آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

حملات مستقیم اسرائیل و ایران به یکدیگر، پایان یافته| اسرائیل از موشک‌های دوربرد استفاده کرد

در پی پرواز چند شی ناشناس در اطراف پایگاه شکاری اصفهان و فعال‌شدن پدافند هوایی در بامداد جمعه سی ان ان از قول یک منبع اطلاعاتی منطقه‌ای…

مذاکره با آمریکا آری یا خیر؟ (شما نظر دهید)



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی ,مذاکره با آمریکا

نظر خود را در ارتباط با سخنان اخیر ترامپ در مورد مذاکره مستقیم با ایران عنوان کنید.

 به گزارش سرپوش، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا پس از تهدیدهایی که در چند ماه اخیر علیه ایران و سیاست‌هایش چه از طریق مصاحبه با رسانه‌ها و یا از طریق حساب توییتری عنوان کرد، دوشنبه شب در کنفرانس مشترک مطبوعاتی با نخست وزیر ایتالیا که در کاخ سفید انجام داد از تمایل خود برای مذاکره مستقیم با جمهوری اسلامی ایران بدون هیچ پیش شرطی خبر داد.

 

پس از این اظهارنظر موجی از واکنش ها چه در کشور آمریکا و چه در داخل ایران را شاهد بودیم.

 

 حمید ابوطالبی مشاور رییس‌جمهوری شاید یکی از اولین واکنش ها را به طرح درخواست ترامپ عنوان کرد. حمید ابوطالبی در صفحه توئیتر خود در خصوص درخواست رئیس جمهور آمریکا برای مذاکره مستقیم با ایران نوشت: احترام به ملت بزرگ ایران، کاهش خصومت‌ها، و بازگشت آمریکا به برجام، هموارکننده مسیر سنگلاخ کنونی است.

 

از سوی دیگر وندی شرمن معاون وزیر امورخارجه پیشین آمریکا در واکنش به اعلام آمادگی رئیس جمهور کشورش برای مذاکره با ایران بدون پیش شرط، با لحنی کنایه آمیز گفت که شاید پیش شرط ایران پیوستن واشنگتن به حامیان برجام باشد.

 

 از سوی دیگر فعالان سیاسی و کارشناسان مسائل روابط بین الملل در کشورمان نیز به این درخواست واکنش های متفاوتی نشان دادند.

 

در این بین فضل الله صلواتی از چهره های سیاسی اصلاح طلب در ایران در واکنش به درخواست رئیس جمهور آمریکا برای مذاکره مستقیم با ایران گفت: مذاکره با آمریکا در شرایط کنونی سبب می‌شود تحریم‌ها عقب بیفتد یا قطع شود. وقتی تحریم‌ها کاهش یابد دلار و سکه و ارزاق ارزان می‌شود و از این بحران اقتصادی بیرون می‌آییم.

 

همچنین سید حسین موسویان از دیپلمات های پیشین وزارت امور خارجه در یادداشتی در روزنامه اعتماد و در واکنش به سخنان اخیر ترامپ با نگاه تردید به این درخواست نگریسته و می‌نویسد:  اگر من جای آقای روحانی بودم با تصميم شورای عالی امنيت ملی و موافقت مقام معظم رهبری در پاسخ به پيشنهاد آقای ترامپ، به ايشان پيشنهاد می‌كردم به تهران سفر كند و قبل از گفت‌وگوهای كاری چند برنامه ايران‌شناسی برای او می‌گذاشتم.

 

شاید مهمترین موضع گیری در قبال درخواست دونالد ترامپ را محمدعلی جعفری فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گرفت.

 

 وی با انتشار نامه‌ای یادآور شد که جمهوری اسلامی هرگز با شیطان بزرگ مذاکره نخواهد کرد.

 

سردار جعفری در این نامه می‌نویسد: آقای ترامپ ایران کره شمالی نیست که به درخواست ملاقات شما پاسخ مثبت بدهد. بدانید مردم ایران، دین و ایمانشان را با اسلام احیا شده توسط حضرت امام خمینی (ره) تقویت کرده‌اند و با ملت‌های سلطه‌پذیر تفاوت‌های فراوانی دارند و هرگز به مسئولین خود اجازه مذاکره و ملاقات با شیطان بزرگ را نمی‌دهند.

 

 سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور نیز در واکنش به درخواست آمریکا برای مذاکره با جمهوری اسلامی ایران ضمن ابراز تردید به چنین درخواستی از سوی رئیس جمهور آمریکا گفت: جمهوری اسلامی ایران در عمل ثابت کرده که اهل گفتگو و منطق است و چنانچه تعهدی بپذیرد بدان پایبند می ماند. اما آیا آقای ترامپ هم می تواند چنین ادعایی بکند؟ مذاکره شرایط و الزاماتی دارد که تا کنون در گفتار و رفتار آقای ترامپ و همکارانش نشانه ای از آن دیده نشده است.

 

حال پس از واکنش های سیاستمداران داخلی و خارجی نسبت به موضع جدید رئیس جمهور آمریکا باید به انتظار نشست و دید بحث گفتگو و تعامل بین دو کشور ایران و آمریکا تا چه اندازه جدی است و مقامات عالی نظام در این رابطه چه تصمیمی اتخاذ خواهند کرد و از سوی دیگر دونالد ترامپ که در چند ماهه به قدرت رسیدنش در آمریکا نشان داده مدام نظرات و دیدگاه‌های خود را تغییر داده است تا چه میزان بر سخن چند روز قبل خود مبنی بر مذاکره مستقیم با جمهوری اسلامی ایران پافشاری خواهد کرد.

 

نظر شما در مورد مذاکره مستقیم ایران و آمریکا چیست؟ (کلیک کنید)

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------