آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

حملات مستقیم اسرائیل و ایران به یکدیگر، پایان یافته| اسرائیل از موشک‌های دوربرد استفاده کرد

در پی پرواز چند شی ناشناس در اطراف پایگاه شکاری اصفهان و فعال‌شدن پدافند هوایی در بامداد جمعه سی ان ان از قول یک منبع اطلاعاتی منطقه‌ای…

روحانی: شرمسار خانواده‌های شهدا هستیم/ مردم ما هیچ وقت گله نکردند



اخبار, اخبارسیاسی,سفر  رئیس  جمهور به لرستان

 

 اخبار سیاسی - روحانی: شرمسار خانواده‌های شهدا هستیم/ مردم ما هیچ وقت گله نکردند

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در دومین روز از سفر استانی دولت، روز پنج شنبه در دیدار با علما، ایثارگران و برگزیدگان استان لرستان گفت: دولت علاوه بر وامدار بودن به خانواده های شهدا و ایثارگران ، شرمسار آنها هم هست.

وی گفت: این ملت با ایثار در برابر دشمنان ایستاده و مقاومت کردند.

رییس جمهوری افزود: ما حماسه عظیمی در تاریخ ایجاد کردیم در این راستا هیچ وقت مردم ما گله نکردند، سر تسلیم در برابر دشمن فرود نیاوردند، همواره ایستاندند و مقاومت کردند.

وی با تاکید بر اینکه دولت وامدار خانواده های ایثارگران است، اظهار داشت: دولت علاوه بر وامدار بودن شرمسار آنان است که همه امکانات و توان لازم را نداریم که بتوانیم به آنان خدمت کنیم در حدی که حق آن ها و وظیفه آن هاست.

روحانی تاکید کرد: امروز جمهوری اسلامی ایران بعنوان یک کشور بزرگ و تاثیرگذار در منطقه و جهان است.

وی با اشاره به نقش روحانیون، علما، فرهیختگان و مردم در پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: علما، مردم و فرهیختگان نقش مهمی در به ثمر رسیدن این نهضت بزرگ داشتند.

رئیس جمهوری ادامه داد: ایثارگران، خانواده های معظم شهیدان، جانبازان و آزادگان ما بار بسیار سنگینی را هم در عرصه انقلاب بویژه در دوران دفاع مقدس بر دوش گرفتند.

روحانی گفت: هنگامی که به حوزه علمیه قم رفتم، استادی از لرستان نخستین استاد بنده بود و در پایان تحصیلات در حوزه نیز آخرین استادم مربوط به خطه لرستان بود که این موضوع یا از عظمت این استان و یا از شانس من نشأت می گیرد.

وی با اشاره به شخصیت مرحوم آیت الله بروجردی، گفت: ایشان شخصیتی صاحب سبک در فقه، رجال، اداره و سیاست حوزه بودند و توانستند تقریب بین مذاهب اسلامی را بوجود بیاورند.

رئیس جمهوری همچنین با اشاره به اینکه با مرحوم آیت الله طاهری از دیرباز رفاقت داشته است، گفت: مرحوم حاج آقای کمالوند نیز از علمای بزرگ این استان بودند و مبادله نامه ها و ملاقات های ایشان در ابتدای نهضت اسلامی با امام را به یاد دارد.

رئیس جمهوری، لرستان را سرزمین علم، فرهنگ و فرهیختگی توصیف و اضافه کرد: چگونه می گویید این سرزمین با این همه علما و بزرگان با معضل بیکاری مواجه است؟ من از این موضوع در حیرتم؛ استانی که این همه استعداد، آثار تاریخی، جاذبه گردشگری و تمدن بسیار کهن دارد.

رئیس دولت تدبیر و امید یکی از معضلات کشور ما را چشم دوختن به دولت دانست و گفت: ما همواره می گوییم که دولت این کار و آن کار را انجام دهد اما نمی گوییم که خودمان چه کار باید بکنیم؟ باید خود را باور کنیم.

وی خطاب به فرهیختگان گفت: بار مسئولیت بر دوش شماست .

رئیس جمهوری با اشاره به اینکه علما بار ترویج دین و البته علم را برعهده دارند، یادآور شد: روحانیت همیشه مرجع مردم بوده است و مردم مشکلات و مسایل خود را به روحانیون می گویند و از او کمک می خواهند و این نعمتی است که خدای بزرگ به روحانیت داده است.

وی گفت: روحانیت این هویت خود را از ائمه اطهار (ع) و رسول اکرم (ص)بدست آورده اند.

وی در ادامه خطاب به روحانیون گفت: همه افتخار ما این است که ما مروج و معین قرآن مجید، سیره پیامبر (ص) و ائمه خدا (ع) هستیم. اگر گفته می شود در استان لرستان آسیب های اجتماعی فراوان است، باید در خانه روحانیون رویم و از آنها بپرسیم چرا؟

وی با اشاره به سخنان امام جمعه لرستان، گفت: ایشان گفتند که استان لرستان هزار طلبه دارد. این بار رسالت و مسئولیت بر دوش آنها است، چرا باید آسیب های اجتماعی و مشکلات زیاد باشد.

وی معنای این سخنان را این ندانست که دولت وظیفه ای بر دوش ندارد و گفت: البته دولت هم وظیفه ای دارد که باید به آن عمل کند اما اساس کار شما هستید و دولت خادم شما هست.

رئیس جمهوری در ادامه سخنان خود خطاب به علما، فرهیختگان و صاحبنظران، گفت: درخواست ما از شما این است که بیشتر به صحنه بیایید. باید این فرهیختگان احساس کنند که بار سنگین تری از مسئولیت بر دوش آنهاست.

وی بار سنگین اخلاق و معنویت جامعه را برعهده علما دانست و گفت: من هم بعنوان یک طلبه به این موضوع افتخار می کنم. کسانی که در این راه گام گذاشتند (طلبگی و روحانیت) از ابتدا پذیرفتند که این بار را بر دوش بگیرند.

وی تاکید کرد: علما مرزبانان فرهنگی ، اخلاقی و دین جامعه هستند.

روحانی با اشاره به پنج نماینده ای که از طرف علما، ایثارگران و برگزیدگان در این نشست سخن گفتند، افزود: در میان همه علما، فرهیختگان، اندیشمندان و شاهدنظرانی که از سخنانشان بهره بردیم، جای یک زن خالی بود چرا که نیمی از جمعیت کشور ما را زنان شامل می شوند.

رئیس دولت تدبیر و امید افزود: امروز بحمدالله در دانشگاه ها، حوزه های علمیه، شوراهای شهر، آموزش و پرورش، نظام سلامت، عرصه های مدیریت و همه جا حضور دارند و فعال هستند.

حجت الاسلام روحانی در ادامه دیدار با علما، ایثارگران و برگزیدگان استان لرستان، افزود: در دوران جنگ تحمیلی دنیا در حمایت از متجاوزین آمده بودند اما ملت ایران با بزرگواری و ایثار در برابر دنیا مقاومت و ایستادگی کرد.

روحانی با اشاره به اینکه دنیا تانک ها، سلاح ها، بالگردها، هواپیماها، موشک ها و انواع مواد شیمایی را اواسط جنگ به دشمن ما داد، گفت: برخی از بناد منطقه به این منظور اختصاص یافته بود که سلاح های مختلف را به دست آنها برسانند اما ما خودمان بودیم، یک ملت تنها با امامی که مثل کوه ایستاده بود با دنیایی از عشق و ایثار و حماسه عظیمی که در تاریخ به وجود آمد.

رییس جمهوری گفت: هیچ وقت مردم ما خسته نشده اند هیچگاه گله نکرده اند و هیچگاه ملت سر تعظیم فرود نیاوردند و خداوند هم در دنیا به آنها، شان، مقام و منزلت داد.

وی تصریح کرد: ما همه و دولت وامدار خانواده ایثارگران هستیم و البته علاوه بر وامدار بودن، شرمسار آنها نیز هستیم که امکانات لازم را نداریم که به آنها در حدی که وظیفه ی ما است، خدمت کنیم.

رییس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اینکه در خرم آباد ما هتل و فرودگاه مناسب داشته باشیم، برای ایجاد حلقه اتصال است و تا اینها را نداشته باشیم، نمی توانیم نخبگان، اندیشمندان، علما و کارآفرینان را دعوت کنیم و حتی کسانی که اهل استان هستند و خارج از کشور حضور دارند را برای سرمایه گذاری دعوت کنیم.

وی ادامه داد: حلقه اتصال، فرودگاه و هتل است؛ هتل نیمه کاره موجود تکمیل می شود و علاوه بر آن ساخت هتلی که قول داده شده، شروع خواهد شد. البته استان لرستان با این همه جذابیت باید دهها هتل داشته باشد که ما باید خودمان این کارها را انجام دهیم و خودمان کارآفرینان را جذب کنیم و دولت هم باید کمک کند.

وی ادامه داد: در جلسه ای که در تهران برای سفر به استان لرستان برگزار شد دیدیم که اولین مسله بیکاری است؛ برای بیکاری یک راه این است که با ارایه وام های زودبازده یک عده بیکار را تبدیل به بیکار بدهکار کنیم؛ اینها راه اشتغال نیست؛ زمینه های لازم باید در بخش های صنعت، کشاورزی و خدمات فراهم شود و سپس مردم در آن بخش ها حضور پیدا کنند.

روحانی با تاکید براینکه نمی توان توقع داشت همه پروژه ها برعهده مردم و کارآفرینان باشد، گفت: دولت باید زمینه های ایجاد سد و نیروگاه را فراهم کند و تامین خوراک پتروشیمی ها را متعهد شود؛ بنابراین اینها قدم هایی است که باید توسط دولت برداشته شود.

وی ادامه داد: دولت در زمینه تامین گاز قدم های خوبی برداشته و زمستان امسال افزایش تولید خواهیم داشت و تمام منابع گازی ما که باید به مدار بیایند بین 3 تا 4 سال محقق خواهد شد که آن زمان دست ما برای خیلی کارها باز است.

وی با تاکید بر اینکه میزان اشتغال واحدهای پتروشیمی محدود است، گفت: مثلا اشتغال پتروشیمی لرستان کمتر از یک هزار نفر است اما دارای صنایع پایین دستی است که می تواند فرصت های شغلی بیشتری ایجاد کند.

وی ادامه داد: در این سفر تصمیم گرفته شد یک شرکت پتروشیمی در استان لرستان ایجاد شود که محصولات پایین دستی آن تولید و ایجاد اشتغال کند.

رییس جمهوری گفت: وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی مامور شده که در استان لرستان فعالیت هایی برای آموزش مهارت افراد تحصیلکرده آغاز کند.

وی اضافه کرد: در مجموع ظرف امسال و سال آینده این دولت در حد توان خود قدمهایی در زمینه های جاده ای، سدسازی ، فرودگاهی، اصلاح آبیاری و دیگر حوزه ها در استان لرستان بر خواهد داشت.

روحانی در خاتمه دیدار با علما و ایثارگران و منتخبین استان لرستان گفت: شما در این زمینه بار مسولیت را بر دوش خود احساس کنید و فکر نکنید توسعه کشور را دولت فقط به دوش خواهد کشید.

به گزارش ایرنا، وی اضافه کرد: استان لرستان، استانی قهرمان و پیشتاز در انقلاب و دفاع مقدس بوده و امروز هم برای پیشرفت توسعه استان شما باید پیشقدم شوید و دولت هم حامی شما خواهد بود.
 اخبار سیاسی -   ایرنا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------