آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان | مقام آمریکایی: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ايران مطلع هستیم

برخی منابع محلی از شنیده شدن صدای انفجار در شهر قهجاورستان در شمال غرب اصفهان خبر می‌دهند. فارس نوشت: برخی منابع محلی از شنیده شدن صدای…

ناگفته‌هایی از مسائل مالی سران اقلیم کردستان عراق و ارتباطشان با اسرائیل



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,عبدالله ‌نوري

 

سردار محمدحسین رجبی فرمانده سپاه بیت‌المقدس کردستان درباره بازتاب‌ها و تبعات همه‌پرسی استقلال کردستان عراق که ٢٥ سپتامبر (سوم مهر ماه امسال) در شمال عراق برگزار شد، گفت: «طبعا یک تهدید جدی وارد حوزه عملیاتی ما شده که این اقدامات خصمانه و اهدافی که دشمنان فرامنطقه‌‌ای طراحی کرده‌اند، ممکن است نه‌تنها در کشور ما بلکه در کشورهایی که جمعیت کرد دارند، تأثیر سوء بگذارد».

 

او با بیان اینکه ظرفیت هر منطقه نسبت به همان محیط تفاوت دارد و ظرفیت مردم کردستان ظرفیت بالایی است، افزود: «آمار مشارکت مردم سنندج در رفراندوم جمهوری اسلامی را در نظر بگیرید که با توجه به شرایط آن زمان آمار بسیار قابل‌توجهي است و طبعا در شهرهای دیگر کردستان هم همین‌طور بوده اما در مرکز استان بیشتر بوده است».

 

فرمانده سپاه کردستان گفت: «در روزهای اولی که رفراندوم در استان‌های کردنشین عراق مثل سلیمانیه برگزار شد، بازتابی داشت و با شناخت دقیق و مبنایی که از شرایط استان و جمعیت شهرها داریم، لایه اولیه و سطح احساسی مردم در خیابان شادی کردند و هیچ حرکت ساختارشکنانه‌ای نداشتند و شعار ضدانقلابی هم ندادند، بلکه جمعی از مردم به خیابان آمدند و مسیری را پیمودند و تمام شد».

 

سردار رجبی افزود: «وقتی این را کالبدشکافی و زیرپوستی نگاه می‌کنیم، با توجه به نرخ ٨٠درصدی سواد و حجم ارتباطاتی که در استان هست که ٥٠٠ روستای اینجا اینترنت پرسرعت دارند و از ظرفیت اطلاعات دیگران استفاده می‌کنند، یک‌درصدی از مردم خوشحالی کردند و در مقابل هم نمونه‌ای از ظرفیت مدیریتی بالای نظام در عین اقتدار و توانمندی به نمایش درآمد».

 

او افزود: «اینکه از جمعیت یک‌میلیون‌و ٥٠٠ هزار نفری از مجموع جمعیت ١٠ شهرستان و ٢٨ شهر کردنشین ما، کمتر از ١٠ هزار نفر به خیابان‌ها آمدند، نشان می‌دهد اکثریت و قاطبه مردم کردستان خیلی عقلانی و با تفکر و با منطق به موضوع نگاه می‌کنند».

 

سردار رجبی افزود: «وقتی با مردم اینجا که با کردهای عراق ارتباط برقرار می‌کنند، صحبت می‌کنیم، می‌گویند آنجا این‌قدر شور و اشتیاق ندارد و این تبلیغات رسانه‌ای است که فضایی را در یک سطحی از جامعه ایجاد می‌کند که خوشحال می‌شوند».

 

او ادامه داد: «مردم سلیمانیه ٤٠ درصد در رفراندوم شرکت کردند و در منطقه حلبچه میزان مشارکت خیلی کمتر بود. این شرکت با وجود این‌همه مشکلات که آنجا بوده که صدام آن جنایات را علیه کردها انجام داد و نگاه بدی نسبت به دولت مرکزی دارند و تبلیغات سوئی که کردند که با رفراندوم چه اتفاقی می‌افتد، چندان قابل اعتنا نیست».

 

سردار رجبی با بیان اینکه بر اساس برخی گزارش‌ها مردم در مناطقی از اقلیم کردستان در رفراندوم شرکت نکردند ولی سران اقلیم درصد بالایی از مشارکت را اعلام کردند و تقلب و تخلف گسترده در رأی‌گیری نیز در همه جا هم گزارش شده، گفت: «اگر تازه همین درصد مشارکت اعلام‌شده را هم قبول داشته باشیم، این انتخابات، انتخابات عجیبی بود که خودشان درباره خودشان برگزار کردند، مثل اینکه کسی خودش سؤال طرح کند، خودش جواب بدهد و خودش به خودش نمره هم بدهد! چنین انتخاباتی چیزی را عوض نمی‌کند».

 

فرمانده سپاه کردستان گفت: «مردم فهیم ما و جمعیتی که درک عمیقی نسبت به این تحولات دارند، می‌دانند که محرومیت مردم کردستان عراق چیزی نیست که با یک رفراندوم عوض شود. اگر کسی باور نمی‌کند، به آنجا برود و از نزدیک ببیند چه خبر است».

 

سردار رجبی افزود: «مال‌اندوزی مسئولان و عشیره‌های موردنظر که این کار (برگزاری همه‌پرسی) را کردند، باید بروید ببینید که در دنیا جزء افراد ثروتمند هستند. کسانی که تا چند سال قبل در همین کوه‌ها بودند، این سرمایه را از کجا آورده‌اند؟ اینها را خود مردم می‌دانند».

 

او تصریح کرد: «وقتی همه معابر زمینی و راه‌های هوایی عراق، ترکیه و ایران به‌ روی اقلیم کردستان بسته شود، اینها می‌خواهند چه کار کنند و اساسا چه فرصت و ظرفیتی دارند؟ اینها همه تهدید است و مردم وقتی احساس می‌کنند به زندگی آنها فشار وارد می‌شود، ناراحت مي‌شوند».

 

فرمانده سپاه کردستان در بخش دیگری از گفت‌وگو درخصوص واکنش سپاه به شادی خیابانی برخی شهروندان که پس از رفراندوم کردستان عراق در چند شهر کردنشین کشورمان برپا شد، گفت: «سپاه طبق فرایند قانونی در منطقه شمال غرب (هم در استان کردستان و هم در استان آذربایجان غربی) تحت یک قرارگاه واحد به‌ نام قرارگاه حمزه سیدالشهدا(ع) با اقتدار عمل می‌کند و بر اساس یک روش جاری که تدابیر را از رأس سلسله‌مراتب فرماندهی می‌گیریم و اجرا می‌کنیم، در این مورد هم مأموریتمان را انجام دادیم».

 

فرمانده سپاه کردستان با ذکر خاطره‌ای از نحوه برخورد یک شهروند کرد با موضوع رفراندوم در کردستان عراق، گفت: «یکی از دوستان برای من تعریف می‌کرد که یک بازاری می‌گفت «اگر کاری در آنجا شده، برای خودشان است و برای ما نیست. ما خودمان کشورمان را داریم، استانمان را داریم و نظم و امنیتمان را داریم» که این جمله بیانگر زبان حال جامعه اینجاست».

 

  اخبار  سیاسی  - تسنیم

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------