آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

کنایه دولتمردان روحانی به فعال شدن مجدد گشت ارشاد

«گسترش اسلام با زور و شمشیر نیز تا آنجا که من اطلاع دارم، سیره رسول گرامی اسلام و امیر ما علی علیه السلام نبود. در اجرای احکام الهی نیز جز…

صفایی فراهانی: بدون اصلاحات ساختاری امید به جامعه برنمی‌گردد



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی , صفایی فراهانی
«اصلاحات ساختاری» تأکید محسن صفایی فراهانی، نماینده مجلس در دوره ششم است. 

 به گزارش ایرنا، او هشدار می‌دهد باید هرچه سریع‌تر در این مسیر قرار گرفت و نباید فرصت را از دست داد. صفایی فراهانی در مصاحبه‌ای که دیروز منتشر شده، با تأکید بر اینکه «مشکلاتی که امروز در کشور می‌بینیم ناشی از عملکرد پنج سال اخیر نیست»، گفته است: این مشکلات به‌دلیل اقدامات پیوسته و طولانی است که امروز آثار خود را نشان داده است. این مشکلات جمع شده و امروز شما آثار آن را در جامعه می‌بینید.

 

وی معتقد است: بیش از ۷۰ درصد مشکلات مربوط به این بخش بوده و حداکثر ۳۰ درصد به تحریم‌ها بازمی‌گشت. درست است که در جنگ اقتصادی به‌سر می‌بریم، اما در همین شرایط هم اگر نظامِ سیاستگذاری و مدیریت کشور از یک هماهنگی بالا برخوردار و شناخت دقیق و کافی از مشکلات داشته باشد، کنترل بحران‌های اقتصادی فعلی دور از دسترس نیست.

 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب شروع جنگ اقتصادی را ناشی از «بی‌برنامگی و عدم نگاه همه‌جانبه» دانسته و توضیح می‌دهد: کشوری که در تمام ۴۰ سال گذشته، سیاست خارجی خود را مقابله با امریکا قرار داده، باید خیلی بیشتر تدابیر لازم را برای بالا بردن توانایی اقتصادی خود، می‌اندیشید. باید برای خروج اقتصاد کشور از تک‌محصولی برنامه‌ریزی و تلاش می‌شد. اما به دلیل ساختار الیگارشی در حاکمیت، به این مسائل نگاه همه‌جانبه نبود. ضعف عدم‌ مشارکت و عدم ‌استفاده از توانایی‌های کشور، آسیب‌پذیری را در مجموع افزایش داده است.

 

برای حل مشکلات ۴۰ ساله نمی‌توان از قرص مُسکّن استفاده کرد

صفایی فراهانی در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر اینکه «برای حل مشکلات ۴۰ ساله نمی‌توان از قرص مسکن استفاده کرد»، تصریح کرده است: راهکارها، اتخاذ تصمیم‌های اصولی برای اصلاح ساختارهای داخلی، ساختار اقتصادی و در مورد نحوه تعامل با دنیا با اعلام مواضع روشن و آشکار بدون رویکرد به خشونت، توجه ویژه به منطقه با مسئولیت مشخص وزارت امور خارجه و خارج از اصول نظامی‌گری است.

 

همه اینها فرآیند و برنامه منظمی می‌طلبد که تشریح آن از حوصله این مصاحبه و توان یک نفر خارج است و نیاز دارد که صاحبنظران با ارزیابی دقیقی از شرایط فعلی کشور و با اتکا به خرد جمعی، امکان برون‌رفت از بحران را بررسی کنند. وی معتقد است که «برای منافع ملی، رویکردها باید تغییر اساسی کند» و در توضیح این تغییر می‌گوید: فقط و فقط با اتکا به مردم، امکان مقابله با این ترفندهای خارجی به‌وجود می‌آید.

 

ارکان حکومتی باید از روش‌ها و عملکردهای سلبی دوری کنند و سیاست‌ها و مکانیزم‌های ایجابی را مورد توجه جدی قرار دهند. این نماینده مجلس ششم همچنین افزوده است: بدون اصلاحات ساختاری امکان ندارد که رویکرد مردم مثبت شود. وقتی ساختارها این ‌همه مشکل پیدا کرده و معیوب است، نباید به سراغ مسکن رفت. بنابراین کشور احتیاج جدی به اصلاحات ساختاری دارد. منتها اینکه با چه‌ سرعتی و چه رویکردی دست به این اصلاحات بزنند، مهم است.

 

آزادی برخی زندانیان پیام امید به جامعه می‌دهد

صفایی فراهانی در عین حال که معتقد است «آشوب و تشنج در هیچ شرایطی به نفع مردم نیست» اقداماتی مانند آزادی برخی زندانیان سیاسی را رویکردی مثبت دانسته و می‌گوید:  با این اتفاق، این پیام به جامعه منتقل می‌شود که مسیر در حال اصلاح است و در این صورت جامعه امید پیدا می‌کند. در این شرایط، مردم و حکومت به‌هم نزدیک‌تر می‌شوند. وی ادامه داد: امروز بسیاری از منتقدان آقای روحانی می‌پرسند چرا روحانی به قول‌هایی که داده، عمل نمی‌کند؟ باید پرسید آیا آقای روحانی اختیارات لازم برای عمل به وعده‌هایش را دارد و عمل نمی‌کند یا آن اختیارات را ندارد؟ مذاکرات او در مورد محصورین با یکی از نمایندگان تهران در مجلس حاکی از فقدان برخی اختیارات است.

 

صفایی فراهانی همچنین با اشاره به عملکرد مردم در انتخابات  سال‌های ۸۸، ۹۲، ۹۴ و ۹۶ استدلال کرده است: اگر به خواست مردم توجه شود، پاسخ آنها براندازی نخواهد بود. وی مقابل هم قرار گرفتن برآیند قوا را هم یکی از مشکلات کشور دانسته و در این رابطه توضیح می‌دهد: گاهی احساس می‌شود قوه مقننه روبه‌روی قوه مجریه است و قوه قضائیه روبه‌روی هر دوی آنها. با این سیستم امکان ندارد مردم راضی باشند. شما یک شرکت هم که می‌خواهید اداره کنید اگر اعضای هیأت مدیره با هم هماهنگ نباشند، آن شرکت خوب اداره نمی‌شود. پس چطور توقع هست سه قوه اداره‌کننده کشور به‌اضافه نیروهای مسلح با هم همگن نباشند، اما توانایی بالا و عملکرد مناسب به‌وجود آید؟

 

 

 

صفایی فراهانی تغییر مسیر رویکردها به سمت افزایش مشارکت واقعی مردم را یکی از شرایط حل بحران می‌داند و در این باره می‌گوید: میزان مشارکت مردم فقط حضورشان در راهپیمایی‌ها و صندوق رأی نیست. مردم باید احساس کنند افرادی که با رأی آنها انتخاب می‌شوند، پاسخگوی قول‌ها و برنامه‌های ارائه‌ شده در موقع انتخابات هستند. او در همین شرایط هم معتقد است: راه برای اصلاحات ساختاری بسته نیست. صفایی فراهانی توضیح می‌دهد: بحث این نیست که به امریکایی‌ها بگوییم مخلصیم.

 

 خیر این نیست! اما می‌توانیم با بخش عاقل آنها تعامل داشته باشیم. می‌توانیم با آنها بر سر میز مذاکره قدرت و توانایی ملی را نشان دهیم. او البته به جای گفت‌وگو با ترامپ، مذاکره با دموکرات‌ها را پیشنهاد داده و توضیح می‌دهد: همه امریکا که ترامپ نیست. ما باید منافع ملی و افزایش سطح توان ملی، مورد نظرمان باشد. ایران یکی از کشورهای قدرتمند منطقه است و پتانسیل قابل‌ قبولی دارد. باید از این پتانسیل به ‌نفع بالا بردن توانایی ملی استفاده کرد. اگر هدف این باشد، چه اشکالی دارد با امریکایی‌ها هم وارد گفت‌وگو شویم؟

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------