آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

حملات مستقیم اسرائیل و ایران به یکدیگر، پایان یافته| اسرائیل از موشک‌های دوربرد استفاده کرد

در پی پرواز چند شی ناشناس در اطراف پایگاه شکاری اصفهان و فعال‌شدن پدافند هوایی در بامداد جمعه سی ان ان از قول یک منبع اطلاعاتی منطقه‌ای…

آفت آقازادگي



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی , آقازادگي

فرشاد مومني: نابرابري‌هاي غيرموجه، مشروعيت‌سوز و بحران‌ساز هستند. وقتي اين نابرابري‌ها از يك حدودي فراتر مي‌رود، الگوي مسلط مناسبات اجتماعي به جاي آنكه الگوي همكاري، تقسيم كار عقلايي و تخصصي شدن امور باشد، به سمت الگوي ستيز ميل مي‌كند

 

احمد نقيب‌زاده : جامعه ما در همه سطوح احتياج به تصميم‌گيري‌هاي شلاقي دارد. تصميم‌گيري شلاقي به معناي فوري، قاطع و حساب‌شده است اما اگر قرار باشد تنها در يك مورد اين تصميم‌گيري‌هاي شلاقي صورت بگيرد نوعي كلاه‌گذاري سر مردم است

 

زهير موسوي| «اگر يه سري خون دادن ما هم پول داديم.» اين بخشي از اظهارات فرزند يكي از مسوولين سابق است. وي اين اظهارات را در يك كليپ بيان كرده است كه تصاوير آن در شبكه‌هاي اجتماعي در حال دست به دست شدن است. او معتقد است كه تاكنون بيش از ٣٠٠ يا ٤٠٠ ميليون براي خريد اتومبيل هزينه نكرده و اگر كسي توانايي خريد اتومبيل ندارد مقصرش فرزندان مسوولان نيستند.

 

اين نخستين‌بار نيست كه يك آقازاده در برابر دوربين قرار گرفته و جملاتي را بر زبان مي‌راند كه تنها خروجي آن ضربه به اعتماد عمومي نسبت به نظام انقلاب است. در شرايطي كه كشور در جنگ اقتصادي قرار دارد چرا فرزند يك مسوول به خود اجازه مي‌دهد با ادبياتي پر تبختر و از موضع بالا با مردمي كه روز به روز با مشكلات اقتصادي بيشتري رو به رو مي‌شوند صحبت كند و اين چه توجيهي دارد؟ در شرايطي كه كشور به انسجام، وحدت و همدلي نياز دارد، بهتر است مسوولان در كنار مشكلات كشور كمي هم حواس‌شان به فرزندان‌شان باشد تا با جملاتي اشتباه وضعيت را بدتر نكنند.

 

اما اين فرد در ايجاد اين بحران و شكاف طبقاتي تنها نيست. هفته گذشته انتشار تصاوير عروسي لاكچري پسر سفير ايران در يكي از كشورهاي غربي با يك اينفلوئنسر اينستاگرامي خبرساز شد. تصاويري كه با توضيحات داماد مراسم همراه بود و گفت كه هزينه اين عروسي از ٦٠ ميليون تومان تجاوز نكرده است كما اينكه تصاوير منتشر شده با اظهارات او در تناقض بود.

 

دركنار اين اسامي، نام فرزندان ساير مسوولان نيز هرازگاهي شنيده مي‌شود كه گاها خود را ژن خوب معرفي كرده و به موفقيت‌هاي اقتصادي بي‌حد و حصر رسيده‌اند. علاوه‌‌بر موفقيت‌هاي اقتصادي ويژه كه شرايط دستيابي به آن براي تمامي اقشار جامعه فراهم نيست، بايد انتصاب اين آقازاده‌ها براي صندلي‌هاي مديريتي كشور را نيز اضافه كرد كه گهگاه بدون تخصص و دانش لازم صرفا به دليل روابط خانوادگي منصوب مي‌شوند.

 

مجموعه اين اتفاقات يك خروجي دارد و آن ضربه به اعتماد عمومي و شكاف طبقاتي است آن هم در شرايطي كه كشور بيش از هرزمان ديگري نياز به وحدت دارد. احمد نقيب‌زاده، جامعه‌شناس سياسي در اين باره به «اعتماد» مي‌گويد زماني كه ديد مسوولان نظام فرزندان خودرا اعدام و زنداني مي‌كنند، جذب نظام شده است. فرشاد مومني، كارشناس مسائل سياسي و اقتصادي نيز معتقد است عدم برخورد با آقازاده‌ها منجر به افزايش طبقاتي و در نهايت اضمحلال مي‌شود. مشروح گفت‌وگوي نقيب‌زاده و مومني را در زير مي‌خوانيد.

 

اعتماد/

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------