آخرین اخبار سیاسی

توماج صالحی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

توماج صالحی از یک اتهامش تبرئه شد

وکیل توماج صالحى⁩ اعلام کرد این خواننده رپ از اتهام نشر اکاذیب و تشویق به اعمال خشونت‌آمیز در رابطه با ویدیوی منتشرشده در آذرماه ۱۴۰۲ تبرئه…

چرا احمدی نژاد رقابت با رقیب فرضی را کلید زده است ؟



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,احمدی نژاد

تلاش احمدی نژاد برای فضاسازی و ورود به انتخابات 1400/ خلق دوگانه احمدی نژاد- لاریجانی به جای دو گانه احمدی نژاد - هاشمی/ چرا احمدی نژاد رقابت با رقیب فرضی را کلید زده است ؟

نامه اخیر احمدی نژاد خطاب به رئیس قوه قضاییه و اظهارت علی اکبر جوانفکر نشان می دهد که احمدی نژاد اصرار دارد در انتخابات آتی ریاست جمهور حاضر شود و علی لاریجانی را تنها رقیب خود می داند. این دوگانه سازی در حالی است که او در انتخابات اخیر رد صلاحیت شد. 

نامه نیوز نوشت؛محمود احمدی نژاد آرام آرام مقدمات بازگشت به قدرت را فراهم می کند. آرام آرام و با همان تاکتیک سابق. او همچنان به دو قطبی سازی فکر می کند. هرچه باشد این درس را چند بار خوانده و خوب یاد گرفته که چطور می شود با ایجاد یک «دوگانه» پیروز میدان انتخابات شد. آن زمان که کسی انتظار نداشت شهردار آبادگرانی نهایتا رئیس جمهور شود نیز همین کار را کرد. او که پیش تر نتوانسته بود رای مردم تهران را برای ورود به مجلس از آن خود کند از یک ترفند موثر استفاده کرد.

 

درست همان وقتی که همه در مورد میزان رای لاریجانی و ولایتی یا صحیح بودن ورود معین و مهرعلیزاده صحبت می کردند؛ وارد عمل شد. از یک سو اظهارنظرهای پوپولیستی می کرد و به جوانان وعده می داد که به مدل موی آن ها کار نخواهد داشت و از سوی دیگر با اظهارنظرهایی علیه آیت الله هاشمی یک فضای دوقطبی ساخت. گذشته از اینکه استاندار سابق هاشمی چطور تغییر رویه داد و مقابل مرحوم آیت الله ایستاد؛ این دوگانه سازی انتخابات را به دور دوم کشاند و احمدی نژاد را راهی پاستور کرد.

 

او در انتخابات ریاست جمهوری 88 نیز دقیقا همین کار را کرد . آن مناظره معروف به این سادگی ها فراموش نمی شود . به یاد داریم که احمدی نژاد یک بار دیگر هاشمی و خانواده او را نواخت. او با بیان اینکه « باید جوان‌ها هم بدانند که بنده دربرابر یک کاندیدا نیستم دربرابر یک مجموعه‌ای هستم که با محوریت آقای هاشمی و همکاری آقای موسوی و خاتمی علیه بنده حرکت کردند» همان دوگانه احمدی نژاد- هاشمی را حفظ کرد.

 

رئیس جمهور دولت نهم برای اینکه دولت دهم را از آن خود کند، تاکید کرد: «در دوره آقای هاشمی که حامی جناب آقای موسوی است یک موجی در مدیران درست شد که همه می‌خواستند دکترا بگیرند دانشگاه آزاد هم پشت قضیه بود. دکترا صادر کرد. پشت سر هم یک موج درست شد کردان هم یکی مثل همان‌ها... بی‌قانونی اینهاست جناب آقای موسوی استات‌اویل بی‌قانونی است که طرف می‌آید اینجا محاکمه می‌شود و محکوم می‌شود، از زندان فراری داده می‌شود و می‌رود خارج و تهش پسر آقای هاشمی است». 

 

تاکتیک احمدی نژاد بار دیگر به کار آمد و  او رئیس جمهور ماند. انتخاباتی بعد که از راه رسید هنوز رئیس دولت بود و اگرچه بنا بر قانون اساسی اجازه حضور در رقابت های انتخاباتی را نداشت اما از موضع خود یعنی دوگانه احمدی نژاد - هاشمی عقب نشینی نکرد. به عنوان نمونه روزنامه «ایران» که آن روزها هنوز در اختیار احمدی نژادی  ها بود در گزارشی آیت الله هاشمی را پشت صحنه بنی صدریزاسیون احمدی نژاد خواند و واژه « جریان انحرافی» را «دست‌پخت هاشمی علیه دولت مردمی احمدی‌نژاد» دانست . این روزنامه در بحبوحه آمدن و نیامدن هاشمی تیتر زده بود «تولید از حامیان فتنه، مصرف از مدعیان اصولگرایی». احمدی نژاد و تیم رسانه ای او حتی بعد از ورود و رد صلاحیت هاشمی نیز تلاش خود را کردند تا ثابت کنند که او بر انتخابات اثر گذار است و در مورد انتخابات سیاه نمایی می کند. 

 

احمدی نژاد و همفکرانش از سال 92 بارها با اظهارنظرها  و اقداماتشان نشان داند که خود را از اصولگرایان جدا می داند و معتقدند که این جریان سیاسی بدون آن ها به پیروزی نخواهند رسید. احمدی نژاد در انتخابات 96 علی رغم توصیه مقام معظم رهبری برای ورود به رقابت های انتخاباتی ثبت نام کرد .اما او همان طور که انتظار می رفت رد صلاحیت شد. این رد صلاحیت شدن ثابت کرد که او دیگر نمی تواند به جایگاه پیشین خود دست یابد اما احمدی نژاد به هیچ وجه قصد کوتاه آمدن ندارد. طرح احتمال کاندیداتوری او برای حضور در مجلس آتی یکی از نشانه هایی است که ثابت می کند او قصد بازنشستگی ندارد.

 

نامه ای که به خطاب به رئیس قوه قضاییه نوشت نیز روشن کرد که او با همان تاکتیک سابق یعنی دوگانه سازی به میدان خواهد آمد. تنها تفاوت اینجا است که دیگر آیت الله هاشمی در قید حیات نیست و نمی توان روی دوگانه قبلی مانور داد. از همین رو علی لاریجانی را هدف گرفته است. او میانه روترین گزینه احتمالی اصولگرایان است که شاید در ظرف زمانی 1400 مورد حمایت اصلاح طلبان نیز قرار گیرد. احمدی نژاد از همین حالا لاریجانی را تنها رقیب خود می داند. 

 

حالا یکی از مهمترین تحولات در این مورد پرونده های قضایی باز احمدی نژاد است و احمدی نژادی ها پیگیری این پرونده ها را پشت صحنه رقابت های انتخاباتی 1400 می دانند. اظهارات نزدیکان احمدی نژاد ثابت می کند که آن ها در ساختن دوگانه احمدی نژاد - لاریجانی جدی هستند. به عنوان نمونه علی اکبر جوانفکر در مصاحبه ای با روزنامه آرمان گفته است: « من بر این باورم که تحرکات اخیر آقای علی لاریجانی، از برنامه‌ریزی وی برای رسیدن به کرسی ریاست جمهوری حکایت می‌کند. بنابراین به‌نظر من تنها کسی که قاطبه مردم و بر اساس تجربه او را شایسته چنین جایگاهی می‌دانند، دکتر احمدی‌نژاد است! کاملا واضح است که ایشان را سد راه خود تلقی می‌کند.

 

چنین به نظر می‌رسد که آقای علی لاریجانی قصد دارد پیش از فرارسیدن زمان انتخابات در سال 1400، با استفاده از اهرم‌ها مسیر ریاست جمهوری‌اش را هموار کند. هیچ‌کس خود را برای بار دوم و چندم در معرض انتخاب مردم قرار نمی‌دهد، اما به نظر می‌رسد در کشور ما کسی به این منطق روشن اعتنایی ندارد».

 

تلاش احمدی نژاد برای موفقیت در انتخابات ریاست جمهوری آتی با تکیه بر تاکتیک دوقطبی سازی در حالی است که او به تازگی رد صلاحیت شده است. با این حال احمدی نژاد ترجیح می دهد به جای آنکه شرایط احزار صلاحیت اش را فراهم کند، سراغ خانه کدخدا را گرفته و بر رقیب فرضی بتازد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------