آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

کاظم صدیقی سخنران مراسم شب قدر دانشگاه امام صادق خواهد بود

بنابر اعلام دانشگاه امام صادق، کاظم صدیقی مدیر حوزه علمیه ازگل، سخنران مراسم شب قدر این دانشگاه خواهد بود. این دومین سخنرانی صدیقی امام…

کدخدایی:گزارش تخلفات انتخابات ۹۶ و ۸۸ برابر بود/موسوی لاری توبه کند



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی , کدخدایی
سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌و‌گویی تاکید می‌کند که تایید صلاحیت کاندیداها در هر انتخابات تنها مختص به همان دوره است.

 به  گزارش  عصرایران,عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌و‌گوی خود از حرف‌ و حدیث‌هایی در مورد رد صلاحیت روحانی پیش از انتخابات سال ۹۶ سخن گفته و معتقد است که میزان تخلفات در انتخابات سال ۸۸ با سال ۹۶ به یک میزان بوده‌است.

 

اهم سخنان وی به شرح زیر است: 

*یک فردی بیان کرده بود ما به جای اینکه از خدا بترسیم از شورای نگهبان می ترسیم. در اصل این موضوع جای تاسف دارد. نقض این مساله این است که بسیاری از نمایندگان علیه شورای نگهبان صحبت می کنند و شورا هم آگاه است لذا نمایندگان نباید از شورای نگهبان بترسند.

 

*12 نفر کارشناس به اعتبار شخص حقیقی خود در شورای نگهبان هستند و اینها هر کدام براساس برداشت از قوانین شرعی نظر می دهند. اگر نظر هر فردی بخواهد اعتبار پیدا کند نیازمند این است که 6 رای دیگر هم کنارش بیاید لذا هیچ فرقی بین نظر دیگران با نظر آیت الله جنتی وجود ندارد و فقط به استثناء قوانین شرعی فقط نظر چهار تن از آقایان فقها اعمال می شود بنابراین هیچ تفاوتی بین رای اعضا و دبیر وجود ندارد و رای همه افراد منوط به مبانی استدلالی که در پی آن آمده است که آیا این رای مستدل به سوابق است یا خیر که منوط بر این ممکن است رای داده شود یا نه.

 

*اعتبار تایید صلاحیت افراد در مجلس، ریاست جمهوری و خبرگان فقط به فقط مربوط به همان دوره است. در دوره بعد مجدد از نو بررسی صلاحیت صورت می گیرد.

 

*فلان فرد چندین جلسه درمورد رد تئوری ولایت فقیه بحث کرده است و یا یک اقدام عملی خلاف نظام جمهوری اسلامی ایران انجام داده است. پس این مورد هم عدم التزام به اسلام است. مثلا در خبرگان قبل امتحان و یا بعد از امتحان عدم التزام بررسی می شود اما ظاهرا صلاحیت های عمومی را بعد از امتحان بررسی می کنند.

 

*{آقای موسوی لاری وزیر کشور دولت اصلاحات بر این باور هستند که هرگاه دولت و شورای نگهبان از نظر سیاسی همسو نیستند کار انتخابات به مشکل می‌خورد مانند انتخابات مجلس ششم که خود ایشان وزیر کشور بود.}  ایشان باید بروند از این حرف توبه کنند چراکه خودشان وزیر کشور بودند و اینگونه نیست. در هر انتخاباتی تخلفاتی وجود دارد و لازمه آن است که بررسی های بیشتری صورت گیرد. تنها انتخاباتی که تاخیر در آن صورت گرفت انتخابات 88 و آن هم با مجوز ولایت فقیه بود. شورای نگهبان باید در برابر تخلفات مسئول باشد و آنجایی که لازم است به قوه قضائیه رجوع کند.

 

*از جهت گزارش هایی که به ما می رسد بین انتخابات 96 و انتخابات 88 برابری بوده حتی در مصادیق هم مشابهت های زیادی بوده ولی انتخاباتی که تخلفاتی باشد که تاثیر روی انتخابات و سرنوشت انتخابات دارد معمولا در حوزه انتخابات مجلس داریم اما در ریاست جمهوری بین 88 تا 96 تعداد گزارشات تخلفات زیاد بوده و بیشتر هم در حوزه قوه مجریه بوده است چراکه وزارت کشور و قوه مجریه خود برگزار کننده هستند.

 

* {آیا این امکان وجود دارد که رئیس جمهور یک دوره باشد و دوره دوم صلاحیت خود را از دست بدهد؟} بله وجود دارد مثلا درباره آقای روحانی چنین بحث هایی وجود داشت ولی در نهایت رای آوردند. شورای نگهبان نسبت به این مسائل بیهوده واکنشی نشان نمی دهد اما اگر به دنبال این باشند که کیان نظام را برهم بزنند قطعا وارد عمل شده و دراینجا دیگر وی رئیس جمهور نیست و خلاف سوگند خود عمل کرده است. مثلا تصمیم به مذاکره با آمریکا گرفته شده اما شورای نگهبان می بیند که این تصمیم برخلاف سیاست های کلان نظام است و در این صورت دخالت خواهد کرد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------