آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

کاظم صدیقی سخنران مراسم شب قدر دانشگاه امام صادق خواهد بود

بنابر اعلام دانشگاه امام صادق، کاظم صدیقی مدیر حوزه علمیه ازگل، سخنران مراسم شب قدر این دانشگاه خواهد بود. این دومین سخنرانی صدیقی امام…

كابينه دوم روحاني؛ اصولگرا يا اصلاح طلب؟



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , كابينه  روحاني

 

چشم‌ها به ساختمان شیشه‌ای وزارت کشور در خیابان فاطمی دوخته شده تا ببینند استانداران دولت دوازهم چگونه و از چه طیف و گروه خاصی انتخاب خواهند شد. همین چند وقت پیش بود که وزیر کشور از تغییر استانداران تا آخر شهریور خبر داد. اکنون هرچه به پایان شهریور نزدیک می‌شویم هیجانات برای معرفی استانداران مخصوصا در استان‌های بزرگ و بعضا حاشیه‌دار افزایش می‌یابد بدین جهت چند پرسش ایجاد می‌شود که رئیس‌جمهور و وزیر کشور باید به آنها پاسخ درستی بدهند.

 

اینکه آیا آقای روحانی استانداران را نیز مانند کابینه خواهد چید؟ اصلاح‌طلبان چه واکنشی نشان خواهند داد؟ می‌گویند تغییرات بسیاری در راه است اما این بار نباید بی‌محابا منتظر تغییرات بود چون در آغاز معرفی کابینه نیز بحث تغییرات 50 تا 70 درصدی کابینه مطرح بود اما آنچه به وقوع پیوست کمی از انتظارات اصلاح‌طلبان دور بود. بنابراین اکنون همه منتظر تغییر استانداران و گرایش‌های آنان هستند.

 

همگرایی بیشتر 

زمانی که حسن روحانی در سال92 با حمایت اصلاح‌طلبان به ریاست جمهوری رسید تصور برخی این بود که دیگر فصل جدایی بسر رسیده و پس از 8سال پر حرف و حدیث با دولتی حداکثری، مردم محور و با گرایشات اصلاح‌طلبانه روبه‌رو خواهند بود که این امر به‌صورت صد در صدی محقق نشد و دوز اصولگرایی دولت نمایان بود. در آن زمان اصلاح‌طلبان بسیار تاکید کردند که وزارت کشور به عنوان قلب تپنده دولت باید در اختیار یک چهره اصلاح‌طلب یا معتدل با رویکردهای اصلاح‌طلبانه باشد اما روحانی برای همگرایی بیشتر با دیگر ارکان از رحمانی فضلی اصولگرا برای وزارت کشور استفاده کرد.

 

این تصمیم رئیس‌جمهور برای اصلاح‌طلبان که با تمام قوا از روحانی حمایت کرده بودند راضی کننده نبود. حضور رحمانی فضلی در ساختمان فاطمی با برخی انتقادات همراه شد اما او برای اینکه گرایش اعتدالی خود را ثابت کند معاونین خود را از هردو جناح کشور برگزید و در گام دوم بسیاری از استانداران دولت دهم را برکنار کرد و افرادی با گرایش اعتدالی روی کار آورد. البته با این وجود به دلیل برخی از مسائل مانند ابقای برخی فرمانداران دولت احمدی‌نژاد یا حضور یکی از آنها در سخنرانی رئیس دولت دهم رحمانی فضلی زیر انتقادات مخالفان خود باقی ماند.

 

همه چشم‌ها به وزیر کشور 

انتخابات 96 برگزار شد و روحانی بازهم به مدد اصلاح‌طلبان پیروز حداکثری انتخابات شد. فصل انتخاب کابینه فرا رسید، همه از تغییرات 50 تا 70 درصدی دولت سخن می‌گفتند و وزارت کشور در صدر تغییرات. گویا خود روحانی هم به این جمع‌بندی رسیده بود که گزینه دیگری برای تصدی وزارت کشور معرفی نکند. بسیاری از تحلیلگران و ناظران سیاسی براین عقیده بودند که افرادی مانند محمد شریعتمداری، مجید انصاری و حتی موسوی لاری گزینه‌های مناسبی برای وزارت کشور هستند، اما به یکباره روحانی تغییر عقیده داد و تمام شاخص‌های یک وزیر مطلوب را در رحمانی فضلی دید و او را به مجلس معرفی کرد.

 

گرچه در این راستا حواشی بسیاری نیز وجود داشت اما هرچه بود وزیر کشور دولت یازدهم به مجلس معرفی شد و برای دولت دوازدهم نیز رای اعتماد گرفت. رحمانی فضلی در مجلس گفت: «استانداران را با نظر نماینگان مجلس انتخاب خواهد کرد» که این سخن او با واکنش صریح بسیاری از کارشناسان و اصلاح‌طلبان روبه‌رو شد. او در قدم بعدی اعلام کرد که تا پایان شهریور استانداران را تغییر خواهد داد. حال تمام چشم‌ها به اوست که استانداران خود را از کدام جریان انتخاب خواهد کرد.

 

31 استاندار دولت دوازدهم 

رحمانی‌فضلی در دولت یازدهم با انتخاب استانداران اصلاح‌طلب در اکثر استان‌ها پالس‌های مثبتی را به جریان اصلاحات روانه داشت اما اکنون در زیر فشار دوستان اصولگرای خود قرار دارد. بدین جهت باید دید که رویکرد حداقلی دولت نسبت به کابینه در انتخاب استانداران نیز مشاهده خواهد شد یا نه. این نگرانی وجود دارد که چندین استانداری به اصولگرایان سپرده شود. بی‌شک اگر چنین اتفاقی رخ دهد روحانی مورد انتقادات زیادی قرارمی‌گیرد چرا که هنوز انتقادات مبنی بر چینش کابینه دوازدهم را می‌شنود.

 

روحانی اگر می‌خواهد همچنان حمایت اصلاح‌طلبان را داشته باشد باید به شعارهای زمان انتخابات و سلام و درود‌هایی که می‌فرستاد بازگردد و حامیان اصلی خود را وارد بازی کند نه آنهایی را که به قول خود رئیس‌جمهور گیوه‌هایشان را ورنکشیدند. از این رو باید دید در روزهای منتهی به مهر چه تحولاتی در استان‌ها پدید خواهد آمد.

 

 

اخبار سیاسی -  آرمان  

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------