آخرین اخبار سیاسی

توماج صالحی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

توماج صالحی از یک اتهامش تبرئه شد

وکیل توماج صالحى⁩ اعلام کرد این خواننده رپ از اتهام نشر اکاذیب و تشویق به اعمال خشونت‌آمیز در رابطه با ویدیوی منتشرشده در آذرماه ۱۴۰۲ تبرئه…

جمنا همچنان منتظر پایداری‌ها /اختلاف بین یاران مصباح



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , جمنا

ایمانی: جبهه پایداری خارج از جمنا منزوی است|کنعانی مقدم: با لابی کردن نمی‌توان محور شد 

 اصولگرایان که در انتخابات 96 حمایت جبهه پایداری از رئیسی را پای سر به راه شدن این طیف گذاشته بودند اکنون در انتظار مواضع شفاف جبهه پایداری هستند.

 

فرشید مهرگان: اصولگرایان از شکست در چند انتخابات اخیر مجلس، شورای شهر و ریاست جمهوری درس خوبی گرفته اند. درسی تحت عنوان «ضرورت دستیابی به وحدت».

 

وحدتی که زیر سایه جبهه مردمی نیروهای انقلاب آنطور که باید و شاید محقق نشد. با این حال بازنگری در این تشکل را هدف قرار داده و می کوشند که همه طیف ها را زیر یک سقف جمع کنند. حتی جبهه پایداری. اصولگرایانی که تا دیروز طیف پایداری را به واسطه سرکشی ها و تک روی های آن ، خودی نمی دانستند اکنون برایش کارت دعوت فرستاده تا بلکه آرمان وحدت محقق شود. کارت دعوتی که کمی بعد از دیدار جبهه پایداری ها با آیت الله مصباح به دستشان رسید. حالا توپ در زمین جبهه پایداری است. 

 

پایداری ها سربه راه شده اند؟ 

اصولگرایان که در انتخابات 96 حمایت جبهه پایداری از رئیسی را پای سر به راه شدن این طیف گذاشته بودند اکنون در انتظار مواضع شفاف جبهه پایداری هستند اما اظهارات اخیر مجید متقی فر سخنگوی این جبهه نه تنها رنگ و بوی آشتی و همراهی ندارد بلکه بیشتر نمایانگر سودای محوریت است. بانیان جمنا تمام تلاش خود را برای ترمیم و بازسازی مکانیزم این تشکل می کنند تا جایی که سید محمد حسینی در مصاحبه اخیر خود گفت: «در گذشته جبهه پایداری در ترکیب نبود که این بار تصمیم بر این شده که آن ها نیز اضافه شوند» اما سرعت عمل جبهه پایداری در تکذیب این خبر و اظهارات متقی فر مبنی بر اینکه «این جبهه با جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی (جمنا) هیچ توافق یا مذاکره رسمی نداشته است» همه رشته های جمنا را پنبه کرد.

 

نوبت تصمیم گیری پایداری است

همراهی جبهه پایداری با جمنا حتی اگر به آن وحدت آرمانی و موفقیت جریان اصولگرا در انتخابات های آتی منجر نشود، به شکستن سکوت نیروهای پایداری می انجامد. حال باید دید این این جریان سیاسی برای بازگشتن به روزهای پرهیاهوی مجلس نهم از این ظرفیت استفاده می کند و یا با اصرار بر زیاده خواهی خود خیر کرسی های مجلس آتی می گذرد.

 

حسین کنعانی مقدم فعال سیاسی اصولگرا از جمله کسانی است که اعتقاد دارد اکنون نوبت جبهه پایداری است تا تکلیف خود را در مسیر همراهی با جریان راست، مشخص کند. او در گفت و گو با « خبرآنلاین» ضمن تاکید بر اینکه « جبهه پایداری عملا در انتخابات ریاست جمهوری اخیر به جمنا پیوست و با یک کاندیدای مشترک به عرصه انتخابات وارد شد» گفت: « اکنون پایداری باید تصمیم بگیرد».

 

به اعتقاد او جبهه برای مشخص شدن نسبتش با جریان اصولگرا دو راه پیش روی دارد. نخست آنکه خودشان را محور بدانند و دوم اینکه محورت جمنا را بپذیرند.

 

کنعانی مقدم افزود: « اینکه جبهه پایداری در محوریت باشد مستلزم این است که دیگر طیف های اصولگرا این موضوع را بپذیرند. این گزینه محتمل نیست و جمنا چنین چیزی را نپذیرفته است. راه دوم همراهی جبهه پایداری با جمنا است و دراین صورت باید مواضع خود را به صورت شفاف بیان کنند».

 

این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به اینکه چرا جمنا برای پذیرش جبهه پایداری پیش قدم شده است، در حالی که پیش تر اصولگرایان جبهه پایداری را از خودشان نمی دانستند، گفت: « تجربه نشان داده است که جریان اصولگرایی باید به یک وحدت استراتژیک برسد و نمی توان با وحدت های تاکتیکی در زمان انتخابات به نتیجه رسید. زمینه شکل گیری این وحدت نیز فراهم است اما باید همه طیف ها مواضع خود را شفاف اعلام کنند».

 

وی ادامه داد: « اصولگرایی به بلوغ فکری رسیده و به همین خاطر از همه گروه های مختلف خود برای همراهی و مشارکت دعوت کرده است. هرطیفی میتواند با توجه به میزان نفوذ، مقبولیت مردمی و توسعه سیاسی خود در جمنا جای داشته باشد اما این که برخی تصور کنند به پشتوانه لابی کردن با افراد خاص می توانند در محوریت قرار بگیرد، ممکن نیست».

 

کنعانی مقدم همچنین در مورد اینکه چرا جبهه پایداری از این فرصت استفاده نمی کند تا به دوران سکوت و حاشیه نشینی پایان دهد، گفت: « اختلاف سلیقه هایی در درون جبهه پایداری وجود دارد. به نظر می رسد سهم خواهی های بیش از حد عده ای مانع از همراهی با جمنا می شود».

 

جمنا آغازگر حذف هیچ طیفی نیست

همه اصولگرایان به اندازه کنعانی مقدم بدبین نیستند، برخی تصور می کنند که جبهه پایداری هنوز در حال بررسی است و نهایتا با جمنا همراه خواهد شد. ناصر ایمانی فعال سیاسی اصولگرا یکی از این افراد است. او در گفت و گو با « خبرآنلاین» گفت: « موضوع پیوستن جبهه پایداری به جبهه مردمی انقلاب هنوز در مرحله گمانه زنی است. در این مرحله نه جمنا و نه جبهه پایداری هیچ تصمیم جدی در این خصوص نگرفته اند لذا برای اظهار نظر زود است. به اعتقاد من باید کمی صبر کنیم و منتظر باشیم تا مشخص شود که جبهه پایداری ها چه تصمیمی می گیرند».

 

ناصر ایمانی در پاسخ به اینکه چرا جمنا علی رغم سازناکوک زدن های جبهه پایداری برای پذیرش این طیف پیش قدم شده است، گفت: « جبهه مردمی نیروهای انقلاب از همان ابتدای کار خودش را به عنوان جریانی متشکل از همه طیف های اصولگرایی معرفی کرد و تلاش می کند که در همین محور حرکت کند. به عبارتی جمنا نمی خواهد که آغازگر حذف یا کنار گذاشتن یک طیف خاص باشد».

 

این فعال سیاسی اصولگرا افزود: « طیف های مختلف در درون جریان اصولگرایی اختیار دارند که در مورد حضور خود در جمنا تصمیم بگیرند. جبهه پایداری نیز به همین نحو عمل می کند.اکنون نیز باید تامل کرده و ببینیم که نهایتا چه تصمیمی می گیرند».

 

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه جبهه پایداری بیشتر به حضور در جمنا نیاز دارد یا جمنا به جذب همه طیف ها از جمله جبهه پایداری، گفت: «عضویت جبهه پایداری در جمنا سبب می شود که وارد یک حرکت سازماندهی شده شوند و این قاعدتا به نفع آن ها است. در حقیقت این طیف اگر تصمیم بگیرد که با جمنا و دیگر اصولگریان همراه نباشد ، از سوی این جریان کنار گذاشته و به تعبیری منزوی می شود».

 

ایمانی در مورد علت دوری کردن جبهه پایداری از جمنا نیز گفت: « احساس میکنم جبهه پایداری برای خود وزنی بیش از آنچه که واقعا دارد، قائل است. آن ها یک نوع خود بزرگ بینی دارند و جایگاه خود را بالاتر از آنچه هست، می بینند».

 

وی تاکید کرد: « همه طیف های اصولگرایی پذیرفته اند در یک حرکت جمعی مشارکت کنند. جبهه پایداری نیز مثل دیگران باید تصمیم بگیرد که این دعوت را اجابت می کند یا خیر».

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------