آخرین اخبار سیاسی

حوزه علمیه کاظم صدیقی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

مقایسه حوزه علمیه کاظم صدیقی و مدارس کپری در سیستان و بلوچستان

دیده بان ایران | حوزه علمیه امام خمینی تحت مدیریت کاظم صدیقی با مدارس کپری در سیستان و بلوچستان

پاسخ یا دور زدن پاسخ به کمپین«فرزندت کجاست؟



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی ,فرزندت کجاست

 

 چندی است که برخی مسئولان نسبت به شفاف‌سازی در خصوص فرزندان خود تحت عنوان «فرزندت کجاست؟» اقدام می‌کنند، اما به همین میزان اطلاعات کلی و بعضا ناقص این فکر را به اذهان متبادر می‌کند که برخی مسئولان با حفظ ژست روشنفکری درصدد اختفای اطلاعات اصلی زندگی فرزندان خود هستند. هدف کمپین شفاف‌سازی نسبت به جایگاه فرزندان مسئولان و میزان دسترسی آنها به بیت‌المال است.

 

مسلما این مهم در ادارات دولتی بسیار محدود میسر خواهد شد. راستی مسئولان محترمی که همواره تاکید می‌کنند فرزندانشان شغل دولتی ندارند، بد نیست بدانند که بابک زنجانی هم شغل دولتی نداشت، اما اکنون متهم فساد بزرگ نفتی است.

 

پاسخ یا دور زدن پاسخ؟

«فرزندت کجاست؟» نام کمپینی است که اخیرا در فضای مجازی برای روشن شدن برخی زوایای زندگی مسئولان ایجاد شده و در این راه کمک می‌کند که از این مساله ابهام‌زدایی شود. گرچه برخی مسئولان و سیاسیون به این کمپین پیوستند و از وضعیت فرزندان خود گفتند، اما این پاسخ‌ها بیش از آنکه افکار عمومی را اقناع کند موجب رقم خوردن ابهامات بیشتری شده است.

 

شاید اگر اساسا چنین کمپینی در کار نبود و فشار افکار عمومی، هیچ کدام از مسئولان به بازگویی وضع فرزندان خود نمی‌پرداختند، اما این کمپین موجب شده تا برخی به صورت خودجوش و عده‌ای دیگر برای همراه شدن با دیگران به این کمپین بپیوندند.

 

نکته قابل ملاحظه این است که در پاسخ اکثر مسئولان و سیاسیون یک نقطه مشترک وجود دارد و آن اینکه «فرزند من کار دولتی ندارد». جالب است که هر از چندی از گوشه و کنار خبر حضور برخی آقازاده‌ها در هیأت مدیره فلان شرکت یا بروز برخی ابهامات و حتی تشکیل پرونده‌های قضائی را می‌شنویم. انگار این آقازاده‌ها فرزندان این مسئولان نیستند. مساله از دو حال خارج نیست یا این افراد به کمپین نپیوسته‌اند یا با دادن برخی اطلاعات ناقص و کلی درصددند ضمن حفظ پرستیژ خود، اطلاعات دقیق ارائه ‌ندهند.

 

نکته دیگر که جالب توجه است اینکه در اظهارات اکثر مسئولان آمده که فرزندم در فلان دانشگاه مشغول تحصیل در فلان رشته است. گویا اینها پرسش را اشتباه متوجه شده‌اند؛ مسئولان محترم باید توجه داشته باشند که کسی از آنها نپرسیده تحصیلات فرزندتان چیست یا در کجا تحصیل می‌کند و یا دانشجوی کدام دانشگاه بوده، کمپین «فرزندت کجاست؟» برای روشن شدن زوایای پنهان زندگی مسئولان و میزان دسترسی فرزندان آنها به بیت‌المال است.

 

آنها که پیوستند

کمپین ادامه دارد و هر روز طیف جدیدی از افراد و مسئولان به این کمپین می‌پیوندند. در این راستا محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه در توئیتی نوشته: «خداوند نعمت سه پسر به من ‏عطا کرده؛ فرزند اولم دانشجوی فوق لیسانس اقتصاد؛ دیگری دانشجوی دکترای عمران و پسر کوچکم دانشجوی کارشناسی زبان‌‌های خارجی و همگی در تهران هستند و هیچ یک شغل دولتی ندارند. تنها عروسم نیز دانشجوی دکتری شیمی است و گاهی به ‏صورت پاره وقت تدریس می‌کند.»‏ همچنین علی‌اصغر پیوندی رئیس سازمان هلال احمر با پیوستن به این کمپین گفت: «دخترم ماه گذشته در رشته پزشکی عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران فارغ‌التحصیل شد، شغل ثابتی ندارد.

 

پسرم دانشجوی سال اول مهندسی در دانشگاه صنعتی شریف درس می‌خواند.» حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور نماینده قم نخستین اصولگرایی بود که به این کمپین پیوست. وی در پاسخ به این کمپین اظهار کرده «دخترم متولد 1365 با کارشناسی رشته روانشناسی شاغل نیست و پسرم متولد 1366 دانش آموخته کارشناسی ارشد حقوق بوده و شغل ثابتی ندارد».

 

آنها که نپیوستند

در مقابل شخصیت‌های زیادی که به کمپین «فرزندت کجاست؟» پیوستند، دیگران بسیاری اصلا به چنین کمپینی اعتنا نکردند و هیچ‌گونه اطلاعاتی از وضع زندگی فرزندان خود ارائه نکردند. اینکه برخی از مسئولان نسبت به اینکه فرزندشان کجاست اظهار نظر نمی‌کنند نشان از دو چیز دارد؛ نخست اینکه از بازگویی وضع زندگی فرزندان خود هراس دارند یا اینکه مردم را غریبه تلقی می‌کنند. هر کدام از این مسائل هم که باشد جامعه از مسئولان خود خواستار شفاف‌سازی است.

 

اگر بر همین مبنا مسئولان نسبت به وضع زندگی خود و فرزندانشان شفاف‌سازی کنند جامعه خواهد فهمید که فلان مسئول نسبت به پاسخگویی به افکار عمومی لکنت زبان ندارد.

 

فرار به جلو؟ چرا؟

کمپین «فرزندت کجاست؟» گرچه با استقبال خوبی مواجه شد، اما بعضا برخی افراد با برخی اطلاعات ناقص درصدد فرار به جلو بودند و صرفا به پاسخ فرزندم شغل دولتی ندارد بسنده می‌کردند، اما اگر همه مسائل را لحاظ کنیم خواهیم دید این افراد تمام حقیقت را نیز نگفته‌اند. مثلا علی ربیعی وزیر برکنار شده تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته: دو پسر من هیچ کدام کار دولتی ندارند، این در حالی است که در جلسه استیضاح وی در مجلس یک نماینده از شراکت پسر ربیعی با دو تن دیگر در شرکتی در دوبی خبر داد.

 

یا محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه از تحصیلات فرزندان خود گفته و اینکه شغل دولتی ندارند، اما خبری که چندی پیش در خصوص بازداشت فرزند نوبخت چیز دیگری می‌گوید؛ گرچه نوبخت خبر منتشر شده درباره فرزند خود را تکذیب کرد.

 

اخیرا عکسی از پسر نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه در فضای مجازی منتشر شده است. قاضی‌پور گفته بود فرزندم چوپان است. عکس منتشر شده نشان می‌دهد که منظور از چوپان، گاوداری صنعتی است. باید اذعان داشت کمپین «فرزندت کجاست؟» برای شفاف‌سازی است، اما معلوم نیست که چرا این کمپین بعضا مورد تمسخر برخی مسئولان قرار گرفته است.

 

اینطور که از اغلب پاسخ‌ها برمی‌آید فرزندان بسیاری از مسئولان درس خوانده‌اند، نه تنها شغل دولتی ندارند که بیکارند و یا دست بالا «پروژه‌ای» کار می‌کنند که البته شغل ثابتی نیست. در این شرایط باید به فکر اشتغال فرزندان مسئولان باشیم، آنها به کمک نیاز دارند.

 

 

آرمان- حمید شجاعی

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------