آخرین اخبار سیاسی

توماج صالحی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

توماج صالحی از یک اتهامش تبرئه شد

وکیل توماج صالحى⁩ اعلام کرد این خواننده رپ از اتهام نشر اکاذیب و تشویق به اعمال خشونت‌آمیز در رابطه با ویدیوی منتشرشده در آذرماه ۱۴۰۲ تبرئه…

چرا اصولگرایان دلواپس مخالف FATF هستند



طی هفته‌های اخیر تلاش شد تا با برگزاری جلسه‌های غیرعلنی و با حضور دبیر شورای عالی امنیت ملی و وزیر امور خارجه، نمایندگان مخالف با پذیرش دستورهای FATF مجاب شوند که به سود لوایح بین‌المللی مربوط رأی بدهند اما این تلاش‌ها نتیجه‌ای در برنداشت. از جلسه غیر علنی مجلس برای بررسی موضوع مربوط به FATF نقل قول‌های بسیاری به بیرون درز کرده است، اما نقطه مشترک همه نقل قول‌ها موافقت دبیر شورای عالی امنیت ملی با الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم بود.

 

پس از آن، نخستین جلسه رسیدگی به این لایحه در صحن علنی با جنجال و فریاد نمایندگان همراه شد و علی لاریجانی، رئیس مجلس نیز لایحه را برای بررسی بیشتر دوباره به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ارجاع داد. جلسات این کمیسیون نیز بدون حاشیه نماند و اصولگرایان عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس آبستراکسیون کردند و نخستین نشست کمیسیون را برهم زدند. بالاخره این لایحه در کمیسیون امنیت ملی تصویب و راهی صحن علنی شد.

 

اصولگرایان که احتمال تصویب لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم را بالا می‌دانستند با توسل به چندین حربه با این موضوع مخالفت کردند. از شعار و چاپ بنر و جمع‌آوری امضا در راهپیمایی دفاع از مردم مظلوم فلسطین در آخرین جمعه ماه رمضان گرفته تا ارسال پیامک و تهدید نمایندگان به رد صلاحیت، از هیچ اقدامی برای نیل به هدف دریغ نکردند. جلسه بررسی لایحه دولت نیز با پهن کردن تومار در صحن بهارستان و فریادهای اصولگرایان و تهدید به آبستراکسیون گذشت تا لاریجانی و دولت به ناچار با تعویق ۲ ماهه و مسکوت ماندن این کنوانسیون موافقت کنند.

چرا اصولگرایان مخالفند؟

 

مجتبی ذوالنور در پاسخ به چرایی مخالفت خود با کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم اظهار کرد: «ما معتقدیم این کنوانسیون به سود کشور نیست و منافع ملی ما را با خطرات جدی مواجه می‌سازد.» او ادامه داد: «علاوه بر این مساله نتیجه الحاق ایران به این کنوانسیون باز گذاشتن دست غربی‌ها برای دخالت در امور داخلی کشور و مقابله با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.» محمدجواد ابطحی، نماینده عضو جبهه پایداری نیز در گفت‌و‌گو با پانا می‌گوید که نمی‌توان مصالح عمومی مردم را به حراج گذاشت و از نیروهای انقلابی و حامی اسلامی در منطقه حمایت نکرد.

 

مقابله شورای عالی امنیت ملی؟!

ذوالنور در ادامه درباره اختلاف نظر اصولگرایان مجلس شورای اسلامی با شورای عالی امنیت ملی بر سر لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم می‌گوید: «ما حرف آقای شمخانی را قبول نداریم. حرف‌های او وحی منزل نیست، اگر بنا باشد حرف آقای شمخانی برای ما حجت باشد در برجام حجت بود، اگر دولت وظیفه‌اش را انجام می‌داد رهبری مجلس را به سمت جلو هول نمی‌داد که کار کنند، اگر مجلس وظیفه‌اش را انجام می‌داد رهبری به شورای عالی امنیت ملی ارجاع نمی‌داد، اگر شورای عالی امنیت ملی وظیفه‌اش را انجام می‌داد اوضاع چنین نبود، آقای شمخانی درباره این موضوع حرف بزند که چرا وظیفه‌شان را انجام ندادند».

 

او اضافه می‌کند: «اگر آنها وظیفه‌شان را در برابر برجام انجام می‌دادند نیازی به 11 شرط رهبری نبود. بررسی کنید که از 11 شرط کدام شرط جدید است و رهبری قبلا در‌باره آن تذکر نداده است؟ چرا (این موضوعات را در برجام) نگنجاندند که رهبری 11 شرط بگذارد. پس تجربه برجام نشان می‌دهد که شورای عالی امنیت ملی خبط کرد، کج رفت، منافع ملی را حفظ نکرد بنابراین در حال حاضر هم حرف آقای شمخانی برای ما حجت نیست».

 

این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که با توجه به نیاز کشور به اتحاد درونی، آیا بهتر نبود لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم که یکی از شرط‌های FATF برای رفع محدودیت‌ها علیه ایران است، تصویب شود، بیان می‌کند: «مصلحت این بود که این لایحه کلا رد بشود ولی آقای عراقچی و آقای امیری و لاریجانی پیشنهادشان تاخیر بود که اگر هم قرار بود رأی‌گیری شود قطعا ما صحن را ترک می‌کردیم و مجلس را از حد نصاب می‌انداختیم چون اوضاع به این شکل بود 2 ماه تاخیر را پذیرفتند». این سخنان درحالی است که پیش از این احمد امیرآبادی فراهانی از نزدیکان به جبهه پایداری اعلام کرده بود که شورای عالی امنیت ملی مخالف الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم است، اما سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی پرده از جزئیات جلسه غیرعلنی خانه ملت برداشت و از موافقت شورای عالی امنیت ملی با الحاق به این کنوانسیون خبر داد.

 

لیست سیاه FATF وجود ندارد!

ابطحی در ادامه در پاسخ به این سوال که با توجه به تحریم‌های احتمالی ایالات متحده آمریکا، آیا بهتر نبود باتصویب کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم از ورود ایران به لیست سیاه FATF جلوگیری می‌شد، می‌گوید: «نه اصلا لیست سیاهی به نام FATF وجود ندارد، حرف من این است که مگر از سال 95 تا حالا تحریم‌های ما تعلیق نبود؟ تعلیق بود یعنی باید با ما معامله صورت می‌گرفت، یعنی در آن زمان این اجازه وجود داشت که بانک‌ها با ما معامله کنند، پس چرا این اتفاق نیفتاد؟»

 

او در پاسخ به این سوال که چرا اصولگرایان به رغم اظهارات معاون سیاسی وزیر امورخارجه و دبیرشورای عالی امنیت ملی مبنی بر پیش‌بینی حق تحفظ در این کنوانسیون برای ایران، همچنان با آن مخالف هستند نیز بیان می‌کند: «بنده حقوقی هستم و آقای عراقچی حقوقدان نیست، بنابراین از من بپرس، حق تحفظ را اصلا قبول نمی‌کنند، ما می‌توانیم حق تحفظ بگذاریم اما آنها قبول نمی‌کنند، مثل آن ضرب‌المثل معروف که من دختر فتحعلی شاه را می‌خواهم پس 50 درصد ماجرا حل است اما 50 درصد دیگر دست اوست که مرا نمی‌خواهد!» اما نمایندگان اصولگرا پیش از این در اظهاراتی متفاوت اعلام کرده بودند که حضور ایران در FATF و تصویب لوایح مرتبط با این موضوع در بهارستان به معنای تروریستی شناختن گروه‌هایی نظیر حزب‌ا... لبنان است که عراقچی و سایر مسئولان مرتبط در وزارت امور خارجه بارها و بارها اعلام کردند که این مساله واقعیت ندارد و این نهاد صرفا 4 گروه داعش، القاعده، طالبان و جبهه النصره را تروریستی شناخته است که ایران نیز در خط مقدم مبارزه با آنهاست.

 

عراقچی همچنین در برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری رسما اعلام کرد که برجام صرفا یک پنجم مشکلات بانکی کشور را حل کرد و سایر مسائل و مشکلات مرتبط با موضوعاتی نظیر FATF و قرارگیری نام ایران در لیست سیاه این سازمان است که با تصویب لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم، ایران می‌تواند از آن خارج شود، در چند ماه گذشته این سازمان چندین بار حضور ایران در لیست سیاه را تعلیق کرده بود. البته ماجرای کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم و پیوستن ایران به FATF بر خلاف آنچه اصولگرایان مدعی هستند مربوط به دولت یازدهم و دوازدهم نیست و از زمان دولت گذشته دستور اجرای آن از سوی شورای عالی امنیت ملی صادر شده است. در همین باره محمد مهاجری، روزنامه‌نگار اصولگرا در صفحه توئیتر خود درباره تغییر مواضع علی اکبر ولایتی، مشاور امور بین‌الملل رهبر انقلاب و محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در قبال برجام در یک ماه اخیر، نوشت: «سعید جلیلی هم که در سال 89 به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی دستور داده بود FATF با قدرت اجرا شود، زیر حرفش زده!» با این تفاسیر، نشست FATF قرار است تا پایان خرداد ماه برگزار شود و این احتمال مطرح است که با توجه به دو ماه سکوت مجلس درباره کنوانسیون تأمین مالی تروریسم، ایران بار دیگر به لیست سیاه تحریم FATF اضافه شود و در صورت بازگشت ایران به لیست سیاه، این تحریم‌ها همزمان با تحریم‌هایی خواهد شد که آمریکا با خروج از برجام تهدید به اعمال آن علیه ایران کرده است.

 

 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی ,اصولگرایان

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------