آخرین اخبار سیاسی

توماج صالحی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

توماج صالحی از یک اتهامش تبرئه شد

وکیل توماج صالحى⁩ اعلام کرد این خواننده رپ از اتهام نشر اکاذیب و تشویق به اعمال خشونت‌آمیز در رابطه با ویدیوی منتشرشده در آذرماه ۱۴۰۲ تبرئه…

قاسمی: شاید ترامپ برای مذاکره به ایران زنگ بزند/ برجام زنده و پابرجاست



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی , قاسمی
سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: در مورد دیدار پوتین و ترامپ ارتباطی با روسیه نداشته‌ایم. 

به گزارش ایسنا، بهرام قاسمی صبح امروز در نشست خبری خود قهرمانی فرانسه در مسابقات جام جهانی فوتبال 2018 را به دولت و ملت فرانسه تبریک گفت.

 

وی همچنین موفقیت‌های تیم ملی کرواسی را در این مسابقات به دولت و ملت کرواسی تبریک گفت.

 

در مورد دیدار پوتین و ترامپ ارتباطی با دولت روسیه نداشته‌ایم

 

بهرام قاسمی در مورد نشست امروز پوتین و ترامپ در فنلاند و همچنین آیا ایران و روسیه در این ارتباط با یکدیگر رایزنی‌ها و گفت‌وگوهایی داشته‌اند، گفت: دیدار روسای جمهور آمریکا و روسیه از پیش تعیین شده است و مسائل خود را دارد و ما در این خصوص ارتباطی با دولت روسیه نداشته‌ایم.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه اخبار منتشر شده در یکی از رسانه ها کویتی مبنی بر این که روسیه در روزهای اخیر میزبان مذاکرات مستقیم ایران و اسراییل بوده را تکذیب کرد و گفت : چنین چیزی به هیچ وجه نمی تواند درست باشد  و من آن را تکذیب می‌کنم. این گونه اخبار برای کسانی که با سیاست های ایران آشنا هستند و از مواضع ایران اطلاع دارند بیشتر شبیه طنز است .

 

چیز پنهانی در مورد سفر ظریف به عمان وجود ندارد

 

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در مورد سفر چندی پیش ظریف به عمان و اینکه این سفر یک مرتبه انجام شد و با توجه به سابقه عمان در میانجیگری میان ایران و آمریکا برخی این سفر را به این موضوع مرتبط دانستند، تصریح کرد: روابط ایران و عمان از دیرباز روابط روشن و شفافی بوده است و ما این سفرها و تعاملات را بین دو کشور به صورت مرتب و در سطوح مختلف داریم.

 

وی ادامه داد: قبل از سفر آقای ظریف به عمان، هیاتی از ایران به عمان رفته بود و مقامات عمانی نیز به تهران سفر کرده بودند.

 

قاسمی با اشاره به روابط مستحکم و دیرینه ایران و عمان، گفت: در جریان رایزنی‌هایی که بین مقامات دو کشور صورت می‌گیرد در مورد پیشبرد مسائل دوجانبه و منطقه‌ای رایزنی و گفت‌وگو انجام می‌شود و از این سفرها نمی‌توان بر اساس یک مورد خاصی که در گذشته بوده چنین استنباط مشخصی را ارائه کرد و به نظر می‌رسد آنچه که در این زمینه مدنظر شماست گمانه‌زنی رسانه‌ای است.

 

وی با بیان اینکه خبر سفر آقای ظریف به عمان به‌هنگام داده شد، گفت: چیزی پنهان در مورد سفر آقای ظریف به عمان وجود ندارد.

 

درخواست استرداد ولایتی از روسیه اقدامی بیجا و غلط است

 

خبرنگار دیگری در مورد درخواست یک قاضی آرژانتینی برای استرداد آقای ولایتی به خاطر پرونده آمیا از سخنگوی وزارت خارجه پرسید که قاسمی در جواب بیان کرد: این اقدامی بیجا و غلط است، این مسائل بر اساس یک اتهام نادرست مطرح می‌شود.

 

وی با بیان اینکه بعضا این تلاش‌های نابجا را در مورد برخی از شخصیت‌ها مشاهده می‌کنیم، گفت: این اقدامات بیشتر جنبه تبلیغاتی و روانی دارد و شدنی و قابل اجرا نیست و به نظرم موضوع قابل اهمیتی نمی‌توان آن را تلقی کرد.

 

هجمه و طراحی‌های وسیعی در راستای ایجاد جنگ روانی علیه ایران از سوی برخی از رسانه‌ها در حال انجام است

 

به گزارش ایسنا در ادامه این نشست خبرنگاری خطاب به سخنگوی وزارت خارجه گفت می‌خواهم در اینجا در ارتباط با یک موضوع نسبتا قدیمی از شما سوال کنم که شما پیش از این در مورد آن موضع گرفتید ولی امروز روزنامه نیویورک تایمز گزارشی را در این ارتباط مطرح کرده و مدعی شده که اسرائیلی‌ها توانستند اسنادی را که علیه برنامه هسته‌ای ایران مدعی بودند به دست آورده‌اند طی یک عملیات شش و نیم ساعته از ایران خارج کنند و به نظر می‌رسد که آنها با تلاش برخی از دیگر کشورها درصدد هستند که پی‌ام‌دی جدیدی را علیه ایران مطرح کنند که سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ گفت: همان‌طور که شما اشاره کردید این یک موضوع قدیمی است که من پیش از این در همین جا پاسخ این موضوع را دادم، به نظرم نیاز به توضیح بیشتری ندارد.

 

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در این ارتباط مبنی بر اینکه به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها به کمک اسرائیل با طرح چنین اسناد ادعایی به دنبال تکرار سناریوی سلاح‌های کشتار جمعی که در عراق مطرح کردند در ایران نیز هستند، تصریح کرد: همانطور که پیش از این نیز گفته‌ام هجمه و طراحی‌های وسیعی در راستای ایجاد جنگ روانی علیه ایران از سوی برخی از رسانه‌ها در حال انجام است و ما باید در همین چارچوب توجه لازم به سیاست‌های خصمانه و هدفمند آمریکا علیه ایران در کنار رژیم صهیونیستی داشته باشیم تا بتوانیم به درستی حرکت و سیاستگذاری کنیم.

 

وی با اشاره به میزان اخبار کذبی که این روزها از سوی برخی از رسانه‌ها علیه ایران مطرح می‌شود،‌ گفت:‌ لیست این اخبار کذب لیست طویلی است که مبنا ندارد و این اخبار در جهت تضعیف ایران و ایجاد شکاف در روابط بین ایران و سایر کشورها در حال انتشار است.

 

سفر جابری انصاری به سوریه و لبنان در چارچوب رایزنی‌ها با این دو کشور است

 

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در مورد سفر دستیار ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی به لبنان و آیا اینکه در این سفر پیام خاصی از سوی ایران قرار است به مقامات لبنانی ارائه شود، تصریح کرد: اگر شما روند سفرهای حسین جابری انصاری را دنبال کنید می‌بینید که ایشان در چارچوب مسئولیتی که در وزارت خارجه بر عهده دارند به صورت مستمر به سوریه و لبنان سفر می‌کنند و رایزنی‌های مرتبی با مقامات این کشورها دارند.

 

وی گفت: سفر اخیر آقای جابری انصاری به سوریه و لبنان در چارچوب رایزنی‌هایی است که ایران با این دو کشور در مورد مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بحث سوریه دارد و این سفر در همین چارچوب صورت گرفته و در راستای ادامه گفت‌وگوهای قبلی با این دو کشور در مورد مسائل مورد اشاره است.

 

در مورد کنوانسیون دریای خزر تا حد زیادی تفاهم شده است

 

قاسمی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد اجلاس سران پنج کشور حاشیه دریای خزر و اینکه گفته می‌شود یکی از مباحث مطرح در این اجلاس بحث حضور نظامی کشورهای ثالث در آب‌های خزر است، تصریح کرد: در مورد کنوانسیون دریای خزر تا حد زیادی تفاهم شده و آمادگی‌های لازم در مورد آن وجود دارد. هیات‌های کارشناسی پنج کشور مذاکرات و رایزنی‌هایی را با یکدیگر انجام دادند و قرار است قبل از اجلاس سران نیز بار دیگر هیات‌های کارشناسی کشورهای عضو با یکدیگر دیدار و رایزنی داشته باشند.

 

وی گفت: به علت ضیق وقت توضیحات بیشتر در مورد این موضوع را به جلسه بعدی موکول می‌کنم.

 

امیدواریم واقع‌بینی و ایجاد صلح مبنای تصمیم‌گیری مقامات عربستانی باشد

 

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در آستانه اعزام حجاج ایرانی به مکه برای شرکت در مراسم حج واجب هستیم، آیا این موضوع می‌تواند زمینه‌ای را برای تغییر در روابط سیاسی دو کشور ایجاد کند؟ تصریح کرد: موضوع حج یک بحث مستقل از روابط دوجانبه ایران و عربستان است و سال گذشته نیز ما شاهد این بودیم که حجاج ایرانی به حج رفتند و مراسم حج بدون هیچ مشکلی برگزار شد.

 

قاسمی ادامه داد: وقتی آنچه که در دو کشور مطرح است جدا کردن بحث حج از مسائل دوجانبه و سیاسی است ما امیدواریم که امسال نیز حج به خوبی برگزار شود ولی همانطور که گفتم مسائل دوجانبه را با توجه به مسائلی که وجود دارد نمی‌توان با موضوع حج مرتبط دانست.

 

این دیپلمات ارشد کشورمان با تاکید بر اینکه به نظر می‌رسد که عربستان همچنان از آمادگی لازم برای تغییر نگاه خود نسبت به ایران و مسائل منطقه برخوردار نیست، تصریح کرد: امیدواریم که واقعیت‌ها در منطقه توسط مقامات این کشور دیده شود و واقع‌بینی و ایجاد صلح،‌ ثبات و امنیت در منطقه مبنای تصمیم‌گیری مقامات عربستانی باشد.

 

وی در مورد اعتراضات اخیر در عراق و اینکه عده‌ای گفته‌اند که ایران به دنبال تلاش برای رو کار آمدن دولت متبوع خود در این کشور است، اظهار کرد: دولت عراق در اختیار مردم عراق است. عراق کشور مستقلی است، ربطی به ایران ندارد و ما دخالتی در انتخاب دولت‌های عراق نداریم، این مردم هستند که دولت را انتخاب می‌کنند و همانطور که گفتم ما در این زمینه دخالتی نداریم.

 

قاسمی همچنین در مورد دیدار اخیر اردکانیان وزیر نیرو ایران با وزیر انرژی عراق و مرتبط بودن آن با تحولات اخیر در عراق، گفت: همواره این دیدارها پیرامون موضوعات متعدد بین مقامات دو کشور ایران و عراق وجود داشته است و این موضوع ربطی به سایر مسائل ندارد.

 

وی همچنین در مورد بحث صدور ویزا برای سفر اتباع ایرانی به عراق و برخی از اخباری که در این زمینه منتشر شده است، تصریح کرد: تا آنجا که اطلاع داریم دولت عراق درصدد است مقررات خود برای ارائه ویزا به سایر کشورهای جهان را تکمیل و کامل کند و تا آنجا که ما می‌دانیم این نوع تغییرات در مورد ایران در حال حاضر اجرایی نخواهد شد.

 

امیدواریم در نهایت موضوع FATF در چارچوب منافع کشور و نظام به پیش رود

 

سخنگوی وزارت خارجه در مورد فرصت داده شده برای الحاق ایران به FATF و معطل گذاشتن لایحه CFT در مجلس، گفت: این موضوع موضوعی پیچیده و حساس است. در مجلس شورای اسلامی مباحثی در این زمینه مطرح بوده، این مباحث ادامه دارد، تکلیف بخشی از موضوع مشخص است و در مورد بخش‌های دیگر در سایر نهادهای مرتبط از جمله مجلس تصمیم‌گیری می‌شود، فرصت وجود دارد و ما امیدواریم که در نهایت روند در چارچوب منافع کشور و نظام به پیش برود.

 

پیامی از طرف پوتین برای ترامپ نداریم

 

وی در این دیدار چندین بار در معرض پرسش خبرنگاران در ارتباط با دیدار روز دوشنبه ترامپ و پوتین قرار گرفت در همین چارچوب خبرنگاری از سخنگوی وزارت خارجه پرسید که آیا در این دیدار قرار است ایران از طریق پوتین پیامی را به ترامپ بدهد؟ با رد این موضوع، گفت: ما پیامی از طرف آقای پوتین برای ترامپ نداریم و اگر در محفلی چنین چیزی گفته شده گمانه‌زنی رسانه‌ای است.

 

قاسمی با تاکید مجدد مبنی بر اینکه دیدار پوتین و ترامپ دیداری از پیش تعیین شده بوده و مسائل خاص خود را دارد، در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود یکی از محورهای اصلی این دیدار رایزنی مقامات دو کشور در مورد سوریه و حضور ایران در سوریه است، تصریح کرد: ما از دستور کار مذاکرات روسای جمهور دو کشور اطلاعی نداریم، نباید اطلاعی هم داشته باشیم. رابطه ایران و روسیه رابطه مشخصی است که ادامه خواهد داشت. دو کشور ایران و روسیه در مورد مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و همچنین مساله سوریه با یکدیگر تعامل و همکاری دارند، تماس‌هایی بین دو کشور برقرار است که این تماس‌ها ادامه خواهد داشت و فکر نمی‌کنم این نشست‌ها و رویدادها تاثیری بر مسائل بین ما و فدراسیون روسیه داشته باشد.

 

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در همین چارچوب بار دیگر در ارتباط با توافق احتمالی پوتین و ترامپ برای خروج ایران و حزب‌الله از جنوب سوریه، تاکید کرد: همانطور که گفتم از دستور کار مذاکرات این دو مقام اطلاعی نداریم و باید منتظر شویم که دیدار انجام شود و بعد از آن می‌توان با توجه به اخباری که منتشر می‌شود در مورد جزئیات این دیدار بحث و گفت‌وگو کرد.

 

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد اظهارات مقامات آلمانی مبنی بر اینکه ایران به دنبال این است که 300 میلیون یورو از دارایی‌های خود را از آلمان خارج کند، تصریح کرد: من نیز چنین خبری را خوانده و شنیده‌ام ولی ترجیح می‌دهم که دوستان بانک مرکزی که پاسخگوی مسائل پولی و بانکی هستند در این زمینه صحبت کنند و پاسخگوی شما باشند.

 

به گزارش ایسنا، سخنگوی وزارت خارجه در ابتدای سخنان خود در این نشست مطبوعاتی که بیش از 60 دقیقه به طول انجامید با تبریک فرا رسیدن سومین سالگرد دستیابی ایران به تفاهم برجام در 23 تیرماه و با بیان اینکه از این روز با عنوان روز گفت‌وگو و تعامل سازنده با جهان یاد می‌شود، تصریح کرد: امیدوارم در عرصه جهانی و بین‌المللی، همواره گفت‌وگو و تعامل سازنده بتواند به عنوان مهم‌ترین عامل برای ارتباط بین دولت‌ها و ملت‌ها و دوری از خصومت و کینه‌توزی منشا اثر باشد و دیپلماسی بتواند نقش مهم خود را ایفا کند.

 

وی همچنین در این نشست مطبوعاتی به برگزاری مسابقات جام جهانی 2018 روسیه و نتایج حاصل از آن اشاره کرد و گفت: امروز فوتبال یک ورزش نیست بلکه یک موضوع جهانی، مردمی و بین‌المللی تلقی می‌شود، باعث نزدیکی ملت‌ها و دولت‌هاست و نشانه‌ای است برای استفاده از فرصت‌ها و ظرفیت‌ها و بهره‌گیری بهنگام از دفاع، تهاجم و هوشمندی است.

 

قاسمی با اشاره به بازی شب گذشته تیم‌های کرواسی و فرانسه در فینال جام جهانی 2018 که به قهرمانی فرانسه منجر شد، گفت: دیشب شاهد یک بازی خوب بودیم، این پیروزی را به دولت و ملت فرانسه تبریک می‌گویم، همچنین عنوان کسب نایب قهرمانی را به دولت و ملت کرواسی تبریک می‌گویم و امیدوارم که ایرانیان علاقه‌مند به فوتبال از این مسابقات لذت کافی را برده باشند.

 

سفر آقای ولایتی به مسکو در چارچوب تصمیم دستگاه دیپلماسی و دولت به عنوان فرستاده ویژه رییس‌جمهور انجام شد

 

به گزارش ایسنا، سفر اخیر علی اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری به مسکو و حاشیه‌های ایجاد شده در پی این سفر از جمله دیگر مسائلی بود که در جریان نشست مطبوعاتی سخنگوی وزارت خارجه چندین بار مورد توجه خبرنگاران قرار گرفت چنان که در این نشست خبرنگاری با اشاره به سفر انجام شده اظهار کرد که مقامات روس آنچه را که ایران از محتوای مذاکرات منتشر کرده تایید نکردند که سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه مجموعه مذاکرات بین مقامات ایران و روسیه در جریان دیدار آقایان ولایتی و پوتین حدود دو ساعت به طول انجامید، تصریح کرد: در جریان این مذاکرات مقامات دو کشور در مورد مسائل مختلف از جمله مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی مذاکره و گفت‌وگو کردند.

 

وی با بیان اینکه  فکر نمی کنم جزئیات این مذاکرات منتشر شده باشد، گفت: چیزی که در رسانه‌ها مطرح شد بحث سرمایه‌گذاری و همکاری‌های نفتی بین دو کشور بود و به هر حال طرفین در ارتباط با این موضوع دیدگاه‌های خود را به دلایل خاص سیاست خارجی و سیاست‌هایی که دنبال می‌کنند مطرح کرده‌اند.

 

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه برخی از افراد سفر آقای ولایتی به روسیه را یک نوع موازی‌کاری در عرصه سیاست خارجی عنوان کرده‌اند، تصریح کرد: در حوزه سیاست خارجی و وزارت خارجه به عنوان یک نهاد حاکمیتی ما باید کمترین میزان موازی‌کاری را داشته باشیم و در همین چارچوب این امر بسیار نادر است.

 

وی گفت: سیاست خارجی مقوله‌ای از جنس حاکمیتی است و با توجه به منافع و مصالح ملی و آثاری که این آمد و شدها و رفت و آمدها بین ایران و سایر کشورها به وجود آورده و می‌آورد می‌بایست هماهنگی‌های لازم در سطوح مختلف وجود داشته باشد و ابتکار عمل در دست دستگاه دیپلماسی کشور است.

 

قاسمی با اشاره به سیاست ایران بعد از خروج آمریکا از برجام جهت ارائه پیام رییس‌جمهور به سران کشورهای مختلف و با بیان اینکه این پیام را تاکنون مقامات مختلف کشورمان با سفر به دیگر کشورها به سران این کشورها تحویل داده‌اند، تصریح کرد: سفر آقای ولایتی به مسکو در چارچوب تصمیم دستگاه دیپلماسی و دولت به عنوان فرستاده ویژه رییس‌جمهور انجام شد و البته در این سفر ایشان پیامی از مقام معظم رهبری را برای پوتین به همراه داشتند که این پیام را ارائه دادند.

 

وی همچنین در مورد اخبار منتشر شده مبنی بر توافق ایران و روسیه مبنی بر دریافت کالا در ازای فروش نفت، گفت: تا آنجا که من به خاطر دارم این موضوع را یکی از مقامات روس مطرح کرده و من از طرف مقامات ایرانی چنین چیزی را نشنیدم. در مورد صحت و سقم این موضوع و صلاحیت مقام روسی که چنین اظهارنظری داشته نمی‌توانم قضاوت کنم. به طور معمول برای رسیدن به تفاهم نیاز است که هیات‌های کارشناسی توسط دستگاه‌های ذیربط بین دو کشور مبادله شوند، با یکدیگر گفت‌وگو کنند تا نهایتا بتوانند به یک تفاهم و قرادادی برسند که این امر مسیر طولانی است.

 

قاسمی ادامه داد: البته سیاسیون می‌توانند دیدگاه‌های سیاسی خود را نیز مطرح کنند.

 

سخنگوی وزارت خارجه در مورد نقش سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور برای ایجاد کردن شرایط بهتر جهت صدور کالاهای غیرنفتی ایران به خارج از کشور،‌ گفت: معیشت و اقتصاد یک مساله مهم است. وزارت خارجه در طی این سال‌ها به موضوع اقتصاد توجه ویژه‌ای داشته و در همین چارچوب معاونت اقتصادی در این وزارتخانه تشکیل شده است.

 

وی با اشاره به نقش سفارتخانه‌های ایران در شناسایی بازارهای مناسب در کشورهای محل سفارت‌شان برای کالاهای ایرانی و تلاش‌هایی که در این زمینه انجام داده‌اند، تصریح کرد: در کمیسیون‌های مشترک اقتصادی نیز که با کشورهای مختلف داریم بخش دولتی و غیردولتی در عرصه اقتصاد حضور دارند و ما تلاش می‌کنیم که در چارچوب وظایف خود نقشی را که در اقتصاد کشور و پیشبرد آن داریم ایفا کنیم.

 

نمی‌توانیم اقتصاد کشور را در گروی تصمیم‌گیری دیگر شرکای باقیمانده در برجام معطل بگذاریم

 

قاسمی در مورد جمع‌بندی ایران از بسته پیشنهادی کشورهای عضو برجام که حدود دو هفته پیش در وین به ایران داده شد، گفت: ‌بعد از خروج آمریکا از برجام با توجه به اصرارهایی که دیگر کشورهای عضو برجام و جامعه جهانی برای حفظ این توافق و تداوم حضور ایران در این توافق داشتند تصمیم بر این گرفته شد که مذاکراتی صورت بگیرد که ایران بتواند از مزایایی که در برجام پیش‌بینی شده است استفاده کند. در همین چارچوب همانطور که اطلاع دارید مذاکراتی در سطوح کارشناسی و همچنین معاونین وزرای خارجه و وزیر امور خارجه با کشورهای عضو برجام و همچنین دیگر کشورهای موثر صورت گرفته است، یک جلسه کارشناسی اعضای برجام نیز در تهران برگزار شد و کمتر از دو هفته پیش نیز وزرای خارجه کشورهای عضو برجام در وین جلسه‌ای را برگزار کردند.

 

وی با بیان اینکه در این جلسه تاکید شد که کشورهای عضو برجام بر روی پارامترهای مورد نظر ایران کار جدی‌تری انجام دهند، گفت: نهایتا فرصت داده شد که آنها کار بیشتری را روی بسته پیشنهادیشان انجام دهند تا بتوانند تا حد ممکن رضایت ایران را جلب کنند و ما در همین چارچوب منتظر هستیم که در روزهای آینده شاهد پیشنهاداتی از سوی این کشورها باشیم تا بتواند رضایت ایران در عرصه‌های مختلف را جلب کند و در پی آن به یک تفاهم منصفانه برسیم.

 

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه فرصت زیادی نداریم و ما نمی‌توانیم اقتصاد کشور را در گروی تصمیم‌گیری دیگر شرکای باقیمانده در برجام معطل بگذاریم، تصریح کرد: باید دید که پیشنهادات نهایی که داده می‌شود چگونه خواهد بود و تصمیم نهایی بر آن اساس اتخاذ خواهد شد و امیدواریم این پیشنهادات در چارچوبی باشد که ایران بتواند از مزایای برجام برخوردار شود و ایران در آن مقطع در سطح کلان در مورد این موضوع تصمیم‌گیری می‌کند.

 

برجام موضوعیت دارد، زنده است، استحکام دارد، پابرجاست

 

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه طبق برخی از اخبار منتشر شده بازرسان آژانس از دانشگاه علم و صنعت بازدید کرده‌اند و آیا این بازدید در چارچوب برجام بوده است این در حالی است که برجام دیگر از موضوعیتی برخوردار نیست، گفت: برجام موضوعیت دارد، زنده است، استحکام دارد، پابرجاست و در سطح بین‌المللی در چارچوب برجام مذاکراتی در حال انجام است که ایران بتواند از منافع برجام برخوردار شود. در مورد بازدیدها که اشاره کردید این موضوع حوزه کاری من نیست. من سخنی در مورد آن نمی‌گویم و بهتر است شما این موضوع را از سخنگوی سازمان انرژی اتمی جویا شوید.

 

ممکن است یک روزی ترامپ به تهران بزنگ بزند و تقاضای مذاکره داشته باشد

 

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه ترامپ در حاشیه اجلاس ناتو گفته است که بالاخره مقامات ایرانی به وی زنگ خواهند زد، تصریح کرد: رفتار ترامپ نسبت به ایران خصمانه است. این رفتار خصمانه در ابعاد مختلف کاملا دیده می‌شود، شاید ایشان شوخی کرده‌اند البته ممکن است یک روزی ایشان به تهران بزنگ بزنند و تقاضای مذاکره داشته باشند، این موضوع بیشتر متحمل است و شاید علائمی هم در گذشته وجود داشته باشد.

 

کار کمیته سیاسی ایران و افغانستان ظرف چند روز آینده به نتیجه می‌رسد

 

قاسمی همچنین در مورد روند تدوین سند جامع همکاری‌های دو کشور ایران و افغانستان و آخرین اخبار منتشر شده در این زمینه، تصریح کرد: بعد از تفاهمی که بین دو کشور برای تدوین این سند صورت گرفت پنج کمیته کاری بین ایران و افغانستان ایجاد شد که سه کمیته نتایج کاریشان مشخص شده است و دو کمیته باقی مانده است.

 

وی در همین رابطه تصریح کرد: کمیته سیاسی چند روز پیش با حضور مقامات ایران و افغانستان تشکیل جلسه داد و فکر می‌کنم در این جلسه قدم‌های خوبی برای پیشبرد امور برداشته شد. یکی دو مورد باقی مانده است که قرار شد دوستان در افغانستان در کابل با مقامات این کشور در این ارتباط رایزنی و مشورت کنند، فکر نمی‌کنم کار زیادی باقی مانده باشد و فکر می‌کنم طی چند روز آینده نتیجه این گفت‌وگوها و رایزنی‌ها مشخص می‌شود و کار کمیته سیاسی ظرف چند روز آینده به نتیجه می‌رسد.

 

قاسمی همچنین با بیان اینکه کار یک کمیته همچنان باقی است و فکر می‌کنم که آن کمیته نیز طی روزهای آینده تشکیل جلسه دهد، گفت: فکر نمی‌کنم که مشکل خاصی در پیشبرد فعالیت‌های این کمیته وجود داشته باشد.

 

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: وقتی تفاهم در پنج کمیته تشکیل شده حاصل شد نشست تدوین سند جامع همکاری‌های درازمدت بین ایران و افغانستان برگزار خواهد شد و در نهایت این سند باید به امضای روسای جمهور دو کشور برسد.

 

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد ترور والی گنجه و ادعای برخی از مقامات آذربایجان مبنی بر دخالت ایران در این ترور، با رد این موضوع تاکید کرد: ایران همواره هرگونه اقدام خشونت‌آمیز در هر نقطه از جهان و به هر شکلی را محکوم کرده است. ما این اقدام را محکوم می‌کنیم و امیدواریم که حال ایشان هر چه زودتر بهتر شود و دیگر شاهد چنین وقایعی نباشیم.

 

قاسمی با بیان اینکه ایران همواره خواهان این بوده که در کشورهای همسایه‌اش ثبات و امنیت وجود داشته باشد و آنها در این چارچوب بتوانند در مسیر توسعه حرکت کنند، خاطرنشان کرد: بر اساس شواهد بسیاری که وجود دارد در هفته‌های اخیر یک جنگ روانی حساب شده و دقیقی از جانب برخی از کانون‌های مشخص علیه ایران در حال انجام شدن است که باید مراقب بود که در دام این خبرسازی‌ها قرار نگیریم.

 

تجربه‌ای در مورد شتر ندارم

 

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال متفاوت و عجیب خبرنگاری مبنی بر اینکه اخباری منتشر شده مبنی بر اینکه مقامات استان فارس پیشنهاد دادند که 10 هزار شتر از قطر برای چرا به ایران منتقل شود، تصریح کرد: من در جریان موضوع شترها نیستم و بهتر است شما از استانداری فارس بپرسید البته امر غریبی در میان همکاری‌های بین کشورها نمی‌تواند باشد.

 

قاسمی در ادامه پاسخ به این سوال که با واکنش دیگر خبرنگاران مواجه شده بود خطاب به خبرنگار پرسش‌کننده گفت: من تجربه‌ای در مورد شتر ندارم.

 

در انجام امور کشور از جمله مسائل اقتصادی منتظر نتایج مذاکرات با 1+4 نخواهیم بود

 

وی در پاسخ به این سوال که آیا ایران در نشست وین ضرب‌الاجلی را برای کشورهای عضو برجام جهت ارائه پیشنهادهای نهایی خود برای بهره‌مندی ایران از توافق برجام ارائه کرده است یا نه؟ گفت: مذاکرات ایران با گروه 1+4 در حال انجام است و همه آنها به سهم خودشان به صورت یکسان متعهد هستند که باید تعهد و وظایف خود را در ارتباط با این توافق انجام دهند چنان که ایران بتواند از مزایای این توافق بین‌المللی استفاده کند.

 

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه ما پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم و گام‌هایی رو به جلو برداشته‌ایم، اظهار کرد: در حوزه سیاسی و مواضع سیاسی اروپا استحکام بیشتری دیدیم، آنها را جدی دیدیم و آنها در تلاش هستند که ببینند چگونه می‌توانند خواسته‌های ایران را تامین کنند و ما امیدواریم در فرآیند این مذاکرات بتوانیم به یک روند مشخصی دست پیدا کنیم ولی اینکه روز و ساعت مشخصی به عنوان ضرب‌الاجل مشخص شده باشد فکر نمی‌کنم چنین چیزی وجود داشته باشد.

 

وی بادر دیگر تصریح کرد: ما در انجام امور کشور از جمله مسائل اقتصادی منتظر نتایج این مذاکرات نخواهیم بود و اقدامات و سیاست‌های خود را طراحی می‌کنیم، راه را ادامه می‌دهیم و همانطور که گفتم منتظر دریافت پیشنهادات آنها نیز هستیم.

 

سفر عراقچی به هند در چارچوب دیدارهای منظم سیاسی بین مقامات تهران و دهلی است

 

قاسمی همچنین در مورد سفر اخیر سیدعباس عراقچی معاون وزیر خارجه به هند نیز گفت: سفر آقای عراقچی به این کشور در چارچوب دیدارهای منظم سیاسی بین مقامات تهران و دهلی صورت می‌گیرد و قطعا در این سفر مقامات دو کشور در ارتباط با موضوعات متعددی در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی دو کشور  و همچنین مسائل بین‌الملل و منطقه رایزنی و گفت‌وگو می‌کنند.

 

ترامپ آرزوهای زیادی دارد

 

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد اظهارات آقای ترامپ مبنی بر اینکه آمریکا در تلاش است که صادرات نفت ایران را به صفر برساند و آیا ایران برای جلوگیری از این موضوع، رایزنی‌هایی را در این زمینه با شرکای سیاسی و اقتصادی خود در عرصه جهانی انجام داده است یا نه؟ تصریح کرد: آقای ترامپ زیاد صحبت می‌کند، زیاد خواب می‌بیند و آرزوهای زیادی دارد.

 

وی با بیان اینکه ادعای ترامپ مبنی بر اینکه آمریکا صادرات نفت ایران را به صفر برساند، گزافه‌گویی است و شدنی نیست و تجربه در موارد بسیار این موضوع را نشان داده است، تاکید کرد: ما با تمام شرکای سیاسی و اقتصادی خود در سطح جهان به صورت مستمر در تماس هستیم و از تمام ابزارهای خود برای خنثی کردن این توطئه‌ها و تلاش‌ها استفاده می‌کنیم و امیدواریم در نهایت با موفقیت‌های خوبی این دوران را سپری کنیم.

 

هیچ تحولی در روابط ایران و کانادا رخ نداده است

 

قاسمی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد رابطه ایران و کانادا با توجه به تصمیم اخیر پارلمان این کشور برای به تعلیق در آوردن مذاکرات ایران و کانادا جهت برقراری روابط بین دو کشور و دیگر اتهاماتی که متوجه ایران کرده بود و اینکه آینده این روابط را چگونه ارزیابی می‌کند، گفت: من آینده را ارزیابی نمی‌کنم، هیچ تحولی در روابط ایران و کانادا رخ نداده است، وضعیت مثل سابق است و اگر تحولی بخواهد رخ بدهد موضوع پنهانی نیست و اعلام می‌شود.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------