آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

علیرضابیگی: گوشت کیلویی ۷۰۰ هزار تومان قابل انکار است؟ /دولت اشکالات را نمی پذیرد چون توانایی اصلاح ندارد

احمد علیرضابیگی گفت: «دولت باید از همه ظرفیت‌ها و امکانات خودش استفاده کند تا وقتی انتقاداتی صورت می‌گیرد، آن را حل کند و کارنامه موفقی از…

جهانگیری: هیچ کس حق ندارد به بهانه مبارزه با فساد تسویه حساب سیاسی کند



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,جهانگیری

معاون اول رییس جمهوری گفت: در مبارزه با فساد نباید خط قرمزی وجود داشته باشد و هیچ کس حق ندارد به این بهانه تسویه حساب سیاسی کند.

به گزارش ایرنا، اسحاق جهانگیری روز شنبه در همایش روز ملی روستا و عشایر که در سالن اجلاس سران برگزار شد، افزود: فساد در کشور زیاد شده و به جاهای حساسی رسیده است، من بیش از دیگران می دانم که تا کجا رخنه کرده است بنابراین باید با جدیت با آن مبارزه کنیم و هیچ خط قرمزی نباید با فساد وجود داشته باشد.

 

وی تاکید کرد: هیچ کس حق ندارد خودسر به حریم بخش خصوصی تجاوز کند و هر کس غیر از این حرکت کند، قطعا در مسیر آمریکا و دشمن قرار می‌گیرد.

 

معاون اول رییس جمهوری تصریح کرد: امروز مدار اقتصاد کشور در دست بخش خصوصی است و بخش خصوصی دانا، عاقل و آگاه است و با هر حرکت مسئولین می‌داند چقدر به حرف‌ها پایبند هستند و به آنها عمل می‌کنند.

 

جهانگیری همچنین افزود: وقتی بخش خصوصی ببیند با افراد بخش خصوصی در جاهای مختلف برخورد می‌شود، می‌گوید این مسئولین فقط حرف می‌زنند و اهل میدان دادن نیستند. بخش خصوصی هم می‌خواهد حتما با فساد مقابله شود. متاسفانه فساد در کشور سازمان یافته شده و خود من می‌دانم که فساد تا کجاها رفته است.

 

وی همچنین گفت: قانون باید در همه جا حاکم باشد و نهادهای امنیتی باید در چارچوب قانون عمل کنند. همه باید در چهارچوب قانون عمل کنند برای اینکه سرمایه گذار و سرمایه گذاری، امنیت داشته باشد و بخش خصوصی میدان دار باشد و با فساد مبارزه شود.

 

**روح اقتصاد مقاومتی باید بر همه سیاست های اقتصادی کشور حاکم باشد

معاون اول رییس جمهوری در ادامه به توسعه روستا و نقش آنها در اقتصاد مقاومتی آشاره کرد و یادآور شد: در موضوع اقتصاد مقاومتی روستاها و عشایر از مهم ترین کانون های آن است چرا که در این موضوع آنها مهم ترین کانون تولید هستند.

 

جهانگیری تاکید کرد: روح اقتصاد مقاومتی باید بر همه سیاست های اقتصادی کشور حاکم باشد.

 

وی در ادامه به چالش های پیش روی کشور اشاره کرد و گفت: امروز کشور با چالش های مختلفی در کل کشور روبرو است که این چالش ها به ویژه در بخش رندگی روستایی و عشایر چالش بیکاری، آب و محیط زیست است.

 

وی افزود: در بحث بیکاری کل جامعه ایران امروز یکی از اساسی‌ترین دغدغه‌هایش مساله بیکاری است و سیاست‌هایی اقتصادی در آن می تواند موفق باشد که این سیاست ها با اجرای آنها اقتصاد را مقاوم، بزرگ و اشتغال زا کنیم به همین دلیل تاکید شده که هدف دولت باید رشد مستمر، پایدار و اشتغال‌زا باشد.

 

معاون اول رییس جمهوری با بیان این که دولت در این مقطع نباید دنبال هر رشد اقتصادی باشد، ادامه داد: دولت باید بدنبال رشد اقتصادی مستمر و پایدار و متکی به همه بخش‌های کشور باشد و این رشد اقتصادی اشتغال‌زا بوده و امنیت تولید کننده و سرمایه گذار را فراهم کند.

 

جهانگیری به پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب و نامگذاری سال 96 از سوی ایشان اشاره کرد و گفت: رهبری در پیام نوروزی امسال اعلام کردند امسال، سال اقتصاد مقاومتی،‌ تولید و اشتغال است، مهم‌ترین نکته‌ای که بعد ازاین جمله گفتند این بود که برای این کار باید سرمایه‌گذاری شود و برای سرمایه گذاری باید امنیت سرمایه گذاری برقرار شود. امنیت سرمایه گذاری یعنی امنیت روانی و امنیت مالی و امنیت اقتصادی در سراسر کشور است.

 

وی با بیان این که امروز مدار اقتصادی کشور دست بخش خصوصی است، خاطرنشان کرد: در مقطع فعلی که آمریکا و دیگران در موضوع برجام برای ما خط و نشان می کشند برای عبور از چالش های پیش رو و اداره کشور باید اتکای ما به اقتصاد مقاومتی باشد و برای این کار نیازمندیم که به بخش خصوصی امنیت واقعی بدهیم.

 

معاون اول رییس جمهوری افزود: ما باید چالشی به نام بیکاری که امروز تک تک خانواده‌های ایرانی را آزار می‌دهد و دغدغه اصلی است برطرف کنیم.

 

جهانگیری تاکید کرد: من با اطمینان به ملت ایران عزیز می گویم چالش های پیش روی کشور با برنامه، پشتکار و مدیریت صحیح قابل حل است . ما با اتکا به ظرفیت‌های درون کشور می‌توانیم اقتصاد را سامان داده و بیکاری را حل کنیم و معیشت و زندگی مردم را به زندگی شرافتمندانه‌ای تبدیل کنیم که آنها اذیت نشوند بنابراین با همه مشکلات دست به دست هم دهیم در این مسیر قرار بگیریم.

 

وی در ادامه به چالش آب که یکی دیگر از مشکلات کلیدی روستایی است، اشاره کرد و گفت: چالش آب یک مساله جدی پیش روی ما است. ما باید راهبردهایی اتخاذ کنیم که بتوانیم توسعه پایدار روستایی را به روش بهره برداری صحیح و بهره‌ور از منابع آب کشور داشته باشیم.

 

معاون اول رییس جمهوری با بیان این که در زمینه آب خیلی کارهایی در سال گذشته تجربه شد و متاسفانه در دوره هایی تعطیل شد گفت: اگر آن روشها را ادامه داده بودیم باید در طول یک برنامه اکنون چند میلیون هکتار از اراضی و بیابان هایمان از طرح های آبخیزداری استفاده می کردیم.

 

وی افزود: در برنامه ششم توسعه و در دولت دوازدهم حتما باید با آبخیزداری و آبخوان داری به عنوان روش‌های کوچکی که می توان منابع آب کشور را حفاظت کرد تا به صورت سیل از دسترس خارج نشود، اقدام کنیم و روش های آبیاری مدرن با منابع بیشتر در دستور کار دولت قرار گرفته که در این زمینه روستاییان باید کمک کنند که عملیاتی شود.

 

جهانگیری در ادامه به چالش محیط زیست که سومین چالش کلیدی روستاییان و عشایر است اشاره کرد و گفت: ما باید از منابع بسیار ذی قیمتی مثل خاک حاصلخیز،‌ جنگل‌ها و مراتع کشور که با هیچ چیز قابل قیاس نیست باید به صورت جدی حفاظت و حراست کنیم.

وی مساله زمین خواری را یکی از مشکلات کشور عنوان کرد و گفت: متاسفانه زمین خواری یکی از بزرگ ترین مشکلات کشور در مقطع فعلی شده است بنابراین روستاییان باید خود کمک کنند و نگذارند عده ای سودجود زمین های حاصلخیز کشاورزی را به کاربری های دیگری تبدیل کنند.

 

معاون اول رییس جمهوری افزود: ما زمین های دیگری برای ویلاسازی، کارخانه سازی و کاربری های دیگر داریم نباید زمین‌های حاصلخیز کشاورزی و مراتع حاصلخیز که یک سانتیمتر آن قرن‌ها طول می‌کشد که شکل بگیرد این زمین ها و مراتع حاصلخیز از دسترس خارج شود.

جهانگیری تاکید کرد: جنگل های کشور بزرگترین سرمایه ملت ایران است که البته برای این سه موضوع دولت برنامه‌های جامعی و خوبی را اجرا کرده‌ است.

 

وی در ادامه با بیان این که در زمینه توسعه روستایی باید به خدمات زیربنایی و مورد نیاز روستاییان مثل راه روستایی بپردازیم ، خاطرنشان کرد: خوشبختانه امروز 92 درصد جمعیت روستایی از راه آسفالته مناسب برخوردار هستند و باید تلاش کنیم این شبکه راهی به بقیه نقاط کشور منتقل شود.

 

معاون اول رییس جمهوری افزود: ما نیاز داریم روستایی ها آب آشامیدنی سالم داشته باشند که بر این اساس سال گذشته دولت از منابع صندوق توسعه ملی 500 میلیون دلار و امسال 300 میلیون دلار در این زمینه اختصاص داد. سال گذشته به تنهایی به اندازه 10 سال قبل به روستاها آب سالم ، لوله کشی و پایدار رسانده شد. در یک سال به 2 هزار و 950 روستا آب لوله کشی و سالم رسانده شد و این کار را تا آنجا ادامه خواهیم داد که مطمئن شویم تمام روستاییان کشور از آب سالم برخوردارند.

 

جهانگیری گازرسانی و تکمیل شبکه گاز در روستاها را از دیگر برنامه های در دستور کار دولت دوازدهم عنوان کرد و افزود: امروز 77 درصد جمعیت روستایی و 61 درصد روستاهای بالای 20 خانوار از نعمت گاز برخوردار هستند.

 

وی تاکید کرد: تمام روستاهای کشور باید از خانه های بهداشت و شبکه درمان برخوردار باشند و تکمیل خدمات بهداشتی و درمانی در روستاها از اولویت های برنامه دولت است.

 

معاون اول رییس جمهوری به پوشش خدمات اینترنت پرسرعت در روستاها اشاره کرد و گفت: برای اینکه مردم و فرزندان تحصیلکرده روستایی و عشایر بتوانند از اینترنت استفاده کنند اقدامات خوبی صورت گرفته و در حال حاضر 26 هزار و 800 روستا از این امکان بهره مند هستند.

 

جهانگیری در ادامه به ظرفیت های گردشگری و بوم گردی در برخی روستاهای کشور اشاره کرد و افزود: هر روستایی می تواند با استفاده از اینترنت و شبکه های اجتماعی، جاذبه های گردشگری خود را معرفی کند و استانداران سراسر کشور نیز باید به این موضوع توجه جدی داشته باشند چرا که گردشگری و بوم گردی می تواند زمینه اشتغال زایی و درآمدزایی را در روستاها فراهم کند.

 

وی از اختصاص منابع مورد نیاز برای سرمایه گذاری در روستاها و اعطای تسهیلات برای اجرای پروژه های روستایی خبر داد و اظهارکرد: حدود 6 هزار میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی و معادل آن یعنی 6 هزار میلیارد تومان از منابع بانک ها و مؤسسات بانکی با نرخ سود پایین در نظر گرفته شده تا در روستاها سرمایه گذاری شود .

 

معاون اول رییس جمهوری افزود: نرخ سود این تسهیلات در روستاهای مناطق مرزی کشور 4 درصد، در سایر روستاها 6 درصد و برای فعالیت شرکت های دانش بنیان در روستاها نیز 4 درصد در نظر گرفته شده است و این منابع مالی می تواند جهش مناسب اقتصادی در مناطق روستایی و عشایری کشور ایجاد کند.

 

جهانگیری ادامه داد: بخش خصوصی علاقمند به روستاها می تواند از این تسهیلات استفاده کند اما باید در نظر داشته باشیم که نباید برخی افراد به بهانه استفاده از تسهیلات وارد روستاها شوند ضمن آنکه باید توجه داشته باشیم که طرح هایی باید در روستاها اجرا شود که مکمل ظرفیت های روستایی باشد.

 

وی یادآور شد: روستاییان و عشایر کشور علاوه بر تولید، مرزداران کشور هستند و از مرزهای کشور حفاظت و حراست می کنند.

 

معاون اول رییس جمهوری افزود: مسائل روستاها نباید فقط در روز ملی روستا مطرح شود بلکه باید در همه مجامع تصمیم گیری به این موضوع پرداخته شود اما روز ملی روستا و عشایر نیز فرصت مناسبی است تا اقدامات انجام شده و نقدها و پیشنهادات از سوی صاحبنظران، اندیشمندان و نخبگان مورد بررسی قرار گیرد.

 

جهانگیری به رویکرد این همایش تحت عنوان نخبگان روستایی، ظرفیت پنهان توسعه پایدار روستایی اشاره و خاطرنشان کرد: البته این رویکرد برای تمام کشور و حتی مناطق شهری نیز صادق است چرا که توسعه کشور باید با اتکا به نیروی انسانی متخصص و نخبگان فعال کشور دنبال شود .

 

وی با یادآوری این که ایران کشوری جوان دارای ظرفیت بالای جوانان تحصیلکرده است، گفت: یکی از مهم ترین سرمایه های امروز کشور برای توسعه، سرمایه نیروی انسانی و به طور خاص نخبگان کشور هستند و هنر مدیران کشور باید استفاده مطلوب از این ظرفیت مهم باشد.

 

معاون اول رییس جمهوری با تأکید بر این که تاریخ تمدن و فرهنگ ایرانی مرهون تولید و سبک زندگی روستایی و سلحشوری و جانفشانی عشایر کشور است، افزود: در تاریخ ایران این دو گروه از جامعه یعنی روستاییان و عشایر همواره نقش عمده و پراهمیتی در حفظ استقلال و توسعه کشور داشته اند.

 

جهانگیری ادامه داد: وقتی به سرمایه های اجتماعی کشور نگاه می کنیم، هنوز هم بالاترین نقش در سرمایه اجتماعی کشور یعنی در مشارکت، همبستگی و اعتماد و امید به آینده متعلق به روستاهاست و روستاییان و عشایر بیشترین نقش را در افزایش سرمایه اجتماعی کشور دارند.

 

وی تصریح کرد: برای این که توسعه همه جانبه کشور را به طور متوازن و همزمان پیش ببریم، حتماً باید در برنامه های توسعه، موضوع توسعه روستایی را مورد توجه داشته باشیم و در این زمینه مشارکت خودِ روستاییان در برنامه ریزی برای توسعه روستاها می تواند نقشی مهم و سازنده داشته باشد.

 

معاون اول رییس جمهوری با تأکید بر این که باید در توسعه روستایی به مدل بومی توسعه در روستاها بیندیشیم تصریح کرد: برنامه ریزان و صاحبنظران نباید اینگونه بیندیشند که روستایی زمانی توسعه می یابد که شهری شود .

 

جهانگیری ادامه داد: مدل و سبک زندگی روستاهای کشور و نگرش روستاییان به زندگی حتی می تواند در مناطق شهری نیز مورد استفاده قرار گیرد و این تصوری نادرست است که روستایی زمانی به توسعه می رسد که شهری شود.

 

وی ادامه داد: ما باید مدلی ارایه دهیم که ضمن دارا بودن ویژگی های مثبت زندگی روستایی و عشایری، مسیر مطلوب توسعه نیز در آن لحاظ شده باشد. باید برنامه های توسعه ای در روستاها به گونه ای باشد که در عین برخورداری از همه خدمات مورد نیاز زندگی و فناوری های جدید، روستا همچنان روستا بماند و نباید روستاها به کاریکاتور کوچکی از شهر تبدیل شوند.

 

معاون اول رییس جمهوری تصریح کرد: فرهنگ روستایی فرهنگی است که بدون دخالت های نابجا، مهمترین سیاست های مذهبی و اجتماعی را در درون خود تنظیم می کند و فرهنگ روستاها و عشایر می تواند به جاهای دیگر نیز منتقل شود.

 

در ادامه این مراسم با حضور معاون اول رییس جمهوری از سامانه جامع آمار و اطلاعات روستایی و نیز طرح ویژه ارایه خدمات فرهنگی به عشایر رونمایی شد.

 

**نظام برنامه ریزی کشور، بزرگ گرا و شهرگرا است

سید ابوالفضل رضوی معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری هم در این مراسم به وعده رییس جمهوری و دستور معاون اول رییس جمهوری برای ساماندهی وضعیت استخدامی دهیاران کشور اشاره کرد و گفت: متأسفانه سازمان امور اداری و استخدامی تا کنون اقدامی جدی انجام نداده و لازم است برای امنیت خاطر دهیاران که در واقع مدیران توسعه روستاها هستند توجه جدی به این امر مهم صورت گیرد.

 

رضوی با بیان این که نظام برنامه ریزی کشور، نظامی بزرگ گرا و شهرگرا است، افزود: نظام برنامه ریزی کشور روستاگریز است و این در حالی است که پایگاه رشد اقتصادی کشور مردم ساکن در روستاها و عشایر هستند که قطرات اقیانوس اقتصاد کشور را تشکیل می دهند.

 

وی خواستار افزایش اعتبارات روستایی شد و افزود: متأسفانه وزارت راه و شهرسازی معاونت راه روستایی را حذف کرده که از دولت درخواست داریم این معاونت مجدداً احیا شود.

 

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رییس جمهوری همچنین درمورد لایحه دوفوریتی استفاده از منابع صندوق توسعه ملی به میزان یک و نیم میلیارد دلار در روستاها ، تصریح کرد: انتظار داشتیم که این لایحه سال 95 در مجلس شورای اسلامی تصویب شود اما در هر صورت در شهریور سال جاری به تصویب رسید و در حال حاضر در حال تدوین آیین نامه آن با مشارکت دستگاه های اجرایی متولی هستیم.

 

در ادامه این مراسم تعدادی از نمایندگان جامعه روستایی نظرات و دیدگاه های خود را مطرح کردند و پیشنهادهایی در جهت ارتقاء وضعیت روستاها ارائه کردند.

 

چهارمین همایش ملی روز روستا و عشایر امروز- 15 مهرماه - با حضور معاون اول رییس جمهوری، تعدادی از وزیران و مقام های عالی رتبه کشور در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------