آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

حملات مستقیم اسرائیل و ایران به یکدیگر، پایان یافته| اسرائیل از موشک‌های دوربرد استفاده کرد

در پی پرواز چند شی ناشناس در اطراف پایگاه شکاری اصفهان و فعال‌شدن پدافند هوایی در بامداد جمعه سی ان ان از قول یک منبع اطلاعاتی منطقه‌ای…

روحاني از كارشكني‌ها و عمل نشدن به وعده‌ها بگويد



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی ,آیت‌ا... سیدحسین موسوی تبریزی

 

 پس از اعلام وصول سوال از رئیس‌جمهور در مجلس، سخنگوی هیات رئیسه مجلس با اشاره به نامه هیات دولت که از سوی معاون پارلمان رئیس‌جمهور به مجلس تقدیم شد، اعلام کرد که جلسه سوال از رئیس‌جمهور روز سه‌شنبه(۶ شهریورماه) در صحن علنی مجلس برگزار خواهد شد.

 

تاکنون تحلیل‌های بسیاری درباره این موضوع که روحانی باید در چه زمینه‌هایی در مجلس لب به سخن بگشاید و یا چگونه پاسخ نمایندگان را بدهد، بیان شده است. با تمام این موضوعات، اما مخالفان دولت که بحث سوال از رئیس‌جمهور را در مجلس مطرح کردند، دست از چوب لای چرخ دولت گذاشتن، برنداشته و هنوز به فعالیت‌هایشان ادامه می‌دهند تا آنجا که طی دو هفته گذشته شاهد تجمع در فیضیه قم بودیم و پس از آن ادعای دوتابعیتی بودن روحانی را یکی از نمایندگان مجلس مطرح کرد.

 

آیت‌ا... سیدحسین موسوی تبریزی در همین رابطه می‌گوید: روحانی باید مستقیم و رک پاسخ این گونه هجمه‌ها را بدهد، زیرا هیچ گونه موضوع امنیتی برای وی به دنبال نخواهد داشت. البته برخی دیگر در تحلیل‌هایشان گفته‌اند که روحانی باید درباره پشت پرده‌ها و کارشکنی‌های در دوران مدیریتش توضیح دهد.

 

در رابطه با این موضوعات «آرمان» با آیت‌ا... سیدحسین موسوی تبریزی دبیر مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم گفت‌وگویی داشته‌ که می‌خوانید.

 

با توجه به شرایط کنونی آیا به مصلحت جامعه است که رئیس‌جمهور درباره پشت‌پرده‌ها صحبت کند؟

رئیس‌جمهور باید در مجلس حضور پیدا کرده و پاسخ نمایندگان را به صورت شفاف بدهد وگرنه ایشان متهم می‌شوند؛ جدا از برخی افرادی که در خانه ملت فعالیت دارند، اما مجلس دارای مقام و منزلت است و اگر روحانی در زمان مشخص حضور پیدا نکند یک نوع اهانت به مجلس تلقی خواهد شد. رئیس‌جمهور باید تا آنجا که امکان دارد سوالات نمایندگان را پاسخ داده و از رئیس مجلس تقاضای زمانی برای صحبت‌هایی که نمی‌تواند به صورت مستقیم بیان کند را به صورت غیرعلنی با مجلسیان مطرح کند، زیرا این موضوع حق رئیس‌جمهور است.

 

دکتر روحانی باید در مجلس به چه مباحثی بپردازند؟

در رابطه با این موضوع که روحانی در مجلس درباره چه چیزی قصد صحبت دارد، نمی‌توان صحبتی کرد، اما آنچه که واقعیت دارد مردم در مورد امور، معاش، تناقض‌گویی‌ها و عملی نشدن وعده‌های وزرا سوال دارند، چرا که وزرا وعده‌هایی را داده‌اند، اما عملیاتی نکرده‌اند؟ همچنین آقای رئیس‌جمهور هم وعده‌ها و گفته‌هایی داشتند که به نتیجه نرسید و عملی نشد. به یاد دارم ایشان اعلام کردند که ارز سالیانه در کشور داریم و مردم نگران نباشند، اما مردم شاهد خلاف این موضوع بودند. آقای روحانی در مجلس درباره چرایی عمل نشدن این موضوعات باید صحبت‌ کنند، از جمله اینکه چرا گرانی تا این حد در کشور وجود دارد؟ گرانی‌های اخیر تماما مسائل و زندگی مردم را در بر گرفته و این موضوعات از مهم‌ترین مسائلی است که اگر روحانی قصد صحبت با مردم را دارد باید صادقانه به تمام مسائل بپردازند.

 

به نظرتان اگر رئیس‌جمهور خیلی صادقانه مسائل را مطرح و در رابطه با پشت پرده‌ها لب به سخن بگشاید با واکنش‌های غیرقابل پیش‌بینی مواجه نخواهد داشت؟

رئیس‌جمهور تمام گفتنی‌ها را نمی‌تواند بیان کند، بنابراین باید روی برخی از موارد سرپوش بگذارد. روحانی هم می‌داند که برخی از گفتنی‌ها را مردم نخواهند پذیرفت. بنابراین اگر ایشان متوجه شدند که برخی از صحبت‌ها را نباید گفت و به صلاح منافع کشور نیست، نباید با پوششی خلاف واقع صحبت کند. به نظر من روحانی بایستی در مجلس اعلام کند که موضوعاتی وجود دارد و باید در رابطه با آنها صحبت کنم، اما به دلیل حفظ منافع کشور نمی‌توانم به آنها بپردازم. در صحبت‌های رئیس‌جمهور نباید دروغ یا خلاف موضوعات وجود داشته باشد.

 

چه موانعی برای رسیدن روحانی به وعده‌هایش وجود دارد؟

به دلیل آنکه من مسئولیتی ندارم در رابطه با موانع نمی‌توانم سخن بگویم. آقای روحانی مسئولیت دارد و باید موضوعات را دنبال کرده و موانع را بردارند حداقل اگر روحانی موضوعات را نمی‌تواند عملی کند، مشکلات موجود را از درون حذف کند. در حال حاضر مشکلات کشور گرانی یا تحریم نیست، مشکل کشور مدیریت کشوری است؛ در این کشور تنها دولت مدیریت نمی‌کند. مدیریت‌های متفاوتی در کشور وجود دارد و روحانی با صلاحدید خودش می‌تواند لب به سخن بگشاید، اما اگر نمی‌تواند، به مردم هم وعده ندهد.

 

با توجه به هجمه‌های اخیر به روحانی و دولت، آقای رئیس‌جمهور باید در مقابل چنین هجمه‌هایی چگونه عمل کند؟

آقای روحانی باید مستقیم و رک پاسخ این گونه هجمه‌ها را بدهد، زیرا هیچ گونه مشکل امنیتی ندارد. ایشان باید صادقانه با مردم سخن بگوید. رئیس‌جمهوری که روحانی است، دو مسئولیت حفظ دین و معیشت مردم را همزمان بر دوش دارد. ما روحانی‌ها مسئولیت حفظ دین مردم را داریم که در صورت دروغ گفتن نه تنها دین مردم بلکه معیشت‌شان را هم از بین می‌بریم، زیرا هنگامی که فردی رئیس‌جمهوری کشوری می‌شود، مدیریت معیشت مردم را در دست دارد. لذا باید با احساس مسئولیت و تا حد امکان واقعیات را برای مردم بیان کند.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------