آخرین اخبار سیاسی

حسن روحانی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

افشاگری جدید حسن روحانی از ماجرای گرانی بنزین و اعتراضات 98

حسن روحانی درباره ماجرای گرانی بنزین و اعتراضات صحبت کرد. به گزارش جماران، حسن روحانی رییس جمهور ایران در دولت های یازدهم و دوازدهم در…

درمان پای لنگ دولت



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , حسن روحانی

 

مدت‌هاست در محافل رسانه‌ای، منتقدان و حتی حامیان حسن روحانی انتقاد‌های بسیاری به تیم رسانه‌ای دولت و نحوه‌ تعامل دولت با رسانه‌ها مطرح می‌کنند. این ماجرا از اوایل شروع دولت یازدهم آغاز شد که لزوم حضور تیم رسانه ای کارآمد برای دولت به چشم می‌خورد. از ناهماهنگی و بعضا ناهمسویی با دولت گرفته تا در ادامه با پیش آمد مشکلاتی که درپی شروع انتخابات ناکارآمدی تیم رسانه ای دولت را به وضوح به تصویر کشیدند.

 

عملکرد تیم رسانه‌ای و اطلاع رسانی روحانی به یکی از پربحث‌ترین موضوعات مرتبط با دولت در طول انتخابات تبدیل شده بود. از طرفی تلاش روحانی برای تحقق وعده های خود و از طرف دیگر کم کاری چشمگیر تیم رسانه ای او که می بایست نقش مکمل روحانی خصوصا در برهه انتخابات را ایفا می‌کرد، به یکی از نقایص دولت تبدیل شده بود به همین دلیل در طول انتخابات رسانه ها، مطبوعات و افراد شاخص سیاسی با هزینه شخصی به حمایت از روحانی پرداختند.در صورتی که این حمایت از سمت تیم رسانه ای وی که نیاز بود بیش از بقیه رسانه ها در این عرصه فعال باشند به چشم نمی‌خورد. عملکرد تیم رسانه ای دولت به نوعی رفتار محافظه کارانه بدل شده بود که گویی قرار نبود هیچ هزینه ای در قبال موفقیت دولت بپردازند.

 

به همین دلیل همواره صدای ضعیف تیم رسانه و مطبوعات دولت برای مردم و طرفداران دولت جای سوال باقی گذاشته است. حال بعد از گذشت انتخابات و پررنگ تر شدن ضعف تیم رسانه ای دولت خبر از احتمال تشکیل معاونت اطلاع رسانی در دولت به گوش می‌رسد، به عقیده برخی این اتفاق می‌تواند گامی مثبت در جهت رفع نواقص موجود در زمینه اطلاع رسانی و کارآمدی تیم رسانه ای دولت باشد در ادامه فعالان رسانه ای نیز واکنش های متفاوتی به این خبر نشان دادند ،در خصوص خبر تشکیل معاونت اطلاع رسانی محمد تقی روغنی ها فعال رسانه ای در گفت و گو با «ابتکار» گفت: « در حال حاضر این خبر به قطعیت نرسیده و شنیده ها حاکی از آن است که تشکیلات جدیدی قرار نیست به دولت اضافه شود و این خبر صرفا در حد طرح است اما در حد اضافه کردن بخش مشاوره و دستیاری شاید تغییرات محدودی پدیدار شود.»

 

در ابتدا شاید چنین طرحی مثبت به نظر بیاید اما با توجه به اینکه نواقص موجود از نقاط دیگری سرچشمه می‌گیرد، نمی توان نسبت به کارآمدی آن امیدوار بود. هرچند که اصلاح وضع موجود از تیمی که تا به حال نسبتا محافظه کارانه عمل کرده به تیمی کارآمد و حامی دولت که هزینه برای دولت و موفقیت آندغدغه اش باشد می‌تواند گامی مثبت باشد اما در خصوص چگونگی این اصلاحات نمی‌توان از پیش با قاطعیت نظر داد، چراکه از ابتدای تشکیل دولت یازدهم تا به حال این نقاط ضعف در تیم رسانه ای دولت وجود داشته است.

 

اما این ماجرا زمانی پررنگ شد که بیش از نیمی از حامیان دولت خود را هزینه موفقیت دولت کردند اما اقدامی از سوی مطبوعات مختص به دولت به طور چشمگیر انجام نشد. حال آنکه در بسیاری موارد حتی دستاورد های دولت هم آنچنان که انتظار می‌رفت رسانه ای نشده است، این در حالیست که بسیاری از فعالان رسانه ای که طرفدار واقعی دولت هستند در برهه انتخابات هزینه بسیاری را برای جبران این نواقص متحمل شدند.

 

در همین خصوص محمد تقی روغنی ها در ادامه با اشاره به ضرورت نداشتن اضافه کردن تشکیلات جدید گفت: «تشکیلات جدید نمی‌تواند به سرعت و افزایش عملکرد رسانه‌های دولت منجر شود و ضرورتی هم در ایجاد آن نیست بلکه افزایش هماهنگی میان نهاد های دولتی و رسانه‌ها می‌تواند به خودی خود تاثیرات لازم را بگذارد.» با اشاره به صحبت‌های محمد تقی روغنی‌ها می‌توان گفت طویل کردن تشکیلات دولتی راهکار مورد نظر برای حل مشکل ناکارآمدی رسانه‌ها نیست بلکه با اصلاح ساختار موجود می‌توان وضع موجود را به وضعیت مطلوب رساند.

در ادامه غلامرضا ظریفیان فعال سیاسی اصلاح طلب در گفت و گو با «ابتکار» در خصوص راهکار مناسب برای رفع نواقص موجود در تیم رسانه‌ای دولت گفت:« جبران مافات در مورد ضعف رسانه ها ضروری است چه با اضافه کردن تشکیلات جدید و چه تغییر در تشکیلات قبلی باید تغییرات اساسی در تیم رسانه ای دولت شکل گیرد.

 

این تغییرات با استفاده از اساتید حرفه ای و حاذقی که در حوزه رسانه حضور دارند می‌تواند موثر باشد. البته دولت با استفاده از ظرفیت های موجود و نیروهای انسانی کارآمد می‌تواند این ضعف را جبران کند. چراکه جوان‌های خوش فکر و آشنا با فناوری نوین در حوزه رسانه بسیار است.» وی در خصوص نقاط قابل اصلاح دولت در حوزه رسانه افزود:« حسن روحانی در ابتدای تبلیغات انتخابی خود وعده های زیادی را مطرح کرد که استفاده از نیروهای جوان هم بخشی از آنها بود، البته با گذشت زمان دولت در حد توان وعده‌های خود را عملی خواهد کرد و اصلاح امور در خصوص رسانه هم از آن مستثنی نیست.»

 

ادامه ضعف دولت در حوزه رسانه در بسیاری موارد باعث نادیده گرفته شدن دستاوردهای آن می‌شود، تجربیات گذشته در این زمینه به خوبی گویای این امر هستند. برای مثال در طول زمان برگزاری انتخابات مردم و حامیان دولت از گوشه کنار و با استفاده از رسانه‌های نامرتبط از اقدام‌های دولت مطلع می‌شدند، و بعضا این اتفاق به شایعه پراکنی و انتشار اخبارغلط دامن می‌زد که در بسیاری مواقع در طول فعالیت دولت یازدهم مردم با سیلی از اخبار مواجه می‌شدند که به دلیل ضعف رسانه ای دولت نمی‌توانستند از صحت و سقم آنها مطمئن شوند.»

 

غلامرضا ظریفیان در ادامه صحبت های خود با اشاره به لزوم اطلاع رسانی دقیق دستاوردهای دولت اظهارکرد:«برای اطلاع رسانی دقیق دستاورد های دولت عوامل مهمی دخیل هستند که از جمله آنها ساختار مناسب و نیروی انسانی کارآمد است، که در اصطلاح به آن ساختار کارگزار می‌گویند، استاندارد هردوی این عوامل در کنار هم می‌تواند نواقص موجود را رفع کند اما در مجموع بیشترین تکیه بر نیروی انسانی مناسب است که رئیس جمهوری با تامل و البته بررسی نیروهای چابک اطراف خود که در دانشگاه‌ها و حوزه‌های رسانه فعال هستند می‌تواند به خوبی به این امر رسیدگی کند. »

 

وی افزود: «تلاش دولت برای دستیابی به اهداف خود باید دیده شود و این لزوم تیم رسانه ای قوی را افرایش می‌دهد. همانطور که رئیس جمهوری برای محقق کردن وعده های خود تلاش می‌کند، نیاز است دستاوردهای آن هم در سطح گسترده اطلاع رسانی شود. واقعیت این است که ساختار فعلی رسانه دولت معیوب است و نیاز به باز مهندسی دارد، این مهندسی می‌تواند استفاده از نیروهای چابک باشد و در کنار آن تغییر در ساختار سنتی موجود، که همه این عوامل در کنار هم را اثر بخشمی‌کند. »

 

با اتمام این تفاسیر گویا افزودن بار اضافه به دوش دولت آنچنان هم ضرورتی ندارد و با استفاده از ظرفیت‌های فعلی موجود می‌توان ضعف‌های مطرح شده را رفع کرد، اگر هم قرار است تشکیلاتی اضافه شود باید چهارچوب معیوب قبلی در رسانه به طور کلی تغییر یابد و دستاوردهای دولت در خصوص وعده های داده شده و برنامه از پیش تعیین شده از سوی رسانه های مرتبط به دولت به گوش مردم برسد، چراکه اینضعف ها مختص به امروز و دیروز نیست و در واقع از شروع دولت یازدهم تا به حال همچنان مشکلات در رسانه دولت ادامه یافته است.

 

 

 اخبار سیاسی -  ابتکار 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------