعکس.

وی با اشاره به اینکه پس از انقلاب دچار وارونگی سیاسی شده‌ایم، افزود: مبنای این وارونگی سیاسی را پس از انقلاب بنی‌صدر با تاسیس دفتر همکاری‌های ریاست‌جمهوری بنا گذاشت که این دفتر در حکومت نقش‌آفرینی می‌کرد اما کارکرد حزبی داشت که این نوعی وارونگی سیاسی استالبته در دوره‌های دیگر این مشکلات را داشتیم که با دستپاچگی تشکیلات درست می‌کردند.

لاریجانی اضافه کرد: گاهی دستگاه‌های حکومتی در حرکت احزاب دخالت می‌کنند که کار پخته‌ای نیست. ممکن است دستاورد زودگذری داشته باشد اما تداوم حرکت و بلوغ سیاسی را از بین می‌برند.

وی در ادامه افزود: بنده فکر می‌کنم امروز آنچه باید از نظر ساختار حکومتی به آن توجه کنیم، این است که این آفت‌ها از مسیر کار رخت‌ بربندد.

رئیس مجلس در ادامه یکی دیگر از مشکلات در ایجاد تشکیلات را تغییر ارزش‌ها دانست و گفت: این مبارزات سیاسی ارزش‌هایی را با خودش به همراه داشته است که تبدیل این ارزش‌ها به ارزش‌های مادی یک آفت است البته ممکن است دستاوردهای خردی داشته باشد اما برای آرمان‌های حکومتی بلاست.

لاریجانی در ادامه تاکید کرد: آنچه مهم است، این است که باید این آفت‌ها را بشناسیم و آنها را علاج کنیم. نباید دچار غفلت و نسیان در تشکیلات شویم.

وی با اشاره به اینکه ما نیازمند تشکیلاتی هستیم که بر پایه مبانی اسلامی استوار باشد، گفت: البته اگر نیازمند قوانین هستیم، باید قوانین لازم را در این زمینه وضع کنیم.

رئیس مجلس ادامه داد: اگر ما معتقدیم که یک عقل جمعی می‌تواند در کشور موفق باشد، این عقل جمعی به این احتیاج دارد که ما تشکیلات داشته باشیم.

لاریجانی کارهای حکومتی را بدون اتکا  به فرد دانست و گفت: ما در این زمینه برای توسعه کادر و در برنامه‌ریزی‌ها عقلانیت را نیاز داریم که بدون تشکیلات امکانپذیر نیست.

وی تصریح کرد: در شرایط فعلی باید به مسائل اقتصادی، فرهنگی و مشکلات داخلی و صحنه بین‌المللی توجه داشته باشیم، این مشکلات دارای پیچیدگی‌هایی است که ضرورت تشکیلات و کار تشکیلاتی را بیشتر نمایان می‌کند. اگر کسی می‌خواهد حکومت را اداره کند، باید کادر هم در نظر داشته باشد.

رئیس مجلس در ادامه افزود: ما در سال‌های اخیر مواردی داشتیم که برخی افراد دچار ریزش می‌شدند و دلیل آن این بود که در داخل یک دالان تشکیلاتی حضور نداشتند که هم‌‌تحلیل شوند لذا دچار ریزش می‌شدند و یا حرف‌های عجیب و غریب در کشور زده می‌شد.

وی در ادامه افزود: در حوزه اقتصاد حرف‌هایی زده می‌شد که با مشکلاتی که امروز با آن روبه‌رو هستیم، مواجه شدیم. یک تشکیلات اگر بخواهد حرف اقتصادی بزند، آن را می‌سنجد. باید هزینه‌اش را نیز در آینده بدهد. نمی‌تواند حرفی را به صورت تیری در تاریکی بیندازد و مشکل برای کشور ایجاد کند.

لاریجانی با بیان اینکه ما امروز مشکلاتی از سنخ حرف‌های نسنجیده در صحنه بین‌الملل داریم، گفت: ما امروز شاهد مشکلات و فشارها در صحنه بین‌الملل هستیم که پیچیدگی‌هایی دارد که اینها ضرورت کار تشکیلاتی را بیشتر نشان می‌دهد.

رئیس مجلس ضمن گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم عسگراولادی ادامه داد: آقای عسگراولادی اسوه‌ای در تفکر سیاسی جامعه ما بود. او یک شخصیت سیاسی اخلاق‌مدار بود.

وی ادامه داد: اخلاق سیاسی در طراز جمهوری اسلامی در مرحوم عسگراولادی بود. یکی از افرادی که واقعا همیشه دردمندانه تلاش می‌کرد تشکیلات در کشور شکل بگیرد، مرحوم عسگراولادی بود البته در تلاش‌هایش نیز موفق بود و فرد بسیار عطوفی نیز بود اما عاطفه را جایگزین حرکت‌های تشکیلاتی نمی‌کرد. او صادق بود و راه ما این است که امروز به این ابعاد توجه کنیم.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع مذاکرات هسته‌ای اشاره و تاکید کرد: بنده در مساله هسته‌ای که از بدو تحقق این موضوع تا امروز در جریان آن هستم، گاهی می‌بینم که افراد دلسوزانه در این زمینه نظر می‌دهند اما چون در مسیر خودش پخته نشده، صادقانه حرف غلط می‌زنند البته ما این مساله را نیز در حوزه اقتصاد هم می‌بینیم به طوری که افراد با پختگی در حوزه اقتصاد نظر نمی‌دهند و یا سایه اغراض سیاسی و یا ورزیدگی لازم در آنها به وجود نیامده است.

رئیس مجلس اضافه کرد: احساس بنده در مسائل هسته‌ای این است که در این زمینه دو صف به وجود آمده است که یک صف برای اینکه این دستاورد حفظ شود، به ملاحظات سیاسی توجه نمی‌کند و عده‌ای نیز فکر می‌کنند که فقط با مذاکره این دستاوردها حفظ می‌شود که هیچ‌کدام از آنها پخته نیست.

وی در همین زمینه تاکید کرد: هم اهداف پیش‌برنده فنی هسته‌ای امر مهمی است و هم مذاکرات سیاسی که از هیچ کدام از آنها نباید غفلت کرد. حفظ این دستاورد احتیاج به مذاکرات دارد و این مذاکرات نیز به پشتوانه‌هایی نیاز دارد که این پشتوانه‌ها توسعه فنی و هم وضعیت اقتصادی داخلی است. آشفتگی در شرایط سیاسی داخلی مذاکرات سیاسی را لطمه می‌زند.

لاریجانی در ادامه افزود: عدم توجه به اقتصاد درونی که رهبر انقلاب نیز بارها و بارها به آن تاکید کرده‌اند، علاوه بر اینکه نجات اقتصادی در آن دیده می‌شود، پشت‌بند توفیق مذاکرات نیز است. اینها یک بسته به هم پیوسته است و نمی‌شود یک مولفه آن را گرفت و یکی از آنها را رها کرد.

رئیس مجلس با بیان اینکه تغییر شرایط سیاسی در داخل مذاکرات سیاسی را موفق می‌کند، گفت: همبستگی درونی سیاسی در داخل پشتیبان مذاکرات است.

وی تصریح کرد: همه کسانی که در حوزه سیاست تریبون دارند و اهل قلم هستند، باید تحلیل جامع در این قضیه داشته باشند البته پیشبرد این مساله در این فضا نیاز به توجه خاص داردو تاکتیک‌های خاص خودش را می‌طلبد.

لاریجانی ادامه داد: اگر کسی فکر می‌کند که باید این مذاکرات را رها کنیم، یک حرف سنجیده نیست. ما از ابتدای بحث‌های هسته‌ای می‌گفتیم که از ابتدای مذاکرات می‌دانیم که ایران توفیق پیدا می‌کند.

رئیس مجلس افزود: خیلی از مناقشات داخلی ناشی از نادیده‌انگاری برخی از ملاحظات است که به تحلیل و بحث‌های سیاسی عمیق‌تر نیاز دارد.

وی اضافه کرد: در مجموع چالش‌هایی که در حوزه اقتصاد وجود دارد، برخی از چالش‌های سیاسی که حاشیه‌ای دارد را برخی فکر می‌کنند سر سفره رنگین نشسته‌اند و به دنبال ریحان سفره هستند. ما چنین وضعی نداریم. ما مواد مغذی سفره را نداریم یعنی گرسنگی در کشور وجود دارد. وضعیت اقتصادی ما به هیچ وجه مطلوب نیست.

لاریجانی در ادامه توجه نکردن به شرایط احزاب و عقل جمعی را یکی از عوامل مشکلات به وجود آمده اقتصادی در کشور دانست و گفت: رفع چالش‌های اقتصادی موجود در کشور به مجاهدت نیاز دارد. اینکه رهبری معظم انقلاب فرمودند که به مدیریت جهادی نیاز داریم، صرفا ابلاغ یک سلیقه نبود بلکه یک نیاز کشور بود.

رئیس مجلس با بیان اینکه ما در حال حاضر به مجاهدت در عرصه‌های اقتصاد و سیاست نیاز داریم، گفت: برخی مطالب که در مسائل داخلی سیاسی گفته می‌شود و یا برخی موضوعات حاشیه‌ای واقعا زمان آن مربوط به زمان حال نیست.

وی تاکید کرد: بنده در بین رجال سیاسی یکی از شخصیت‌هایی که خیلی دورنگر بود، مرحوم عسگراولادی را می‌بینم که فقر او امروز احساس می‌شود. او در لابه‌لای قیل و قال‌های سیاسی اهداف را خوب تشخیص می‌داد و ذهن‌ها را متمرکز می‌کرد. پاسداشت فکری او شما در حزب موتلفه هستید و آن را دنبال می‌کنید.

لاریجانی در پایان خاطرنشان کرد: نقش شما در اینکه فضا را صاف کنید و شرایط را متمرکز کنید و ذهن‌ها را به سوی مسائل اصلی و نه فرعی ببرید، خیلی مفید است.
 اخبار سیاسی - تسنیم

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------