آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

روایت بلومبرگ از جزییات حمله اسرائیل به ایران

خبرگزاری بلومبرگ گزارش می‌دهد که مقام‌های اسرائیلی روز پنجشنبه به آمریکا خبر داده بودند که ظرف ۲۴ ساعت تا ۴۸ ساعت آینده دست به «اقدام…

ناصری: نوع کنش روحانی در چهار سال آینده در تعیین جایگاه او بعد از 1400 موثر است



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,عبدالله ناصری

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه روحانی، روحانی است با همه مختصات خود گفت: رییس‌جمهور منشی شبیه مرحوم آیت‌الله هاشمی دارد،اما اینکه روحانی چه راهبرد و تاکتیکی را برای جایگاه سیاسی آینده خود انتخاب می‌کند اهمیت دارد. 

عبدالله ناصری در گفت‌وگو با ایسنا، درپاسخ به این پرسش که آیا روحانی با نحوه چینش کابینه و دیدار اخیر خود با جامعه روحانیت در حال نزدیک شدن به اصولگرایان است تصریح کرد: من نمی‌دانم که روحانی بعد از دولت دوم و پایانی خود می‌خواهد به جایگاه سیاسی گذشته خود یعنی جامعه روحانیت مبارز باز گردد یا نه. تحلیل من این است که او می‌خواهد هم‌صدایی و هم‌نوایی خود را با جامعه روحانیت بیشتر کرده و در بعضی جلسات آنها شرکت و با یاران قدیمی خود گفت‌وگو کند که البته این را حرکت ناپسندی نمی‌دانم چون روحانی هیچگاه خود را چهره اصلاح‌طلب معرفی نکرده است. او تحت تاثیر گفتمان اصلاح‌طلبی قرار  داشت و به همین جهت مورد اقبال جامعه قرار گرفته است.

 

وی همچنین با اشاره به اینکه اصلاح‌طلبان بنابر مصالح کشور و منافع ملی در سال 92 و 96 از روحانی حمایت کردند، خاطرنشان کرد: ما انتظار نداشتیم که روحانی صددرصد با رویکرد اصلاح‌طلبان همراهی کند اما انتظار کم‌کاری هم از او نداشتیم. ما علاقه‌مندیم روحانی مشکلات جدی کشور را حل کند. تصمیم اصلاح طلبان برای انتخابات 98و 1400 بستگی به شرایط کشور و منافع ملی دارد که همیشه در اولویت جریان اصلاحات است.

 

ناصری خاطرنشان کرد: اینکه روحانی چه راهبرد و تاکتیکی را برای جایگاه سیاسی آینده خود انتخاب می‌کند اهمیت دارد. در این زمینه دو مثال وجود دارد؛ به خاتمی در سال‌های پایانی ریاست‌جمهوری‌اش انتقادهای زیادی می‌شد اما امروز جایگاه اجتماعی او به مراتب متفاوت‌تر از موقعیتی است که رییس دولت بود. از سویی حمایت‌های زیادی از احمدی‌نژاد مخصوصا در دور اول ریاست‌جمهوری‌اش از سوی اصولگرایان انجام می‌شد اما او نتوانست این جایگاه را برای خود حفظ کند. در اینجا این مساله مطرح است که روحانی چه گفتمان و روشی را انتخاب می‌کند و چه کنشی در مدیریت کشور خواهد داشت زیرا این کنش در تعیین جایگاه او  بعد از 1400 موثر است.

 

این عضو بنیاد باران ادامه داد: من معتقدم درباره دیدار روحانی با جامعه روحانیت اتفاق خاصی نیفتاده است. روحانی از اول به صراحت می‌گفت که نه اصلاح‌طلب است و نه اصولگرا. او بیشتر منشی شبیه مرحوم هاشمی داشت و در عملکرد و انتخاب خود رویکردی ترکیبی را  دنبال می‌کرد اما گفتمان تبلیغاتی او همسو با گفتمان اصلاح‌طلبان بود که همین امر موجب اقبال جامعه به او شد. با این حال او یک بار هم نگفت که اصلاح‌طلب است یا اصولگرا. روحانی، روحانی است با همان ویژگی‌ها و مختصات خودش و اصلاح‌طلبان هم با حفظ هویت اصلاح‌طلبی خود مصالح عمومی کشور را در اولویت کار خود قرار می‌دهند. اصلاح‌طلبان هیچ وقت او را به نام اصلاح‌طلب اصیل و ناب در نظر نگرفته‌اند و البته همیشه هم ممنون روحانی هستند که تا حدودی فضای سیاسی و اجتماعی کشور نسبت به هشت سال قبل از 92 بهتر شد، مذاکرات هسته‌ای را به سراجام رساند و برخی مشکلات کشور حل کرد.

 

وی در پاسخ به این پرسش که روحانی باید چه کند که  دولت بعدی دولتی همسو و ادامه‌دهنده راهش باشد گفت: دولت اول هر ریس‌جمهوری فرصتی برای کسب تجربه است. در دولت اول روحانی وی وزارتخانه‌های حساسی را به افرادی سپرد که آنها نتوانستند از پس اداره آن وزارتخانه‌ها بر بیایند. او در دوره جدید جز یک مورد همان عناصر را به کار گرفت. امروز علیرغم آنکه حوزه سیاسی دولت دست نخورده باقی مانده است تغییراتی در حوزه اقتصادی به وجود آمده ولی باید رییس‌جمهور به این حوزه توجه بیشتری داشته باشد زیرا مساله اقتصادی مساله عمومی جامعه مخصوصا دهک‌های پایین است. حتما دولت باید در این زمینه برنامه مدون، مشخص و روشن داشته باشد. از سویی باید استانداران و فرماندارانی انتخاب شوند که هماهنگ با برنامه‌هایی باشند که رییس‌جمهور در انتخابات 96 مطرح کرده است.

 

ناصری با اشاره به معرفی وزیر علوم و نیرو از سوی رییس‌جمهور به مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: انتخاب این دو وزیر جزو انتخاب‌های خوب رییس‌جمهور بود که حتی جا داشت وزیر نیرو از همان اول به مجلس معرفی می‌شد. به هر حال از آنجایی که در اتاق فکر ستاد روحانی انسجام کافی وجود نداشت این موضوع بالا و پایین شد ولی به هر حال یکی از شاخص‌ترین افراد به عنوان وزیر نیرو معرفی شد. اردکانیان یکی از وزرای شاخص دولت خواهد بود که می‌تواند مشکلات حوزه خود را حل کند. وی شخصیتی علمی و آشنا با تحولات روز است.

 

وی در پایان افزود: با توجه به حساسیت‌هایی که بر روی وزارت علوم در دو دهه اخیر وجود داشته است، روسای جمهور همیشه برای تعیین وزیر علوم با مشکلاتی مواجه می‌شدند. در مجلس نهم گزینه پنجم روحانی از مجلس رای اعتماد گرفت، اما همین وزارتخانه آرام و منفعل بود و کاری اساسی برای هیات علمی، دانشگاهیان و دانشجویان انجام نشد. در دولت دوازدهم هم رییس‌جمهور پس از فراز و نشیب زیادی به گزینه غلامی رسید. وی به لحاظ اخلاقی، علمی و عملکردی فرد موفقی است که برنامه‌هایش در جهت بهبود نظام آموزش عالی است و اگر با او همکاری شود شاهد دوره جدیدی در وزارت علوم خواهیم بود و او راه فرجی‌دانا را ادامه می‌دهد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------