آخرین اخبار سیاسی

حوزه علمیه کاظم صدیقی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

مقایسه حوزه علمیه کاظم صدیقی و مدارس کپری در سیستان و بلوچستان

دیده بان ایران | حوزه علمیه امام خمینی تحت مدیریت کاظم صدیقی با مدارس کپری در سیستان و بلوچستان

اصلاح طلبان مخالف عبور از روحانی هستند



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,اصلاح طلبان

مخالف عبور از روحانی هستم همچنان که مخالف عبور از رییس دولت اصلاحات بودم. موافق تداوم ائتلاف اصلاح طلبان با دکتر روحانی و حامیانش هستم که از سال 92 تا کنون شکل گرفته است.

«اردوگاه اصلاح‌طلبان این روزها بیش از پیش پر سر و صداست. بعد از انتقادات از عملکرد دولت در انتصابات و معرفی وزاری کابینه دوازدهم به مجلس، حال بحث عبور از روحانی از محافل سیاسی این جریان به گوش می‌رسد. گفت‌وگوی محمدرضا عارف با سایت شفقنا در چند روز گذشته بحث‌های فراوانی را بر سر ماندن یا ترک ائتلاف با حامیان روحانی با خود به همراه داشته است.

 

اما آیا خروج از این ائتلاف خواست همه اصلاح طلبان است؟ برای بررسی این موضوع به سراغ مصطفی تاج‌زاده، تحلیلگر سیاسی اصلاح طلب رفتیم تا نظر او را درباره بحث‌هایی که این روزها در عرصه سیاسی مطرح می‌شود، جویا شویم. تاج‌زاده معتقد است که باید ائتلاف اصلاح طلبان و دیگر حامیان دولت حفظ شود و نباید به سمت عبور از روحانی حرکت کرد.

 

در ادامه، گزیده گفت‌و‌گوی «قانون» با این فعال سیاسی اصلاح طلب را می‌خوانید.

 

-  آن چه همه اصلاح‌طلبان بر آن تکیه دارند اعتقاد به استقلال ملی، یکپارچگی سرزمینی، حاکمیت قانون، نفی روش‌های خشونت‌آمیز و جمع بین امنیت و آزادی و گذار به ‌سوی دموکراسی است.

 

-  اصلاح‌طلبان معتقدند مردم ایران می‌توانند از دموکراسی بیشتر و آزادی بیان، قلم، اندیشه، مطبوعات، اتحاد و حزب و انتخابات بیشتر برخوردار باشند.

 

-  آن چه اصلاح‌طلبان را به یکدیگر پیوند می‌دهد، پذیرفتن شخص رییس دولت اصلاحات به عنوان پرچمدار اصلاحات و محور وحدت این جناح است.

 

-  من موافق تداوم ائتلاف اصلاح طلبان با دکتر روحانی و حامیانش هستم که از سال 92 تاکنون شکل گرفته است، زیرا همه عوامل و دلایلی که ما را ترغیب و گاه مجبور به ائتلاف با دولت کرده است، به جای خود باقی هستند. بنابر این دلیل یا ضرورتی به فاصله گرفتن از دولت نداریم.

 

-  نظر شخصی من تداوم ائتلاف است، همان ‌گونه که نظر شخص آقای عارف نیز عدم ائتلاف است.

 

-  این که امروز بگوییم ائتلاف می‌کنیم یا نمی‌کنیم، به باور من بحث زودهنگام و غیر ضروری است که می‌تواند به جبهه بزرگ اصلاح طلبان و اعتدالیون زیان‌هایی برساند.

 

-  با شناختی که من از جامعه ایرانی و حوادث احتمالی آینده دارم، فکر نمی‌کنم که به سمت جدایی از یکدیگر حرکت کنیم.

 

-  من مخالف عبور از روحانی هستم؛ همچنان که مخالف عبور از رییس دولت اصلاحات بودم. علت آن نیز روشن است. اگر عبور از این بزرگواران به دموکراسی بیشتر، کارآمدی بیشتر، فسادستیزی بیشتر و شایسته سالاری بیشتر منجر می‌شد، من نیز جزو طرفداران و حتی پیش‌قراولان عبور از روحانی می‌شدم اما به همان دلایلی که به روحانی رای دادم و آن دلایل همچنان باقی است، معتقدم عبور از روحانی به فردایی بهتر منجر نمی‌شود. بلکه آینده ای تیره و تار را برای ما رقم می زند.

 

-  من به روحانی رای دادم تا سایه شوم جنگ را حتی در دوره ترامپ نژاد‌پرست و جنگ طلب از آسمان کشور دور نگه دارد، برجام را حفظ کند و به جای منزوی ‌کردن ایران مانند دوره احمدی نژاد، آمریکا را در عرصه بین المللی و نزد دولت‌های جهان و حتی نزد متحدانش مانند اروپا، منزوی و تنها کند. روحانی اجازه نمی‌دهد تحریم‌های بین المللی دوباره علیه ما شکل بگیرد و به تعبیر رهبری «جنگ تمام عیار اقتصادی» بار دیگر به دلیل فرصت طلبی دشمن و جهل مقامات به ایران و ایرانی تحمیل شود.

 

-  ما رای دادیم تا بتوانیم هم از رییس جمهور و دولتش و هم از مخالفانش و از همه نهادها اعم از انتصابی و انتخابی انتقاد کنیم. تا زمانی که این مسائل و دلایل پا برجا باشد، هرگز نباید از روحانی عبور کنیم.

 

-  عدم تحقق وعده‌های رییس جمهور بدون تردید آسیب‌زاست اما این که ارتباط دولت با اصلاح‌طلبان تا چه میزان تحت تاثیر عدم تحقق وعده‌ها قرار می‌گیرد که البته امیدوارم وعده‌های رییس‌جمهور یکی پس از دیگری اجرایی شود و تا حدودی نیز خوش‌بین هستم، به این مساله برمی‌گردد که دولت چقدر برای تحقق وعده‌های خود تلاش کرده یا خدای ناکرده آ‌ها را پشت گوش انداخته است.

 

-  بگذارید درباره مساله حصر که رفع آن یکی از وعده‌های رییس جمهور بود مثالی بزنم. اگر دولت همه توان خود را برای رفع حصر به ‌کار ببرد ولی نتواند کار چندانی پیش ببرد، درست است که وعده او محقق نشده اما این موضوع کمترین آسیبی به رابطه اصلاح طلبان و دولت نخواهد زد. برای این که ما می‌دانیم که دولت، تمام تلاش خود را برای حل این مساله کرده اما نتیجه نگرفته است. این وضعیت فرق می‌کند با این که خدای نکرده دولت هیچ گامی در راستای تحقق وعده‌هایش برندارد و در نتیجه اتفاقی صورت نگیرد.

 

-  نکته مهم‌تر اینکه ما در شرایط حاد فعلی به حفظ پیوند نیازمندیم. یعنی هم دکتر روحانی به حمایت ما احتیاج دارد و هم ما نیازمند تداوم و موفقیت دولت هستیم.

 

-  به هرحال کشور در شرایطی است که ما محکوم هستیم وعده‌های مردم را تا آنجا که می توانیم محقق کنیم. روشن است که هرقدر این وعده ها بیشتر محقق شود، پیوند دو طرف مستحکم‌تر می شود.

 

-  به نظر من اصلاح طلبان در شرایط فعلی باید به طور همزمان دو کار را انجام دهند. اول این که از دولت قاطعانه حمایت کنند و موانع و مشکلات پیش روی دولت را افشا کنند. دوم این که باید وعده هایی را که شخص رییس جمهور داده است، زنده نگه داریم.

 

-  مردم بر اساس این وعده ها به روحانی رای دادند. مهم هم نیست نام این کار چیست؛ فشار است یا چیز دیگری. مهم این است که ما پیمانی با مردم بسته ایم و دکتر روحانی نیز قول هایی به مردم داده است که شرعی و اخلاقی موظف به انجام آنهاست. بنابر این تاکید بر وعده‌هایی که دولت داده است و پیگیری آنها و کمک به دولت برای به سرانجام رساندن این وعده‌ها و افشای موانعی که با آن رو به‌روست، جزو وظایف اصلاح‌طلبان است.

 

اخبار سیاسی - قانون 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------